Scheepvaartnieuws uit het verleden.

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Willem Visser
Berichten: 764
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:16
Locatie: Amsterdam

Scheepvaartnieuws uit het verleden.

Bericht door Willem Visser »

De Titanic vaart steeds opnieuw uit.

Het vergaan van de Titanic tijdens haar eerste reis van Southampton naar New York op 14 april 1912, waarbij 1525 mensen verdronken, heeft een diepe indruk gemaakt. Het beeld van de doodstrijd van de oceaanreus, die in de donkere nacht langzaam wegzinkt in de ijskoude golven, terwijl het scheepsorkest dapper doorspeelt, is bij generaties op het netvlies gebrand. Niet alleen de dramatiek, maar ook de sterke symbolische waarde speelt daarbij vermoedelijk een rol.
Zelfs ontdaan van alle fabeltjes blijft de fatale reis van de Titanic indrukwekkend. Zo ging het scheepsorkest niet spelend ten onder, zoals vaak wordt beweerd. En er was geen sprake van dat de berooide derde klas passagiers, die ver onder de waterlijn in karige hutten opeen hokten, opzettelijk opgesloten werden gehouden toen de oceaanstomer water begon te maken.
Het schip werd ook niet opengereten door de aanvaring met de ijsberg, maar kreeg te maken met een serie kleine scheurtjes in de romp. Het staal van de Titanic was minder sterk dan het staal dat tegenwoordig wordt gemaakt, maar leverde geen problemen op in duizenden andere schepen die destijds de wereldzeeën bevoeren.
Boeken en films, zoals recent de veel geprezen èn verfoeide prent van James Cameron die in 1998 elf Oscars won met zijn verfilming van het drama met Kate Winslet en Leonardo DiCaprio, hebben lezers en kijkers vaak op het foute been gezet.
De logge Titanic was destijds weliswaar het grootste schip, maar zeker niet het modernste. Het schip was ontworpen om zo rap mogelijk grote hoeveelheden passagiers de Atlantische Oceaan over te zetten. De stomer beschikte niet over een dubbele scheepsromp en onvoldoende waterdichte schotten. Het roer van de Titanic was bescheiden, waardoor het schip niet snel kon manoeuvreren. Dat bezegelde het lot van de oceaanreus op 14 april 1912, toen de uitkijk kort voor middernacht een ijsberg ontwaarde. De uitwijkmanoeuvre kwam te laat en de romp schampte langs de ijsberg.
Hoofdverantwoordelijke voor de ramp, daarover zijn de deskundigen het nu wel zo'n beetje eens, is kapitein Edward John Smith, die met de Titanic zijn laatste reis voor zijn pensionering maakte. Hoewel er op de bewuste avond een alarm was gegeven voor ijsbergen op de route naar de VS, liet hij het schip toch op volle vaart doorvaren. Smith stond mogelijk onder druk van de directie van de White Star Line, die wilde dat de eerste reis een doorslaand succes zou worden.
Toen de Titanic de ijsberg ramde, was de schipper niet op de brug, maar lag in zijn hut te dutten. En later, toen duidelijk was dat het lot van het schip was bezegeld, stond hij toe dat reddingsboten halfleeg vertrokken. Dat kostte zo'n 500 opvarenden het leven.
Dat Smith later in de populaire pers toch als een held werd vereerd, kwam vermoedelijk vooral door zijn tot de verbeelding sprekende dood. Hij verdween met zijn schip in de golven.
In september 1985 kreeg de wereld weer een blik gegund op de onfortuinlijke stomer, toen een Amerikaans-Franse expeditie onder leiding van onderzoeker Robert Ballard het wrak van de Titanic vond, 531 kilometer ten zuidoosten van New Foundland, op bijna 4 kilometer diepte. Inmiddels zijn de rechten op het wrak gekocht door de Amerikaanse onderneming RMS Titanic, die bij zes expedities ruim 6000 objecten van de zeebodem lichtte, variërend van porselein tot een 17,5 ton wegend brok staal.
Van de 1525 opvarenden die verdronken, werden er slechts 328 uit het water gevist. Een aantal daarvan kreeg een begrafenis op zee. 214 lichamen, vooral van eerste klas passagiers, werden naar het Canadese Halifax gebracht. Op het kerkhof daar vonden 112 opvarenden hun laatste rustplaats.
Het wrak van de Titanic valt in hoog tempo uit elkaar. Al ruim twintig procent is verdwenen. Wetenschappers, die vorig jaar het wrak op vier kilometer diepte bekeken, verwachten dat de restanten op de zeebodem binnen enkele jaren zullen instorten. De mast, het bovendek en de personeelsverblijven zijn al in elkaar geklapt. De Titanic, die in drie grote stukken en honderden kleinere brokken uiteen is gevallen, wordt onder meer belaagd door microben die het ijzer afbreken.

