IJsbrekers

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: IJsbrekers

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

    • Afbeelding
Rus,Fin...bad management?
Nee, Mart. Okerkleurige verf. :-D

En natuurlijk brengt het weinig op. Dat wil zeggen: de inkomsten zijn bij lange na niet kostendekkend. De rest moet van de belastingbetaler komen. Bij elke aankomst in een Zweedse haven betaal je gedurende een bepaalde tijd van het jaar behalve het gebruikelijke vuur- en bakengeld dat je overal moet betalen, ook "isavgift", een bijdrage voor de kosten van ijsbrekerhulp, dus ook als je die reis helemaal geen ijsbrekerhulp nodig hebt gehad. Je betaalt een bedrag per brutoton met een bepaald minimum, maar ook met een maximum. Maar bij elkaar dekt dat bij lange na de kosten niet. Het zijn peperdure schepen om te bouwen en ze vergen veel onderhoud. Elke Zweedse ijsbreker heeft drie volledige bemanningen: twee aan boord en één aan de wal. Die lossen elkaar af. Zo ging dat vroeger in elk geval. Ik denk niet dat daar inmiddels veel aan veranderd zal zijn. Van de Finnen weet ik het niet. Misschien kan Martin ons dat vertellen en die weet misschien ook hoeveel die ijsbijdrage in de Finse havens was en nu is.

Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: IJsbrekers

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Dat is geen kattepis.....Toch zou de regering alle kosten moeten dekken want de vaargeulen openhouden is zèèr in het belang van handel en inkomsten.Landsbelang dus.Mooi hoe je over een beetje roest mekkeren weer een heleboel te weet komt :idea:
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: IJsbrekers

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Waarom alle kosten? Ze vragen sowieso havengeld en geld voor het onderhouden van de betonning, de lichten, de bakens, de radarposten, de hele reut, dus dat daar in de winter een bijdrage bijkomt voor de ijsbrekers is vrij normaal.

De Finnen zijn per seizoen 30 tot 50 miljoen euro kwijt aan de ijsbrekerdiensten, de Zweden 20 tot 40 miljoen. De Russen geven geen kosten per seizoen op. Als je een verslag wilt lezen van de winter 2014-2015, moet je HIER even klikken. Heel interessant. Een klein land als Estland was in die winter toch nog mooi 6,8 miljoen euro kwijt, de Noren maar 600.000 euro. De Denen hebben geen eifgen ijsbrekerdienst meer. Als die in de Limfjord of in het Kattegat ijsbrekers nodig hebben, charteren ze sleepboten die ook ijs kunnen breken, dat is veel goedkoper.
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 630
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: IJsbrekers

Bericht door Erikdepooter »

Ome Mart ze zaten best goed in de verf hoor, beetje vreemde kleur, dat wel
Ja sorry hoor. Het is maar een goedkoop scannertje hier. De Zweedse Njord was toch echt okerkleurig. En op de romp zit een laag van een of andere super-multi componenten"lak": die is kei- en keihard! Zelfs na de winter van '79 geen spoortje roest te vinden! Zoals dat was met alle Finse en Zweedse ijsbrekers. Doe zo'n laag op je auto en hij gaat wel 100 jaar mee.
De kleur van de opbouw van Finnen was trouwens iets lichter dan die van de Zweden.
En natuurlijk brengt het weinig op. Dat wil zeggen: de inkomsten zijn bij lange na niet kostendekkend.
In die vreselijke winter al helemaal niet. Maar als je de rederijen het vel over de oren trekt wil er niemand meer zo verde Bottenviken in. En -om werkgelegenheid verspreid over het land te houden- vond men het toch belangrijk dat er staalfabrieken en andere industrie waren in plaatsen als Lulea en Raahe.
Maar wat te denken van onze eigen kosten? Als je in een wacht van 6 uur maar 3 mijl bent opgeschoten en de hele tijd vol vooruit - vol achteruit aan het manoeuvreren bent: De fuel alleen al, wat dàt al niet kost! Nog los van de tijd die je de bemanning extra moet betalen. Twee weken van Kiel naar Raahe is toch absurd!
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: IJsbrekers

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Elke Zweedse ijsbreker heeft drie volledige bemanningen: twee aan boord en één aan de wal. Die lossen elkaar af. Zo ging dat vroeger in elk geval
Inderdaad Theodorus.....vroegaaah was een joppie op die Zweedse en Finse ijsbrekers zo'n beetje HET beste van het beste. Die schepen vielen onder de Marine en die lieden moesten in de winter natuurlijk wel met het een en ander gerammel en gebeuk genoegen nemen, maaaar als dat donderse ijs dan eenmaal was gesmolten DAN hadden ze de ijsklontjes in de borrel. De handel voor de kant geknoopt en de kat in het bakkie met de shorepower er op.
DAT was vroegaah....maar NU kijken zowel de Zweden als ook de Finnen er wel financieel wat anders tegen aan, de modernere en recent gebouwde ijsbrekers zijn vrijwel allemaal ontworpen als " multipurpose vessel" en kunnen dienst doen in de offshore met een variatie van diverse taken. De boegschroeven zijn verleden tijd en het motto is " niks voor de kant liggen, charteren met die hap". Een recent voorbeeld daarvan zijn de charters aan Shell in het geflopte Chucksi Sea boor programma. Ook de Zweden, waar hun vlaggeschip de nieuwe- nu alweer 25 jaar oude " Oden" nog een specifieke ijsbreker is, die OOK wordt vercharterd aan " wie het maar wil betalen" voor klussen waar een beetje ijs bij te pas komt. Zo is het alweer een mooi poossie terug dat ze helemaal naar Antarctica ging om daar de Yanks uit de shit te helpen. Er was een situatie waar ze halfweg op de Atlantic om de Zuiud weer terug keerde- ik weet nu niet meer waarom uut ut blote heufd- maar in ander geval ging ze wel "ALL the waaaay"...zodoende heppik ergens nog een foto van haar in Rio de Janeiro.
De Zweedse Viking boten, zijn allemaal flinke ijsbrekers maar verdienen de kost in de Offshore en hebben de een of andere deal dat " subject to the icebreaking requirements" bepaalde schepen moeten dan voor een bepaalde periode beschikbaar zijn...indien nodig en anders gewoon doorgaan met geld verdienen.

