Recessie in de scheepvaart

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jolly Sailor

Re: Recessie in de scheepvaart

Bericht door Jolly Sailor »

Weserhavens zien auto en containertrafiek kelderen

Bremen en Bremerhaven hebben in het eerste halfjaar 2009 geen goede beurt gemaakt. De Duitse havens zagen zowel hun containertrafiek als hun autotrafiek Bremerhaven is de tweede grootste autohaven ter wereld kelderen, terwijl ook het massagoed niet gespaard werd.
In tegenstelling tot Zeebrugge slaagde Bremerhaven er vorig jaar nog in met 2,03 miljoen wagens eenzelfde aantal te behandelen als in 2007. Maar in de eerste zes maanden van dit jaar was er een terugval met 52,1% tot 521.867 auto's.
De containertrafiek viel terug met 20,5% tot 2,15 mln teu en ook de trafiek van massagoed stond zwaar onder druk met een verlies van 33,8%.

Jolly Sailor

Re: Recessie in de scheepvaart

Bericht door Jolly Sailor »

Peters-werf blijft met schepen zitten

De Peters-werf aan de Stör in Wewelsfleth heeft grote problemen met zijn afnemers. Eén opdrachtgever weigert een containerfeederschip af te nemen en de eigenaar van een megajacht heeft laten weten het jacht niet meer te willen hebben en de openstaande rekeningen niet te kunnen betalen.
De werf probeert het 55 meter lange jacht Penguin, dat werd gerenoveerd, nu via een veiling voor tenminste drie miljoen euro te verkopen. Tot 2000 voer het jacht als loodsboot in de monding van de Elbe onder de naam Kapitän Hilgendorf.
Aan de pier van de Peters-werf liggen ook nog twee containerschepen. De eerste moet worden gerepareerd en de tweede symboliseert de scheepvaartcrisis. Het ms Euro Adventure (900 teu) was in opdracht gegeven door de Global Hanseatic Shipping in Hamburg, maar deze rederij kan de 138 meter lange feeder niet meer afnemen, omdat de financiering van het achttien miljoen kostende schip is afgeketst. De Euro Adventure is het vierde van een serie van acht eenheden.
De Peters werf bouwt nu twee onderzoekschepen voor Amerikaanse rekening. Maar de tegenvallers en het uitblijven van nieuwe orders, baren de werf grote zorgen. In 2007 werd nog een omzet van 120 miljoen euro geboekt. Een jaar later was dit nog 45 miljoen. Van de 110 vaste medewerkers hoefde nog niemand te worden ontslagen, maar van honderden vakkrachten van toeleveringsbedrijven en uitzendbureaus is niemand meer te zien. (MP)

bron Schuttevaer
Gebruikersavatar
proet
Berichten: 1874
Lid geworden op: 26 sep 2006 19:20
Locatie: Ruurlo
Contacteer:

Re: Recessie in de scheepvaart

Bericht door proet »

Ik was afgelopen zaterdag op bezoek in Scheveningen en daar was het goed te zien er is recessie in de scheepvaart.

Vanaf de boulevard was duidelijk te zien dat er een flink aantal lege schepen voor anker lag, meest containerschepen klein en groot. Maar ook een paar tankers waaronder nog een klassieke zoals we ze langskomen in wat waren ze mooi die tankers.

Groet Proet
Weet u iets over of van de sleepboten van Bureau Wijsmuller ? Neem dan eens contact op met info@bureau-wijsmuller.nl
Gebruikersavatar
John79
Berichten: 281
Lid geworden op: 02 nov 2004 13:30
Locatie: Scheveningen
Contacteer:

Re: Recessie in de scheepvaart

Bericht door John79 »

Vandeweek een 15tal schepen hier voor op de ankerplaats in Scheveningen, leuk gezicht vooral snachts die lichten. Voor de reder/eigenaar stuk minder als ze een langere tijd stil liggen.
Kom ook eens kijken op: scheepvaartfoto.blogspot.nl/
drake

Re: Recessie in de scheepvaart

Bericht door drake »

Ben wel eens benieuwd hoe kleine scheepjes het doen tegenwoordig. Daar lees je niet zoveel over. Iemand enig idee waar ik charterprijzen zou kunnen vinden van kruiplijncoasters bijvoorbeeld? Die scheepjes zijn toch redelijk flexibel qua lading. Ze vervoeren zowat alles, al is het maar met kleine(re) beetjes tegelijk.
'
Groeten André
Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14436
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Re: Recessie in de scheepvaart

Bericht door Joost.R »

Aantal niet varende containerschepen loopt weer op

Volgens AXS-Alphaliner zal het aantal werkloze (opgelegde en wachtende) containerschepen weer toenemen in de komende weken.
Dat heeft alles te maken met het naderende einde van het piekseizoen. Eind augustus stond de slotcapaciteit van de werkloze containerschepen op 1,27 mln teu.

De jongste capaciteitsbeperkingen kwamen van de CKYH-alliantie en van de tijdelijke samenwerking tussen Maersk,
CMA CGM en HMM op de route tussen het Verre Oosten en de VS. Eind augustus waren er 524 containerschepen werkloos,
wat zowat 9,9% van de vloot betekent. Dat was lichtjes minder dan in de afgelopen weken.

Ondertussen werden in augustus 20 schepen opgeleverd met een capaciteit van 73.000 teu.
Bovendien zou de vloot werkloze containerschepen groter zijn, als alle afgewerkte schepen ook effectief zouden
opgeleverd worden volgens AXS-Alphaliner. Het gaat volgens de consultant over een totale capaciteit van 100.000 teu die
klaar ligt op de werven voor oplevering.

