Vaarbevoegdheid

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11181
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door Harry G. Hogeboom » 29 mar 2018 16:50

" Times are uuh changing" :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Windmolenrat70
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 apr 2018 13:12

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door Windmolenrat70 » 03 apr 2018 13:17

Eric schreef:
23 mar 2018 11:06
Beste mensen,
Ik ben docent en coördinator in IJmuiden (MBO).
De wetgeving (of de interpretatie daarvan) is inderdaad veranderd.
Waar het in het verleden zo was dat je met een verlopen vaarbevoegdheid alleen de STCW-cursussen die ook verlopen waren over moest doen, en drie maanden meevaren in een lagere rang of boven de sterkte, om weer een geldige VBB te krijgen, is dat nu dus echt anders.
Nu, is je schooldiploma, volgens het KIWA, niet meer geldig.
En dat is in strijd met Europese regelgeving, maar goed...

Wat moet je nu precies doen om je VBB weer geldig te maken:
- neem contact op met een MBO zeevaartschool, en vraag of die een herintrederstraject aan kunnen bieden (o.a. Nova Contract in IJmuiden doet dat)
- Er wordt een intake afgenomen, ofwel, na een uitgebreid gesprek ga je wat oude schoolexamens maken.
- Op basis van de intake wordt bepaald voor welke vakken je voor welke onderwerpen bijgeschoold moet worden, en waar je vrijstelling van bijscholing voor krijgt.
- Na het scholingstraject (voor de één dus langer dan voor de ander) moet je voor ALLE VAKKEN examen doen.
- Voor iedereen geldt dat je ook examen moet doen voor Nederlands, Rekenen en Loopbaan & Burgerschap, dat geldt voor alle Mbo-opleidingen. Op basis van de intake kan wel bepaald worden dat je hier geen scholing voor hoeft te volgen.
- Heb je alles gehaald, heb je weer een geldig schooldiploma.
- Behaal alle verlopen STCW-cursussen (Medical Care, Basic Training, Advanced Fire Fighting, en als je die nog niet hebt ook ECDIS en relevante ISPS-cursussen.
- Behaal je vaartijd weer.

Al met al een tijdrovende en kostbare aangelegenheid.
Het is niet zo dat het op de ene school makkelijker is dan op een andere, de eisen zijn hetzelfde, de examens tegenwoordig ook nagenoeg.
Wel kan het prijskaartje verschillen, en zijn er maar een paar scholen die dit soort trajecten aanbieden.
De prijs kan wel aanzienlijk lager uitvallen als er meerdere cursisten zijn, dus een werkgever (reder) die een man of 6 stuurt is een stuk goedkoper uit als voor 1 cursist.
Leerzaam om dit te lezen, Overigens denk ik dat er een verschil bestaat tussen het idee dat een diploma 'niet meer geldig is' en het feit dat je er na 4 jaar geen VBB meer mee kunt aanvragen. In de praktijk zal het diploma vast wel waarde hebben, maar wettelijke gezien kun je hier geen VBB meer mee aanvragen.

Overigens is het niet Kiwa natuurlijk die zegt dat je diploma niet meer geldig is:

Artikel 8 van het besluit handelsvaart en zeilvaart;

Artikel 8
1 Een vaarbevoegdheidsbewijs wordt afgegeven indien de aanvrager aantoont te voldoen aan de ingevolge dit besluit vereiste kennis en ervaring, mits het kennisbewijs ten hoogste vier jaar voor het indienen van de aanvraag is afgegeven.

Uitvoeringsgids van de inspectie leefomgeving en transport geeft op pagina 39 enigzins uitleg. https://www.ilent.nl/onderwerpen/wet--e ... eevarenden

Er is een aantal wijzigingen in de manier waarop een Vbb kan worden verkregen.
Ook op het gebied van het behouden van Vbb’s zijn er wijzigingen. Van belang voor
aanstaande zeevarenden is dat het kennisbewijs, afgegeven door het
opleidingsinstituut, binnen vier jaar na afgifte gebruikt moet worden om een Vbb
aan te vragen. Na deze vier jaar is er geen mogelijkheid meer om in het bezit te
komen van een Vbb omdat de regelgeving Vbb’s als uitgangspunt hanteert. Er kan
na vier jaar geen behoud van kennis en vaardigheden zoals STCW eist, worden
aangetoond. Het gevolg hiervan is dat houders van een kennisbewijs dat ouder is
dan vier jaar opnieuw een kennisbewijs moeten behalen. Doordat de regelgeving als
uitgangspunt een vaarbevoegdheidsbewijs neemt is dit anders dan wanneer men in
het bezit is van een verlopen vaarbevoegdheidsbewijs. In dat geval zijn er drie
mogelijkheden om het verlopen vaarbevoegdheidsbewijs geldig te maken. Deze
mogelijkheden worden in dit hoofdstuk besproken.
Zeevarenden die hun zeevaart carrière opschorten doen er verstandig aan om te
onderzoeken of zij hun Vbb dusdanig kunnen vernieuwen of ophogen dat zij een Vbb
krijgen dat opnieuw 5 jaar geldig is. Een geldig Vbb maakt het terugkeren naar de
zeevaart eenvoudiger. Bij een verlopen Vbb krijgt men te maken met aanvullende
eisen zoals ervaring boven de sterkte behalen of in het strafste geval opnieuw een
schooldiploma behalen.
In dit verband wordt er ook gewezen op de mogelijkheid om via alternatieve
functies, zoals loods, surveyor of werktuigkundige bij een energiecentrale, een Vbb
te behouden. Details over deze alternatieve functies vindt u verder in dit hoofdstuk
en de RZ artikel 10.7.

Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 648
Lid geworden op: 22 jul 2004 00:47
Locatie: Heerhugowaard (of all places...)

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door Eric » 11 jul 2018 15:20

Waardevolle aanvulling, bedankt!
Rust Roest
Maar Roest Rust niet.

Plaats reactie