IJsbrekers

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 31015
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

IJsbrekers

Bericht door Jos Komen » 18 okt 2004 22:05

Van Harry uit Halifax kreeg ik een paar dagen geleden onderstaand mailtje.
Kreeg net een berichtje van de kapitein van de "Talagy" da's de voormalige Canmar Kigoriak / Kigoria van ITC die Maandagmiddag om 15.00 bij de Maasboei wordt verwacht.
Zij is een van 'swerelds eerste PRIVE gebouwde Diesel ijsbrekers van 18.000 PK's op een enkele Controlled Pitch Lips schroef, een schip met nog steeds 2 duim in de kop!!!
For the "Tugspotters" schreef Gerrit, dus misschien kun je Aad de fotograaf even een berichtje sturen, een paar mooie foto's van die ouwe krachtpatser zou wel leuk zijn.

Ik mailde dit door aan Aad van Staveren, die vandaag helaas geen gelegenheid had om met de camera aan de kant te gaan staan.
Aad vroeg aan Huib of hij misschien een foto gemaakt had en jawel, hier twee fraaie foto's van Huib.
Bedankt voor de prima samenwerking Huib!
Meer mooie foto's van Huib zijn te bewonderen op zijn site

http://www.zeeschepenophetharingvliet.nl/

All the best
Jos

Afbeelding

Afbeelding
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Huib
Berichten: 84
Lid geworden op: 22 jul 2004 16:56
Locatie: Stad aan 't Haringvliet
Contacteer:

Bericht door Huib » 18 okt 2004 22:24

Voor high resolution plaatjes, stuur een mailtje. Ga morgen nog even naar de Parkkade een paar detailfoto's maken.
Gr, Huib

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 31015
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Bericht door Jos Komen » 19 okt 2004 14:44

Prachtig Huib,
bedankt.
All the best
Jos
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Willem Visser
Berichten: 680
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:16
Locatie: Amsterdam

Bericht door Willem Visser » 19 okt 2004 15:43

De Argentijnse ijsbreker Almirante Irizar, die het Duitse schip Magdalena Oldendorff ter hulp kwam, kwam zelf in de problemen.
De Argentijnse ijsbreker was bezig zich een weg door het pakijs te breken om de Magdalena Oldendorff naar open water te leiden. Maar het pakijs blijkt ondoordringbaar te zijn en beide schepen kwamen vast te zitten.
Het Duitse schip kwam op 30 mei 2002 vast te zitten en had 107 man aan boord, waaronder 79 Russische wetenschappers.
Het Zuid-Afrikaanse schip, de SA Agulhas, dat de Magdalena Oldendorff ter hulp kwam, heeft met twee helikopters de opvarenden geëvacueerd. De helikopters waren nodig omdat de Agulhas niet dichter dan 380 kilometer van het Duitse schip kon geraken. Elf bemanningsleden waren op de Magdalena Oldendorff gebleven.
Het Duitse schip werd op 13 december 2002 bevrijd en kwam op 23 december in Kaapstad aan.
Old sailors never died.

Gr Willem V.

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 10967
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Talagy-ex Canmar Kigoriak

Bericht door Harry G. Hogeboom » 24 okt 2004 03:59

Huib, et al,

Bedankt voor de mooie foto's van dit bijzondere schip.
Ze werd in 1978-79 gebouwd bij St.John Scheepswerf in New Brunswick Canada voor Dome Petroleum en was bestemd voor ijs-management support voor offshore boor-operaties in de Canadese Beaufort Sea. Ze was toendertijd een van 'swereld's eerste zware Direct-Diesel Ijsbrekers. 2 x 9000PK Sulzer op een Renk Tandwielkast en een dikke Lips Verstelbare schroef.
Mocht er interesse zijn in meer speciefieke gegevens van dit unieke schip laat maar even weten.
mvg HH
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Ton van der Sluijs

Bericht door Ton van der Sluijs » 24 okt 2004 13:51

Harry, welcome back!!!
Ja, ik zou meer van de karren willen weten en de constructie van die "Renk" tandwielkast prikkelt me volledig.
groetjes
Ton

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 10967
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Almirante Irizar en de "Canmar Kigoriak"

Bericht door Harry G. Hogeboom » 24 okt 2004 18:56

Hallo Willem, TON,

Je schrijft bij het verhaal van de Argentijnse ijsbreker "Almirante Irizar" dat de ijsbreker zelf in de problemen raakte tijdens haar tocht naar de "Magdalena Oldendorff"
DAT is mij niet bekend, terwijl ik redelijk op de hoogte ben met die speciale missie. Voor zover mij bekend is de "Almirante" er naar toe gevaren, heeft bunkers over gepompt en heeft ook o.a. haar scheepsdokter (vrijwillig) achter gelaten voor de kleine ploeg die toen heeft overwinterd op het schip.
Zekerheidshalve was ook de Zweedse "Oden" gemobiliseerd om eventueel OOk bijstand te verlenen maar ze is onderweg naar Antarctica op de evenaar gestopt, heeft daar een poosje stand by gedreven en is vervolgens weer terug gevaren naar Zweden.
Voor zover mij bekend heeft de "AI" een bijzondere missie met vlag en winpel volbracht.

