IJsbrekers

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Patru (R.I.P)

Re: IJsbrekers

Bericht door Patru (R.I.P) »

In 1988 begon de Hoogovens een mooie serie reclame over de producten. Eén ervan was deze.
Reclame Hoogovens ca 1988.jpg
Reclame Hoogovens ca 1988.jpg (96.24 KiB) 7612 keer bekeken
Welke ijsbreker hier model voor gestaan heeft kan ik er niet uit opmaken.
Groeten, Paul G.

Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: IJsbrekers

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Stalen manne op stalen schepen....wèl geregeld ''antivries'' in nemen.want ze moeten wèl soms naar buiten uit die verwermde romp :wink:
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 630
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: IJsbrekers

Bericht door Erikdepooter »

Volgens mij is het de Yamal. De bouw daarvan is begonnen in 1986 en ze is opgeleverd in 1992. De tekening van Hoogovens is wellicht gefaked, want ze was in '88 dus nog niet af.
De Russische Yamal (op kernenergie) is in 1994 naar de noordpool is gevaren. Daar hebben ze nog even in een wak gezwommen en hebben daarna een BBQ gehad. (De kapitein heette Smirnof, dus wellicht daarom die gekke streken). Volgens mij was de haaienbek dan ook alleen voor die speciale trip bedoeld.
Als je er met 75000 PK nóg niet doorheen komt . . . (Ik kende alleen de Urho en de Frej, met 25000 PK waren die al zo sterk, dat ze nauwelijks water nodig hadden om vooruit te komen)
Zie https://en.wikipedia.org/wiki/Yamal_(icebreaker)
Bijlagen
Yamal.jpg
Yamal.jpg (38.41 KiB) 7369 keer bekeken
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: IJsbrekers

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Kijk daar hebben we wat aan.Laat die Rus maar schuiven en hou ze te vriend.We gaan ze nodig hebben .
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: IJsbrekers

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Erik et all,
Dat de Yamal een Noordpool reissie als routine beschouwd is wel bekend in ijsbreker kringen, op deze foto liggen de Canadese Louis St. Laurent en de Amerikaanse North??? ( nu net even kwijt) samen met de Russen op de Pool. De Yank had een probleem met een van de 3 schroeven ( ik meen een blad afgebroken) en de Louis was low on fuel om voor de Yank uit weer het ijs uit te komen en toen kwam " toevallig" de Yamal even langs en zei vriendelijk " Kom maar achter me an" en gedrie-en voeren ze naar Atlantic open water via Noord Groenland. Ze lagen vervolgens beiden( Can & US) hier in Halifax en er was even sprake om die Yank hier in dok te nemen, wat niet doorging. We hebben toen wel de Louis hier in Halifax in dok gehad om het recent geschilderde onderwater gebeuren eens goed te bekijken. Er zat geen krasje op, ik heb er wel plaatjes van gepost hier op dit onderwerp.De Russen staan -zonder enige kompetitie- aan de top van de ijsbreker bisnis , zowel diesel als nuclear EN breiden hun vloot uit alsof het geen geld kost. Hier in Canada lullen "ze" al 30+ jaar over een nieuwe Polar breaker, maar praatjes breken geen ijsklompies. Bij de Yanks is het " van het zelfde laken een pak", allemaal knutselbootjes maar niks wat maar is te vergelijken met de Russen. Hier in Canada waren ze zelfs ZO stom om de toenmalige diesel breakers van Dome Petroleum en Gulf Oil- ontworpen voor Beaufort Sea exploratie- naar Rusland te laten gaan toen de Arctic olie Exploratie op z'n reet ging, waar ze NU de kost verdienen in de Russiche Arctic Offshore.Toen wij hier " van dik ijs zaagt men blokken" in de Beaufort aan de gang waren in de 1980ties, kwamen de Russen hier kijken hoe het moest en dat doen ze ons nu na in hun Arctic en soms ook nog met oud Canadees ijzer. Shell dacht " Dat doen we ook wel even in de Chucksi Sea" met de ouwe Kulluk en een paar Finse breakers, maar dat kwam ze duur te staan toen de "Kulluk" op het strand liep omdat ze niet genoeg paarden er bij hadden. Wij deden dat soort gesnor routinely met de SSDC in the 1980ties. AAhwel het ijs is smeltende :lol:
De HH " Kombuispraat Smietlienties Wissel Trofee" is gemaakt van een stukkie origineel potdeksel dat van de Louis afkomt bij een refit in 1991 of zo :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 630
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: IJsbrekers

Bericht door Erikdepooter »

Al die PK's!
dat herinnert me weer aan een akkefietje op de Susanna.

