Maritieme filatelie
- Jan Hendrik
- Berichten: 946
- Lid geworden op: 22 mar 2006 07:27
- Locatie: Melbourne
Re: Maritieme filatelie
Hallo Wim e.a.
Zal ik later doen, ben ff 10 dagen op reis.
Intussen dan maar het volgend verhaal:
Op het eiland Nauru in de stille oceaan is alle vogelpoep nu afgegraven en het eiland heeft haast geen inkomen meer, veel toerisme is er niet.
Ze bestaan zelfs een beetje van de filatelie en drukken veel zegels af welke vooral naar de verzamelaars gaan.
Nauru heeft ook een scheepvaartbedrijf gehad, Nauru Pacific Line en ik ken(de) ze erg goed, hun kantoor zat midden in Melbourne in het 53 verdiepingen tellende Nauru House.
De chaos in de bedrijfskunde van deze eilanders heeft overal tot problem,en geleidt en hun scheepvaart bedrijf, vliegindustrie (3 vliegtuigen hadden ze) en wat dan niet , is allemaal naar de knoppen.
Trouwens prima mensen in Nauru House om mee te werken, dat wel, maar dat waren Aussies.
Van deze uitgifte van 1982 heb ik 2000 exemplaren gekocht en deze is met newsletters van mijn bedrijf weg gestuurd, ik had uiteraard toestemming van Nauru House om dit te doen, buitendien heb ik er voor betaald. Ik had een exclusief contract gemaakt met Nauru voor onze produkten.
Wel apart dus.
Drie schepen van Nauru staan er op , maar er zijn er nog een paar b.v. de ENNA-G , was de EX PRINSES MARGRIET.
Heb ik ook nog wel plaatjes van, vaak aan boord geweest en in droogdok bij gelopen.
Groeten
Jan
en nog wat zegeltjes van het poep eiland.
Eigamoyia
Zal ik later doen, ben ff 10 dagen op reis.
Intussen dan maar het volgend verhaal:
Op het eiland Nauru in de stille oceaan is alle vogelpoep nu afgegraven en het eiland heeft haast geen inkomen meer, veel toerisme is er niet.
Ze bestaan zelfs een beetje van de filatelie en drukken veel zegels af welke vooral naar de verzamelaars gaan.
Nauru heeft ook een scheepvaartbedrijf gehad, Nauru Pacific Line en ik ken(de) ze erg goed, hun kantoor zat midden in Melbourne in het 53 verdiepingen tellende Nauru House.
De chaos in de bedrijfskunde van deze eilanders heeft overal tot problem,en geleidt en hun scheepvaart bedrijf, vliegindustrie (3 vliegtuigen hadden ze) en wat dan niet , is allemaal naar de knoppen.
Trouwens prima mensen in Nauru House om mee te werken, dat wel, maar dat waren Aussies.
Van deze uitgifte van 1982 heb ik 2000 exemplaren gekocht en deze is met newsletters van mijn bedrijf weg gestuurd, ik had uiteraard toestemming van Nauru House om dit te doen, buitendien heb ik er voor betaald. Ik had een exclusief contract gemaakt met Nauru voor onze produkten.
Wel apart dus.
Drie schepen van Nauru staan er op , maar er zijn er nog een paar b.v. de ENNA-G , was de EX PRINSES MARGRIET.
Heb ik ook nog wel plaatjes van, vaak aan boord geweest en in droogdok bij gelopen.
Groeten
Jan
en nog wat zegeltjes van het poep eiland.
Eigamoyia
- Wim van der Moolen
- Berichten: 5224
- Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
- Locatie: Heemskerk
Re: Maritieme filatelie
Hallo Jan,
Dat is een verrekt interessant verhaal over Nauru. Ik heb Wikipedia ook geraadpleegd en veel aan de weet gekomen over dit eiland. Maar nu heb ik een 'stille' hoop, dat je nog een velletje jet de drie schepen van Nauru over hebt, want dan hou ik me aanbevolen als verzamelaar van schepen op zegels. Ook de andere schepenzegels van Nauru zijn welkom. Over eventuele kosten worden we het wel eens.
Zo niet, ook geen man over boord.
Groeten, Wim.
Dat is een verrekt interessant verhaal over Nauru. Ik heb Wikipedia ook geraadpleegd en veel aan de weet gekomen over dit eiland. Maar nu heb ik een 'stille' hoop, dat je nog een velletje jet de drie schepen van Nauru over hebt, want dan hou ik me aanbevolen als verzamelaar van schepen op zegels. Ook de andere schepenzegels van Nauru zijn welkom. Over eventuele kosten worden we het wel eens.
