IJsbrekers

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Theo Horsten (R.I.P.)
Berichten: 7820
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: IJsbrekers

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) » 30 okt 2016 14:25

    • Afbeelding
Rus,Fin...bad management?
Nee, Mart. Okerkleurige verf. :-D

En natuurlijk brengt het weinig op. Dat wil zeggen: de inkomsten zijn bij lange na niet kostendekkend. De rest moet van de belastingbetaler komen. Bij elke aankomst in een Zweedse haven betaal je gedurende een bepaalde tijd van het jaar behalve het gebruikelijke vuur- en bakengeld dat je overal moet betalen, ook "isavgift", een bijdrage voor de kosten van ijsbrekerhulp, dus ook als je die reis helemaal geen ijsbrekerhulp nodig hebt gehad. Je betaalt een bedrag per brutoton met een bepaald minimum, maar ook met een maximum. Maar bij elkaar dekt dat bij lange na de kosten niet. Het zijn peperdure schepen om te bouwen en ze vergen veel onderhoud. Elke Zweedse ijsbreker heeft drie volledige bemanningen: twee aan boord en één aan de wal. Die lossen elkaar af. Zo ging dat vroeger in elk geval. Ik denk niet dat daar inmiddels veel aan veranderd zal zijn. Van de Finnen weet ik het niet. Misschien kan Martin ons dat vertellen en die weet misschien ook hoeveel die ijsbijdrage in de Finse havens was en nu is.
Omnia transit sed navigare necesse est

Mart Hoogedoorn
Berichten: 3730
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil
Contacteer:

Re: IJsbrekers

Bericht door Mart Hoogedoorn » 30 okt 2016 14:42

Dat is geen kattepis.....Toch zou de regering alle kosten moeten dekken want de vaargeulen openhouden is zèèr in het belang van handel en inkomsten.Landsbelang dus.Mooi hoe je over een beetje roest mekkeren weer een heleboel te weet komt :idea:
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook

Gebruikersavatar
Theo Horsten (R.I.P.)
Berichten: 7820
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: IJsbrekers

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) » 30 okt 2016 15:13

Waarom alle kosten? Ze vragen sowieso havengeld en geld voor het onderhouden van de betonning, de lichten, de bakens, de radarposten, de hele reut, dus dat daar in de winter een bijdrage bijkomt voor de ijsbrekers is vrij normaal.

De Finnen zijn per seizoen 30 tot 50 miljoen euro kwijt aan de ijsbrekerdiensten, de Zweden 20 tot 40 miljoen. De Russen geven geen kosten per seizoen op. Als je een verslag wilt lezen van de winter 2014-2015, moet je HIER even klikken. Heel interessant. Een klein land als Estland was in die winter toch nog mooi 6,8 miljoen euro kwijt, de Noren maar 600.000 euro. De Denen hebben geen eifgen ijsbrekerdienst meer. Als die in de Limfjord of in het Kattegat ijsbrekers nodig hebben, charteren ze sleepboten die ook ijs kunnen breken, dat is veel goedkoper.
Omnia transit sed navigare necesse est

Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 508
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: IJsbrekers

Bericht door Erikdepooter » 30 okt 2016 16:31

Ome Mart ze zaten best goed in de verf hoor, beetje vreemde kleur, dat wel
Ja sorry hoor. Het is maar een goedkoop scannertje hier. De Zweedse Njord was toch echt okerkleurig. En op de romp zit een laag van een of andere super-multi componenten"lak": die is kei- en keihard! Zelfs na de winter van '79 geen spoortje roest te vinden! Zoals dat was met alle Finse en Zweedse ijsbrekers. Doe zo'n laag op je auto en hij gaat wel 100 jaar mee.
De kleur van de opbouw van Finnen was trouwens iets lichter dan die van de Zweden.
En natuurlijk brengt het weinig op. Dat wil zeggen: de inkomsten zijn bij lange na niet kostendekkend.
In die vreselijke winter al helemaal niet. Maar als je de rederijen het vel over de oren trekt wil er niemand meer zo verde Bottenviken in. En -om werkgelegenheid verspreid over het land te houden- vond men het toch belangrijk dat er staalfabrieken en andere industrie waren in plaatsen als Lulea en Raahe.
Maar wat te denken van onze eigen kosten? Als je in een wacht van 6 uur maar 3 mijl bent opgeschoten en de hele tijd vol vooruit - vol achteruit aan het manoeuvreren bent: De fuel alleen al, wat dàt al niet kost! Nog los van de tijd die je de bemanning extra moet betalen. Twee weken van Kiel naar Raahe is toch absurd!
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11721
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: IJsbrekers