In de aanloop naar Lulea, om staal te laden werden we geëscorteerd door de Frej. 25000 PK, dus precies 10x zo veel als wij op onze as hadden staan.
Steenkoud, graadje of 20 below zero. Het waaide ook behoorlijk, zodat het ijs zich voortdurend sloot om ons schip en we aldus ingeklemd niet vooruit kwamen.
Dat gebeurde voortdurend met alle drie de schepen in het konvooi. Dan kwam de Frej met donderend geraas terugvaren, vlak langs het vastzittende schip langs en dan was die weer een tijdje vrij. Zo wisselde we elkaar af en schoten dus voor geen meter op.

Op een kwaad moment lag iedereen vast en zijn wij in de "bek" van de Frej getrokken en kregen orders om vol vooruit te varen. Dat terwijl de ijsbreker zelf vol àchteruit sloeg. Onze 2500 Pk maakten dan niet veel meer uit: per saldo ging het dus met 22500 PK de verkeerde kant op. Onze schroef deed daarbij vooral dienst als een soort ijsvermaler en produceert daarbij veel schokken en lawaai. Aldus werd er zo achteruit, langs die twee andere schepen gevaren en was iedereen weer los.

Dat dat ijsvermalen, op volle kracht vooruit, bij een snelheid van 10 mijl achteruit niet best is voor je schip moge wel duidelijk zijn.
Kort daarop ging het dan ook helemaal mis. Carterexplosie en waarbij de stukken carterdeksel door de MK vlogen. Gelukkig was er even niemand in de machinekamer, anders waren er zeker gewonden gevallen. Harry had er een hartfalen aan overgehouden, aan zo'n mishandeling van de machine. :x

Anyway: we hebben nog een dikke week in Lulea gelegen, ingevlogen mensen van MWM zijn dagen in de weer geweest de boel weer draaiend te krijgen.
Bijkomstigheid was weer wel dat we de Luleaanse dames veel beter leerden kennen :mrgreen: .

Gegevens van de Frej en de min of meer zusters in Finse dienst Urho en Sisu: http://www.sjofartsverket.se/pages/4138 ... webben.pdf

Foto's:
1. De Urho komt langsdenderen om ons in soortgelijke omstandigheden (even) los te maken
2. Zo hang je in de "bek" van de ijsbreker (Frej). Zij het in iets gunstiger weersomstandigheden
3. De scheepsverklaring van dit incident.
Bijlagen
Urho tegenkoers sneeuwjacht 1979.jpg
Urho tegenkoers sneeuwjacht 1979.jpg (86.45 KiB) 7302 keer bekeken
Frej met helicopter.jpg
Frej met helicopter.jpg (204.68 KiB) 7302 keer bekeken
Damage Susanna Lulea.jpg
Damage Susanna Lulea.jpg (533.38 KiB) 7302 keer bekeken
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
Patru (R.I.P)

Re: IJsbrekers

Bericht door Patru (R.I.P) »

Erikdepooter schreef:Volgens mij is het de Yamal. De bouw daarvan is begonnen in 1986 en ze is opgeleverd in 1992. De tekening van Hoogovens is wellicht gefaked, want ze was in '88 dus nog niet af.
Leuke reacties op zo'n eenvoudig plaatje. Bedankt. :-D
Maar nieuwsgierig geworden heb ik toch nog even verder gezocht. In de NRC van 18-10-1989 stond een pagina-grote advertentie met de afbeelding; het gaat echter om de tekst die eronder staat.
Tekst Hoogovens.jpg
Tekst Hoogovens.jpg (115.3 KiB) 7249 keer bekeken
De ijsbreker bereikte als eerste de Noordpool; dat was de Arktika op 17 augustus 1977. Het lijkt mij dat die dan is afgebeeld.
Arktika.jpg
Arktika.jpg (90.3 KiB) 7249 keer bekeken
De Hoogovens leverde dus al begin jaren '70 staal aan de Russen. Misschien zelfs wel gemaakt van erts uit Monrovia waarmee we ooit nog eens naar IJmuiden tufte met die goeie oude bulkfiets "Joseph Frering". :lol:
Groeten, Paul G.
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: IJsbrekers