Zo niet, ook geen man over boord.
Groeten, Wim.
Eat your pie, before you die !
-
- Berichten: 874
- Lid geworden op: 25 apr 2006 19:47
- Locatie: Heemskerk
- Wim van der Moolen
- Berichten: 5224
- Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
- Locatie: Heemskerk
Re: Maritieme filatelie
Hallo Jaap,
Nee, ik beperk me tot schepen op zegels.
Groeten, Wim.
Nee, ik beperk me tot schepen op zegels.
Groeten, Wim.
Eat your pie, before you die !
- Jan Hendrik
- Berichten: 946
- Lid geworden op: 22 mar 2006 07:27
- Locatie: Melbourne
Re: Maritieme filatelie
Wim,
Ik zal je een PB sturen, misschien kan ik nog iets vinden van die Nauru zegels.
Jan
Inmiddels zie de volgende 2 sites, zeer goed.
info on the world's smallest democratic republic covering an area of 21 sq. kilometres.:
http://www.janeresture.com/nauru_history/index.htm
and another page depicting the deplorable situation on the island having far too many inhabitants.
http://www.sprol.com/?p=213
Jan
Ik zal je een PB sturen, misschien kan ik nog iets vinden van die Nauru zegels.
Jan
Inmiddels zie de volgende 2 sites, zeer goed.
info on the world's smallest democratic republic covering an area of 21 sq. kilometres.:
http://www.janeresture.com/nauru_history/index.htm
and another page depicting the deplorable situation on the island having far too many inhabitants.
http://www.sprol.com/?p=213
Jan
- Wim van der Moolen
- Berichten: 5224
- Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
- Locatie: Heemskerk
Re: Maritieme filatelie
Hallo allemaal,
We blijven nog even in de Sail 2010 sfeer. Een boekje België uit 1995.
1. 'Mercator'
Werf Ramage and Ferguson Ltd, Leith, Schotland
Tewaterlating 1932
In de vaart genomen 5 september 1932
Status Museumschip
Algemene kenmerken
Tonnage 778,86 brt
Lengte 78,40 m
Breedte 11,09 m
Diepgang 4,50 m
Voortstuwing en vermogen: Fokkenmast (voor):39 m (vierkant getuigd)
Middenmast: 41 m (dwars getuigd)
Bezaansmast (achter): 40 m (dwars getuigd)
15 zeilen: 1600 m²
2. 'Kruzenstern'
Technische gegevens:
* kiellegging: 24 juni 1925
* tewaterlating: 11 juni 1926 als Padua
* scheepswerf: Joh. C. Tecklenborg
* rederij: F. Laeisz,
* lengte over alles: 114,5 m
* breedte: 14 m
* diepgang: 6,8 m
* zeiloppervlak: 3631 m²
* masthoogte: 55 m boven het dek
* laadvermogen (als vrachtschip): 4698 ton
* aandrijving: twee stuks SKI 8 cilinder dieselmotor, 1000 PK elk
3. 'Sagres'
Ship’s characteristics:
Type: Three masted barque
Hull: Steel
Shipyard: Blohm & Voss (Hamburg), Germany
Crew: 140 persons
Height: 42 m (* ft)
Sparred Lenght: 89 m (295 ft)
Length waterline: * m
Beam: 12 m (40 ft)
Draft: 5.2 m (17 ft)
Displacement: 1,755 tons
Sail Area: 2,000 m² (31,000 sq ft) 22 sails
Engines: 2 x MTU 12V 183 TE92 750bhp (diesel)
Maximun speed: 17 kt under sails, 10,5 knots under engines
4. 'Amerigo Vespucci'
Launched: February 1931
General characteristics
Class and type: Full rigged ship
Displacement: 4,146 tonnes (9,140,000 lb)
Length: 82.4 metres (270 ft), 16 metres (52 ft) including bowsprit
Beam: 7.7 metres (25 ft)
Height: 54.0 metres (177.2 ft)
Draught: 7.0 metres (23.0 ft)
Propulsion: 26 Sails, 1,360 square metres (14,600 sq ft), Engine, FIAT B 308 ESS
Speed: Sails, 10 knots (19 km/h), Engine, 12 knots (22 km/h)
Complement: 16 permanent crew, 70 passengers
Groeten, Wim.
We blijven nog even in de Sail 2010 sfeer. Een boekje België uit 1995.