Groninger Bolhuis één van de drie Nederlandse doden.

Drie Nederlanders verdronken bij de ramp met de Titanic. Onder hen de Groninger Henderik (Hennie) Bolhuis, die als kok werkte in het à la carte restaurant op het schip. Met hem kwam het bijna voltallige personeel van dit restaurant om het leven.
Hennie had eerder al gevaren als kok op een van de twee zusterschepen van de Titanic, de Olympic. Hij maakte toen de aanvaring van dit schip met een kruiser mee. ''Bijna waren we met man en muis vergaan,'' schreef hij op een ansichtkaart aan zijn familie.
Pas maanden na het zinken van de Titanic begreep zijn broer Klaas Bolhuis in Groningen dat Hennie tot de slachtoffers behoorde. Hennie was wel vaker een paar maanden onvindbaar, hij had veel gereisd. Als kok had hij gewerkt in Parijs, Oostende en Monte Carlo.
Klaas Bolhuis kreeg argwaan toen hij in juli een brief van een vriend van zijn broer kreeg uit Oostenrijk, waarin die schreef dat Hennie mogelijk op de Titanic had gevaren. Een paar dagen later kreeg hij nog een brief van een andere vriend van zijn broer, die hetzelfde vermoedde.
Aan de onduidelijkheid kwam eind juli een einde toen de Nederlandse consul in Londen hem schriftelijk meedeelde dat Hennie Bolhuis als kok van het à la carte restaurant was omgekomen. Op 24 november 1912 ontving Klaas de erfenis van zijn broer, een cheque ter waarde van 257,35 gulden. Ruim een jaar na de ramp kreeg hij nog ruim 2 pond uit Engeland, het loon dat Hennie had verdiend tijdens zijn korte verblijf op de Titanic.
De andere twee Nederlandse slachtoffers waren stoker Wessel Adrianus van der Brugge en jonkheer J. George Reuchlin, de directeur van het passagebureau van de Holland Amerika Lijn. Van geen van de drie Nederlanders is het lichaam geborgen.

Afbeelding
Old sailors never died.

Gr Willem V.

Gebruikersavatar
Willem Visser
Berichten: 764
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:16
Locatie: Amsterdam

Bericht door Willem Visser »

Scheepvaart op het Noordzeekanaal gestremd.

In maart 1964 kwam het 10.750 ton metende vrachtschip Averdijk op het Noordzeekanaal in aanvaring met onder Panamese vlag varende s.s. Alexandra K, dat met zijn 3500 ton aanmerkelijker kleiner was.
Dagenlang bleef het kanaal voor alle scheepvaartverkeer gesloten.
Met behulp van lichters werden de gestrengelde schepen gelost en pas daarna konden ze worden vlotgetrokken.

Afbeelding
Old sailors never died.

Gr Willem V.
Gebruikersavatar
Willem Visser
Berichten: 764
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:16
Locatie: Amsterdam

Bericht door Willem Visser »

De Queen Mary maakt haar laatste reis

Op 31 oktober 1967 voer de Queen Mary voor de laatste maal de haven van Southampton uit. Het in de jaren dertig gebouwde vlaggeschip van Cunard White Star was door de concurentie van het vliegtuig op de transatlantische route niet meer lonend in de vaart te houden.
De bestemming van de laatste reis was Long Beach, een stad in Calafornie die de Queen Mary had gekocht om har als drijvend scheepvaartmuseum en tentoonstellingsschip in te richten.
Het vertrek van de Queen Mary verdroot de Britten zeer en ging met veel ceromonieel gepaard.
Zo vlogen veertein helicopters van de Royal Navy laag over het schip, en wel in een formatie waarin gemakkelijk een scheepsanker te herkennen was.
Op 11 december tekende kapitein J.Treasure Jones de overdarcht van het schip aan Long Beach.
De Queen Mary ging voor 3,4 miljoen dollar van de hand.

