Vaarbevoegdheid

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11721
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door Harry G. Hogeboom » 29 mar 2018 16:50

" Times are uuh changing" :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Windmolenrat70
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 apr 2018 13:12

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door Windmolenrat70 » 03 apr 2018 13:17

Eric schreef:
23 mar 2018 11:06
Beste mensen,
Ik ben docent en coördinator in IJmuiden (MBO).
De wetgeving (of de interpretatie daarvan) is inderdaad veranderd.
Waar het in het verleden zo was dat je met een verlopen vaarbevoegdheid alleen de STCW-cursussen die ook verlopen waren over moest doen, en drie maanden meevaren in een lagere rang of boven de sterkte, om weer een geldige VBB te krijgen, is dat nu dus echt anders.
Nu, is je schooldiploma, volgens het KIWA, niet meer geldig.
En dat is in strijd met Europese regelgeving, maar goed...

Wat moet je nu precies doen om je VBB weer geldig te maken:
- neem contact op met een MBO zeevaartschool, en vraag of die een herintrederstraject aan kunnen bieden (o.a. Nova Contract in IJmuiden doet dat)
- Er wordt een intake afgenomen, ofwel, na een uitgebreid gesprek ga je wat oude schoolexamens maken.
- Op basis van de intake wordt bepaald voor welke vakken je voor welke onderwerpen bijgeschoold moet worden, en waar je vrijstelling van bijscholing voor krijgt.
- Na het scholingstraject (voor de één dus langer dan voor de ander) moet je voor ALLE VAKKEN examen doen.
- Voor iedereen geldt dat je ook examen moet doen voor Nederlands, Rekenen en Loopbaan & Burgerschap, dat geldt voor alle Mbo-opleidingen. Op basis van de intake kan wel bepaald worden dat je hier geen scholing voor hoeft te volgen.
- Heb je alles gehaald, heb je weer een geldig schooldiploma.
- Behaal alle verlopen STCW-cursussen (Medical Care, Basic Training, Advanced Fire Fighting, en als je die nog niet hebt ook ECDIS en relevante ISPS-cursussen.
- Behaal je vaartijd weer.

Al met al een tijdrovende en kostbare aangelegenheid.
Het is niet zo dat het op de ene school makkelijker is dan op een andere, de eisen zijn hetzelfde, de examens tegenwoordig ook nagenoeg.
Wel kan het prijskaartje verschillen, en zijn er maar een paar scholen die dit soort trajecten aanbieden.
De prijs kan wel aanzienlijk lager uitvallen als er meerdere cursisten zijn, dus een werkgever (reder) die een man of 6 stuurt is een stuk goedkoper uit als voor 1 cursist.
Leerzaam om dit te lezen, Overigens denk ik dat er een verschil bestaat tussen het idee dat een diploma 'niet meer geldig is' en het feit dat je er na 4 jaar geen VBB meer mee kunt aanvragen. In de praktijk zal het diploma vast wel waarde hebben, maar wettelijke gezien kun je hier geen VBB meer mee aanvragen.

Overigens is het niet Kiwa natuurlijk die zegt dat je diploma niet meer geldig is:

Artikel 8 van het besluit handelsvaart en zeilvaart;

Artikel 8
1 Een vaarbevoegdheidsbewijs wordt afgegeven indien de aanvrager aantoont te voldoen aan de ingevolge dit besluit vereiste kennis en ervaring, mits het kennisbewijs ten hoogste vier jaar voor het indienen van de aanvraag is afgegeven.

Uitvoeringsgids van de inspectie leefomgeving en transport geeft op pagina 39 enigzins uitleg. https://www.ilent.nl/onderwerpen/wet--e ... eevarenden

