Bemanningslijsten.

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
S.Verheij
Berichten: 230
Lid geworden op: 25 jul 2004 19:01
Locatie: Vlaardingen

Bemaningslijsten

Bericht door S.Verheij » 21 okt 2004 13:53

De "APL INDONESIA". 16-10-1999.

Capt.-Moerbeek.J.W.
CEO-Jetten.U.
1ON-Draaijer.P.J.
1OE-Warnaar.M.J.
MO2-Staalduinen.H.v.
MO3-Virardi.F.A.
MO4-Heijden.T.v.d.
MO4-Bosma.A.
2OT-Kennedy,S.
Mech-Verheij.S.
Ch.Stew.Kopier.F.
Trainee.Hoek.M.J.
AB/Wiper-Darjanto.I.
AB/Wiper-Djaelani.M.
AB/Wiper-Hadiatmoko.E.
AB/Wiper-Hakim.M.
AB/Wiper-Sjahrani.B.A.
AB/Wiper-Dofir.M.
AB/Wiper-Sugeng.
Fitter-Sohari.
2CK/BKR-Habi.
Ass.Mess.Supriyadi.C.
Laun.Man-Sahulan.
StewDess.-Jetten d.Hoop.W.
Supern-Paradowsky.P
Supern-Dabrwsky.K.

Gr.Sjaak.

Arie
Berichten: 132
Lid geworden op: 22 sep 2004 09:16

Bericht door Arie » 21 okt 2004 18:21

Maar er zijn geen Hollanders meer die willen gaan varen .dus moeten ze wel naar de buitenlanders.
Denk wel dat er nog Hollandse jongens zijn die voor de mast willen varen maar als je de kans niet krijgt en daarna de opleidingen stopt is het niet zo moeilijk. Jammer jammer maar het is 'm allemaal om het geld te doen, hoewel ze bij Maersk nog wel met hele schepen bemand met Denen kunnen varen (de nieuwe schepen dan..).
Hoe zijn eigenlijk de vaar/verlof verhoudingen voor ST-ers?Hetzelfde als voor de officieren of...?

Jancorjoh
Berichten: 680
Lid geworden op: 22 jul 2004 00:44
Locatie: Woerden

Bemanningslijsten Nedlloyd

Bericht door Jancorjoh » 21 okt 2004 22:22

Vroeger had je stuurlui en machinisten.
MO kan ik ook nog volgen
Maar Sjaak je moet me toch even vertellen wat een CEO,een 1ON,1OE,2OT en een Head Cat.zijn

Gebruikersavatar
Jos Komen (R.I.P)
Berichten: 32270
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Bericht door Jos Komen (R.I.P) » 21 okt 2004 22:46

Inderdaad John, ik dacht: zal het maar niet vragen want het schijnen logische afkortingen te zijn en ik heb daar nog niet diep over nagedacht.
Vroeger hadden we een WO aan boord en dat weet ik nu weer wel.
All the best
Jos
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Jos Komen (R.I.P)
Berichten: 32270
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Bericht door Jos Komen (R.I.P) » 21 okt 2004 23:05

Op de Eemhaven kwam ik op mijn eerste reis aan de wal in Santos twee Nederlanders in de Hamburg Bar tegen.
Bleken Donkeyman en Olieman op de Eemhaven te zijn.
Was ze aan boord nog niet tegengekomen.
Ik liep de 12-4 wacht op zee en zij een andere wacht en op de oversteek elkaar steeds misgepeild.
De Hamburgbar was nu niet een gelegenheid om uitgebreid met elkaar over het leven op de Eemhaven te gaan praten. Ze hadden wel wat anders te doen.
Een week later tijdens de barbeque op zee ben ik de Olieman en de Donkeyman weer tegengekomen.
Hier blijkt dus uit dat ik nooit in de vetput van de Eemhaven kwam, maar dat is een heel ander verhaal.
All the best
Jos

Afbeelding
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
S.Verheij
Berichten: 230
Lid geworden op: 25 jul 2004 19:01
Locatie: Vlaardingen

Bericht door S.Verheij » 22 okt 2004 11:32

Hallo

De verlof/vaar regeling van een scheepstechnicus is het zefde als de rest van de officiren,

De afkortingen zijn.
CEO. Is Chief Engeneer Off.Vroeger H.W.T.K.
1ON. Is Eerste Off.Nautich. Vroegere 1.Strm.
1OE. Is Eerste Off.Engine. Vroegere 2.WTK
2OT. Is een engelse Electricien die bij de P.O Nedlloyd over de nederlandse en Engelsche schepen circulirren.
Head/Cat. Is gewoon de Kok Hofmester.
Dit is allemaal veranderd door dat alles in het engels moet tegenwoordig
op de schepen.
En er zijn al zoveel veranderingen geweest,dat blijft wel door gaan.

Gr.Sjaak.

Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1796
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

Bericht door Ton Pekel » 22 okt 2004 11:56

Afbeelding
In mijn tijd 1968-1974 had je zulke deftige namen niet.
Op een liberiaan ( Monrovia) had ik als 3e WTK een liberiaans diploma nodig, via de ambassade, nederlands diploma+ $ 50,00 kreeg je er een.
Moest verplicht op je hutdeur hangen (in plastic hoesje)
Een 3e WTK werd dan second assistent en het mooiste vond ik dan wel
"any horse power"
Ben trouwens benieuwd of ik ook nog voorkom op de bemanningslijsten
van de Lloyd, heb daar voor het echt werd een (vakantie) kustreis gemaakt op de Madison-Lloyd als leerling electricien. ik dacht in 1966, maar dan moet ik mijn monsterboekje zoeken.
Ik heb trouwens ook nog ergens een bemanningslijst van deze liberiaan
met een stuk of wat Nederlanders en de rest Ghanesen, Indiers en Pakistaners. Ik ga zoeken waar die is.
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!

Gebruikersavatar
S.Verheij
Berichten: 230
Lid geworden op: 25 jul 2004 19:01
Locatie: Vlaardingen

Bericht door S.Verheij » 22 okt 2004 12:48

Hallo Ton.

Mooi certificaat moet ik zeggen.
Maar in jouw tijd was het overal nog gewoon ouderwets.Maar de tijden zijn veranderd,en dit heet modern varen tegenwoordig met kern bemaningen.De schepen worden grooter en de bemaningen kleinder,door de automatisering.En in de scheepvaart verandert alles snel de laatste tijd.

Gr.S.Verheij
Laatst gewijzigd door S.Verheij op 22 okt 2004 16:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
S.Verheij
Berichten: 230
Lid geworden op: 25 jul 2004 19:01
Locatie: Vlaardingen

Bemanningslijsten

Bericht door S.Verheij » 22 okt 2004 13:13

Hier de m.s.NEDLLOYD VAN NECK. 1997

Master-Harts.T.
Chief Off-Engels.P.J.
MO 4/N-Aalst.J.A.
Tr.Marof-Ekkelkamp.T.
MO4-Leeuwen.R.A.v.
Chief Eng-Peereboom.H.C.
Chief Eng-Schols.M.G.H.
2nd Eng-Groot.de.M.
3rd Eng-Makkinga.P.S.
MO3/T-Leeuwen.Anke.M.J.
Mechanic-Hol.H
Mechanic-Verheij.S.
Head Cat-Bootsma.K
AB/Wiper-Hidayat.R.H.
AB/Wiper-Rofik.M.
AB/Wiper-Haris.M.
AB/Wiper-Hastaman.M.
AB/Wiper-Puspono bin Orip.D.
AB/Wiper-Gani.A.
2nd CK/Bkr-Mahfud bin Rupai.
Ass/Messman-Rusdi bin Mone
Laun/Stew-Suri.M.
AB/Wiper-Kasdar.
Fitter-Rizal.H

Gr.S.Verheij.
Laatst gewijzigd door S.Verheij op 22 okt 2004 14:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
S.Verheij
Berichten: 230
Lid geworden op: 25 jul 2004 19:01
Locatie: Vlaardingen

Bemanningslijsten

Bericht door S.Verheij » 22 okt 2004 14:01

De m.s."NEDLLOYD BANGKOK" November 1986

Master-Visser.W.
Chief Off-Minderhout.H.J.
2nd Off-Buren.F.J.
3rd Off-Schipper.F.
4th Off-Janssen.O.A.
Trainee-Dekkers.J.H.
Radio Off-Laan.J.v.d.
Chief Eng-Minnesma.A.
2nd Eng-Stortelers.W.
3rd Eng-Faber.W.A.T.
4th Eng-Rietman.C.
Trainee-Wetering.J.v.d.
S.Foreman-Jong..J.d.
Seaman AB-Bruggeman.C.
Seaman.Hondong.J.P.
Seaman-Roersma.J.
Seaman-Linders.F.T.
Seaman-Meer.H.v.d.
Seaman-Verheij.S.
Seaman-Stuart.P.E.R.
Tr.Seaman-Weuring.E.W.
Head.Cat-Arntzenius.J.C.
2ndCK/Bkr-Burgers.C.J.
Steward-Luz dos Santos.A.d.
Steward-Chu.S.N.
Laun/Stew-Sukardi
Stew.ess-Visser-Berge.G.J.v.d.
Stew.ess-Minnesma-Bakker.K.

