Vaarbevoegdheid

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Edwin M.

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door Edwin M. »

Eric,

Ik zou weer gaan varen...

:mrgreen:

Borstel

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door Borstel »

Heb ook nog een vraagje. Vaar nu alweer 6 jaar in de rondte als stuurman (voornamelijk als 2de) en bij mijn laatste vernieuwing is mijn machinisten papiertje verlopen (heb mbo maroff gedaan). Ik vindt dit toch wel zonde, helemaal omdat ik momenteel even zonder werk zit, en ik het een prima moment vindt om weer eens als machinist te gaan varen. Iemand enig idee hoelang ik boven de sterkte moet varen voordat mijn papiertje weer geldig is?
schokker
Berichten: 241
Lid geworden op: 06 jan 2007 22:21

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door schokker »

@Borstel.

Je moet 3 maanden boven de sterkte varen en dan opnieuw aanvragen.

groeten

Henk
peter15
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 nov 2012 12:41

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door peter15 »

Ben in 1988 afgestudeerd als 3 de stuurman GHV en eigenlijk gelijk naar de Koninklijke Marine gegaan. En heb daar ik alle operationele functies gevaren, laatstelijk als commandant van ern mijnenjager.
Heb derhalve nooit een vbb gehad en volgens mij is mijn derde rang niet meer geldig.

Zou iemand weten hoe ik mijn bevoegdheid weer terug kan krijgen? Zou mijn commando eea vergemakkelijken?

Dank
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door K.Brouwer »

Als je werkelijk je 3e rang hebt gehaald kan die niet verlopen.Je hebt hier tenslotte een staatsexamen voor afgelegt. Je zal denk ik wel de nodige extra cursussen moeten afleggen om je vaarbevoegdheids bewijs te kunnen halen. Pas als je dat in je bezit hebt kun je weer in die rang gaan varen. Bel anders eens met een school om uit te vinden hoe de vork nu precies in de steel zit. Draai ook al 10 jaar niet meer mee dus het fijne weet ik er ook niet meer van. Succes.

Groeten,K.Brouwer
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 685
Lid geworden op: 22 jul 2004 00:47
Locatie: Dalfsen

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door Eric »

Denk dat je als commandant ook voldoende vaartijd gemaakt hebt toch? Moet minimaal 365 in 5 jaar zijn.
Je 3e rang vervalt nooit, wel je VBB.
Als je nu iets buiten de marine wilt doen zal je de nodige STCW cursussen moet gaan volgen, tenzij je die al bij de marine gedaan hebt.
Cursussen zijn b.v. Basic Training (brandbestrijding, veilig werken en overleven op zee), Advanced Fire Fighting, Medical Care, Radar Navigator, en als gezagvoerder ook Scheepsmanagement en Ship Security Officer.

Zoals Jos al zei, bel eens met een school.
(023 530 2900 en dan vragen naar de administratie.)

Gr,
Eric
Rust Roest
Maar Roest Rust niet.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Bij de Nederlandse Christelijke Koopvaardij vaar je wel met veel minder bemanningsleden dan op een mijnenveger. :wink:
Dat zal wel even wennen zijn.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door jdbvos »

Tsja....ik heb ook wel eens met grote verbazing staan kijken......
In Kiel (of Wilhelmshafen; ik ben nu even aan het twijfelen) een keer: komt een mijnenveger (oid, ik heb daar niet zoveel kijk op) binnen varen...
Een man of 10 op de bak, een man of 10 op het achterschip, een man of 10 langs de railing, en een man of 10 op de brug.....
En nóg met 2 sleepboten van bijna gelijke grootte voor de kant komen.... Echt ongelogen waar !

Het was -denk (en hoop) ik- een soort van oefening, want het werd een keer of 3 herhaald....
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door K.Brouwer »

Zal wel een oefening geweest zijn Jan :wink: . Vertrok uit de Koopvaarderssluis in
Den Helder richting zee met m'n zeilboot, toen net na het passeren van de sluisdeur m'n motor er mee afnokte. In z'n vrij gezet en hij startte direkt.In z'n werk en hij nokte er direkt weer mee.Iets in de schroef dus. Vlak na de sluis afgemeerd, zwemtrap overboord en Brouwertje in z'n pendek met een mes over de muur ( KOUD!!!). Bleek een zwaar stuk landbouwplastic in de schroef te zitten dus dat losgesneden. Ondertussen kwam er een mijnenveger (zonder sleepboten...) langzaam de sluis in en ik in m'n pendekkie met mes tussen de tanden en dat stukkie plastic kwam net druipnat "onze statietrap" opzetten waar m'n moppie al met een handdoek klaar stond 8) . Moet wel toegeven dat ik van die 10 "railinghangers" een keurig net aupplaus kreeg :-D .

