Recessie in de scheepvaart

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jolly Sailor

Re: Recessie in de scheepvaart

Bericht door Jolly Sailor »

Bij Flinter ken men ook moeilijk zeggen dat het slecht gaat want dat schrikt inversteerders af.

De intekentermijn begint op 18 mei 2009 en staat open totdat alle participaties binnen deze emissie zijn geplaatst. Voor intekening staat de volgende, gemakkelijke route tot uw beschikking. U vult onderstaande verklaring in op het scherm. Na invulling zenden wij u de papieren weergave (compleet met uw gegevens) alsmede aanvullende bescheiden die benodigd zijn voor een rechtsgeldige intekening. Het geheel voorziet u van uw handtekening en zendt u met de bijbehorende envelop retour.


Indien u liever zelf direct het papieren deelnameformulier wilt invullen download dan dit PDF bestand en print deze uit.

Fuel Supply

Re: Recessie in de scheepvaart

Bericht door Fuel Supply »

Ik denk niet dat er veel Kombuizers direkt gaan participeren voor een flinke som geld, maar toch. Ik geef niemand advies maar deel alleen mede dat er 2 Flinterschepen "opgelegd" zijn in de Merwehaven in Rotterdam (waarvan 1 hagelnieuwe), en nog 1 in 's Gravendeel. De AIS installaties hebben ze uitgezet.
En ook in crisistijd is 1 + 1 nog steeds 2, toch??

Gr, Willem
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14439
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Recessie in de scheepvaart

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hallo Willem,

Ik heb ergens op de plank een interessant boek staan getiteld " Other People's Money" :mrgreen: is waarschijnlijk geschreven door " de broer van Bernie Madof" :mrgreen:

Maar dan!!! " No Pain, NO gain" :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Jos Komen (R.I.P)

Re: Recessie in de scheepvaart

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Bouw Flinterspring in volle gang

Onder begeleiding van Peter van Niejenhuis wordt de Flinterspring in hoog tempo afgebouwd bij de werf Ben Kien in Haiphong, Vietnam.
Bericht van Johan H. 5 juni op dit topic.

Hier foto's van Peter van Niejenhuis. :)



Hierbij wat foto's van zondag.
Morgen gaat de Spring te water.
m.v.g.,
Peter
Bijlagen
spring-1.jpg
spring-1.jpg (302.65 KiB) 3838 keer bekeken
spring-2.jpg
spring-2.jpg (323.38 KiB) 3838 keer bekeken
Jolly Sailor

Re: Recessie in de scheepvaart

Bericht door Jolly Sailor »

Reddingsboei banken voor binnenvaart

De banken in de binnenvaart, Rabo, ING en ABN Amro, zijn bereid de sector te hulp te schieten en bedrijven die dreigen om te vallen door de crisis heen te loodsen. In ruil daarvoor moeten schippers zich bereid verklaren deel te nemen aan 'schepenpools', waarmee vraag en aanbod beter op elkaar afgestemd kunnen worden.
Deze hoofdlijnen van het crisisakkoord in de binnenvaart, dat de afgelopen weken door twee werkgroepen onder leiding van oud-havenwethouder Wim van Sluis achter de schermen tot stand is gebracht, worden volgende week woensdag tijdens een groot opgezette bijeenkomst in Rotterdam aan de sector voorgelegd. Verwacht wordt dat daar vele honderden schippers aanwezig zullen zijn.
Volgens Van Sluis zijn de banken in principe bereid de aflossingstermijn van hypothecaire leningen op te rekken. 'Veel van die leningen hebben een looptijd van twaalf jaar. Als richtlijn zou dat veertien jaar moeten worden', zegt van Sluis, die er aan toevoegt dat het opschorten of versoepelen van renteverplichtingen door de banken als 'onbespreekbaar' van de hand is gewezen.

Met de koppeling tussen aflossingsvrijheid en verplichte deelname aan schepenpools tracht Van Sluis een oplossing te bieden voor het probleem dat het vormen van pools, waarin lading en lading en capaciteit gebundeld worden, een zeer moeizame zaak is, die door velen als onhaalbaar wordt beschouwd.
Kleine ondernemers die de afgelopen jaren niet in nieuwe en veel grotere schepen hebben geïnvesteerd, en dus niet hebben bijgedragen aan de huidige overcapaciteit, voelen er niets voor om hun voortvarender collega's nu te hulp te schieten. Komende woensdag zal moeten blijken in hoeverre de sector het vooruitzicht van een versoepelde financiering aantrekkelijk genoeg vindt om aan zo'n pool deel te nemen.
Om aan het bezwaar van de kleine schippers tegemoet te komen, wil Van Sluis komen tot verschillende pools naar scheepsgrootte en mogelijk ook naar ladingsoort, al zijn het vooral de gewone drogeladingschepen die door de recessie worden getroffen. Het gaat naar schatting om 3500 schepen. De tankvaart merkt relatief weinig van de recessie omdat de aanvoer van olie(producten) redelijk op peil is gebleven.

