Vaarbevoegdheid
Re: Vaarbevoegdheid
Dan ben ik dus op precies het juiste moment weer gaan varen.
Ik heb 3 3/4 jaar aan de wal gewerkt, op het moment dat ik weer ben gaan varen was mijn vbb nog geldig, echter vernieuwen zou niet gaan omdat ik niet aan de verplichte 365 dagen in 5 jaar zou komen.
Nu kon ik wel de 3maanden boven de sterkte in delen doen. Kwam er in de praktijk op neer dat hoewel ik 1op1 voer toch wat langer aan boord was, eerst een gewone periode als meester en daarna bij mn aflosser boven de sterkte, vervolgens weer verder als meester......
Qua cursussen hoefde ik alleen maar Basic Safety en Advanced Fire Fighting te doen (wel al als gevolg van de Manila amendment).
Ik heb 3 3/4 jaar aan de wal gewerkt, op het moment dat ik weer ben gaan varen was mijn vbb nog geldig, echter vernieuwen zou niet gaan omdat ik niet aan de verplichte 365 dagen in 5 jaar zou komen.
Nu kon ik wel de 3maanden boven de sterkte in delen doen. Kwam er in de praktijk op neer dat hoewel ik 1op1 voer toch wat langer aan boord was, eerst een gewone periode als meester en daarna bij mn aflosser boven de sterkte, vervolgens weer verder als meester......
Qua cursussen hoefde ik alleen maar Basic Safety en Advanced Fire Fighting te doen (wel al als gevolg van de Manila amendment).
Groeten Jeroen
Re: Vaarbevoegdheid
Tja, Jeroen...ALS ik dit van te voren had geweten, had ik in ieder geval mijn VBB vernieuwd en af en toe een reisje gemaakt hebben.
Was bij mijn vader gaan werken, zodat die zijn binnenvaartbedrijfje tot zijn pensioen kon "redden", dus had wel tijd over om af en toe een zee reisje te maken.
Maar zoals het er nu uitziet zullen wij elkaar niet voor een 3de keer elkaar treffen op een bootje..
Was bij mijn vader gaan werken, zodat die zijn binnenvaartbedrijfje tot zijn pensioen kon "redden", dus had wel tijd over om af en toe een zee reisje te maken.
Maar zoals het er nu uitziet zullen wij elkaar niet voor een 3de keer elkaar treffen op een bootje..
Re: Vaarbevoegdheid
Ondanks het ongetwijfeld perfect georganiseerde Manila amendment blijven er bij mij toch twijfels.
Alleen al door de reacties op dit topic te lezen.
http://www.kombuispraat.com/viewtopic.p ... &start=384
Alleen al door de reacties op dit topic te lezen.
http://www.kombuispraat.com/viewtopic.p ... &start=384
Ik denk dat ze geabonneerd zijn op dit topic om op de hoogte te blijven.je zou bijna denken dat ze mee zaten te lezen...
Re: Vaarbevoegdheid
Dit is niet te geloven.! Ik heb je verhaal 2 keer overgelezen of ik het misschien verkeerd begreep.
Heb je niet iemand die nog even 3 maand in je monsterboekje wil zetten voor mei 2014 ?? Wat een onzin dit.
Groeten
Henk
Heb je niet iemand die nog even 3 maand in je monsterboekje wil zetten voor mei 2014 ?? Wat een onzin dit.
Groeten
Henk
Re: Vaarbevoegdheid
Dit verband zie ik niet onmiddellijk, Jos. Kun je dat eens toelichten?Jos schreef:Alleen al door de reacties op dit topic te lezen.
viewtopic.php?f=1&t=326&start=384
Ik vraag ernaar omdat ik jouw gedachten en mogelijk die van anderen over de daar aangesneden punten dan misschien kan meenemen in het stukkie waar ik mee bezig ben.
Dat komt omdat geprobeerd wordt de steeds maar toenemende chaos en onveiligheid te laten oplossen door een stelletje bureaucraten, op een bureaucratische manier waar ze in Brussel nog iets van kunnen leren. Niets is zo internationaal als de zeevaart en we moeten veel verder kijken dan Nederland en België, maar toch, als ik alleen maar eens naar de KVNR kijk...Schokker schreef:Wat een onzin dit.