Afbeelding
Old sailors never died.

Gr Willem V.
K.B.

Bericht door K.B. »

Het zal toch wel "een ietsje meer" dan 3,4 dollar geweest zijn? :-) .

Groeten,K.B.
Gebruikersavatar
Willem Visser
Berichten: 764
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:16
Locatie: Amsterdam

Bericht door Willem Visser »

Op 21 juli 1959 had "Mamie" Eisenhouwer de vrouw van de Amerikaanse president, in New York het NS (nucleair ship) Savannah een behouden vaart gewenst. De 13.599 brt metende Savannah was het eerste koopvaardijschip dat door kernenergie werd voortgestuwd. Het schip werd geen succes. Pas in juni 1964 maakte het zijn eerste transatlantische reis, naar Bremerhaven.
De Savannah kostte aanmerkelijk meer geld dan zij opgebracht en dat is niet de bedoeling met koopvaardijschepen. In het wit geklede heren met geigertellers, konden de vrees voor radioactieve straling niet wegnemen en voorts waren er voortdurend moeilijkheden met havenautoriteiten, vooral over de veiligheid, en met vakbonden.

Afbeelding
Old sailors never died.

Gr Willem V.
Gebruikersavatar
Willem Visser
Berichten: 764
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:16
Locatie: Amsterdam

Bericht door Willem Visser »

De scheepsramp met de Maassluis

De chemicaliëntanker Maassluis kwam dinsdag 14 februari 1989 aan bij de rede van Skikada in Algerije. De kapitein liet het anker vallen op korte afstand van het havenhoofd, omdat hij dan de volgende dag snel de haven binnen zou kunnen lopen. Het schip heeft 29 mensen aan boord, waaronder de echtgenotes van de kapitein en de hoofdwerktuigkundige.
Aan het eind van de avond steekt een zware storm op, windkracht tien. Er ontstaan golven van 9 tot 12 meter. Het schip wordt naar de strekdam geschoven. De kapitein probeert om elf uur met volle kracht het schip van de pier te keren, maar tevergeefs. De stuurman springt bij, maar ook hij kan de ramp niet voorkomen. Om half twaalf raakt het schip de pier en wordt de schroef beschadigd.Het schip wordt heen en weer tegen de pier gesmakt. Om half twee, met alle mensen aan dek, ligt het schip al deels over de pier en maakt het slagzij. Het schip wordt langzamerhand vermorzelt. Er is niemand om te helpen. Het water loopt het schip binnen. Van de 29 opvarenden komen 27 om. Van 23 van de getroffen zijn nooit de resten gevonden.
In het hal van het Nedlloyd gebouw in Rotterdam is een gedenkteken geplaatst voor de omgekomenen.

Afbeelding
Old sailors never died.

Gr Willem V.
Gast

Bericht door Gast »

K.B.

Bericht door K.B. »

K.B. schreef:Het zal toch wel "een ietsje meer" dan 3,4 dollar geweest zijn? :-) .

Groeten,K.B.
Bovenstaand kan weg daar het verbeterd is.Groeten,K.B.
Gebruikersavatar
Gerard45
Berichten: 36
Lid geworden op: 19 jun 2020 13:45

Re: Scheepvaartnieuws uit het verleden.

Bericht door Gerard45 »

De film 'Titanic'. Voor geïnteresseerden hierbij mijn stukje over het roercommando 'hard stuurboord' en de actie van de roerganger die het stuurwiel 'hard bakboord' draait. https://gerard1945.wordpress.com/2020/0 ... -fout-was/
In de jaren '60 gevaren bij de Holland-Amerika-Lijn en Koninklijke Marine.


Plaats reactie