'Het uitgangspunt is om faillissementen zoveel mogelijk te voorkomen', zegt Van Sluis. 'Schepen van ondernemers die desondanks in de problemen komen, moeten niet openbaar geveild worden omdat dat een desastreus effect heeft op de waarde van de varende vloot. In plaats daarvan moet de hypotheekhoudende bank ze innemen en vervolgens door zo'n pool laten exploiteren', schetst Van Sluis de contouren van de crisisaanpak.
Zonder zo'n aanpak tekent zich een rampscenario in de binnenvaart af, denkt de oud-wethouder. Hij verwacht dat bedrijven bij de huidige malaise eind september, wanneer de aflossing over het derde kwartaal betaald moet worden, massaal in problemen komen. 'Ik schat dat de helft en aan het eind van het jaar zelfs driekwart van de binnenvaartondernemers niet meer aan de financiële verplichtingen kan voldoen. Faillissementen op grote schaal worden dan onontkoombaar. In zo'n situatie zijn de schepen niets meer waard en zal de bodem onder de markt uitvallen', schildert hij een horrorscenario.
Jolly Sailor

Re: Recessie in de scheepvaart

Bericht door Jolly Sailor »

Reder op 'roadshow' om investeerders te paaien

Directeur Bart Otto (44) van rederij Flinter heeft haast. Tot eind 2009 heeft de ondernemer uit Barendrecht de tijd om met een fiscaal lokkertje investeerders over de streep te trekken.
De regeling maakt het gemakkelijker om de financiering van nog te bouwen schepen rond te krijgen.
Een langwerpige folder, die ondanks wat huiver van Belgische medewerkers werd gedrukt in huiskleur oranje, moet potentiële investeerders over de streep trekken. Nog voor de zomer wil Otto de eerste 'vlootmaatschap' in de markt zetten. Een term die door een reclamebureau is bedacht.
'Dat woord bestond nog niet. Dus vlootmaatschap.nl hebben we direct maar vastgelegd', aldus Otto. Deze zomer begint een ware 'roadshow'. 'Aerdenhout, golfclubs, private banks. Dáár zullen we onze boodschap brengen.'

Willekeurig afschrijven

Flinter maakt gebruik van 'willekeurig afschrijven'. De Belastingdienst staat met deze maatregel nog tot eind dit jaar toe dat investeringen in twee jaar mogen worden afgeschreven. Het voordeel voor investeerders is dat zij, ongeacht het resultaat van het schip, door de afschrijvingen belastingvoordelen kunnen halen.
Een aantrekkelijke regeling bovendien voor rederijen, die traditioneel hun schepen laten bouwen met een groot aantal private deelnemers, de zogeheten scheepvaart-cv. Met de nieuwe, tijdelijke fiscale regeling kunnen de reders een nieuwe, kapitaalkrachtige investeerders aan zich binnen.
'Het is een buitenkans', zegt Liesbeth Gouwens van financieel dienstverlener voor de maritieme sector THG Capital. 'Investeerders krijgen hun geld terug en lopen een laag risico. Mocht het fout gaan, dan zijn de investeerders niet hoofdelijk aansprakelijk. Zij kunnen hooguit hun inleg verliezen.'

Vlootmaatschap

Otto hoopt zijn eerste 'vlootmaatschap' voor de zomer ingevuld te hebben. 'Afhankelijk daarvan gaan we door. Als de respons groot is, dan kunnen we misschien dit jaar nog een aantal van die vlootmaatschappen op de markt zetten. De kredietcrisis speelt ons in de kaart.'
Het in Barendrecht gevestigde Flinter (47 schepen) heeft te maken met een verslechterende markt. Door het inzakken van de economie is er minder vracht, wat heeft geresulteerd in het inzakken van de tarieven. Ook het van oorsprong Groningse bedrijf voelt dat direct in de inkomsten. 'Dit jaar zullen we geen dividend uitkeren', zegt Otto. 'Het gaat om overleven.'
Ondanks de crisis heeft Flinter (omzet 94 mln euro) geïnvesteerd in nieuwe schepen. Verspreid over de wereld zijn er 14 besteld. Otto ziet vooralsnog geen reden om orders te annuleren.
Het heeft te maken het type schip waarmee de rederij zijn geld verdient: het multipurpose-schip. De malaise in de tankermarkt wordt door Flinter niet gevoeld en die in de containervaart maar ten dele omdat het bedrijf op de markten niet of beperkt actief is.