Met de Gr. S.Verheij

Arie
Berichten: 132
Lid geworden op: 22 sep 2004 09:16

Bericht door Arie » 23 okt 2004 15:55

Werkte het geintegreerd varen bij NLL als ST-er of voer je alleen in de MK of aan dek?Was toch de bedoeling om in het middenkader op de GHV te varen in de kernbemanning, dus m.a.w. als bootsman/voorman MK of heb ik het verkeerd?
Reders hebben uiteindelijk hun zin gekregen en hebben, toen iedereen lag te slapen, eeuwen tradities en kunde om zeep geholpen.Wat begon als project is, voor ons, uitgelopen op een ramp...
Jaren 70 zeiden ze dat ze meer inhoud aan het matrozenberoep moesten geven en dat een hoop veranderd was met de komst van grote moderne geautomatiseerde schepen toen werd dus de opleiding geintegreerd gezel gegeven, halve wege jaren 80 was ook die kennis niet meer voldoende en wou men met meer goedkope krachten gaan varen dit ook omdat Hollanders niet meer als gezel zouden willen varen(?) en wou men de jobjes van bootsman en fitter wel bewaren want dat waren toch mensen met kennis en belangerijk voor het schip...toen zei men ja maar dan moeten ze nog meer kunnen en weten dus kwam de 2-jarige opleiding in het kmbo voor scheepstechnicus welke vaarbevoegdheid men verkreeg na bijhouden praktijkboek en 10 maanden vaartijd.....
EN OPEENS: nee laat maar, flipjes etc. kunnen het ook uiteindelijk iedereen de zak en vaarbevoegdheid als ST-er bestaat helemaal niet meer maar is vervangen met een papiertje wat je nu en vroeger zo kreeg na 6 maanden varen als lichtpik...Vreemde wereld leven we in.

hdofferhoff
Berichten: 588
Lid geworden op: 15 sep 2004 22:46
Locatie: sappemeer

Bericht door hdofferhoff » 23 okt 2004 19:17

P&O Nedlloyd Houtman 18/10/04

de Jong P. Master Netherlands
van Putten P. CEO Netherlands
Al M.N. MO1 Netherlands
Warmerdam C.E.L.N. MO1 Netherlands
Jellema H.J. MO3 Netherlands
Lunenborg E.J. MO3 Netherlands
Maessen J MO4 Netherlands
Dantuma J.G. MO4 Netherlands
de Caluwe R.J.J. Mech. Netherlands
Warmerdam C. Head cat. Netherlands
Buren J.W. Trainee Netherlands
Dofferhoff P.A. Trainee Netherlands
Haliwar a/b Wiper Indonesian
bin Irsan Yazid a/b Wiper Indonesian
Zainal Azwar a/b Wiper Indonesian
Kristian Cecep a/b Wiper Indonesian
bin Suin Uman a/b Wiper Indonesian
Zainuddin Mohammad a/b Wiper Indonesian
Arifin Ayun fitter Indonesian
Budaiwan Yunus 2ndCk/Bkr Indonesian
Kustono AsMes Indonesian
bin Ngatimin Subagio bin Laundrym. Indonesian

Gr. H.D.

Gebruikersavatar
Willem Visser
Berichten: 697
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:16
Locatie: Amsterdam

Bericht door Willem Visser » 24 okt 2004 00:53

Heren. bedankt voor het plaatsen van de bemanningslijsten. Ik kom nu weer Roger de Caluwe tegen en sta er verbaasd van dat hij nog steeds vaart. Hij zal ook wel een beetje tegen zijn pensioen aanzitten?
Hoop dat er nog meer lijsten volgen, want ik kom echt een hoop namen tegen, waar ik mee gevaren heb.
Als ze nu ook nog eens op het forum verschijnen zou het helemaal mooi zijn.
Old sailors never died.

Gr Willem V.

Gebruikersavatar
Jos Komen (R.I.P)
Berichten: 32270
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Bericht door Jos Komen (R.I.P) » 24 okt 2004 01:08

Hallo Willem,

De m.s."NEDLLOYD BANGKOK" November 1986

Master-Visser.W.
Zo kom je nog via de bemanningslijsten kombuizenaars tegen.
All the best
Jos
Laatst gewijzigd door Jos Komen (R.I.P) op 24 okt 2004 01:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Jos Komen (R.I.P)
Berichten: 32270
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Bericht door Jos Komen (R.I.P) » 24 okt 2004 01:13

En een schip met "Zware Spieren"
All the best
Jos

Afbeelding
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Willem Visser
Berichten: 697
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:16
Locatie: Amsterdam

Bericht door Willem Visser » 24 okt 2004 11:18

Jos Komen schreef:Hallo Willem,

De m.s."NEDLLOYD BANGKOK" November 1986

Master-Visser.W.
Zo kom je nog via de bemanningslijsten kombuizenaars tegen.
All the best
Jos
Hoi Jos.

Het was mij niet eens opgevallen, wel leuk. Als ze mij nu vragen wat voor functie ik aan boord had, zeg ik MASTER.
Old sailors never died.

Gr Willem V.

Plaats reactie