Machinist 3000 KW er ook maar af....

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Skipper
Berichten: 398
Lid geworden op: 05 jun 2006 19:37
Locatie: Waarschoot, Belgie

Re: Machinist 3000 KW er ook maar af....

Bericht door Skipper »

Wij gaan gewoon met wtk's varen.....
2 x 4500kW op onze scheepjes.....Het is gewoon te complex op een zware lading boot om wtk's eraf te halen.
Komt omdat kranen en bomen nog liefde van wtk's nodig hebben.
NAVIGARE NECESSE EST

Ragnar
Berichten: 519
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:52
Locatie: Doha, Qatar

Re: Machinist 3000 KW er ook maar af....

Bericht door Ragnar »

Ja Skipflip,

Zo blijft er idd weinig over, hebben hier dan die diesel-elektrische voortstuwing en daar staat ook van alles op. Schijnt dat er eind dit jaar vier nieuwe Ut755LN types bijkomen DP2 (zitten alleen maar 10 hutjes op) :) zal proppen worden.
Arie
Berichten: 132
Lid geworden op: 22 sep 2004 09:16

Re: Machinist 3000 KW er ook maar af....

Bericht door Arie »

Nog een artikel :http://www.shoresupport.nl/contentdownl ... 622952.pdf

Wat interessant is , is dat ze het hebben over het scheppen van banen en werkervaringsplaatsen...waarom kunnen ze dan de vaarbevoegdheid niet ophogen voor de bezitters van het SWK diploma naar een vaarbevoegdheid als 3e machinist alle schepen?

Met ervaring kan je wel HWTK < 3000 KW worden maar je mag niet in een lagere functie bijv. 3e machinist op een schip met onbeperkt vermogen varen, zoals gezegd is het meer een "wetenschappelijk"project (wat een hoop kapitein/eigenaars ZEER aanspreekt en hun vertouwensmakelaars) om met minder mensen toe te kunnen lees ook wel; een lagere gage kunnen betalen...

Het SWK diploma zou een vaarbevoegdheid moeten geven wat je vroeger kon krijgen met je W-IV dus; wachtwerktuigkundige alle schepen, 2e wtk < 3000 KW en met ervaring HWTK < 3000 KW.
JOHNCATSIAM

Re: Machinist 3000 KW er ook maar af....

Bericht door JOHNCATSIAM »

Beste machinisten < 3000 kW

Er is nog hoop voor jullie 3000 kW machinisten :

A. Ga baggeren . Bij Jan de Nul schreeuwen ze om machinisten , vandaag
bellen , morgen een interview en bij goed gevolg direct aan het werk .
Werk / verlof is 1 op 1 af , je verdient veel meer als in de zeevaart , het
eten is super en je hebt geen kantine afrekening meer omdat in de bagger
zaken als frisdranken , chips , chocolade etc gratis zijn en je mag 1x per
week kosteloos naar huis bellen . Alleen sigaretten en shag moet je wel
betalen evenzo als het bier aan de bar 0,10 tot 0,25 EUcent per tap glas

B. Ga in IJmuiden een cursus volgen van 12 weken bij Nova Contract en
bij goed gevolg ontvang je het kennisbewijs Wachtwerktuigkundige alle
schepen . Het is een opwaarderings cursus van MM naar het A diploma .

C. Zorgen dat je aan de andere kant van de virtuele brug tussen schip
en wal komt te staan die ze met dit shore support willen creeren .
Shore support levert veel extra werk op voor de maritieme dienstverleners
op met name voor de motoren leveranciers en tevens krijgen de reders daar
bedrijfzekerheid voor terug . Dus beter geen machinist aan boord dan een
machinist/onverlaat uit het voormalige oostblok of azie . Nederlandse
machinisten vinden de reders op dit soort schepen te duur . Op de kleinere
schepen gaat het al jaren goed zonder machinist . Een bemanningslid is
daar meestal aangewezen om buiten zijn taak als matroos bepaalde
motorman werkzaamheden zoals filters , olie , brandstof etc uit te voeren .
Het shore support is alleen voor de short sea shipping schepen en die als
brandstof op gasolie/MDO draaien , dus niet op HFO .

Kun je niet zo goed leren of heb je geen zin in school maar beschik je wel
over een gezond boeren verstand , ben je niet lui aangelegd , heb je twee
rechter handen , dan zou ik voor optie C kiezen . Met een beetje overwerk
en buitenlandwerk verdien je al snel meer van waar je met varen van droomde .

