Maritieme filatelie
- Wim van der Moolen
- Berichten: 5224
- Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
- Locatie: Heemskerk
Maritieme filatelie
Hallo allemaal,
ik had een blokje postzegels gelaatst op het topic 'Zeilvaart door de eeuwen heen' en dat ging over de muiterij op de 'Bounty'. Ik zag op het Kustvaartforum, dat ze een speciaal topic 'Schepen op postzegels' hebben geopend. Mede op advies van onze wipmaster open ik een soortgelijk topic op Kombuispraat.
Ik zou het leuk vinden als ook andere Kombuisers postzegels met het motief 'Scheepvaart' op dit topic gaan plaatsen. Zelf heb ik de specialiteit 'Zeilvaart', maar alles wat drijft kan hiervoor in aanmerking komen.
Om te beginnen plaats ik weer de 'Bounty', want dat heb ik hier nog bij de hand.
HMS Bounty
Voordat het schip werd uitgekozen voor de missie die het beroemd zou maken, was de
HMS 'Bounty' een klein onbelangrijk koopvaardijschip van maar 220 ton, een grootste
lengte van 27,43 m en een grootste breedte van 7, 31 m. Het was gebouwd in 1783 en
kreeg de naam 'Bethia'. In 1787 werd het verkocht aan de Royal Navy van koning George
III en in HMS 'Bounty' omgedoopt. Hoewel het schip de marine meer kostte aan renovatie
en heruitrusting dan de oorspronkelijke koopprijs ( £ 2600 ) bedroeg, bleef het een
transportschip met drie masten met vierkante zeilen aan de fokke- en grote mast en een
latijnzeil aan de bezaansmast.
Kapitein William Bligh had de volgende opdracht: zeil rechtstreeks naar Otaheite ( Tahiti ),
laad enkele honderden jonge broodboompjes in de vorm van potplanten in, breng ze naar
Jamaica en keer terug naar de thuishaven.
Het schip verliet Groot-Brittanië op 23 december 1787. Het had een bemanning van 34
koppen. De 23 jarige Fletcher Christian was eerste officier. Tien maanden later liet de
'Bounty' haar anker vallen in de Matavi-baai van Tahiti. Omdat de broodbomen nog niet
volgroeid waren en dus niet vervoerd konden worden lag de 'Bounty' vijf maanden lang te
wachten in de haven. Tenslotte verliet het schip de haven van Tahiti met 1105 boompjes aan
boord. Op de ochtend van 28 april 1789 leidde Fletcher Christian een muiterij en nam het
commando over het schip over. Captain Bligh en 18 loyale officieren werden overboord
gezet in een sloep van 23 voet. Ze kregen voor slechts vijf dagen proviand mee alsmede een
kompas en een sextant. Captain Bligh presteerde het om na 33 dagen op 14 juni 1789
Timor te bereiken, meer dan 3000 mijl vanaf het punt waar ze overboord gezet werden. Dit
wordt danook als één van de opmerkelijkste heldendaden uit de maritieme geschiedenis
gezien.
Fletcher Christian en zijn bemanning zijn uiteindelijk met de 'Bounty' op Pitcairn Islands
terecht gekomen. Nadat alles wat maar bruikbaar was van boord te hebben gehaald is het
schip op 23 januari 1790 in vlammen opgegaan.
Ik hoop niet dat de toelichting afschrikt, maar omdat het zo'n beroemd verhaal is en mogelijk het geheugen weer wat opfrist, kan het volgens mij geen kwaad. Postzegels hebben, net zoals bij de foto's toch wat toelichting nodig, ook al is het nog zo summier.
Groeten, Wim.
ik had een blokje postzegels gelaatst op het topic 'Zeilvaart door de eeuwen heen' en dat ging over de muiterij op de 'Bounty'. Ik zag op het Kustvaartforum, dat ze een speciaal topic 'Schepen op postzegels' hebben geopend. Mede op advies van onze wipmaster open ik een soortgelijk topic op Kombuispraat.
Ik zou het leuk vinden als ook andere Kombuisers postzegels met het motief 'Scheepvaart' op dit topic gaan plaatsen. Zelf heb ik de specialiteit 'Zeilvaart', maar alles wat drijft kan hiervoor in aanmerking komen.