PS.je. Ik heb even een artikeltje opgeduikeld van een paar ouwe kollega's ( Arno komt uit Finland and Kin komt van Mauritius!) over het testen van de breakers " Kigoriak" en " Robert Lemeur". Dit waren- naast de 4 ijsbrekers van Gulf oil- bekant de eerste kommerciele ijsbrekers in Canada en misschien wel in de wereld. Met beide schepen veel gewerkt en zijn nu alweer lang verkocht- stom stom stom. De Kigoriak naar Rusland- net als een paar van de Gulf Breakers en de Robert naar China.De Robert kwam in 1982 vers van de werf rond Barrow en kreeg op haar sodemieter voor ze goed en wel in de gaten had dat ze een " ijsbreker was" :lol:

http://www.sname.org/HigherLogic/System ... 836e6ee98a
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14409
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Re: IJsbrekers

Bericht door Joost.R »

Finland’s newest next-generation icebreaker Polaris ready for action

Finland’s newest icebreaker Polaris is ready to enter service. Operational readiness for icebreaking pursuant to a contract between Arctia and the Finnish Transport Agency (FTA) begins tomorrow, Tuesday 1 November 2016. Icebreakers will be manned as required by ice conditions and the FTA as charterer.
Icebreaker Polaris is unique in many ways. It is the first icebreaker in the world capable of running on both liquefied natural gas (LNG) and ultra-low-sulphur diesel. Its total output of about 22 MW also makes it Finland’s most powerful icebreaker. Polaris is the most environmentally friendly diesel-electric icebreaker in the world.
p1.jpg
p1.jpg (77.08 KiB) 9472 keer bekeken
Polaris enters service at a historical time, as the year 2017 marks the 100th anniversary of Finland’s independence. To celebrate the centenary, the fore bulkhead of Polaris is adorned with the Finland 100 logo. Polaris carries on a tradition of Finnish icebreaking expertise that dates back even further than Finland’s independence: the first Finnish icebreaker called Murtaja (“The Breaker”), was launched in 1890. Polaris is the eighth icebreaker in Arctia’s current fleet. The previous Finnish icebreaker was commissioned in 1998.

The theme for Finland’s 100th anniversary “Together” is also a fitting word to describe the design and construction of Polaris. The vessel was designed under the supervision of the Finnish Transport Agency to ensure its ability to take on the most challenging conditions in the Baltic Sea. The vessel was built in Helsinki by Finnish shipbuilders. The icebreaker’s innovative design and modern technological solutions are evident, for example, in its shape and propulsion system.
p2.jpg
p2.jpg (43.8 KiB) 9472 keer bekeken
“Building of the world’s most advanced icebreaker Polaris strengthens the position of Helsinki Shipyard as the leading icebreaker builder”, states Esko Mustamäki, Managing Director of Arctech Helsinki Shipyard Inc.

“Polaris represents a new generation of icebreakers. Arctia supports the proposed ban on the use of heavy fuel oil in the Arctic. The use of LNG and the vessel’s built-in oil recovery system are the future of cost effective multipurpose icebreakers. We are proud to be the owner of the world’s most environmentally friendly icebreaker, which will safeguard our customers’ winter transport needs in the Baltic Sea”, says Tero Vauraste, President and CEO of Arctia Ltd., the owner and operator of IB Polaris.

“We are satisfied that we now have a next-generation icebreaker that is in many ways more efficient than its predecessors and environmentally friendly at the same time”, says Markus Karjalainen, Head of Winter Navigation Unit at the Finnish Transport Agency.

Source: Arctech
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 630
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: IJsbrekers

Bericht door Erikdepooter »

Ook een atoomgedreven ijsbreker komt aan zijn eind . . .
Zie:
https://www.vesselfinder.com/news/7759- ... -scrapping
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: IJsbrekers

Bericht door jdbvos »

Kijk eens aan...! Da's een interessante ontwikkeling !
Hopelijk houden ze daar een website over bij, want er zijn heel veel mensen -waaronder ikzelf- die graag willen weten hoe dat in z'n werk gaat...

Hoe Russen het eerst deden, kunnen we goed zien bij kleine Arctische eilandjes, zoals oa hier , of hier ....
En dat zijn toch zorgelijke ontwikkelingen....
En hoe andere landen (zeg maar Westerse) dat oplossen hoor je ook niets van....

Als die Russen nu een methode hebben ontwikkeld om dat probleem te tackelen, vind ik echt wereldnieuws !
Ik hoop van harte dat ze dat dan middels een website wereldkundig maken.
Dat ze marineschepen niet op zo'n site willen hebben, snap ik. Maar met zo'n civiele ijsbreker zou dat een mooie gelegenheid zijn...
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: IJsbrekers

Bericht door jdbvos »

Hoe een kunstenaar het ijsbreken ziet....
Bijlagen
ijsbrekers.jpg
ijsbrekers.jpg (63.83 KiB) 7366 keer bekeken
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: IJsbrekers

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Kunstenaar?.....of " van Lotje getikt"? :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie