Machinist 3000 KW er ook maar af....

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Fluks
Berichten: 600
Lid geworden op: 20 apr 2012 12:12
Locatie: Dordrecht

Re: Machinist 3000 KW er ook maar af....

Bericht door Fluks »

Ik denk,dat de beloning er ook mee te maken heeft.Ik heb zowel op de kustvaart,als in de binnenvaart gevaren.Toen ik in 2000 aan de wal ging werken,ging ik in verdienste behoorlijk vooruit.Men moet een beetje hobbyist zijn.Een hobby kost nu eenmaal geld.Groeten,Arie.

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Machinist 3000 KW er ook maar af....

Bericht door jdbvos »

Ik denk dat het een combinatie is van verschillende factoren, Ed & all...
De beloning is natuurlijk prio 1, maar wat dacht je van een beetje baanzekerheid ? Elke dag kan "het beleid" mbt de Nederlanders gewijzigd worden, en staan ze massaal (weer) op straat.
De grootste werkgever is bijv een Deen, de schepen varen bijv onder vlaggen die zowat nog uitgevonden moeten worden, de baas bemoeit zich vanaf z'n luie stoel onder het drinken van een cognacje (hij wél) met de direkte dagelijkse gang van zaken aan boord, en bemoeit zich ook nog eens een keer met jouw vrijetijdsbesteding wat je drankkeuze betreft, aan boord EN aan de wal....
Overal wordt je in de wereld geweerd, want juist die zeeman is de grote crimineel die in die containers mensen, drugs, en wapens verstopt....
Dát is wat de media in samenwerking met 'modern management' van dit prachtige vak hebben gemaakt.

Dus inderdaad: weinig animo meer voor de jeugd, vrees ik.....Je kunt er niet (meer) mee scoren, en rijk worden doe je dankzij 'het verlofbeleid' ook niet meer, promotie is alleen nog weggelegd voor de goedkoopste krachten als Russen, Polen, Roemenen, en Philipino's .....tsja....

Wat (tot redelijk kortgeleden nog) Verweggistan was, is nu de banaalste toeristenbestemming. Dus dát is ook geen lokkertje meer.

Of zie ik het nu (weer) te zwart.... :roll:
Oost, west...ook best
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Machinist 3000 KW er ook maar af....

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Jan Vos schreef:De beloning is natuurlijk prio 1
Zou dat werkelijk het geval zijn?
Ik twijfel daar een beetje aan.
Dat zou namelijk betekenen dat dit punt in de loop der jaren gestegen is op de lijst van prioriteiten.
Hoewel het voor mij persoonlijk nooit prioriteit nummer 1 is geweest - in geen enkele werkkring, aan de wal noch in de scheepvaart - meende ook ik dat dit voor de meeste mensen wél het geval zou zijn en dat ik een beetje een vreemde was omdat voor mij de betaling wel belangrijk was, maar nooit hét belangrijkste. Plezier in mijn werk is bij mij altijd en overal op de eerste plaats gekomen en dat koop je niet voor geld.

Toen ik op zekere dag vrij plompverloren op de stoel van chef Bemanningszaken werd gezet en ik, in een tijd toen er (ook) nauwelijks mensen te krijgen waren, verantwoordelijk was voor ongeveer 500 zeevarenden waarmee ik veertig schepen bemand moest houden met daarbij de opdracht uitsluitend Nederlanders te gebruiken, leek het me zinnig om eerst maar eens na te gaan wat er nu eigenlijk écht leefde onder die vijfhonderd man. En dus stelde ik een enquète op. Die was volledig anoniem, daar had ik voor gezorgd, want dat leek me een voorwaarde om eerlijke antwoorden te krijgen.
De respons was enorm; als ik me goed herinner was het 98 procent.
Na een aantal algemene, inleidende vragen was mijn vraag wat men het belangrijkste vond en waar we direct meer aandacht aan zouden moeten besteden. Hoe ik die vraag precies had ingekleed, weet ik echt niet meer, maar ik weet wel dat ik het heel zorgvuldig had gedaan. Men moest in volgorde van belangrijk aangeven wat het belangrijkste was. Uiteraard stond daar de betaling bij, maar verder: een goede verlofregeling, verbeterde accomodatie, voeding, aanvullende opleidingen op kosten van de rederij en ga verder zelf maar na wat je belangrijk zou vinden - en nog steeds vindt.