Grote schepen meer last van economische teruggang dan kleinere schepen

De tanker- en containervaart heeft het veel zwaarder dan de kleinere, 'short sea multipurpose vessels'. Dat zijn relatief kleine schepen die langs de Europese kust varen en die allerlei verschillende soorten lading kunnen vervoeren. 'Juist in die markt zijn we actief', aldus de directeur. 'Wereldwijd zijn veel van die schepen meer dan twintig jaar oud. Ook als de marktomstandigheden niet verbeteren, is er nog vervangingsvraag.'
Een nieuw multipurpose-schip van Flinter kost zo'n 15 mln euro. De financiering bestaat doorgaans uit twee derde vreemd en een derde eigen vermogen. De banken zorgen kortom voor 10 mln euro, Flinter zorgt voor de rest. Het bedrijf neemt daarvoor een belang in een bijzondere commanditaire vennootschap, de scheepvaart-cv. Net als de kapitein-eigenaar van het schip en een aantal andere particuliere investeerders.
Voor dat laatste stuk eigen vermogen gaat Flinter nu aankloppen bij een nieuwe groep vermogende particulieren. En dat is opvallend. Flinter had bij de banken en de zittende aandeelhouders de financiering al rond voor een zestal schepen, die worden gebouwd bij een scheepswerf in Groningen.

Buffer versterken

Nu wordt dankzij de 'willekeurig afschrijven'-regeling voor het eigen vermogen aangeklopt bij 108 vermogende particulieren, die ieder euro 50.000 moeten inleggen. Van een noodgreep is geen sprake, benadrukt Otto. 'Maar dit creëert wel ruimte. Omdat Flinter niet zelf investeert, houden we per maatschap ongeveer 1,5 mln euro over. Onze buffers worden sterker.'
Otto wil ook investeerders onder de 50.000 euro aantrekken. Daarvoor is een prospectus nodig dat eerst moet worden goedgekeurd door de AFM. 'Een dergelijke goedkeuring kost meer tijd. Dat hebben we niet. Eerst hebben we daarom gemikt op die 50.000 euro Deze zomer willen we wel de AFM-goedkeuring krijgen.
Jolly Sailor

Re: Recessie in de scheepvaart

Bericht door Jolly Sailor »

Afbeelding
31-10-1935

Een gevolg van de beurskrach 1929 ken je nagaan hoe lang het toen duurde dat de vrachtten weer wat aantrokken, en ze trokken later ook meer aan maar dit was ook meer het gevolg van een oorlogsdreiging.
Jolly Sailor

Re: Recessie in de scheepvaart

Bericht door Jolly Sailor »

Afbeelding
MAERSK BEAUMONT 2007 en MAERSK BENTONVILLE 2006 opgelegd in Loch Striven.

En hier nog wat foto,s van 1986 toen er ook vele schepen lagen opgelegd in Loch Striven.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Recessie in de scheepvaart

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Dat is mooi, Jolly, die foto's van Loch Striven. Ik zwierf daar in die tijd rond om opgelegde tankers te inspecteren. Ik ben toen on de Maasbree geweest, maar daar is verder niets van gekomen. Daar lagen ook die twee gloednieuwe gascarriers. De andere twee lagen bij Rhode Island, USA. Die heb ik in mijn boek gebruikt.
Prachtige omgeving daar. Het was winter en we - mijn vrouw en ik - logeerden in Dunoon, in een bijna verlaten hotel. In Loch Striven heb je ook die Amerikaanse basis voor kernonderzeeërs. Dat is op Google Earth nog steeds zwart. Zie 55°55'10.80"N 5° 3'59.31"W
Jolly Sailor

Re: Recessie in de scheepvaart

Bericht door Jolly Sailor »

Ben daar maar 2 keer in de buurt geweest Theo en wel in Glasgow, maar in de rural country rondom niet.

Had wel graag Greenock en Gourock willen zien heb daar veel over gehoord over de tijd daar tijdens WW II door familie en anderen die daar gezeten hebben in de oorlog op de coasters.


Plaats reactie