Azijnzuurhoutenankersluitingsopslagpennetje

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Harry G. Hogeboom

Azijnhout-Pokhout

Bericht door Harry G. Hogeboom » 23 apr 2006 15:39

Hallo Theo,

Bedankt, nu druk ik kom er op terug. FF eerst een ei bakken :wink:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gerard

//

Bericht door Gerard » 23 apr 2006 15:42

In het Brabants is het een tapse borgpen........ :D en ik ga nou met de vrouw wandelen....

Joost.R

Bericht door Joost.R » 23 apr 2006 16:58

We laten de Scheepsbouwer maar uitzoeken in welke sluiting hij het azijnhoutenborgpennetje plaatst. :roll:

In 1974 kreeg de VLCC ,, British Promise'' totaal 800 meter Ankerketting met een diam. van 111mm en een gewicht van 227 ton.
Een ,,AC-14'' type anker van Vicinai S.A. met een gewicht van 15.000kg, bestemd voor een VLCC.
De certificaten van Lloyd,s, A.B.S., Veritas en andere classificatie bureau,s geven de eigenaars zekerheid dat de ankers voldoen aan de gestelde eisen. Ze geven, wanneer een hogere houdkracht is bewezen, grotere gewichtsredukties. Zo worden door Vicinai S.A. ankers van het ,,AC-14'' type geleverd voor VLCC,s waarvoor diverse classificatiebureau,s een gewichtsreduktie van 25 % verlenen vergeleken met een normaal stokloos boeganker.
Afbeelding
[uit Verolme Nieuws Okt-1973.]
Afbeelding

arij

Bericht door arij » 24 apr 2006 22:24

Wat kan zo'n pokkehoutje veel stof geven.
gr arij

Joost.R

Bericht door Joost.R » 22 jan 2007 19:00

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Anno 1938 het Azijnhouten............pennetje
op het lesrooster van aspirant- stuurlieden.
Afbeelding

Theo Horsten (R.I.P.)
Contacteer:

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) » 23 jan 2007 06:12

Hier het Handboek voor zeemanschap voor de Koninklijke Marine, Staatsdrukkerij 1961

Afbeelding
Omnia transit sed navigare necesse est

eefh

pokhout

Bericht door eefh » 23 jan 2007 10:08

Hallo K.Brouwer,
Inderdaad was het zo dat ,ik spreek nu van de jaren 60, er schepen waren
waarvan de doorgang/lagering van pokhout was,schepen die veel op zanderige rivieren vertoefde,hadden veel last van slijten van het pokhout door de schroefas,de schroefas zakte dan in het pokhout,als duiker van tak,s berging heb ik dan ook vele schepen opgemeten door het luikje van de trossen beschermer ,en de schroefas tunnel dicht gemaakt onderwater
zo dat de jongens de schroefasdoorgang/lagering konden vervangen met of weer pokhout of ander matereriaal,
groeten
E.Hendriks
luctor et abortus (ik worstel en drijf af)

frans 1

Bericht door frans 1 » 23 jan 2007 19:17

Dus het verhaal, is er weer,
En voor mij blijft Het :
AZIJNZEURHOUTENANKERKETTINGOPSLAGPENNETJE.

K.Brouwer

Bericht door K.Brouwer » 23 jan 2007 21:47

Hallo Theo,

Grappig dat dus niet alleen de heer Viëtor dat zuur bij de azijn gebruikte :lol: . Vond ook nog in dat zelfde leerboek .......
Smaktouw-Hieuwlijn: Werplijn bij het meren...etc. Had dat woord smaktouw ook nog nooit gehoord in al die jaren dat ik gevaren heb.

Wellicht te gebruiken i.p.v. met die hieuwlijn smieten met de smaklijn smakken???? :shock: :roll: :lol:

Hallo EEFH,

Ja,die pokhouten schroefas afdichting lekte op een gegeven moment zo
hard dat er in Amsterdam eens niet op tijd gelenst werd en het water in
de openstaande carterdeuren van de Homo liep waardoor de pikzwarte
smeerolie de mk indreef. de walwtk die 's ochtends de boel kwam
opstarten liep zo met z'n goeie pak de smolie in! Die heeft alles gewoon
over de muur gepompt :!: Ach ja, toen kon dat nog.

Groeten,K.Brouwer.

Bob

azijnzuur etc

Bericht door Bob » 25 jan 2007 18:04

Hallo allemaal,

Dat men het woord azijn gebruikt zou kunnen omdat eikenhout zuur is. Een opbouw van eikenhout op een ijzeren ondergrond geeft gegarandeerd enorme roestvorming.

