Hoaven van Delfziel
- A.Kuiper/J.Pessoa/BR
- Berichten: 8199
- Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24
Re: Hoaven van Delfziel
Een Engels schip, rond 1890 gekocht door de Groninger-Rotterdammer Stoomboot Maatschappij
voor een dienst van Groningen op Hamburg, Bremerhaven en Bremen.
Re: Hoaven van Delfziel
Het Fries Scheepvaartmuseum heeft een mooi model van de Hunze IX (bj1917).
https://friesscheepvaartmuseum.nl/beeld ... 1000015956
Groet, Paul G.
https://friesscheepvaartmuseum.nl/beeld ... 1000015956
Groet, Paul G.
Re: Hoaven van Delfziel
Die pentekening en dat model zijn iig behoorlijk verschillende schepen....
Oost, west...ook best
- A.Kuiper/J.Pessoa/BR
- Berichten: 8199
- Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24
Re: Hoaven van Delfziel
Die haven sleepboot op de voorgrond lijkt op deze Waterpoort van 1962. +
Maar volgens mij is het toch een andere ook Waterpoort?
Roy weet er misschien wel meer van...
Re: Hoaven van Delfziel
Deze twee foto's tonen dezelfde sleepboot.
Er is wel een duwkop voorgezet en ze heeft een ander kloppend hart gekregen.
Het is inmiddels de oudste eenheid uit een vloot van 7 sleepboten. ( Of ik loop achter met m'n info ).
m.v.g., Roy
Er is wel een duwkop voorgezet en ze heeft een ander kloppend hart gekregen.
Het is inmiddels de oudste eenheid uit een vloot van 7 sleepboten. ( Of ik loop achter met m'n info ).
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Hoaven van Delfziel
gr.Bas
Re: Hoaven van Delfziel
Vanaf 1920 tot 1940 werden de smalspoor-goederenwagens van de Stoomtramweg-Maatschappij "Oostelijk Groningen" in de haven van Delfzijl op het normaalspoor van NS afgehandeld met rolwagens. De wagens van SM OG werden daar op gereden.
Daarvoor kwam als trekkracht een motorloc van het fabrikaat Orenstein & Koppel Montania S50 (ca 60 PK) te staan.
Hier een plaatje daarvan.
Groet, Paul G.
Daarvoor kwam als trekkracht een motorloc van het fabrikaat Orenstein & Koppel Montania S50 (ca 60 PK) te staan.
Hier een plaatje daarvan.
Groet, Paul G.
- A.Kuiper/J.Pessoa/BR
- Berichten: 8199
- Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24
Re: Hoaven van Delfziel
12 mei 2021
Loodsenmonument is terug in Delfzijl: 'De zee geeft en de zee neemt' Na vier jaar in de opslag te hebben gezeten staat het Loodsenmonument weer op de dijk in Delfzijl. De bijna honderd jaar oude gedenkzuil is voor een aantal Delfzijlsters tot op de dag van vandaag belangrijk. Bijvoorbeeld voor de 89-jarige Jaap Boxma, die in zijn leven vele honderden schepen veilig de havenstad binnenloodste. Hij wordt er nog altijd stil van als hij het aangrijpende gedicht op de gedenkzuil leest.
'Men vreesde voor het ergste'
Het monument is er gekomen na een scheepsramp in oktober 1921. De Eems II verging tijdens een zware storm op zee. Op het zeilschip zaten tien loodsen uit Delfzijl. Negen van hen waren getrouwd. Hun vrouwen en kinderen bleven alleen achter.
Boxma kent het verhaal uit boeken van collega's. 'Het gebeurde tijdens een storm in een weekend. Toen dinsdags het schip binnen zou lopen, kwam het niet. Men vreesde voor het ergste.'
Aangespoeld op Duits eiland
Schepen en vliegtuigen gaan die dag naarstig op zoek naar de loodsschoener. Zij vinden verschillende wrakstukken. Eén van de opvarenden spoelt aan op het Duitse eiland Norderney. 'Hij had het zilveren loodsteken nog op zijn jack zitten', vertelt Boxma.
De toenmalige Handelsvereniging zamelt geld in voor de nabestaanden, die het in die tijd van liefdadigheid moeten hebben. Met een deel van het geld wordt ter nagedachtenis aan de loodsen een monument geplaatst, één jaar na de ramp. Boxma werkt in zijn eerste jaren als kapitein bij Wijnne Barends. Als hij kinderen krijgt, wil hij niet meer wekenlang op zee zitten. Hij besluit om loods te worden in de haven van Delfzijl en slaagt in 1960 met vlag en wimpel voor het examen.
'Een loods helpt de kapitein. Hij manoeuvreert het schip de haven in en zorgt er voor dat hij op de goede plek terechtkomt', vertelt Boxma.
Was hij bang dat zo'n ramp ook met hem kon gebeuren? 'Nee, je moet niet bang zijn op deze wereld. Je kunt net zo goed aangereden worden door een auto. Een beetje angst is niet erg, dat doet je extra oppassen.'
Toch was zijn vrouw altijd heel blij als hij weer thuiskwam, vooral als het had gestormd.
Aangrijpend gedicht
Het Loodsenmonument is in 2017 weggehaald vanwege de versterking van de zeedijk. Nu de dijk, het strand en de boulevard klaar zijn, kunnen bezoekers het monument weer bekijken. Ook Boxma wil er snel naartoe op zijn scootmobiel.
Op de zuil staan de namen van omgekomen loodsen uit de havenstad. Ook is er een bronzen reliëf met daarop een vrouw en kinderen afgebeeld, kijkend naar de zee.