Groet John
JOHNCATSIAM

Re: Machinist 3000 KW er ook maar af....

Bericht door JOHNCATSIAM »

Beste machinisten < 3000 kW

Er schoot me net nog een vierde optie D. te binnen .

D. Ben je een drol van een meter of langer kun je ook nog scheeps
superintendent worden . Hoewel zou je denken !

Jaren geleden moest ik op een werf even met de broek van de kont .
Op de deur van de toilet stond een merkwaardige tekst :" Geachte
toilet gebruiker , gelieve uw drollen van een meter of langer niet door
spoelen maar rechtop in de hoek zetten . Hier boetseren wij scheeps
superintendents van . Ondertekend het boetseer team" . Deze tekst
is me altijd bij gebleven en ik ben op die lui gaan letten . De conclusie
is dat er in die tekst een kern van waarheid zit want 85 % van deze
supers zijn als kansloze wtk superintendent geworden , weten niet
wat er werkelijk loos is en je lult ze zo onder tafel .

Groet John
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Machinist 3000 KW er ook maar af....

Bericht door Mart Hoogedoorn »

John,een familie lid is een 3000kw machinist, en be aamd je aantijging over dat soort mannekes,hij kan ze wel af schieten. :x
Ik heb je profiel bekeken....jammer dat je geen woon of verblijfplaats hebt,zal niet mee vallen :mrgreen:
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
JOHNCATSIAM

Re: Machinist 3000 KW er ook maar af....

Bericht door JOHNCATSIAM »

Mart

Kom van ver net als jij , maar dan naar de Oost .
Voor de belasting heb ik geen adres , helemaal
niets . Ik heb trouwens nooit een profiel gezien !
Afschieten , daar heb ik iets voor . NATO 5.56
.223 REM . Ben zelf ook ooit begonnen met het
MM , motordrijver < 3000 kW . Visserij school
IJmuiden .

Groet John
Arie
Berichten: 132
Lid geworden op: 22 sep 2004 09:16

Re: Machinist 3000 KW er ook maar af....

Bericht door Arie »

Optie A: Baggeren een goeie keus, je hebt daar alleen maar 1 beperking en dat is de zogenaamde 200 mijl....daarbinnen mag je op de grootste hoppers met het grootste vermogen varen.....

Mijn vraag is komt dit voor, bedoel mannen met wtk <3000 KW als bijv. 1e wtk op een mega hopper en hoe wordt dit gedaan als de schepen moeten worden overgevaren naar een andere bestemming???
JOHNCATSIAM

Re: Machinist 3000 KW er ook maar af....

Bericht door JOHNCATSIAM »

Beste Arie

Dat komt zeker voor . Een grote hopper met voortstuwing van laten we zeggen 24000 kW
moet volgens SI 3 of 4 WTKers met papieren hebben . De HWTK loopt niet in de MK maar heeft
wel papieren en in elke wacht van 8 uur zitten nog elk 3 of 4 machinisten , dat is dus 7 of
9 WTKers totaal . Dus op een Mega hopper zijn altijd voldoende diploma's aan boord zodat een
MMer als 1ste WTK (noem het eigenllijk 1ste functionaris loongroep 12) in de wacht kan draaien .
Je bent dan wel niet gemonsterd voor de SI invulling maar gewoon als WTK . De mogelijkheden
zijn er , maar zonder bagger ervaring ga je eerst als 2de of als 3de beginnen ook al was je HWTK
3000 kW . Een grote hopper zit van voor tot achter vol met techniek , kun je niet vergelijken
met een flink KHV schip met 3000 kW . Of je 1ste WTK in de bagger word hand af van je inzet .
Waarom een Mega Hopper , soms zit je beter op een cutterzuiger zonder accomodatie , dan ga je
naar een hotel . Er zijn volop mogelijkheden en er werken over het algemeen nog veel Nederlanders .
Ik zou zeggen ga ervoor . Jan de Nul en ook van Oord zoeken personeel .

Groet John
j.haver
Berichten: 1534
Lid geworden op: 04 okt 2005 22:09

Re: Machinist 3000 KW er ook maar af....

Bericht door j.haver »

Arie schreef:hoe wordt dit gedaan als de schepen moeten worden overgevaren naar een andere bestemming???
En voor het overvaren naar een andere bestemming hebben het bedrijf; Redwise !

Gr. Jos


Plaats reactie