Er is een aantal wijzigingen in de manier waarop een Vbb kan worden verkregen.
Ook op het gebied van het behouden van Vbb’s zijn er wijzigingen. Van belang voor
aanstaande zeevarenden is dat het kennisbewijs, afgegeven door het
opleidingsinstituut, binnen vier jaar na afgifte gebruikt moet worden om een Vbb
aan te vragen. Na deze vier jaar is er geen mogelijkheid meer om in het bezit te
komen van een Vbb omdat de regelgeving Vbb’s als uitgangspunt hanteert. Er kan
na vier jaar geen behoud van kennis en vaardigheden zoals STCW eist, worden
aangetoond. Het gevolg hiervan is dat houders van een kennisbewijs dat ouder is
dan vier jaar opnieuw een kennisbewijs moeten behalen. Doordat de regelgeving als
uitgangspunt een vaarbevoegdheidsbewijs neemt is dit anders dan wanneer men in
het bezit is van een verlopen vaarbevoegdheidsbewijs. In dat geval zijn er drie
mogelijkheden om het verlopen vaarbevoegdheidsbewijs geldig te maken. Deze
mogelijkheden worden in dit hoofdstuk besproken.
Zeevarenden die hun zeevaart carrière opschorten doen er verstandig aan om te
onderzoeken of zij hun Vbb dusdanig kunnen vernieuwen of ophogen dat zij een Vbb
krijgen dat opnieuw 5 jaar geldig is. Een geldig Vbb maakt het terugkeren naar de
zeevaart eenvoudiger. Bij een verlopen Vbb krijgt men te maken met aanvullende
eisen zoals ervaring boven de sterkte behalen of in het strafste geval opnieuw een
schooldiploma behalen.
In dit verband wordt er ook gewezen op de mogelijkheid om via alternatieve
functies, zoals loods, surveyor of werktuigkundige bij een energiecentrale, een Vbb
te behouden. Details over deze alternatieve functies vindt u verder in dit hoofdstuk
en de RZ artikel 10.7.

Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 jul 2004 00:47
Locatie: Dalfsen

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door Eric » 11 jul 2018 15:20

Waardevolle aanvulling, bedankt!
Rust Roest
Maar Roest Rust niet.

Martijn76
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 jan 2019 12:12

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door Martijn76 » 24 jan 2019 11:20

Hallo allemaal!

Ik wil graag mijn verlopen vaarbevoegdheid weer geldig krijgen. Ik heb het Nova College dus gevraagd welke mogelijkheden zij hebben om als herintreder de benodigde examens af te leggen. Het antwoord was dat ik bij het KIWA na moest vragen hoe ik mijn vaarbevoegdheid weer terug kan krijgen.....

Kastje-muur verhaal dus.

Zijn er hier mensen die daadwerkelijk hun vaarbevoegdheid na verlopen geweest weer geldig hebben gekregen en kunnen vertellen hoe en waar ze dat geregeld hebben??

Groet,
Martijn

ejd@casema.nl
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 jan 2019 11:31

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door ejd@casema.nl » 28 jan 2019 11:35

Hoi Martijn,

Ben zelf ook heel nieuwsgierig, of het iemand al gelukt is om zijn/haar vaarbevoegdheid weer terug te krijgen.
Ben zelf al vanaf half 2015 hier mee bezig... en nog nul resultaat...

vriendelijke groet e-j dorrestijn

ruudsijmons
Berichten: 244
Lid geworden op: 05 jan 2007 22:10
Locatie: ede

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door ruudsijmons » 29 jan 2019 22:30

hey hey

bestaat het zogn rode C nog ??

maar je kan eenvoudiger hersenchirurg worden dan een vaarbevoegdheid verkrijgen .

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6867
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door jdbvos » 29 jan 2019 22:53

Nee Ruud.
Dat "rode diploma" werd in ww2 ingevoerd om aan de bemanningseisen te kunnen voldoen bij een steeds verder afnemend zeeliedenbestand, en sporadisch nog ná de oorlog ivm dezelfde zeevarendenschaarste. De staat heeft geprobeerd om de rode diploma's na de oorlog weer in te trekken, maar wie goed genoeg was in oorlogstijd, is dat zeker in vredestijd, was het tegenargument...
Het werd dus een uitsterfbeleid....
Wie weet, als er nu weer oorlog zou komen, en NL ineens alle schepen weer onder NLse vlag moet brengen én bemannen met NLers, komen ze ons ook zo weer uit de rolstoel halen en is alles ineens weer 100% geldig... Nood, breekt alle wetten...
Maar zover is het nu niet, gelukkig...
Greetz!
Jan DB Vos

ruudsijmons
Berichten: 244
Lid geworden op: 05 jan 2007 22:10
Locatie: ede

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door ruudsijmons » 01 feb 2019 12:14

hey hye

zeker zal dat nodig zijn .
en met de nodige aanpassingen kunnen wij dad's army die motteballenvloot we op gang brengen zoder Ipads .
maar op ellebogen stoom
groet ruud

Windmolenrat70
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 apr 2018 13:12

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door Windmolenrat70 » 07 feb 2019 22:57

Martijn76 schreef:
24 jan 2019 11:20
Hallo allemaal!