Eén onderdeel daarvan raakt Boxma nog altijd: het gedicht. De laatste zinnen:
De zee is doof voor uw geween, en houdt wat in heur schoot verdween.
Hij is er even stil van als hij het opleest. Boxma: 'De zee geeft en de zee neemt. Zo is het leven. Het is geven en nemen.'
Bron: Martin Drent - Tv Noord
Loodsenmonument is terug in Delfzijl: 'De zee geeft en de zee neemt' Na vier jaar in de opslag te hebben gezeten staat het Loodsenmonument weer op de dijk in Delfzijl. De bijna honderd jaar oude gedenkzuil is voor een aantal Delfzijlsters tot op de dag van vandaag belangrijk. Bijvoorbeeld voor de 89-jarige Jaap Boxma, die in zijn leven vele honderden schepen veilig de havenstad binnenloodste. Hij wordt er nog altijd stil van als hij het aangrijpende gedicht op de gedenkzuil leest.
'Men vreesde voor het ergste'
Het monument is er gekomen na een scheepsramp in oktober 1921. De Eems II verging tijdens een zware storm op zee. Op het zeilschip zaten tien loodsen uit Delfzijl. Negen van hen waren getrouwd. Hun vrouwen en kinderen bleven alleen achter.
Boxma kent het verhaal uit boeken van collega's. 'Het gebeurde tijdens een storm in een weekend. Toen dinsdags het schip binnen zou lopen, kwam het niet. Men vreesde voor het ergste.'
Aangespoeld op Duits eiland
Schepen en vliegtuigen gaan die dag naarstig op zoek naar de loodsschoener. Zij vinden verschillende wrakstukken. Eén van de opvarenden spoelt aan op het Duitse eiland Norderney. 'Hij had het zilveren loodsteken nog op zijn jack zitten', vertelt Boxma.
De toenmalige Handelsvereniging zamelt geld in voor de nabestaanden, die het in die tijd van liefdadigheid moeten hebben. Met een deel van het geld wordt ter nagedachtenis aan de loodsen een monument geplaatst, één jaar na de ramp. Boxma werkt in zijn eerste jaren als kapitein bij Wijnne Barends. Als hij kinderen krijgt, wil hij niet meer wekenlang op zee zitten. Hij besluit om loods te worden in de haven van Delfzijl en slaagt in 1960 met vlag en wimpel voor het examen.
'Een loods helpt de kapitein. Hij manoeuvreert het schip de haven in en zorgt er voor dat hij op de goede plek terechtkomt', vertelt Boxma.
Was hij bang dat zo'n ramp ook met hem kon gebeuren? 'Nee, je moet niet bang zijn op deze wereld. Je kunt net zo goed aangereden worden door een auto. Een beetje angst is niet erg, dat doet je extra oppassen.'
Toch was zijn vrouw altijd heel blij als hij weer thuiskwam, vooral als het had gestormd.
Aangrijpend gedicht
Het Loodsenmonument is in 2017 weggehaald vanwege de versterking van de zeedijk. Nu de dijk, het strand en de boulevard klaar zijn, kunnen bezoekers het monument weer bekijken. Ook Boxma wil er snel naartoe op zijn scootmobiel.
Op de zuil staan de namen van omgekomen loodsen uit de havenstad. Ook is er een bronzen reliëf met daarop een vrouw en kinderen afgebeeld, kijkend naar de zee.
Eén onderdeel daarvan raakt Boxma nog altijd: het gedicht. De laatste zinnen:
De zee is doof voor uw geween, en houdt wat in heur schoot verdween.
Hij is er even stil van als hij het opleest. Boxma: 'De zee geeft en de zee neemt. Zo is het leven. Het is geven en nemen.'
Bron: Martin Drent - Tv Noord
- A.Kuiper/J.Pessoa/BR
- Berichten: 8199
- Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24
Re: Hoaven van Delfziel
Op de dijk in Delfzijl wordt op vrijdag 22 oktober de omgekomen bemanning van de loodskotter Eems II herdacht. Dat gebeurt op de plek waar het monument staat, ter nagedachtenis aan overleden loodsen.
De herdenking wordt georganiseerd door het Loodswezen en de gemeente Eemsdelta. Wethouder Jan Menninga en oud-loods Jaap Boxma houden een toespraak bij het Loodsenmonument. Ook leggen het Loodswezen, Groningen Seaports en de gemeente elk een krans. Belangstellenden kunnen na de herdenking in de haven van Delfzijl een bezoek brengen aan de Loodskotter Eems No.1: een replica van een loodsboot zoals die vroeger op de Eems heeft gevaren.
De herdenking begint vrijdag 22 oktober om 16.00 uur op de dijk in Delfzijl bij het Loodsenmonument.
+ +
Schip vergaat tijdens noodweer
De zogeheten loodsschoener Eems II, gebouwd in 1888, vaart op 11 oktober 1921 uit en zou veertien dagen op zee blijven. Tijdens een zware storm, op 22 oktober, vergaat het zeilschip. Schepen en vliegtuigen vinden verschillende wrakstukken. Eén van de opvarenden spoelt aan op het Duitse eiland Norderney. Op het schip zaten tien loodsen uit Delfzijl. Negen van hen waren getrouwd. Hun vrouwen en kinderen blijven alleen achter.
Bron: RtvNoord
- A.Kuiper/J.Pessoa/BR
- Berichten: 8199
- Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24
Re: Hoaven van Delfziel
Bijzonder rotorschip in de Eemshaven
vr 10 dec 2021, +
vr 10 dec 2021, +