Ik kan me voorstellen dat de KVNR een voorzitter zocht die bekend was in het Haagse en die vertrouwd was met diezelfde bureacratie en ik twijfel er niet aan of Tineke Netelenbos zal een best, braaf mens zijn en een lieve oma en wie weet ook nog wel van een ijskoud borreltje houden of kunnen vloeken als een bootwerker, maar haar binding mét en haar kwalificaties vóór een bedrijf als de zeevaart ontgaan me toch. Van oorsprong is ze lerares van haar vak. Een vurige toespraak van Joop de Uyl was voor haar aanleiding om het in de politiek te zoeken. Allermaal mooi en aardig en niks op tegen en het hoeft misschien ook niet iemand te zijn die opgegroeid is in of met de zeevaart en het rederijbedrijf, maar haar track record is daarna niet van dien aard dat je zou zeggen: "Dat is precies de geschikte persoon om de Nederlandse zeevaart vanuit de kant van de reders aan te sturen."
Lees dat hier voor de aardigheid eens na. Ik ben dan wel geen expert, maar het kan toch niet allemáál onzin en vuilspuiterij zijn wat daar staat. Het wemelt van woorden als chaos, mislukking, verloedering, kritiek, problemen.
Re: Vaarbevoegdheid
Dit bedoel ik dus, Theo, jarenlange ervaring wordt niet meer op prijs gesteld en men is alleen maar bureaucratisch bezig.het aantal ongelukken, ondanks alle technische ontwikkelingen en moderne apparatuur, nog steeds toeneemt
Re: Vaarbevoegdheid
Ja, en dat is een interessant gegeven. De laatste reactie, van Meestertje, over goede uitkijk houden, goed wachtlopen en fatigue vind ik geen onderwerp op zich; dat kom je vanzelf tegen als je probeert te achterhalen waarom er dan zoveel ongelukken gebeuren en hoe die ontstaan, maar dat is geen oorzaak op zich. Hoogstens een medeoorzaak. Dat ligt niet in eerste instantie aan 6 op 6 af wachtlopen of het hebben van een Russische stuurman en dan zo'n drukke dienst varen. Dat was vroeger niet anders. Ook toen voer je soms korte lijntjes en bleef je als kapitein eindeloos op je poten staan. Ook toen moest je je slaap pakken waar je die kon krijgen. Je wist niet beter en toch werd er veiliger gevaren dan nu.
Ik weet niet hoe het nu gaat, maar ook met radar bleef je als kapitein in de mist boven. Ik maakte me dan wel een bed in de kaartenkamer en ging na mijn normale wacht wel liggen en sliep dan ook, al was het maar een paar uur. Ik was van mening dat er beter een uitgeslapen stuurman achter die radar kon staan dan een kapitein die al meer dan twaalf uur achter dat ding zat en op den duur de hele wereld voor een doedelzak aanzag. Ook onder loodsaanwijzing varend, was ik altijd boven, maar ook dan wilde ik, als de omstandigheden zodanig waren dat dit naar mijn mening verantwoord kon, wel eens in de kaartenkamer op de bank gaan liggen.
Het is een complex geheel, dus vandaar dat ik zo lang bezig ben met mijn volgende stukkie - nog afgezien dat ik van het gegeven dat ik van nature de neiging heb om een tikke wijdlopig te zijn.
Misschien is het toch goed om de nieuwe regels eens goed te bestuderen. STCW. A GUIDE. FOR SEAFARERS. Taking into account the 2010 Manila amendments
Ik weet niet hoe het nu gaat, maar ook met radar bleef je als kapitein in de mist boven. Ik maakte me dan wel een bed in de kaartenkamer en ging na mijn normale wacht wel liggen en sliep dan ook, al was het maar een paar uur. Ik was van mening dat er beter een uitgeslapen stuurman achter die radar kon staan dan een kapitein die al meer dan twaalf uur achter dat ding zat en op den duur de hele wereld voor een doedelzak aanzag. Ook onder loodsaanwijzing varend, was ik altijd boven, maar ook dan wilde ik, als de omstandigheden zodanig waren dat dit naar mijn mening verantwoord kon, wel eens in de kaartenkamer op de bank gaan liggen.