Ik wil graag mijn verlopen vaarbevoegdheid weer geldig krijgen. Ik heb het Nova College dus gevraagd welke mogelijkheden zij hebben om als herintreder de benodigde examens af te leggen. Het antwoord was dat ik bij het KIWA na moest vragen hoe ik mijn vaarbevoegdheid weer terug kan krijgen.....

Kastje-muur verhaal dus.

Zijn er hier mensen die daadwerkelijk hun vaarbevoegdheid na verlopen geweest weer geldig hebben gekregen en kunnen vertellen hoe en waar ze dat geregeld hebben??

Groet,
Martijn
Beste Martijn. Is je bevoegdheid langer dan vijf jaar geleden verlopen? Zo ja dan moet je inderdaad een nieuw diploma houden. Let wel dat Kiwa absoluut niet gaat over de inhoud van de opleiding, daar hebben ze absoluut de expertise niet voor en ze zullen je dan ook verwijzen naar de school.

Op de vorige pagina kun je wellicht een privebericht sturen naar Eric, die lijkt meer van de materie te weten.

Martijn76
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 jan 2019 12:12

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door Martijn76 » 12 feb 2019 14:38

Na wat mailverkeer is het mij eindelijk precies duidelijk hoe de VBB terug te krijgen.

1) Medisch laten keuren.

2) Opleiding Stuurman alle schepen (KOAS-S) van 15 weken volgen en examen afleggen. Ook een stageperiode aan boord dient gevolgd te worden, dus ik zal eerst een bedrijf moeten vinden die dat ziet zitten voordat ik met een halve studie zit die zonder deze stage geen recht op een VBB geeft. Als alternatief kun je ook de opleiding Werktuigkundige alle schepen (KOAS-W) of desgewenst stuurman danwel werktuigkundige kleine schepen volgen (KOKS-S of KOKS-W) Dit uiteraard afhankelijk van welke VBB je terug wenst.

3) Ook dienen de volgende cursussen gedaan te worden:
  • Marcom-A
  • Basic Training
  • Designated security Duties
  • Advanced Fire Fighting
  • Proficiency in survival craft and rescue boats other than fast rescue boats
  • Medical First Aid
Basic Training, Advanced Fire Fighting en Proficiency in survival craft and boats other then fast rescue boats wordt als een pakket+cursus gegeven.


Hierna kun je je VBB weer aanvragen bij de Kiwa.

Kosten voor al dit moois? De KOAS-S opleiding kost € 2650,- en de benodigde cursussen € 2175,- excl. BTW

De opleiding KOAS-S begint als het goed is weer in September.
https://stc-bv.nl/cursussen/stuurman-schepen-koas-s

Al met al is het dus niet een erg lastige constructie. Er is gelukkig dus toch geen complete opleiding nodig inclusief rekenen, loopbaan en burgerschap etc. Het krijgen van de antwoorden hoe en wat er precies nodig is was wel lastig. Veel opleidingsinstituten hebben geen idee of reageren niet eens op een vraag... De STC was de enige die met een duidelijk verhaal kwam op welke manier ik mijn VBB terug kan krijgen.

Voor mij persoonlijk nog steeds lastig aangezien ik niet makkelijk even op en neer naar Rotterdam rij 15 weken lang. Het STC schijnt wel bezig te zijn om dit traject in modules aan te kunnen gaan bieden.

Groet,
Martijn

Harryvos
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 mar 2018 06:52

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door Harryvos » 12 feb 2019 14:55

@martijn en acdis dan, dat is ook verplicht kost ook een aardige cent.
Moeilijkste van alles zal nog het vinden van een stage plek zijn denk ik.

Martijn76
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 jan 2019 12:12

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door Martijn76 » 12 feb 2019 15:24

Ik verwacht dat Ecdis gewoon in de opleiding Stuurman alle schepen zit aangezien dit niet als apart benodigde cursus opgegeven is. Ik kan het nog eens navragen voor de zekerheid.

Groet,
Martijn

Windmolenrat70
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 apr 2018 13:12

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door Windmolenrat70 » 13 feb 2019 16:43

Ik weet dat mijn neefje in 2013 al ECDIS Radar-M en Hoogspanning in de opleiding had op het STC, ben benieuwd naar het antwoord.

Plaats reactie