1. 'Mercator'
Werf Ramage and Ferguson Ltd, Leith, Schotland
Tewaterlating 1932
In de vaart genomen 5 september 1932
Status Museumschip
Algemene kenmerken
Tonnage 778,86 brt
Lengte 78,40 m
Breedte 11,09 m
Diepgang 4,50 m
Voortstuwing en vermogen: Fokkenmast (voor):39 m (vierkant getuigd)
Middenmast: 41 m (dwars getuigd)
Bezaansmast (achter): 40 m (dwars getuigd)
15 zeilen: 1600 m²
2. 'Kruzenstern'
Technische gegevens:
* kiellegging: 24 juni 1925
* tewaterlating: 11 juni 1926 als Padua
* scheepswerf: Joh. C. Tecklenborg
* rederij: F. Laeisz,
* lengte over alles: 114,5 m
* breedte: 14 m
* diepgang: 6,8 m
* zeiloppervlak: 3631 m²
* masthoogte: 55 m boven het dek
* laadvermogen (als vrachtschip): 4698 ton
* aandrijving: twee stuks SKI 8 cilinder dieselmotor, 1000 PK elk
3. 'Sagres'
Ship’s characteristics:
Type: Three masted barque
Hull: Steel
Shipyard: Blohm & Voss (Hamburg), Germany
Crew: 140 persons
Height: 42 m (* ft)
Sparred Lenght: 89 m (295 ft)
Length waterline: * m
Beam: 12 m (40 ft)
Draft: 5.2 m (17 ft)
Displacement: 1,755 tons
Sail Area: 2,000 m² (31,000 sq ft) 22 sails
Engines: 2 x MTU 12V 183 TE92 750bhp (diesel)
Maximun speed: 17 kt under sails, 10,5 knots under engines
4. 'Amerigo Vespucci'
Launched: February 1931
General characteristics
Class and type: Full rigged ship
Displacement: 4,146 tonnes (9,140,000 lb)
Length: 82.4 metres (270 ft), 16 metres (52 ft) including bowsprit
Beam: 7.7 metres (25 ft)
Height: 54.0 metres (177.2 ft)
Draught: 7.0 metres (23.0 ft)
Propulsion: 26 Sails, 1,360 square metres (14,600 sq ft), Engine, FIAT B 308 ESS
Speed: Sails, 10 knots (19 km/h), Engine, 12 knots (22 km/h)
Complement: 16 permanent crew, 70 passengers
Groeten, Wim.
Eat your pie, before you die !
Re: Maritieme filatelie
Hallo Wim,
ze zijn niet zo massaal uitgegeven , maar meer voor eigen gebruik
maar het zijn postzegels met een schip.
dus misschien heb je er wat aan
groet
Henk
Uploaded with ImageShack.us
ze zijn niet zo massaal uitgegeven , maar meer voor eigen gebruik
maar het zijn postzegels met een schip.
dus misschien heb je er wat aan
groet
Henk
Uploaded with ImageShack.us
scheepsnostalgie
- Wim van der Moolen
- Berichten: 5224
- Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
- Locatie: Heemskerk
Re: Maritieme filatelie
Hallo Henk,
Ik ken dat hele velletje niet. Ik heb op de site van TNT gekeken, maar niet gevonden. Wel zou ik hem graag willen hebben. Weet jij hoe ik er aan kan komen ?
Groeten, Wim.
Ik ken dat hele velletje niet. Ik heb op de site van TNT gekeken, maar niet gevonden. Wel zou ik hem graag willen hebben. Weet jij hoe ik er aan kan komen ?
Groeten, Wim.
Eat your pie, before you die !
-
- Berichten: 874
- Lid geworden op: 25 apr 2006 19:47
- Locatie: Heemskerk
Re: Maritieme filatelie
Wim,
Van persoonlijke postzegels is het einde zoek. Er schijnen een honderdduizend PP te zijn. Men weet het niet precies.
Je kan ze voor alle doelen laten drukken via TNT. Een velletje kost al gauw een €9 ,-.Het is een nieuw verzamelgebied met verenigingen.
In mijn vuurtorenwereld geeft de Noordwijkse postzegelclub 45 PP uit met nederlandse vuurtorens en dan gaat men door met buitenland,
de nederlandse PP kosten €1,25 per stuk. buitenland het dubbele.
Per 1 juli is TNT verandert van waarde aanduiding naar 1 en 2.
Dan komen ze natuurlijk weer terug met cijfer aanduiding.
Probeer het eens bij Rob van Lingen Zaandijk, of op Ebay.
Jaap
Van persoonlijke postzegels is het einde zoek. Er schijnen een honderdduizend PP te zijn. Men weet het niet precies.
