IJsbrekers

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: IJsbrekers

Bericht door jdbvos »

Maar hoe dan ook : Hele mooie plaatjes, Erik !
...waarom kom je daar nu pas mee ??? Prachtig !

Ik heb alleen met de Karlsvik enorrum in het ijs gezeten, en daar heb ik nog grijze haren van....
Ik heb toen het wijze besluit genomen om alleen maar 'ver weg te gaan' ipv het door de meeste Noordlijn-Equator-mensen gekoesterde Noord- en Oostzee (tot verbazing van de directie !)
Ben daar gek! Toekijken hoe ze je gekoesterde motortje naar de gallemiezen helpen in NB zone-1 ??
Dan liever in muh T-shirtje en een korte broek langs de palmboompjes tegen zone-3 !

(voor de GHV-ers: de KHV kende qua betaling 3 zone's: 1 Noord- en Oostzee tegen betaling van 100%, 2 N-& O'zee + Golf van Biscaje en Portugese kust tegen betaling van ca 130%, en 3 wereldwijd tegen betaling van 175% (die percentages zullen wel niet kloppen: moet je even zien als "indruk") )
Oost, west...ook best

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: IJsbrekers

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Ik kom nog eventjes terug op dat speciale " Ijskouwuh staal" met Hoge Charpy waarden. Op een van de Of Finse Of Zweedse brekers zat er ergens in het trappenhuis een " Artist Impression" van dit speciale Finse staal wat ze daar tegen over Lulea aan de Oostkant van de Botnische Golf bakken!! Ik denk dat het a/b van de nieuwe Oden was, maar kan ook de Urhu zijn geweest :roll:
Bijlagen
FinnishSteel1.jpg
FinnishSteel1.jpg (58.06 KiB) 6889 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: IJsbrekers

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Hier zie je weer duidelijk.Geef die finnen pas drank NÀ het karwei.....NIET teidens :oops:
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: IJsbrekers

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hier zie je weer duidelijk.Geef die finnen pas drank NÀ het karwei.
Ik vertel niemand hier ook maar "iets nieuws" als ik verwijs naar de drank-uitspattingen van de Noren. Martje zijn opmerking deed me denken aan 2 verschillende ervaringen uit de enerverende Christelijke Nederlandse Langen Omvaart tijden. Allereerst denk ik nog steeds dat "wij" toendertijd leuk mee konden doen met een potje bier, in de tropen ging er gemiddeld een doossie bier per dag door en daar verblikten of verbloosden wij niet van. TEveel zuipen en daardoor je werk niet kunnen doen, DAT was er nait bie, een ander kon het dan voor je opknappen, dus dat was een BIG NO NO zogezeid en kan me feitelijk ook geen noemenswaardige bakkies op dit terrein herinneren.......Wat ik dus maar wil zeggen, "wij" deden leuk mee met een koud potje! En DAN zijn er de Aussies. Toen we ooit in de Baai van Townsville ons bekant een week het lazerus hadden gewerkt in de Queensland hitte- en ondertussen echt wel een paar pilsjes hadden genoten- om de stoom anker-lier weer zover te krijgen dat ie het anker boven water haalde, toen gingen wij dus een postzegel kopen en een brief posten en OOK "even een potje doen". Die Aussies stonden in de rij voor de kroeg, die ik geloof om 17.00 hrs open ging en om 20.00 hrs of zo weer dicht. In die tussen tijd zopen die klanten zich ABSOLUUT het gillende lazerus, met geen woorden te beschrijven, ZOveel en ZO snel bier zuipen dat ik me een kleine jonge voelde ( en met name door mijn lengte kon ik toen ECHT een doossie bier zomaar in mijn linkerbeen gieten! :lol: ).maar die klanten pleurden na 45 minuten falikant van de barkruk.....EN kwamen weer terug! ONvoorstelbaar!! :mrgreen:
En dan onze Noorse vrienden. Mede door de bare boot charters van 3 van de Reuzen aan I.M. Skaugen in Oslo, kregen wij bij tijd en wijle een Noorse ploeg bankwerkers a/b om eventjes een handje te helpen met b.v. die donderse stoom armen en benen lading pompen aan de praat te houden.Ik herinner me een ploegje uit Bergen, waarvan de voorman een speciale affectie had om zijn paringsdrang uit te voeren in de vrije natuur met de stekende zonneschijn op zijn blote reet :lol: ......grappig hoe je soms bepaalde details onhouden kan! :mrgreen: , maar ik dwaal af.
Die klanten sliepen dan in het hospitaaltje, werkten als duivels en raakten ABSOLUUT geen druppel drank of pilsje aan. Bij een gegeven klus waren ze helemaal kant en klaar en duurde het nog een dag of wat voor we in hun vertrek haven waren. FOUTE bullen.........HELEMAAL foute bullen.......OF ze zopen drank en bier OF ze lagen hun roes uit te slapen en gingen er dan weer VOLgas tegen aan. Het kon ons vanzelf geen moer schelen ware het niet dat ze ONZE drank en bier opzopen en soms was de voorraad in de tropen niet altijd wat je maar wilde. Absoluut ANIMALS! :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: IJsbrekers

Bericht door jdbvos »

Absoluut ANIMALS!
...hadden daartoe dan ook een optrekje in NewOrleans, laat dat goed begrepen zijn....





