Recessie in de scheepvaart

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jolly Sailor

Re: Recessie in de scheepvaart

Bericht door Jolly Sailor »

Shortsea-1.jpg
Shortsea-1.jpg (133.7 KiB) 2805 keer bekeken
Shortsea-2.jpg
Shortsea-2.jpg (135.92 KiB) 2805 keer bekeken
Bron de Binnenvaartkrant

Patru (R.I.P)

Re: Recessie in de scheepvaart

Bericht door Patru (R.I.P) »

Dag,
In de crisisjaren '30 heeft de Nederlandse regering tot als laatste land nog vastgehouden aan de gouden standaard voor de guldenmunt, waardoor het maar niet lukte om uit de malaise te komen. In de nacht van 26/27 september 1936 moest Colijn toch door de bocht, werd de standaard losgelaten en devalueerde de gulden. Dat leidde direct tot reacties van het bedrijfsleven, met voorop een aantal rederijen. Middels een aankondiging in het Algemeen Handelsblad werden onmiddellijk alle tarieven ingetrokken :!:
Tarieven 1936.jpg
Tarieven 1936.jpg (121.02 KiB) 2734 keer bekeken
Groet, Paul G.
Jolly Sailor

Re: Recessie in de scheepvaart

Bericht door Jolly Sailor »

Actie in Groninger scheepsbouw
11-02-1938 – Actie in Groninger scheepsbouw.jpg
11-02-1938 – Actie in Groninger scheepsbouw.jpg (612.31 KiB) 2484 keer bekeken
Jolly Sailor

Re: Recessie in de scheepvaart

Bericht door Jolly Sailor »

In België prijsdumping bij wet verboden

De Belgische ministerraad heeft op voorstel van staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet in tweede lezing een ontwerp van Koninklijk Besluit(KB) goedgekeurd over de prijsvorming in de transportsector van goederen over de binnenwateren.

Vervoerders, opdrachtgevers of vervoerscommissionarissen mogen geen vervoer aanbieden, verrichten of laten verrichten tegen een ongeoorloofde prijs. Het ontwerp werd aangepast aan het advies van de Raad van State. Door de overcapaciteit in de binnenvaart, de hoge loonkosten, ongelijke arbeidsvoorwaarden en concurrentie met het spoor kelderden de vrachttarieven en dito winsten van de binnenvaarders. In april werd een schippersstaking beëindigd nadat er een protocolakkoord werd afgesloten tussen de sector, de bevoegde gewestministers en de federale staatssecretaris voor Mobiliteit Wathelet. De staatssecretaris kondigde toen ook het Koninklijk Besluit aan dat kan worden benut in de strijd tegen de prijsdumping in de binnenvaart. Niet-grensoverschrijdend verkeer op Belgische binnenwateren zal voortaan aan minimumprijzen onderhevig zijn om dumping te vermijden.


Ach de bevrachters zullen wel weer een loophole vinden om daar onderuit te komen.


Plaats reactie