De beloning kwam bij helemaal niemand op de eerste plaats en dat was ook voor mij een verrassing. Zelfs de tweede plaats kwam slechts bij enkelen voor. Het was in overgrote meerderheid prioriteit nummer drie. Verlof was nummer 1, onmiddellijk gevolgd door "betere en aanvullende opleidingen".
Het opstellen en aanbieden van een goede verlofregeling was ook mijn eerste prioriteit en min of meer de aanleiding dat ik op die stoel terecht was gekomen. De rederij waar het hier om gaat was de allereerste die een voor die tijd goede en zelfs unieke verlofregeling aanbood. Nu is dat nergens meer een punt - denk ik - maar toch weet ik vrijwel zeker dat, als je nu weer een enquète zou houden, de beloning nog steeds niet bovenaan zou staan.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Machinist 3000 KW er ook maar af....

Bericht door jdbvos »

Klopt helemaal,Theo...
....maar met die "prio 1" bedoelde ik de continuiteit daarvan, mét de wetenschap dat die ook wordt gestort. Ik drukte me idd een ietsje te vaag uit hiermee....
Je hebt nou eenmaal 'vaste lasten' thuis....
Een rederij uit Weetikveelstan, met een PO-box op de Caiman-Islands, en een telefoonnummer in Pakistan, en een gage-administratie in Korea, vind ik niet echt vertrouwenwekkend, noch aanlokkelijk..

En als je niet echt uitzicht hebt op zo'n continuiteit van een inkomen, houdt het -in NL- snel op, vrees ik....
Oost, west...ook best
schokker
Berichten: 241
Lid geworden op: 06 jan 2007 22:21

Re: Machinist 3000 KW er ook maar af....

Bericht door schokker »

De SI laat op dit moment een aantal schepen onder de 3000GT met een max van 1500KW toe om zonder 1e marof of hwtk te varen. Ze moeten dan wel mee doen in de pilot Shore Based Mantenaince programma van ShortSea.
Ze mogen niet op HFO draaiien,alleen gasolie en moeten dus gedegen ( technische) walondersteuning hebben.
Tot voor kort moest je boven de 750KW met kaptein, stuurman en hwtk varen of stuurman en 1e marof of marof en 1e marof.
Probleem is dat er op schepen van pakweg 1000-2000KW op gasolie geen hwtk of 1e marof te vinden is.
Meestal is er ook te weinig werk voor een volwaardige hwtk, een hoofdmotor en 2 generators op gasolie en een of twee seperators, wat moet zo'n man de hele dag doen.
Nu mag een klein schip varen met kaptein en 2 marofs en uiteraard nog 2 a 3 matrozen. Deze marofs hebben nog te weinig vaartijd om als hwtk of 1e marof te varen maar kunnen wel de vrij eenvoudige machinekamer bijhouden.
Zulke marofs zijn nog wel te krijgen,deze jongens komen net van school en hebben een jaar gevaren. Een van de gedachten hierachter is dat deze jongens wat langer blijven varen door ze wat eerder verantwoordelijkheid te geven.
Dit pilotproject loopt zeker al 4-5 jaar en schijnt dus nu goedgekeurd te worden.

Groeten

Henk
Arie
Berichten: 132
Lid geworden op: 22 sep 2004 09:16

Re: Machinist 3000 KW er ook maar af....

Bericht door Arie »

Het SWK diploma zou een vaarbevoegdheid moeten geven wat je vroeger kon krijgen met je W-IV dus; wachtwerktuigkundige alle schepen, 2e wtk < 3000 KW en met ervaring HWTK < 3000 KW.
Ze zouden toch niet geluisterd hebben :-D :-D :wink: ??? (wachtwerktuigkundige alle schepen zit er nu wel bij in...)

Zie tekst van ilent.nl, mbt de manila amendments;
3. Wachtofficier alle schepen op MBO-3 kennisbewijs
Houders van een vaarbevoegdheidsbewijs zonder de vermelding wachtofficier alle schepen dat gebaseerd op een MBO-3 niveau kennisbewijs, kunnen bij Kiwa Register BV een aanvraag indienen voor de bevoegdheid wachtofficier alle schepen uitgesplitst naar stuurman, werktuigkundige en maritiem officier.

http://www.ilent.nl/onderwerpen/transpo ... evarenden/

Nou, laten we hopen dat het ten goede komt voor het behalen van vaartijd voor de khv machinist.


Plaats reactie