Ik kan er naast zitten en lever het meteen in voor een betere oplossing

groeten

Bob

Jos Komen
Contacteer:

Re: Azijnzuurhoutenankersluitingsopslagpennetje

Bericht door Jos Komen » 21 mar 2010 17:27

Op het oude kolengestookte forum groeit dit onderwerp nog met de dag.
Terwijl het een slapend forum is, ik doe er niets meer op, want dan begint het een tweede actuele Kombuispraat te worden.
Ik stuur wel regelmatig een mailtje met verwijzing naar het "nieuwe" forum. :)
Maar nu beginnen ze weer over een slampamper, ook wel een leuk onderwerp. :)
All the best
Jos
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.

http://www.scheepspraat.nl/

Joop Kieviet (RIP)

Bericht door Joop Kieviet (RIP) » 21 mar 2010 17:33

Jos,

Heeft dat met een ankerketting 8) te maken of met het Binnenhof :wink:

Gr. Joop

Joop Kieviet (RIP)

Bericht door Joop Kieviet (RIP) » 21 mar 2010 18:41

Het doet me weer denken aan de aankomst bij Tenerife met de W.Alton Jones alwaar we een lading moesten lossen, alvorens naar de losplaats te gaan, werd eerst even buitengaats geankerd. Aangezien de kust nogal steil omgaat en de honderd vademlijn zeer dicht bij de kust ligt werd er op het echolood geankerd. De zenuwen waren schijnbaar zeer hoog want het echolood was een beetje te fel afgestemd zodat de verwarring ontstond dat we bijna aan de grond liepen en dus was het let go anker. Na een paar shackles werd de bandstopper een beetje dichtgedraaid maar de ketting ging met een behoorlijke snelheid door, op het laatst de bandstopper geheel vast, waardoor de ketting over de kabelaring vloog. We zijn toen maar op een afstandje opzij gaan staan en wachten op zoals ze bij de marine dan zeggen de laatste schalm verlaat net de kluis. Gelukkig veel de ketting op het laatst in de nesten en was het mogelijk op een dubbelwerkende ankerspil het geheel weer naar binnen te halen. Na inspectie bleek de slampamper het te hebben gehouden, waarschijnlijk ook doordat de ketting op het zelfde moment in de nesten viel, alleen zat er een enorm groot gat in de kettingbak.

Gr. Joop

K.Brouwer

Bericht door K.Brouwer » 21 mar 2010 19:28

Een collega moest van de havenauthoriteiten wat verder uit de kust van Freeport ten anker,ze vonden dat hij te dicht bij de kust lag. Protesteren hielp niet dus anker op en een stukje verder weer ten anker proberen te gaan. Tijdens het achteruitslaan zie je niets mee op het echolood maar hij dacht dat hij goed zat.....nee dus,hij was de 100 vadem ook gepasseerd en toen het anker viel was hij niet meer te stoppen en trok de "slampamper" vierkant uit het bakschot zodat het anker en zeven schackles "foetsie"
waren. Kosten(toendertijd) f 30.000 voor het nieuwe anker + ketting :shock: .

Zelf ook wel zo'n soort situatie meegemaakt,moesten op een klein bultje ten anker in de Str. van Magellaan daar we het daglicht moesten afwachtten om door een gevaarlijke passage te gaan.

Dus onze asp. marof maar eens naar voren gestuurd om sb-anker plus drie shackles te laten vallen.
Na wat geratel meldde hij dat de ketting was vastgelopen en zou het ankerspil in z'n werk zetten om wat meer bij te vieren....dat ging dus niet,gevraagt hoeveel ketting er nog in de k-bak lag.....niets meer :shock: hij had er alles in een keer uitgegooid ....de slampamper had het gelukkig gehouden anders hadden we op de terugweg het anker en zeven shackles op mogen vissen als hij al niet door een ander schip die daar ten anker moest opgevist was :( .

Groeten,K.Brouwer.

dita
Contacteer:

Bericht door dita » 29 mar 2010 21:04

Is de ware naam azijnzuurhoutenankersluitingsopslagpen of azijnzuurhoutenankerkettingsluitinopsluitpen.
Ik heb namelijk beiden horen gebruiken. Wat kan mij zeggen wat de goede naam is.

Martin/Hamina
Keep going
Martin

"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs

K.Brouwer

Bericht door K.Brouwer » 30 mar 2010 00:12

Hallo Martin,

De laatste benaming staat als zodanig vermeld in het leerboekje Practische Zeemanschap van het Matrozeninstituut aan boord opleidingssschip "POLLUX". Doch de discussie heeft wel uitgemaakt dat het
azijnhout moet zijn i.p.v. azijnZUURhout. Daar er heel wat Polluxleerlingen met dat "zuur" zijn opgevoed zal het nog wel een poosje in zwang blijven :shock: .

Groeten,K.Brouwer.

Plaats reactie