IJsbrekers

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

IJsbrekers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Van Harry uit Halifax kreeg ik een paar dagen geleden onderstaand mailtje.
Kreeg net een berichtje van de kapitein van de "Talagy" da's de voormalige Canmar Kigoriak / Kigoria van ITC die Maandagmiddag om 15.00 bij de Maasboei wordt verwacht.
Zij is een van 'swerelds eerste PRIVE gebouwde Diesel ijsbrekers van 18.000 PK's op een enkele Controlled Pitch Lips schroef, een schip met nog steeds 2 duim in de kop!!!
For the "Tugspotters" schreef Gerrit, dus misschien kun je Aad de fotograaf even een berichtje sturen, een paar mooie foto's van die ouwe krachtpatser zou wel leuk zijn.

Ik mailde dit door aan Aad van Staveren, die vandaag helaas geen gelegenheid had om met de camera aan de kant te gaan staan.
Aad vroeg aan Huib of hij misschien een foto gemaakt had en jawel, hier twee fraaie foto's van Huib.
Bedankt voor de prima samenwerking Huib!
Meer mooie foto's van Huib zijn te bewonderen op zijn site

http://www.zeeschepenophetharingvliet.nl/

All the best
Jos

Afbeelding

Afbeelding

Huib
Berichten: 84
Lid geworden op: 22 jul 2004 16:56
Locatie: Stad aan 't Haringvliet
Contacteer:

Bericht door Huib »

Voor high resolution plaatjes, stuur een mailtje. Ga morgen nog even naar de Parkkade een paar detailfoto's maken.
Gr, Huib
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Prachtig Huib,
bedankt.
All the best
Jos
Gebruikersavatar
Willem Visser
Berichten: 764
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:16
Locatie: Amsterdam

Bericht door Willem Visser »

De Argentijnse ijsbreker Almirante Irizar, die het Duitse schip Magdalena Oldendorff ter hulp kwam, kwam zelf in de problemen.
De Argentijnse ijsbreker was bezig zich een weg door het pakijs te breken om de Magdalena Oldendorff naar open water te leiden. Maar het pakijs blijkt ondoordringbaar te zijn en beide schepen kwamen vast te zitten.
Het Duitse schip kwam op 30 mei 2002 vast te zitten en had 107 man aan boord, waaronder 79 Russische wetenschappers.
Het Zuid-Afrikaanse schip, de SA Agulhas, dat de Magdalena Oldendorff ter hulp kwam, heeft met twee helikopters de opvarenden geëvacueerd. De helikopters waren nodig omdat de Agulhas niet dichter dan 380 kilometer van het Duitse schip kon geraken. Elf bemanningsleden waren op de Magdalena Oldendorff gebleven.
Het Duitse schip werd op 13 december 2002 bevrijd en kwam op 23 december in Kaapstad aan.
Old sailors never died.

Gr Willem V.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Talagy-ex Canmar Kigoriak

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Huib, et al,

Bedankt voor de mooie foto's van dit bijzondere schip.
Ze werd in 1978-79 gebouwd bij St.John Scheepswerf in New Brunswick Canada voor Dome Petroleum en was bestemd voor ijs-management support voor offshore boor-operaties in de Canadese Beaufort Sea. Ze was toendertijd een van 'swereld's eerste zware Direct-Diesel Ijsbrekers. 2 x 9000PK Sulzer op een Renk Tandwielkast en een dikke Lips Verstelbare schroef.
Mocht er interesse zijn in meer speciefieke gegevens van dit unieke schip laat maar even weten.
mvg HH
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Ton van der Sluijs

Bericht door Ton van der Sluijs »

Harry, welcome back!!!
Ja, ik zou meer van de karren willen weten en de constructie van die "Renk" tandwielkast prikkelt me volledig.
groetjes
Ton
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Almirante Irizar en de "Canmar Kigoriak"

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hallo Willem, TON,

Je schrijft bij het verhaal van de Argentijnse ijsbreker "Almirante Irizar" dat de ijsbreker zelf in de problemen raakte tijdens haar tocht naar de "Magdalena Oldendorff"
DAT is mij niet bekend, terwijl ik redelijk op de hoogte ben met die speciale missie. Voor zover mij bekend is de "Almirante" er naar toe gevaren, heeft bunkers over gepompt en heeft ook o.a. haar scheepsdokter (vrijwillig) achter gelaten voor de kleine ploeg die toen heeft overwinterd op het schip.
Zekerheidshalve was ook de Zweedse "Oden" gemobiliseerd om eventueel OOk bijstand te verlenen maar ze is onderweg naar Antarctica op de evenaar gestopt, heeft daar een poosje stand by gedreven en is vervolgens weer terug gevaren naar Zweden.
Voor zover mij bekend heeft de "AI" een bijzondere missie met vlag en winpel volbracht.