Het is een complex geheel, dus vandaar dat ik zo lang bezig ben met mijn volgende stukkie - nog afgezien dat ik van het gegeven dat ik van nature de neiging heb om een tikke wijdlopig te zijn.
Misschien is het toch goed om de nieuwe regels eens goed te bestuderen. STCW. A GUIDE. FOR SEAFARERS. Taking into account the 2010 Manila amendments
Re: Vaarbevoegdheid
Als je puur naar de letters van de wet kijkt staat er dit:
Nergens zie ik hier het woord "OPNIEUW"
De diploma's heb ik, en ze zijn niet ongeldig, maar uhmm je mag er niet mee varen...tja, maakt een zeevaartdiploma wel erg nuttig
(landen kunnen hun eigen eisen stellen, en NL wil weer het braafste jongetje van de klas zijn)
Maar als je het weer anders leest kan het ook lijken/zijn dat je wel terug de bankjes in moet
Het is me niet helemaal duidelijk, hou voorlopig maar op met het lezen van stukjes...
(http://mijnwetten.nl/besluit-zeevarende ... hoofdstuk3) artikel 8.55.
Een vaarbevoegdheidsbewijs waarvan de geldigheid langer dan 5 jaar is verstreken wordt op verzoek vernieuwd indien de houder voorafgaand aan de aanvraag een opleiding heeft gevolgd als bedoeld in artikel 19, tweede lid, van de wet en deze met succes heeft afgesloten.
Nergens zie ik hier het woord "OPNIEUW"
Tevens in dit artikel, nergens het woordje "OPNIEUW", maar ja ik ben geen jurist en ongetwijfeld zal er diep in de onderwijswet wel een regeltje zitten dat het opnieuw moet.Hoofdstuk 2. De bemanning van zeeschepen
§ 3. Vaarbevoegdheden, kennis- en ervaringseisen
Artikel 19
1.
Bij of krachtens algemene maatregel van bestuur worden:
a. voor de verkrijging van de vaarbevoegdheden, genoemd in artikel 18, tweede lid, vastgesteld:
1°. de beroepsvereisten;
2°. de opgedane ervaring;
3°. de eisen van medische geschiktheid, en
4°. de wijze waarop wordt beoordeeld of wordt voldaan aan de onder ten 1° en ten 2° bedoelde eisen;
b. de geldigheidsduur van het vaarbevoegdheidsbewijs, alsmede de wijze van eerste afgifte, vervanging of vernieuwing van het vaarbevoegdheidsbewijs geregeld.
2.
Aan de voor de afgifte van een vaarbevoegdheidsbewijs benodigde beroepsvereisten kan worden voldaan door het met goed gevolg hebben afgelegd van het afsluitend examen van een aan een op grond van de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek bekostigde hogeschool of rechtspersoon hoger onderwijs verbonden opleiding voor een nautisch beroep dan wel het met goed gevolg hebben afgelegd van het examen van een nautische beroepsopleiding waarvoor op grond van de Wet educatie en beroepsonderwijs een kwalificatiedossier is, of eindtermen zijn vastgesteld.
De diploma's heb ik, en ze zijn niet ongeldig, maar uhmm je mag er niet mee varen...tja, maakt een zeevaartdiploma wel erg nuttig
Schokker, dit zou helaas niks uitmaken aangezien men kijkt naat de vervaldatum van je VBB en dat is meer dan 5 jaar in mijn gevalHeb je niet iemand die nog even 3 maand in je monsterboekje wil zetten voor mei 2014 ?
Daar mijn ogen momenteel vierkant zijn van het lezen van wetgeving en artikelen, maar als ik hier pagina 68 lees staat er volgens mij niet dat je verplicht word terug naar school te gaan (mag wel), maar je moet kunnen aantonen dat je competent ben (korte stage kan dit toch aantonen lijkt mij)Misschien is het toch goed om de nieuwe regels eens goed te bestuderen. STCW. A GUIDE. FOR SEAFARERS. Taking into account the 2010 Manila amendments
(landen kunnen hun eigen eisen stellen, en NL wil weer het braafste jongetje van de klas zijn)
Maar als je het weer anders leest kan het ook lijken/zijn dat je wel terug de bankjes in moet
Het is me niet helemaal duidelijk, hou voorlopig maar op met het lezen van stukjes...