TON,

Het speciale van een zware ijsbreker is natuurllijk dat de hele voortstuwings installatie er op berekend is om "buitengewoon" op de donder te krijgen.
Ik ben persoonlijk aan boord geweest van de Kigoriak tijdens proeven waarbij zogenaamd "multi year ice" werd gebroken en waar we "volle kracht" proeven deden door b.v. met volle kracht in open water dus pak weg 12-13 mijl snelheid het zware ijs in te blazen!!!!
Het schip ligt dan binnen een enkele scheepslengte STIL en de kop loopt boven op het ijs, waardoor de kont duikt en het water en ijs op het achterdek staat!
OOK hebben we bijvoorbeeld "tracking proeven" gedaan om te bewijzen aan de toenmalige Inuit, dat als er een ijsbreker door het zware pakijs ging, dat je min of meer direct NADAT het schip was gepasseerd gewoon weer over de bonken ijs kon lopen, een beetje hotsbotserig maar wel min of meer onmiddelijk DICHT!
Hoe dan ook de dynamische belastingen op een schip in dat soort situaties zijn gewoon NIET voor te stellen als je d'r niet bij bent geweest, geloof me maar! Je zou zweren dat de diesels en al het andere ijzer op een hoopje tegen het voorpiek schot aan liggen en de reden dat dit dus NIET zo is komt omdat de installatie is ontworpen om dit soort afstaffende schokbeladstingen te doorstaan! Met name de schroefas en de tandwielkast en het stuwblok zijn dus zodanig overgedimensioneerd dat het vrijwel BOMVRIJ is!!
Ondanks dit krijgen dus de schroefbladen en de naaf van de Verstelbare schroef op de bliksum van heb ik jouw daar, met name Lips heeft veel ervaring in dat soort zware en VERSTELBARE schroeven!!
Ik heb het genoegen gehad om met de ontwerper van zowel de "Kigoriak" alsook de "Oden" te hebben gewerkt en hij benadrukte dus een stelregel die ik in de bagger-industrie al had geleerd.
"Je rekent het uit en DAN maak je het gewoon 2 x zo dik!!"

Er zijn dus ook Classificatie regels voor dit soort scheepstoepoassingen en daardoor krijgt het schip een bepaalde "Ijsklasse" aanwijzing, zowel voor de romp als ook voor de installatie.

Ton, ik ben op dit moment druk maar kan je het naadje van de kous vertellen van dit schip, maar niet nu, we komen er dus op terug!

Zal Jos een prentje sturen van deze krachtpatser in haar jonge jaren!!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
Willem Visser
Berichten: 680
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:16
Locatie: Amsterdam

Bericht door Willem Visser » 26 okt 2004 22:48

hallo Harry.

Het verhaal heb ik overgenomen van het internet, kan het even niet zo gauw meer vinden. Ik ga er dus vanuit dat het verhaal klopt, maar als jij een andere versie hebt, dan weet ik het ook niet.
Old sailors never died.

Gr Willem V.

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 31015
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Bericht door Jos Komen » 26 okt 2004 23:22

Hallo Willem,
De versie van Harry kun je zondermeer aanhouden.
Hij zit momenteel misschien in een helicopter die hem in dikke mist moet droppen op een boorplatform tot het "Point of No Return" bereikt is wat fuel betreft en dan gaan ze weer even terug om bij te tanken om opnieuw een poging te wagen.
Hij heeft daar de bijnaam "Shaking Harry" aan overgehouden.
Maar wat Harry over stuurlui schrijft, DAT moet je met een korreltje zout nemen.
All the best
Jos
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Theo Horsten
Berichten: 7721
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Bericht door Theo Horsten » 26 okt 2004 23:28

Harry, nu je het over de "Oden" hebt... Daar heb ik verschillende keren achteraan gevaren. Ik vond ijsvaren prachtig, al stond je dan soms ook dagen achter elkaar op je poten. Maar kun jij me nu eens vertellen hoe ze zo'n ijsbreker laten slingeren? Als hij zelf snel los wilde komen, begon hij te waggelen als een eend. Hoe doen ze dat? Er waren mensen die beweerden dat ze dan kwik overpompten, maar dat kan ik me zo moeilijk voorstellen.
Hoe ze dat bij treinferry's doen, heb ik ook nooit begrepen. Ik heb dat wel eens staan bekijken als de trein er aan één kant op kwam rijden. Dan drukte die stuurman die bij de inrit stond op een knop en dan bleef hij keurig recht liggen. Dan werd er ook razendsnel ballast overgepompt, zei men.