Groeten,K.Brouwer
Pukkie
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 jun 2014 15:46

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door Pukkie »

Na enig wikken en wegen, toch maar besloten mijn verhaaltje hier te posten in het geval er meerdere gevalletjes als mij zijn of die het van plan zijn.
Na een afwezigheid van 7 jaar (ook VBB 7 jaar verlopen) ging het toch weer kriebelen om terug te gaan naar de koopvaardij.

Hier op het forum enige verhalen gelezen en ik dacht: ok, gaat me wat tijd en geld kosten, om alle cursussen over te doen en ergens 3 maanden boven de sterkte mee te varen, maar dat is allemaal nog te overzien.
Ook aan diverse instanties informatie gevraagd of dit het goede traject was en de meeste antwoorden: Ja, klopt.
Dus keuring gedaan, en gekeken welke cursussen ik waar kan volgen om ze in te gaan plannen.

Voordat ik (gelukkig) ook nog maar 1 cursus geboekt had, kreeg ik een email van de KNVR met het volgende:
"Via een erkende zeevaartschool moet opnieuw een diploma behaald worden. De inhoud van het lesprogramma is afhankelijk van kennis en ervaring, waarbij vaartijd, recente werkervaring en hoe lang geleden de opleiding is gevolgd. Omdat dit programma per individu kan verschillen, is het helaas niet mogelijk om een indicatie te geven van de duur en kosten van de opleiding. Mogelijk is een combinatie met de eerder genoemde certificaten mogelijk en kan dit in de kosten een verschil maken.Bij dit lesprogramma hoort ook de reguliere stageperiode, die bij een zeevaartopleiding hoort."

(Weet het niet zeker maar denk dat hiermee EVC-procedure bedoeld word)

Wat????Ik denk bel even met het KIWA (die de vbb's uitgeeft) en die bevestigden dit, ik zeg nog maruhhhhhh ik heb die diploma's toch al...Antwoord: de tijd staat niet stil, de techniek veranderd.
Ik denk: een koerslijn blijft een koerslijn. een stabiliteitsberekening blijft een stabiliteits berekening enz enz...en die "techniek"tja, dat kan je wel masteren in die 3 maanden dat je boven de sterkte meevaart, het is niet dat ik er 30 jaar uit geweest ben.
Ik zeg dus: ok, dus zeevaartdiploma's kunnen dus gewoon waardeloos worden...antwoord: nee hoor, ze zijn niet ongeldig, je moet alleen opfrissen.
Maar ja...er staat toch echt dat de diploma's OPNIEUW gehaald moeten worden.360 vaardagen stage lopen is toch niet bepaald opfrissen, dat is OVER DOEN.

Dus nieuw traject uitzoeken, NOVA college bied een herintrederscursus aan, dat is mooi zeg: alles in keer doen, even bellen: Sorry meneer, deze cursus is uit het pakket
Verder zoeken: nergens een verkorte cursus te krijgen, mits je de laatste 5 jaar xx maanden heb gevaren, dus die zijn geen opties.
Ook de verkorte cursussen waar een jaar stage aan verbonden zit, tja, dat is voor geen enkele herintreder te doen, we hebben toch vaak een gezin, huis en doorlopende rekeningen, dat gaat toch niet lukken met een stage-vergoeding.
Nu begrijp ik heus het nut wel van het opfrissen en een tijdje ergens meevaren, maar voor zover ik het dus heb kunnen uitdokteren houd het dus inderdaad in dat je een hele opleiding inclusief een jaar stage zal moeten overdoen en dat maakt het toch praktisch onmogelijk.Of indien je wel een verkorte opleiding vind, nog steeds die belachelijk lange stage

Deze situatie ook voorgelegd bij de bond en KNVR, maar een week later hier nog geen reactie op gehad, mocht ik het dus helemaal bij het verkeerde eind hebben update ik het wel.

Lang verhaal in het kort: Als je VBB langer dan 5 jaar verlopen is, is het praktisch onmogelijk gemaakt om te kunnen herintreden, of ik moet iets over het hoofd gezien hebben.

Alle verhaaltjes ten spijt om hoe de nederlandse reders alles proberen om zeevarenden te (terug)krijgen en te houden is met deze wetswijzing wederom gebleken dat dit alleen leuk staat in de krantjes en foldertjes, maar in de praktijk het toch wat anders is , daar toch enige instanties die dit promoten in het overleg betrokken waren omtrent de wijzingen.

Leuke bijkomstigheid: Heb net mijn 18 jaar verlopen rijbewijs zonder problemen vernieuwd, geen les hoeven volgen, geen theorie....schijnbaar heeft daar de tijd en techniek wel stil gestaan, kan ik altijd nog taxi chaffeur worden... :P


Plaats reactie