Re: Vaarbevoegdheid
Wellicht mogelijk dat men het internationaal niet accepteerd en Nederland gedwongen werd om dit zo te doen. Dit is toen ook gebeurd met het Marcom A diploma. Degene die al hun RTL A hadden zouden dit zonder meer op kunnen halen vond Nederland. Daar werd toen internationaal tegen geageerd zodat we nu eerst een tweedaagse cursus voor Marcom A moesten volgen in Rotterdam. Een dag theorie en een dag praktijk. Uiteraard hebben we dat met z'n allen zonder probleem gehaald waarna ik weer terugkeerde naar het schip waar ik al jaren op voer met de midden- en kortegolf zender/ontvanger met TOR, de Satcom A met telefonie/telex/fax en Satcom C, Epirb, VHF en de hele handel al uitgerust was met GMDSS.
Gewoon tijd en geldverspilling. We waren "vroeger" behoorlijk hoog geclassificeerd maar worden alleen maar omlaag getrokken door dat Lage Lonen
spul wat je nu allemaal tegenkomt (althans in "mijn tijd").
Voor de volledigheid...ben toen in al die jaren slechts één Flip tegengekomen die wist hoe je dat spul moest bedienen .De overigen hadden echter wel dat diploma .
Groeten,K.Brouwer
Gewoon tijd en geldverspilling. We waren "vroeger" behoorlijk hoog geclassificeerd maar worden alleen maar omlaag getrokken door dat Lage Lonen
spul wat je nu allemaal tegenkomt (althans in "mijn tijd").
Voor de volledigheid...ben toen in al die jaren slechts één Flip tegengekomen die wist hoe je dat spul moest bedienen .De overigen hadden echter wel dat diploma .
Groeten,K.Brouwer
Re: Vaarbevoegdheid
Vreemd verhaal Pukkie, maar het verbaast mij niets.
Bij het KIWA doen ze maar wat.
Ik zal zelf eens in de Manilla Amendementen lezen of dit klopt, kan het mij haast niet voorstellen.
De Nederlandse overheid doet overigens ook nogal vervelend mbt opleidingen enzo.
Zo is de rijksbijdrage aan het opleiden van zij-instromers stop gezet, dus moeten de scholen iets nieuws gaan verzinnen om een Deeltijd-Beroeps Opleiding aan te kunnen bieden.
Om alle kosten op de cursist te verhalen wordt erg kostbaar voor die cursist, dus dat is geen optie.
Overigens, de cursus voor herintreders bij Nova is volgens mij opgeheven door gebrek aan belangstelling.
Ook daar zal ik morgen eens naar vragen, want als hij wel op de website staat is het vreemd dat die niet wordt aangeboden.
Kan wel zijn dat het niet op korte termijn kon omdat we als docententeam momenteel omkomen in het werk.
Mvg,
Eric
Bij het KIWA doen ze maar wat.
Ik zal zelf eens in de Manilla Amendementen lezen of dit klopt, kan het mij haast niet voorstellen.
De Nederlandse overheid doet overigens ook nogal vervelend mbt opleidingen enzo.
Zo is de rijksbijdrage aan het opleiden van zij-instromers stop gezet, dus moeten de scholen iets nieuws gaan verzinnen om een Deeltijd-Beroeps Opleiding aan te kunnen bieden.
Om alle kosten op de cursist te verhalen wordt erg kostbaar voor die cursist, dus dat is geen optie.
Overigens, de cursus voor herintreders bij Nova is volgens mij opgeheven door gebrek aan belangstelling.
Ook daar zal ik morgen eens naar vragen, want als hij wel op de website staat is het vreemd dat die niet wordt aangeboden.
Kan wel zijn dat het niet op korte termijn kon omdat we als docententeam momenteel omkomen in het werk.
Mvg,
Eric
Rust Roest
Maar Roest Rust niet.
Maar Roest Rust niet.