Maar hoe slingert zo'n ijsbreker? We kwamen een keer 's nachts met het konvooi plotseling in zwaar kruiend ijs terecht. Ik weet niet meer welk schip ik had, maar ik was in elk geval de kleinste, een geladen gladdekker. Het was een onaangename ervaring om het ijs aan dek te zien kruipen, dus ik gaf een benauwde brul op de radio waarop de ijsbreker - ik weet wel zeker dat het de "Oden" was - met een rotgang te hulp kwam. Ik zie hem nog aankomen met die grote schijnwerpers en al slingerend.

Gebruikersavatar
Willem Visser
Berichten: 680
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:16
Locatie: Amsterdam

Bericht door Willem Visser » 26 okt 2004 23:36

Heb het weer gevonden op het net, plaats het verhaal van begin tot eind.

18 juni 2002

Duits schip vast in het ijs
Een Duits schip zit sinds 30 mei vast in het ijs. De Magdalena Oldendorff heeft 107 man aan boord, waaronder 79 Russische wetenschappers. Die waren in de Russische wetenschappelijke basis Novolazarevskaya (noordoosten van Antarctica) opgepikt. Maar dik pakijs belet dat het schip zonder problemen naar Kaapstad (Zuid-Afrika) kan varen. De Magdalena Oldendorff wacht nu in de Muskegbukta Bay op hulp. En die hulp is onderweg. Het Zuid-Afrikaanse schip, de SA Agulhas, is zondag 16 juni richting Antarctica vertrokken. Het zal ongeveer tien dagen duren vooraleer het schip de Magdalena Oldendorff zal bereiken. De afstand tussen Kaapstad en Muskegbukta Bay bedraagt zo'n 4300 kilometer. De SA Agulhas is geen ijsbreker, maar zal met twee helikopters de 79 onderzoekers en het wetenschappelijk materiaal evacueren en de overgebleven bemanningsleden bevoorraden. Om bij het Duitse schip te kunnen geraken, zal de SA Agulhas assistentie krijgen van een Argentijnse ijsbreker, de Almirante Irizar, die normaal gezien morgen vanuit Buenos Aires vertrekt.

2 juli 2002
Wetenschappers van vastgevroren schip gered
Gisteren zijn de laatste Russische wetenschappers en een deel van de bemanning van de Magdalena Oldendorff geplukt. Het Duitse schip zit sinds einde mei vast in het ijs (zie lager). Het Zuid-Afrikaanse schip, de SA Agulhas, dat de Magdalena Oldendorff ter hulp kwam, heeft met twee helikopters de opvarenden geëvacueerd. De helikopters waren nodig omdat de Agulhas niet dichter dan 380 kilometer van het Duitse schip kon geraken. Elf bemanningsleden zijn op de Magdalena Oldendorff gebleven. Zij wachten er op een ijsbreker die het schip uit het ijs kan bevrijden. De Argentijnse ijsbreker Almirante Irizar is op 27 juni vanuit Buenos Aires vertrokken en zal wellicht rond 7 juli de Magdalena Oldendorff bereiken. Er is ook een Zweedse ijsbreker, de MV Oden, op weg naar Kaapstad om hulp te bieden indien nodig. Op Yahoo kan je een aantal foto's van de reddingsactie bekijken.

20 juli 2002

IJsbreker bereikt Magdalena Oldendorff
De Argentijnse ijsbreker Almirante Irizar heeft de Magdalena Oldendorff bereikt. De Almirante Irizar zal nu het Duitse schip naar open zee leiden, een tocht van zo'n duizend kilometer door ijsschotsen. Het Duitse schip zat al meer dan een maand vast. Drie weken geleden werden de 79 Russische wetenschappers en een deel van de crew van het schip gehaald door een Zuid-Afrikaans schip.