Voor wie zich nu afvraagt "...is die ouwe Fox nou helemaal van z'n barkruk gelazerd..."..... Hallo zeg: The Animals... :lol:

"House of the Rising Sun"
"Don't let me be misunderstood"
Oost, west...ook best
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: IJsbrekers

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

ware het niet dat ze ONZE drank en bier opzopen en soms was de voorraad in de tropen niet altijd wat je maar wilde.
Dat had je bij de KPM als je een stelletje missionarissen aan boord had. Die zopen 's morgens tussen tien en twaalf al het koude bier op! Kwamen wij dan om twaalf uur moe en bezweet van dek om voor de lunch en pilsje te drinken, dan had die djongos de koelkast net weer gevuld en hadden we lauw bier.
Lauw Anker bier .... Bah! :x
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: IJsbrekers

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Jan dbv,bedoel je met dat ''optrekje'' het ''logement'' van die deense? kapitein in NOLA? Mijn zweedse chief Olof logeerde daar ook wel eens in ''bange teiden'' en probeerde dan zijn drankrekening bij te spijkeren met de verkoop van hotdogs met een karretje van een cinees in Bourbon street.Die chinees met ervaring kwam om het uur de cash ophalen tot grote ergenis der verkopers :roll: Deze kapitein was zèèr sociaal ingesteld en ze konden dus ''op de lat'' tot zekere hoogte en hij zorgde ook voor nieuwe aanmonstering ,Daarna wèl ff een regeling voor een maandbriefje voor gemaakte kosten.De Carmen A had als thuishaven New Orleans, ook al stond op haar bibs Monrovia.Gouden teiden :-D
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: IJsbrekers

Bericht door jdbvos »

:lol: :lol: Nee joh, Mart !
The Animals: "There is a house in New Orléans-- They call the Rising Sun"...
Klik ff op de blauwe linkjes 8)
Wereldberoemd !! :-D :-D

Bourbonstreet....yessss-memories...
We lagen (met oa de Spaarnekerk--voor mij de 1e keer N.O., eind '77 of begin '78) zowat aan het einde van Canalstreet, met de kont zowat achter de Natchez, echt hooguit 2 minuten lopen naar C-street en dan rechtsaf B-street in, askmenievergis....
Dan had je aan de rechterkant de bars waar de schaarsgeklede dames hun danskunsten vertoonden, maar als je niet bij ieder "danseres" minimaal USD10 gaf werd je eruitgeknikkerd, dus dat had ik na 1 tientje wel gezien...
Aan de andere kant waren de muziek-barretjes.... Niet eens veel gezelliger, maar iig wél mooie muziek. Daar heb ik destijds nog een tijdje zitten praten met een meisje die daar totaal geen reactie kreeg op haar zangkunst en gitaarspel.... Vreemd, vond ik dat, want ik vond het een prachtige song.....
Een paar jaren later hoorde ik in NL ineens datzelfde liedje op de radio, maar in een veel moderner country-achtig jasje, en heb die plaat ook meteen gekocht.....
Ook een leuke versie, maar die 1e vond ik beter, meer 'balad-achtig' als je begrijpt wat ik bedoel....
Maar haar "Queen of hearts" werd toch nog een hitje.
Vraag me soms wel eens af of ze zich mij ook nog herinnert....'t was best een leuk gesprek.....maar op de foto leek ze met haar véél langere haar mooier dan ze was....
Mijn mooiste herinnering aan Bourbon-street !
Oost, west...ook best
Jacob Bothof
Berichten: 1474
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: IJsbrekers

Bericht door Jacob Bothof »

Over ijsbrekers gesproken, tijdens mijn reis op de Papendrecht van VO tussen december 1961 en febr.1963 een vaste van lijndienst Odessa (SU) naar Rostock (DDR) moesten we op de laatste reis nog een tussenreisje maken van Rostock naar Tuapse (FL) . Omdat ze nog een lading stookolie nodig hadden werd er een vaargeul ijsvrij gehouden zowel bij aankomst als vertrek uit Tuapse. Na vertrek uit Tuapse mochten we het zelf uitzoeken , het duurde door de ijsgang extra lang om bij het Kielerkanaal te komen .Omdat het schip raar trilde en de motor ook niet lekker meer draaide zagen we in de sluis dat de bladen van de schroef aardig vervormd waren. Met extra sleepboothulp zijn we door het kanaal gesleept , eenmaal op de Noordzee zijn we toch nog op eigen kracht naar Vlissingen gevaren om de reserve schroef te laten monteren, ballast voorin, kontje omhoog en wisselen maar. De reis ging verder naar Mozambique waar hij tijdelijk als opslagschip dienst ging doen om daarna aan zijn laatste reis te beginnen.
Aangezien we in een Nederlandse haven kwamen om te repareren en ik intussen al 13 maanden aan boord zat
heb ik maar van de gelegenheid gebruik gemaakt om af te monsteren .Daarna heb ik nog 2 reisjes Rotterdam /PG gemaakt op de Avedrecht, nieuw van de werf Wilton Feijenoord -Schiedam tevens laatste grote tanker die daar er is gebouwd en ook voor mij de laatste tanker. Na mijn studietijd heb ik de tankvaart omgeruild voor een pakjesboot, vaste lijndienst Europa - Zuid Amerika.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: IJsbrekers

Bericht door jdbvos »

tankvaart omgeruild voor een pakjesboot
Thumbs-up.jpg
Thumbs-up.jpg (5.86 KiB) 6880 keer bekeken
:lol: :lol: :lol:


oeioeioei....dit ga 'k hóren....!
Oost, west...ook best


Plaats reactie