Bericht door Harry G. Hogeboom » 31 okt 2016 00:24

Elke Zweedse ijsbreker heeft drie volledige bemanningen: twee aan boord en één aan de wal. Die lossen elkaar af. Zo ging dat vroeger in elk geval
Inderdaad Theodorus.....vroegaaah was een joppie op die Zweedse en Finse ijsbrekers zo'n beetje HET beste van het beste. Die schepen vielen onder de Marine en die lieden moesten in de winter natuurlijk wel met het een en ander gerammel en gebeuk genoegen nemen, maaaar als dat donderse ijs dan eenmaal was gesmolten DAN hadden ze de ijsklontjes in de borrel. De handel voor de kant geknoopt en de kat in het bakkie met de shorepower er op.
DAT was vroegaah....maar NU kijken zowel de Zweden als ook de Finnen er wel financieel wat anders tegen aan, de modernere en recent gebouwde ijsbrekers zijn vrijwel allemaal ontworpen als " multipurpose vessel" en kunnen dienst doen in de offshore met een variatie van diverse taken. De boegschroeven zijn verleden tijd en het motto is " niks voor de kant liggen, charteren met die hap". Een recent voorbeeld daarvan zijn de charters aan Shell in het geflopte Chucksi Sea boor programma. Ook de Zweden, waar hun vlaggeschip de nieuwe- nu alweer 25 jaar oude " Oden" nog een specifieke ijsbreker is, die OOK wordt vercharterd aan " wie het maar wil betalen" voor klussen waar een beetje ijs bij te pas komt. Zo is het alweer een mooi poossie terug dat ze helemaal naar Antarctica ging om daar de Yanks uit de shit te helpen. Er was een situatie waar ze halfweg op de Atlantic om de Zuiud weer terug keerde- ik weet nu niet meer waarom uut ut blote heufd- maar in ander geval ging ze wel "ALL the waaaay"...zodoende heppik ergens nog een foto van haar in Rio de Janeiro.
De Zweedse Viking boten, zijn allemaal flinke ijsbrekers maar verdienen de kost in de Offshore en hebben de een of andere deal dat " subject to the icebreaking requirements" bepaalde schepen moeten dan voor een bepaalde periode beschikbaar zijn...indien nodig en anders gewoon doorgaan met geld verdienen.

PS.je. Ik heb even een artikeltje opgeduikeld van een paar ouwe kollega's ( Arno komt uit Finland and Kin komt van Mauritius!) over het testen van de breakers " Kigoriak" en " Robert Lemeur". Dit waren- naast de 4 ijsbrekers van Gulf oil- bekant de eerste kommerciele ijsbrekers in Canada en misschien wel in de wereld. Met beide schepen veel gewerkt en zijn nu alweer lang verkocht- stom stom stom. De Kigoriak naar Rusland- net als een paar van de Gulf Breakers en de Robert naar China.De Robert kwam in 1982 vers van de werf rond Barrow en kreeg op haar sodemieter voor ze goed en wel in de gaten had dat ze een " ijsbreker was" :lol:

http://www.sname.org/HigherLogic/System ... 836e6ee98a
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 13988
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Re: IJsbrekers

Bericht door Joost.R » 01 nov 2016 19:37

Finland’s newest next-generation icebreaker Polaris ready for action

Finland’s newest icebreaker Polaris is ready to enter service. Operational readiness for icebreaking pursuant to a contract between Arctia and the Finnish Transport Agency (FTA) begins tomorrow, Tuesday 1 November 2016. Icebreakers will be manned as required by ice conditions and the FTA as charterer.
Icebreaker Polaris is unique in many ways. It is the first icebreaker in the world capable of running on both liquefied natural gas (LNG) and ultra-low-sulphur diesel. Its total output of about 22 MW also makes it Finland’s most powerful icebreaker. Polaris is the most environmentally friendly diesel-electric icebreaker in the world.
p1.jpg
p1.jpg (77.08 KiB) 7004 keer bekeken
Polaris enters service at a historical time, as the year 2017 marks the 100th anniversary of Finland’s independence. To celebrate the centenary, the fore bulkhead of Polaris is adorned with the Finland 100 logo. Polaris carries on a tradition of Finnish icebreaking expertise that dates back even further than Finland’s independence: the first Finnish icebreaker called Murtaja (“The Breaker”), was launched in 1890. Polaris is the eighth icebreaker in Arctia’s current fleet. The previous Finnish icebreaker was commissioned in 1998.