{source: De Lloyd Transport Echo.}
johan.H
Berichten: 992
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:57

Re: Recessie in de scheepvaart

Bericht door johan.H »

Maersk sloopt tien schepen

Maersk Line, de grootste containervervoerder ter wereld,
gaat 25 containerschepen opleggen en tien schepen slopen

Tegelijkertijd probeert Maersk de levering van nieuwe schepen uit te stellen. ‘De vlootaanpassing wordt duidelijk veroorzaakt door de economische crisis', zegt adjunct-directeur Søren Andersen

Maersk Line beheert meer dan 500 containerschepen. Vijftien zijn inmiddels opgelegd, de overige tien volgen binnenkort. De schepen liggen, of komen te liggen, in Scotland, Griekenland, Thailand, Hongkong en Maleisië. Naar verwachting worden er over een aantal maanden nog eens twee schepen uit de vaart genomen om te worden gesloopt
Gebruikersavatar
Jan Sprong
Berichten: 1549
Lid geworden op: 02 aug 2004 19:45
Locatie: Hoorn

Re: Megaverlies voor beleggers in scheepvaart CV's

Bericht door Jan Sprong »

Hallo Mannen,

Ik zat zo is dit topic door te lezen en nou is het wat erg stil hier ,maar nou is mijn vraag ;is er niets meer te melden over de crisis in de containervaart of heeft men zich er bij neergelegt, dat het nu niet veel opbrengt.

Ook heb ik een vraag over uitkeringen welke de CV uitgekeerd heeft in het verleden,kan de Beherend Vennoot die terug vragen als het niet goed gaat met de CV?(juridisch)
En krijgt Dion Bartels alsnog gelijk?

Groeten,

Jan
Vaerderij schreef:Megaverlies voor belegger in schepen
Van onze verslaggever Michiel Haighton

Amsterdam - Voor vele tienduizenden Nederlanders die geld hebben belegd in scheepvaartondernemingen dreigt een financieel fiasco. Bij circa 40 van de 130 van deze zogenoemde scheepvaart cv’s is aan de particuliere beleggers gevraagd tientallen miljoenen euro’s bij te storten.

Dat blijkt uit een rondgang van de Volkskrant langs de vier grootste Nederlandse aanbieders van scheep cv’s: JR Shipping, Vereenigde Compagnie, Hanzevast Shipping en Universal Marine. Als de scheepvaart cv’s geen extra geld krijgen, kunnen zij hun bankleningen niet meer terugbetalen, waardoor faillissementen dreigen.

Circa 40 duizend particuliere beleggers hebben rond de 1 miljard euro geïnvesteerd in 130 cv’s. Drie van de vier aanbieders hebben om extra investeringen gevraagd bij particulieren. Voor vrijwel alle 130 cv’s geldt dat er tot nader order geen dividend wordt uitgekeerd.

Het geldtekort is acuut. ‘We hebben 8,2 miljoen euro nodig om de banken, waar we de schepen grotendeels hebben gefinancierd, voorlopig op afstand te houden’, zegt Sander Schakelaar, directeur van JR Shipping.

Sinds midden jaren negentig is er veel geadverteerd om te investeren in scheepvaart cv’s. De investeerders werden vooral gelokt met een gunstige belastingaftrek.

De oorzaak van de financiële problemen zijn de sterk gedaalde tarieven voor zeevracht. In nog geen jaar tijd zijn deze met soms wel 90 procent gedaald. ‘Veel van onze schepen varen nu ver onder de kostprijs. Hierdoor raken we in liquiditeitsproblemen’, zegt Schakelaarvan JR Shipping.

Dit bedrijf heeft beleggers gevraagd een extra storting in een ‘noodfonds’ te doen. Afgelopen vrijdag verliep daarvoor de deadline. ‘Het is niet gelukt het benodigde geld bij elkaar te krijgen, daarom hebben we de deadline een paar dagen verlegd. We gaan nu honderden beleggers een voor een bellen om ze over de streep te trekken’, aldus Schakelaar.

Ook andere scheep cv’s hebben noodfondsen in het leven geroepen. Als banken hun rente niet meer betaald krijgen, kunnen ze overgaan tot een executieveiling van de schepen.

Advocaat Dion Bartels, gespecialiseerd in beleggingszaken, adviseert zijn cliënten ‘uiterst terughoudend’ te zijn om geld bij te storten. ‘Het is nog maar de vraag of dat helpt. Straks zijn beleggers hun ingelegde geld plus de extra bijstorting kwijt’, aldus Bartels.

‘Ons kantoor bereidt zich voor op een bloedbad onder scheep cv’s. Het risico is groot dat beleggers hun geld kwijtraken.’

Bron: Volkskrant, 17 juni 2009 02:45, bijgewerkt op 17 juni 2009 07:59

Anne
Jolly Sailor

Re: Recessie in de scheepvaart

Bericht door Jolly Sailor »

Oslo 1959
Bijlagen
27-06-1959 - Schepen opgelegd in Oslo.jpg
27-06-1959 - Schepen opgelegd in Oslo.jpg (172.96 KiB) 3278 keer bekeken
Patru (R.I.P)

Re: Recessie in de scheepvaart

Bericht door Patru (R.I.P) »

Opgelegd Amsterdam 1971
Aansluitend een foto uit de Blauwe Wimpel van april 1972 met bijbehorende informatie.
Opgelegd 1971-1a.jpg
Opgelegd 1971-1a.jpg (251.42 KiB) 3237 keer bekeken
Opgelegd 1971-2a.jpg
Opgelegd 1971-2a.jpg (208.66 KiB) 3237 keer bekeken
Groet, Paul G.


Plaats reactie