Recessie in de scheepvaart
Re: Recessie in de scheepvaart
Dag,
In de crisisjaren '30 heeft de Nederlandse regering tot als laatste land nog vastgehouden aan de gouden standaard voor de guldenmunt, waardoor het maar niet lukte om uit de malaise te komen. In de nacht van 26/27 september 1936 moest Colijn toch door de bocht, werd de standaard losgelaten en devalueerde de gulden. Dat leidde direct tot reacties van het bedrijfsleven, met voorop een aantal rederijen. Middels een aankondiging in het Algemeen Handelsblad werden onmiddellijk alle tarieven ingetrokken Groet, Paul G.
In de crisisjaren '30 heeft de Nederlandse regering tot als laatste land nog vastgehouden aan de gouden standaard voor de guldenmunt, waardoor het maar niet lukte om uit de malaise te komen. In de nacht van 26/27 september 1936 moest Colijn toch door de bocht, werd de standaard losgelaten en devalueerde de gulden. Dat leidde direct tot reacties van het bedrijfsleven, met voorop een aantal rederijen. Middels een aankondiging in het Algemeen Handelsblad werden onmiddellijk alle tarieven ingetrokken Groet, Paul G.
Re: Recessie in de scheepvaart
In België prijsdumping bij wet verboden
De Belgische ministerraad heeft op voorstel van staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet in tweede lezing een ontwerp van Koninklijk Besluit(KB) goedgekeurd over de prijsvorming in de transportsector van goederen over de binnenwateren.
Vervoerders, opdrachtgevers of vervoerscommissionarissen mogen geen vervoer aanbieden, verrichten of laten verrichten tegen een ongeoorloofde prijs. Het ontwerp werd aangepast aan het advies van de Raad van State. Door de overcapaciteit in de binnenvaart, de hoge loonkosten, ongelijke arbeidsvoorwaarden en concurrentie met het spoor kelderden de vrachttarieven en dito winsten van de binnenvaarders. In april werd een schippersstaking beëindigd nadat er een protocolakkoord werd afgesloten tussen de sector, de bevoegde gewestministers en de federale staatssecretaris voor Mobiliteit Wathelet. De staatssecretaris kondigde toen ook het Koninklijk Besluit aan dat kan worden benut in de strijd tegen de prijsdumping in de binnenvaart. Niet-grensoverschrijdend verkeer op Belgische binnenwateren zal voortaan aan minimumprijzen onderhevig zijn om dumping te vermijden.
Ach de bevrachters zullen wel weer een loophole vinden om daar onderuit te komen.
De Belgische ministerraad heeft op voorstel van staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet in tweede lezing een ontwerp van Koninklijk Besluit(KB) goedgekeurd over de prijsvorming in de transportsector van goederen over de binnenwateren.
Vervoerders, opdrachtgevers of vervoerscommissionarissen mogen geen vervoer aanbieden, verrichten of laten verrichten tegen een ongeoorloofde prijs. Het ontwerp werd aangepast aan het advies van de Raad van State. Door de overcapaciteit in de binnenvaart, de hoge loonkosten, ongelijke arbeidsvoorwaarden en concurrentie met het spoor kelderden de vrachttarieven en dito winsten van de binnenvaarders. In april werd een schippersstaking beëindigd nadat er een protocolakkoord werd afgesloten tussen de sector, de bevoegde gewestministers en de federale staatssecretaris voor Mobiliteit Wathelet. De staatssecretaris kondigde toen ook het Koninklijk Besluit aan dat kan worden benut in de strijd tegen de prijsdumping in de binnenvaart. Niet-grensoverschrijdend verkeer op Belgische binnenwateren zal voortaan aan minimumprijzen onderhevig zijn om dumping te vermijden.
Ach de bevrachters zullen wel weer een loophole vinden om daar onderuit te komen.