The theme for Finland’s 100th anniversary “Together” is also a fitting word to describe the design and construction of Polaris. The vessel was designed under the supervision of the Finnish Transport Agency to ensure its ability to take on the most challenging conditions in the Baltic Sea. The vessel was built in Helsinki by Finnish shipbuilders. The icebreaker’s innovative design and modern technological solutions are evident, for example, in its shape and propulsion system.
p2.jpg
p2.jpg (43.8 KiB) 7004 keer bekeken
“Building of the world’s most advanced icebreaker Polaris strengthens the position of Helsinki Shipyard as the leading icebreaker builder”, states Esko Mustamäki, Managing Director of Arctech Helsinki Shipyard Inc.

“Polaris represents a new generation of icebreakers. Arctia supports the proposed ban on the use of heavy fuel oil in the Arctic. The use of LNG and the vessel’s built-in oil recovery system are the future of cost effective multipurpose icebreakers. We are proud to be the owner of the world’s most environmentally friendly icebreaker, which will safeguard our customers’ winter transport needs in the Baltic Sea”, says Tero Vauraste, President and CEO of Arctia Ltd., the owner and operator of IB Polaris.

“We are satisfied that we now have a next-generation icebreaker that is in many ways more efficient than its predecessors and environmentally friendly at the same time”, says Markus Karjalainen, Head of Winter Navigation Unit at the Finnish Transport Agency.

Source: Arctech
Afbeelding

Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 508
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: IJsbrekers

Bericht door Erikdepooter » 17 nov 2016 22:59

Ook een atoomgedreven ijsbreker komt aan zijn eind . . .
Zie:
https://www.vesselfinder.com/news/7759- ... -scrapping
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6952
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: IJsbrekers

Bericht door jdbvos » 18 nov 2016 09:48

Kijk eens aan...! Da's een interessante ontwikkeling !
Hopelijk houden ze daar een website over bij, want er zijn heel veel mensen -waaronder ikzelf- die graag willen weten hoe dat in z'n werk gaat...

Hoe Russen het eerst deden, kunnen we goed zien bij kleine Arctische eilandjes, zoals oa hier , of hier ....
En dat zijn toch zorgelijke ontwikkelingen....
En hoe andere landen (zeg maar Westerse) dat oplossen hoor je ook niets van....

Als die Russen nu een methode hebben ontwikkeld om dat probleem te tackelen, vind ik echt wereldnieuws !
Ik hoop van harte dat ze dat dan middels een website wereldkundig maken.
Dat ze marineschepen niet op zo'n site willen hebben, snap ik. Maar met zo'n civiele ijsbreker zou dat een mooie gelegenheid zijn...
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6952
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: IJsbrekers

Bericht door jdbvos » 28 jul 2018 14:17

Hoe een kunstenaar het ijsbreken ziet....
Bijlagen
ijsbrekers.jpg
ijsbrekers.jpg (63.83 KiB) 4902 keer bekeken
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11721
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: IJsbrekers

Bericht door Harry G. Hogeboom » 28 jul 2018 14:33

Kunstenaar?.....of " van Lotje getikt"? :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Jacob Bothof
Berichten: 513
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: IJsbrekers

Bericht door Jacob Bothof » 28 jul 2018 15:22

Jaaa, halloooo daaaar,
Hier vallen de mussen bekant dood van het dak en weet ik bijna niet waar ik het in
huis zonder airco zoeken moet :x en binnen blijf om niet oververhit te raken :mrgreen:
en dan beginnen ze ons te dollen met ijsbrekertjes. :x
Ik ga wel voor een ijsje van Jamin (10 cent toen ik nog heel jong was.)
Soms spring ik even in de auto met de airco op full speed zonder van de dam te rijden. :)
Helpt wel :lol:

Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 13988
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Re: IJsbrekers

Bericht door Joost.R » 11 jan 2019 11:56

WATCH: 5 Ice Breaking Ships Braving the Arctic Circle

An icebreaking ship is designed to sail through heavy ice, and provide safe waterways for other boats to sail through.
IB 1.jpg
IB 1.jpg (39.28 KiB) 3772 keer bekeken
VIDEO

Additional information about icebreakers you can find at CRUISEMAPPER
Afbeelding

kabo
Berichten: 633
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: IJsbrekers