TON,

Het speciale van een zware ijsbreker is natuurllijk dat de hele voortstuwings installatie er op berekend is om "buitengewoon" op de donder te krijgen.
Ik ben persoonlijk aan boord geweest van de Kigoriak tijdens proeven waarbij zogenaamd "multi year ice" werd gebroken en waar we "volle kracht" proeven deden door b.v. met volle kracht in open water dus pak weg 12-13 mijl snelheid het zware ijs in te blazen!!!!
Het schip ligt dan binnen een enkele scheepslengte STIL en de kop loopt boven op het ijs, waardoor de kont duikt en het water en ijs op het achterdek staat!
OOK hebben we bijvoorbeeld "tracking proeven" gedaan om te bewijzen aan de toenmalige Inuit, dat als er een ijsbreker door het zware pakijs ging, dat je min of meer direct NADAT het schip was gepasseerd gewoon weer over de bonken ijs kon lopen, een beetje hotsbotserig maar wel min of meer onmiddelijk DICHT!
Hoe dan ook de dynamische belastingen op een schip in dat soort situaties zijn gewoon NIET voor te stellen als je d'r niet bij bent geweest, geloof me maar! Je zou zweren dat de diesels en al het andere ijzer op een hoopje tegen het voorpiek schot aan liggen en de reden dat dit dus NIET zo is komt omdat de installatie is ontworpen om dit soort afstaffende schokbeladstingen te doorstaan! Met name de schroefas en de tandwielkast en het stuwblok zijn dus zodanig overgedimensioneerd dat het vrijwel BOMVRIJ is!!
Ondanks dit krijgen dus de schroefbladen en de naaf van de Verstelbare schroef op de bliksum van heb ik jouw daar, met name Lips heeft veel ervaring in dat soort zware en VERSTELBARE schroeven!!
Ik heb het genoegen gehad om met de ontwerper van zowel de "Kigoriak" alsook de "Oden" te hebben gewerkt en hij benadrukte dus een stelregel die ik in de bagger-industrie al had geleerd.
"Je rekent het uit en DAN maak je het gewoon 2 x zo dik!!"

Er zijn dus ook Classificatie regels voor dit soort scheepstoepoassingen en daardoor krijgt het schip een bepaalde "Ijsklasse" aanwijzing, zowel voor de romp als ook voor de installatie.

Ton, ik ben op dit moment druk maar kan je het naadje van de kous vertellen van dit schip, maar niet nu, we komen er dus op terug!

Zal Jos een prentje sturen van deze krachtpatser in haar jonge jaren!!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Willem Visser
Berichten: 764
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:16
Locatie: Amsterdam

Bericht door Willem Visser »

hallo Harry.

Het verhaal heb ik overgenomen van het internet, kan het even niet zo gauw meer vinden. Ik ga er dus vanuit dat het verhaal klopt, maar als jij een andere versie hebt, dan weet ik het ook niet.
Old sailors never died.

Gr Willem V.
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Willem,
De versie van Harry kun je zondermeer aanhouden.
Hij zit momenteel misschien in een helicopter die hem in dikke mist moet droppen op een boorplatform tot het "Point of No Return" bereikt is wat fuel betreft en dan gaan ze weer even terug om bij te tanken om opnieuw een poging te wagen.
Hij heeft daar de bijnaam "Shaking Harry" aan overgehouden.
Maar wat Harry over stuurlui schrijft, DAT moet je met een korreltje zout nemen.
All the best
Jos
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Harry, nu je het over de "Oden" hebt... Daar heb ik verschillende keren achteraan gevaren. Ik vond ijsvaren prachtig, al stond je dan soms ook dagen achter elkaar op je poten. Maar kun jij me nu eens vertellen hoe ze zo'n ijsbreker laten slingeren? Als hij zelf snel los wilde komen, begon hij te waggelen als een eend. Hoe doen ze dat? Er waren mensen die beweerden dat ze dan kwik overpompten, maar dat kan ik me zo moeilijk voorstellen.
Hoe ze dat bij treinferry's doen, heb ik ook nooit begrepen. Ik heb dat wel eens staan bekijken als de trein er aan één kant op kwam rijden. Dan drukte die stuurman die bij de inrit stond op een knop en dan bleef hij keurig recht liggen. Dan werd er ook razendsnel ballast overgepompt, zei men.

Maar hoe slingert zo'n ijsbreker? We kwamen een keer 's nachts met het konvooi plotseling in zwaar kruiend ijs terecht. Ik weet niet meer welk schip ik had, maar ik was in elk geval de kleinste, een geladen gladdekker. Het was een onaangename ervaring om het ijs aan dek te zien kruipen, dus ik gaf een benauwde brul op de radio waarop de ijsbreker - ik weet wel zeker dat het de "Oden" was - met een rotgang te hulp kwam. Ik zie hem nog aankomen met die grote schijnwerpers en al slingerend.


Plaats reactie