Om te beginnen plaats ik weer de 'Bounty', want dat heb ik hier nog bij de hand.
HMS Bounty
Voordat het schip werd uitgekozen voor de missie die het beroemd zou maken, was de
HMS 'Bounty' een klein onbelangrijk koopvaardijschip van maar 220 ton, een grootste
lengte van 27,43 m en een grootste breedte van 7, 31 m. Het was gebouwd in 1783 en
kreeg de naam 'Bethia'. In 1787 werd het verkocht aan de Royal Navy van koning George
III en in HMS 'Bounty' omgedoopt. Hoewel het schip de marine meer kostte aan renovatie
en heruitrusting dan de oorspronkelijke koopprijs ( £ 2600 ) bedroeg, bleef het een
transportschip met drie masten met vierkante zeilen aan de fokke- en grote mast en een
latijnzeil aan de bezaansmast.
Kapitein William Bligh had de volgende opdracht: zeil rechtstreeks naar Otaheite ( Tahiti ),
laad enkele honderden jonge broodboompjes in de vorm van potplanten in, breng ze naar
Jamaica en keer terug naar de thuishaven.
Het schip verliet Groot-Brittanië op 23 december 1787. Het had een bemanning van 34
koppen. De 23 jarige Fletcher Christian was eerste officier. Tien maanden later liet de
'Bounty' haar anker vallen in de Matavi-baai van Tahiti. Omdat de broodbomen nog niet
volgroeid waren en dus niet vervoerd konden worden lag de 'Bounty' vijf maanden lang te
wachten in de haven. Tenslotte verliet het schip de haven van Tahiti met 1105 boompjes aan
boord. Op de ochtend van 28 april 1789 leidde Fletcher Christian een muiterij en nam het
commando over het schip over. Captain Bligh en 18 loyale officieren werden overboord
gezet in een sloep van 23 voet. Ze kregen voor slechts vijf dagen proviand mee alsmede een
kompas en een sextant. Captain Bligh presteerde het om na 33 dagen op 14 juni 1789
Timor te bereiken, meer dan 3000 mijl vanaf het punt waar ze overboord gezet werden. Dit
wordt danook als één van de opmerkelijkste heldendaden uit de maritieme geschiedenis
gezien.
Fletcher Christian en zijn bemanning zijn uiteindelijk met de 'Bounty' op Pitcairn Islands
terecht gekomen. Nadat alles wat maar bruikbaar was van boord te hebben gehaald is het
schip op 23 januari 1790 in vlammen opgegaan.
Ik hoop niet dat de toelichting afschrikt, maar omdat het zo'n beroemd verhaal is en mogelijk het geheugen weer wat opfrist, kan het volgens mij geen kwaad. Postzegels hebben, net zoals bij de foto's toch wat toelichting nodig, ook al is het nog zo summier.
Groeten, Wim.
Eat your pie, before you die !
- Arie Hazebroek
- Berichten: 2097
- Lid geworden op: 03 jul 2005 11:14
Re: Maritieme filatelie
Deze zegels heb ik in 2006 al een keer op het topic "Tall Ships" laten zien.
Ze zijn intussen naar een andere Kombuizer gegaan.
Zelf spaar ik telefoonkaarten en daar zijn er ook veel met een maritiem onderwerp.
Ben benieuwd of er daar nog wat van zijn bij de Kombuizers.
Gr. Arie.
Ze zijn intussen naar een andere Kombuizer gegaan.
Zelf spaar ik telefoonkaarten en daar zijn er ook veel met een maritiem onderwerp.
Ben benieuwd of er daar nog wat van zijn bij de Kombuizers.
Gr. Arie.
- Wim van der Moolen
- Berichten: 5224
- Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
- Locatie: Heemskerk
Re: Maritieme filatelie
Hallo allemaal,
het loopt niet storm, maar dat had ik ook niet verwacht. Arie, ik zou wat telefoonkaarten met maritieme items hier plaatsen, misschien krijg je dan wat eerder respons.