Bericht door kabo » 27 jan 2019 15:52

ship-2734437_1280.jpg
ship-2734437_1280.jpg (89.82 KiB) 3102 keer bekeken
Ook een flinke Rus op kernaandrijving met het Russische wapen op de boeg.
gr.Bas

Lupo
Berichten: 107
Lid geworden op: 10 jul 2017 12:56

Re: IJsbrekers

Bericht door Lupo » 28 jan 2019 18:56

Ook een flinke Rus op kernaandrijving met het Russische wapen op de boeg.
50 jaar Victory

Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 13988
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Re: IJsbrekers

Bericht door Joost.R » 31 jan 2019 21:02

Rosatomflot’s icebreakers steered 331 ships of 12.7 mln ton total capacity in 2018

In 2018, FSUE Atomflot’s nuclear icebreakers steered 331 ships of a total gross capacity 12.7 mln tons. As compared to 2017, the capacity of steered ships increased by 5 mln tons.
ibr.jpg
ibr.jpg (33.71 KiB) 2690 keer bekeken
With that, the number of steering operations decreased (last year it was 493 ships) due to completion of the active phase of construction in the port of Sabetta and reduction of flow of vessels carrying cargoes for construction. Besides, as liquefied natural gas shipments from Sabetta started by LNG tankers of Yamalmax class, the gross capacity of ships steered by icebreakers has increased.

Roatomflot continues demonstrating the positive dynamics in key indicators such as proceeds and labor productivity. Following the 2018 results, the company’s proceeds were RUB 6,806 mln (in 2017 – RUB 6,622 mln). Labor productivity increased from 3,669 thousand RUB/man in 2017 to 3,802 thousand RUB/man in 2018.

In 2018 FSUE Atomflot together with OKBM Afrikantov continued planned works to extend residual service life of nuclear icebreakers’ nuclear power installations and extend lifetime of nuclear maintenance vessels. For example, in February 2018 the nuclear icebreaker Vaygach beat a record in duration of operation of its nuclear power installation set by the nuclear icebreaker Arktika in August 2008. The new record was 177,205,000 hours (the former value is 177,204,000 hours).

In 2018 the company has started work in the framework of the export contract under the project “Yamal LNG”. The work has been started on the second natural gas project in Gydan Peninsula. These key events determine workload of Rosatomflot for the coming 30-40 years.

Acting General Director of FSUE Atomflot Mustafa Kashka commented: “Successful implementation of largest national projects in the Arctic depends in many respects on efficient operation of the nuclear icebreaker fleet. In this regard, the decision made to build the third and fourth series universal nuclear icebreakers as well as the icebreaker Leader is the determining decision for the company and entire Northern Sea Route development.”

In October 2018 in Saint-Petersburg the Arctic Marine Competence Center was inaugurated for training of UNA crews on the initiative and with participation of FSUE Atomflot. It was opened at the facilities of the Admiral Makarov State University of Maritime and Inland Shipping. It is the only in the country the marine educational establishment intended for training, advanced training, keeping professional competences and periodic retraining of the new generation personnel of the nuclear icebreaker fleet.

FSUE Atomflot has successfully implemented the project on creation of a port fleet to render services in the Gulf of Ob. In June 2018 the icebreaking tow boat Nadym (ice class Arc 6) was accepted into service. Vyborg Shipyard (Vyborg, Leningrad Region) completes building the port icebreaker Ob (launched on June 21, 2018); the ship commissioning is set for 2019.

Late December 2018 the dock fitted with modern equipment was completed. This equipment includes machines to process pulling gears, shafts, propellers of icebreakers and over vessels as well as their repair. The permit to put the dock in operation was received. “All works can be fulfilled in the new dock; the works related to the dock repair of universal nuclear icebreakers. The new machine processes the shaft of up to 70 tons,” Oleg Darbinyan, Director for Fleet Technical Operation at FSUE Atomflot, noted.

Source: Rosatom
Afbeelding

Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 1298
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: IJsbrekers

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR » 04 apr 2019 02:20

sibir.jpg
sibir.jpg (32.25 KiB) 1164 keer bekeken
+
SIBIR 1977 Gebouwd bij Baltiyskiy Zavod St Petersburg voor Murmansk Shipping.
Nucleaire voortstuwing.
Maakte in 1989-1990 3-weekse Arctic cruises naar de noordpool. Prijs US$ 25.000,00.
In 2016 voor ontmanteling en sloop naar Murmansk gesleept.

Plaats reactie