25 juli 2002

Argentijnse ijsbreker raakt zelf vast in pakijs
De ijsbreker Almirante Irizar die begin deze week het Duitse schip Magdalena Oldendorff ter hulp kwam, zit nu zelf in de problemen. De Argentijnse ijsbreker was bezig zich een weg door het pakijs te breken om de Magdalena Oldendorff naar open water te leiden. Maar het pakijs blijkt ondoordringbaar te zijn en nu zitten beide schepen dus vast. Een Zweedse ijsbreker, de Oden, was einde juni ook op weg naar Antarctica op het Duitse schip te helpen. Het schip, dat sterker is dan de Almirante Irizar, wachtte voor de kust van Sierra Leone om indien nodig een handje toe te steken. Twee dagen geleden echter wendde de Oden zijn steven terug noordwaarts, ervan overtuigd dat de Argentijnse ijsbreker het klusje wel probleemloos zou klaren. Momenteel bevindt de Oden zich in Las Palmas. Het schip zal nu terug naar Antarctica varen om, indien nodig, het Argentijnse en Duitse schip uit het pakijs te bevrijden. Verwacht wordt echter dat de Almirante Irizar zichzelf wel uit de hachelijke situatie zal weten te redden. Indien dit niet gebeurt, zal de Oden over twintig dagen de twee schepen bereiken.

30 juli 2002

Magdalena Oldendorff aan zijn lot overgelaten
Het Duitse schip Magdalena Oldendorff zal wellicht tot november vast blijven zitten in het antarctische ijs. De Argentijnse ijsbreker Almirante Irizar, die het schip ter hulp kwam, kan de Magdalena Oldendorff niet naar open water leiden. Door het meer dan zes meter hoge pakijs en de lage temperaturen (-33 graden Celsius) raakte zelfs de ijsbreker in moeilijkheden (zie lager). De Almirante Irizar zal nu alleen proberen een doorgang naar open zee te vinden en laat de Magdalena Oldendorff aan zijn lot over. De Magdalena Oldendorff heeft zeventien man aan boord, waaronder een arts van de Almirante Irizar. De bemanning heeft nog genoeg voedsel en brandstof om het indien nodig tot januari uit te houden. Maar in november, wanneer het lente is in Antarctica, zou het pakijs moeten breken door de hogere temperaturen. Op hulp van de Zweedse ijsbreker, de Oden moet de Magdalena Oldendorff alvast niet wachten. Dat schip is terug op weg naar Zweden.

13 december 2002

Magdalena Oldendorff zegt pakijs vaarwel
De Magdalena Oldendorff, het Duitse schip dat al sinds einde mei vastzit in het antarctische pakijs (zie lager), is eindelijk vrij. Dankzij de dooi - in Antarctica begint weldra de zomer - kan het schip eindelijk de Muskegbukta-baai verlaten en zich nu een weg door het ijs banen op zoek naar open water. De 17 bemanningsleden (een internationaal allegaartje uit Oekraïne, Rusland, Polen, Ghana, de Malediven en de Filipijnen) stellen het goed. Aan boord is ook een Argentijnse dokter. Hij kwam aan boord toen de ijsbreker Almirante Irizar einde juli tevergeefs de Magdalena Oldendorff uit het pakijs wilde bevrijden (zie lager). De andere opvarenden werden al eerder van het schip geplukt door het Zuid-Afrikaanse schip, de SA Agulhas (zie lager).
Old sailors never died.

Gr Willem V.

Ruud (R.I.P.)

Bericht door Ruud (R.I.P.) » 26 okt 2004 23:55

Ahoy,
Hier een Oden, daar zullen er wel meer achter gezeten hebben, ik vond het altijd een prachtig gezicht, deze geweldenaars in het ijs.
Afbeelding
groetjes ruud

Ruud (R.I.P.)

Bericht door Ruud (R.I.P.) » 28 okt 2004 11:29

Ahoy,
Hier nog zo'n geweldenaar de UHRO
Afbeelding
groetjes ruud
Laatst gewijzigd door Ruud (R.I.P.) op 28 okt 2004 11:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Ruud (R.I.P.)

Bericht door Ruud (R.I.P.) » 28 okt 2004 11:33

Ahoy,
Nogmaals de Oden:
Afbeelding
groetjes ruud

Ruud (R.I.P.)

Bericht door Ruud (R.I.P.) » 28 okt 2004 11:44

Ahoy,
Hier wat Finse JONGENS
Afbeelding
groetjes ruud

Ruud (R.I.P.)

Bericht door Ruud (R.I.P.) » 28 okt 2004 12:14

Ahoy,
Op deze link is een mooi filmpje te zien met de Finse Ice Breakers; te zien met Real Player[gratis te downloaden]
http://virtual.finland.fi/stream/icebreakers.ram
groetjes ruud

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Fluks, Google [Bot], hdofferhoff, Jinny en 30 gasten