Bericht door Bob R.I.P. »

Waarom is de accommodatie van die russische ijsbrekers zo groot? Dezelfde reden als waarom er zoveel antennes op de Russische visserschepen staan?
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: IJsbrekers

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Erik et all,
Mooi stukkie Erik en bijzonder interessante belevenis, tja zo'n arm MWM metje helemaal zwaar afstraffen in het ijs, da's natuurlijk niet netjes, maaaar as't neet kan zo as ut mot, dan mot ut mar zo as't kan!! :lol: In de 1980 ties in de Beaufort Sea ging er ook met de regelmaat van de klok " de beuk er in", veelal met de nodige consequenties voor zowel romp als ook machine spulletjes, maar een kniesoor die daar op let. Ooit was ik eens op de " Kigoriak" waar bekant 18000 ezeltjes van 2 dikke Sulzers op 1 enkele Lips schroef staan te scheuren, waar we met volle open water vaart van een mijltje of 12 op het multi year ice denderden ( DAT is echt hard spul, waarbij het single year ijs in de Baltic maar prut bij is!) het schip lag binnen een scheepslengte volledig stil en voor de halve lengte OP het ijs waar het vervolgens door zakte. :lol:
Dat kranten verhaaltje van " daar winterd het pas bij min 40gr. C" is natuurlijk mooi gelul in de ruimte, tegen de min 40 heppik wel meegemaakt in Alberta en verder north in de Yukon en NWT min 50 regelmatig.Als je dan 'sochtends in je truukje stapt zitten er platte kanten aan je bandjes! :mrgreen:
De huidige Zweedse "Oden".....waar ik wel aan boord ben geweest toevallig ook in Lulea ( maar geen tijd voor de Zweedse meissies! :lol: )..... is hier in Canada ontworpen- maar in Zweden gebouwd!- door een oud kollega van me Bengt Johanson ( die ook de Kigoriak bedacht met de toenmalige revolutionaire reamers!) en waar het staal rekenwerk werd gedaan door ook weer een oud kollega John Fitzpatrick. De Urhu heppik wel eens van top tot teen bekeken in Helsinki en ook toen een nachtje aan boord geslapen........maar ze lag toen wel rustig voor de kant :roll:

PS.je: Nog eventjes een paar puntjes over " koud staal"...of liever " staal voor de kou"....wat o.a. wil zeggen dat er een hoge Charpy waarde ( impact waarde) in Joules wordt geregistreerd bij het testen bij min 20-30-40 of wat dan ook. Ik heb meerdere malen zulke tests uitgevoerd en als je dan een stukkie " pisbakken ijzer hebt" dan vliegt de Charpy hamer er met een heldere PING doorheen alsof het een stukkie glas is.Is het echter een lekker taaai stukkie staal DAN stopt de hamer er op met een doffe THUD! Mochten er vragen zijn over de Charpy test , dan geeft Google vast wel een verklaring.
Betreffende " staal voor de kou" zal het best wel zo zijn dat de Hoogovens daar toendertijd kwalitatief goed in mee konden komen, ( Ze stonden/staan? bekend als een hoogwaardige staal fabrikant!) maar ondertussen maken de Finnen zelf al een mooi poossie hoogwaardig staal met o.a. hoge Charpy waardes in hun hoogovens recht tegenover Lulea, ben de naam nou net FF kwijt
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 630
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: IJsbrekers

Bericht door Erikdepooter »

De huidige Zweedse "Oden".....waar ik wel aan boord ben geweest toevallig ook in Lulea ( maar geen tijd voor de Zweedse meissies!
Deze Oden, Harry?
In '79 werd hij ingezet tussen Stockholm en Mariehamn, dus onder de Bottenviken. Daar was het ijs te dik voor dit kleinere type. Het was me het wintertje wel. We deden er ruim 2 weken over, van Bremen naar Raahe (Finland). Heeft heel wat fuel gekost. Of er veel werd verdiend aan dit soort reisjes waag ik te betwijfelen. Ook toen was time money!
Bijlagen
Susanna Oden 1979 kl.jpg
Susanna Oden 1979 kl.jpg (205.02 KiB) 7096 keer bekeken
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)


Plaats reactie