Je kan ze voor alle doelen laten drukken via TNT. Een velletje kost al gauw een €9 ,-.Het is een nieuw verzamelgebied met verenigingen.
In mijn vuurtorenwereld geeft de Noordwijkse postzegelclub 45 PP uit met nederlandse vuurtorens en dan gaat men door met buitenland,
de nederlandse PP kosten €1,25 per stuk. buitenland het dubbele.
Per 1 juli is TNT verandert van waarde aanduiding naar 1 en 2.
Dan komen ze natuurlijk weer terug met cijfer aanduiding.
Probeer het eens bij Rob van Lingen Zaandijk, of op Ebay.
Jaap
ja
- Wim van der Moolen
- Berichten: 5224
- Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
- Locatie: Heemskerk
Re: Maritieme filatelie
Hallo allemaal,
TNT gaf op 27 april 2010 onderstaand velletje uit. Wikipedia gebruikt voor de toelichting.
Vuurtoren van Breskens
Plaats: Breskens
Status: Actief
Start bouw: 1866
Opening: 1867
Monument: ja
Karakter: OC10 seconden
Bouwwerk:
Hoogte: 26,4 m
Vorm: achtkantig
Bouwmateriaal: gietijzer
Uitrusting:
Lichtsterkte: 11.000 cd
Reikwijdte: 10 zeemijl
Radar: nee
Bemand: nee
De vuurtoren van Breskens, ook wel de vuurtoren van Nieuwesluis, staat enkele kilometers ten westen van de dorpskern van Breskens, in de Nederlandse provincie Zeeland. De vuurtoren is ontworpen door Quirinus Harder en is gebouwd in 1866-1867. De achtkantige, zwart-wit geverfde toren staat op de zeedijk aan de ingang van de Westerschelde. De toren heeft een hoogte van 28,4 meter en heeft vijf verdiepingen. Hij maakt deel uit van een reeks van lichten die het einde van de Schelde markeren en het scheepvaartverkeer tussen de Noordzee en Antwerpen begeleiden.
Deze toren is de oudste nog bestaande gietijzeren vuurtoren van Nederland, nadat de vuurtoren in Renesse in 1915 werd afgebroken en de gietijzeren baak van Ouddorp in 1911 verdween. De toren heeft niet altijd zwart-witte banden gehad, maar was eerst geel en werd daarna voorzien van rood-witte banden. Het optiek van de toren is gemaakt door Barbier, Bénard & Turenne. Het lichthuis bevat een koperen koepel.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog was de vuurtoren enige tijd buiten werking gesteld en toen voorzien van camouflagekleuren. Na de oorlog kreeg de vuurtoren van Breskens een licht dat één verduistering telt per tien seconden.
Groeten, Wim.
TNT gaf op 27 april 2010 onderstaand velletje uit. Wikipedia gebruikt voor de toelichting.
Vuurtoren van Breskens
Plaats: Breskens
Status: Actief
Start bouw: 1866
Opening: 1867
Monument: ja
Karakter: OC10 seconden
Bouwwerk:
Hoogte: 26,4 m
Vorm: achtkantig
Bouwmateriaal: gietijzer
Uitrusting:
Lichtsterkte: 11.000 cd
Reikwijdte: 10 zeemijl
Radar: nee
Bemand: nee
De vuurtoren van Breskens, ook wel de vuurtoren van Nieuwesluis, staat enkele kilometers ten westen van de dorpskern van Breskens, in de Nederlandse provincie Zeeland. De vuurtoren is ontworpen door Quirinus Harder en is gebouwd in 1866-1867. De achtkantige, zwart-wit geverfde toren staat op de zeedijk aan de ingang van de Westerschelde. De toren heeft een hoogte van 28,4 meter en heeft vijf verdiepingen. Hij maakt deel uit van een reeks van lichten die het einde van de Schelde markeren en het scheepvaartverkeer tussen de Noordzee en Antwerpen begeleiden.
Deze toren is de oudste nog bestaande gietijzeren vuurtoren van Nederland, nadat de vuurtoren in Renesse in 1915 werd afgebroken en de gietijzeren baak van Ouddorp in 1911 verdween. De toren heeft niet altijd zwart-witte banden gehad, maar was eerst geel en werd daarna voorzien van rood-witte banden. Het optiek van de toren is gemaakt door Barbier, Bénard & Turenne. Het lichthuis bevat een koperen koepel.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog was de vuurtoren enige tijd buiten werking gesteld en toen voorzien van camouflagekleuren. Na de oorlog kreeg de vuurtoren van Breskens een licht dat één verduistering telt per tien seconden.
Groeten, Wim.
Eat your pie, before you die !