Nu twee Noorse schepen, die vorig jaar 100 jaar in bedrijf waren.
Groeten, Wim.
het loopt niet storm, maar dat had ik ook niet verwacht. Arie, ik zou wat telefoonkaarten met maritieme items hier plaatsen, misschien krijg je dan wat eerder respons.
Nu twee Noorse schepen, die vorig jaar 100 jaar in bedrijf waren.
Groeten, Wim.
Eat your pie, before you die !
- Arie Hazebroek
- Berichten: 2097
- Lid geworden op: 03 jul 2005 11:14
Re: Maritieme filatelie
Hier nog een zegel uit Nieuw zeeland
Singapore Nieuw Zeeland Gr. Arie.
Ook wat telefoonkaarten met een maritiem onderwerp:Singapore Nieuw Zeeland Gr. Arie.
Re: Maritieme filatelie
Hallo Arie, afgestempelde exemplaren vind je toch niet erg hè ?
Z.Afrika: Ontdekking door Jan van R., ca.350 jr geleden, en wat het geworden is.( jaren '70)
Ghana: Ongeveer hetzelfde verhaal.
Brazilië: ,, ,, ,, .
Gr.Harry
Z.Afrika: Ontdekking door Jan van R., ca.350 jr geleden, en wat het geworden is.( jaren '70)
Ghana: Ongeveer hetzelfde verhaal.
Brazilië: ,, ,, ,, .
Gr.Harry
Varen is hunkeren naar land.
Re: Maritieme filatelie
Heb zelf niets in die richting maar het zijn mooie plaatjes en ik zie er graag nog meer van.
Vr. gr. Albert
Vr. gr. Albert
"MAY YOUR BIG JIB DRAW"
- Arie Hazebroek
- Berichten: 2097
- Lid geworden op: 03 jul 2005 11:14
Re: Maritieme filatelie
Veel postzegels heb ik nooit gehad en die ik had heb ik weggeven.
Ooit kocht ik in de jaren 60 een serie Pitcairnzegels toen we daar stopten.
Later bleek dat mijn moeder ze in haar goedheid ook had weggegeven (familiekwaal???)
aan een kennis die ze "zo mooi vond" .
Hier nog wat Singapore telefoonkaarten.
Die van Bugis Street hoort er bij vind ik want welke zeeman is daar niet geweest...
Op de staande kaart is een Nedlloyd Ba-boot te zien.
Gr. Arie.
Ooit kocht ik in de jaren 60 een serie Pitcairnzegels toen we daar stopten.
Later bleek dat mijn moeder ze in haar goedheid ook had weggegeven (familiekwaal???)
aan een kennis die ze "zo mooi vond" .
Hier nog wat Singapore telefoonkaarten.
Die van Bugis Street hoort er bij vind ik want welke zeeman is daar niet geweest...
Op de staande kaart is een Nedlloyd Ba-boot te zien.
Gr. Arie.
- Bijlagen
-
- singapore.jpg (116.5 KiB) 4818 keer bekeken
- Wim van der Moolen
- Berichten: 5224
- Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
- Locatie: Heemskerk
Re: Maritieme filatelie
Goeden dag
Ik heb ook nog wat albums met schepen op postzegels.Ik heb er heel wat, maar als ik in de Gibbons catalogus Ships on Stamps kijk is het nog niet veel.
Hier zomaar wat Russen.
Kees
Ik heb ook nog wat albums met schepen op postzegels.Ik heb er heel wat, maar als ik in de Gibbons catalogus Ships on Stamps kijk is het nog niet veel.
Hier zomaar wat Russen.
Kees
Re: Maritieme filatelie
Hier zijn er nog een paar. Van postzegels kun je ook veel leren over een bepaald land.
Het komt een beetje klein over maar links onder is de Boissevain van de RIL
die heeft eens de mensen van dat eiland geevacueerd. De zegels zijn uigegeven om dat het 30 jaar geleden was.
Kees
Het komt een beetje klein over maar links onder is de Boissevain van de RIL
die heeft eens de mensen van dat eiland geevacueerd. De zegels zijn uigegeven om dat het 30 jaar geleden was.
Kees