Machinist 3000 KW er ook maar af....

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Arie
Berichten: 132
Lid geworden op: 22 sep 2004 09:16

Re: Machinist 3000 KW er ook maar af....

Bericht door Arie »

Het schijnt allemaal rond te zijn, en weer een bemanningslid weggespaard...
Ik vraag me alleen af of dat een gerenommeerd onderzoeksinstituut als TNO wel alle feiten heeft gekregen of alleen de dingen die ze moesten weten ?! (Zodat het de KHV kapitein/eigenaar het het beste uitkomt). :?
Als je de tekst leest op hun homepage komt het niet "stabiel" over...

Daarnaast is het onderzoek voorgesteld aan de IMO, ik heb daar ook vraagtekens bij, want zover mij bekend is de marof alleen een fenomeen in Nederland dus wat moet de IMO daarmee en de overige landen?( m.a.w. dit project is niet haalbaar in overige landen?)
Hoe gaat dit ingevuld worden op de NL schepen waar nu al heel veel zeelieden varen zonder NL opleiding,of die mono zijn opgeleid?

TNO site:
http://www.tno.nl/content.cfm?context=o ... 07:46:52.0

TNO circulaire gestuurd naar IMO:
http://www.tno.nl/downloads/STCW%202%20Circ%2043%20.pdf

Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Machinist 3000 KW er ook maar af....

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

zover mij bekend is de marof alleen een fenomeen in Nederland
Behalve in Nederland ook in Denemarken, Frankrijk, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Japan en de Verenigde Staten.

Onderzoeken van het TNO zijn over het algemeen zeer gedegen. Die laten zich echt niet in de luren leggen en al helemaal niet voor een karretje spannen. Waarom zouden ze?
Vele jaren geleden zat ik met een probleem op scheepvaarttechnisch gebied waarvoor ik nergens een oplossing kon vinden. Het was een voor ons nieuw probleem; voordien had dat nooit gespeeld. Uiteindelijk kwam ik op het idee om het eens aan het TNO voor te leggen. Wij denken in zo'n geval vaak dat wij de enigen zijn die iets van schepen en varen en ladingen en zo weten en dus leek het me wenselijk om heel uitgebreid - ja, ook toen al had ik daar een handje van :wink: - uit te leggen wat wij deden en hoe dat allemaal ging. Alsof ik een stelletje mensen voor me had die dan misschien wel heel geleerd waren en van alles onderzochten, maar natuurlijk geen barst van schepen en varen wisten.

Nou, dat pakte even anders uit. Ik kreeg me toch een pak met documentatie en informatie toegestuurd, niet te geloven. Zij bleken al meer dan twintig jaar onderzoek te hebben gedaan naar dat probleem waar ik nu voor het eerst mee zat. Ze wisten er werkelijk álles van. :-D
Mijn probleem was in een keer opgelost: het bleek helemaal niet zo belangrijk te zijn als ik had gedacht. Maar van die gegevens heb ik daarna nog jaren dankbaar gebruik gemaakt. Laat ze maar schuiven, die lieden van het TNO.
ed ijzendoorn
Berichten: 136
Lid geworden op: 02 nov 2008 15:15

Re: Machinist 3000 KW er ook maar af....

Bericht door ed ijzendoorn »

En raar blijven vinden dat er geen Nederlanders meer te vinden zijn die willen gaan varen :cry: Nee wij zijn zo langzamerhand een uitstervend ras aan het worden als zeevarende Nederlander. Ik denk toch dat we ons moeten gaan hard maken voor een eigen reservaat.... :evil:
Harry Bernd (R.I.P.)

Re: Machinist 3000 KW er ook maar af....

Bericht door Harry Bernd (R.I.P.) »

Die hebben we hier toch gevonden. :)
Harry
Fluks
Berichten: 601
Lid geworden op: 20 apr 2012 12:12
Locatie: Dordrecht

Re: Machinist 3000 KW er ook maar af....

Bericht door Fluks »

Ik denk,dat de beloning er ook mee te maken heeft.Ik heb zowel op de kustvaart,als in de binnenvaart gevaren.Toen ik in 2000 aan de wal ging werken,ging ik in verdienste behoorlijk vooruit.Men moet een beetje hobbyist zijn.Een hobby kost nu eenmaal geld.Groeten,Arie.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10600
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Machinist 3000 KW er ook maar af....

Bericht door jdbvos »

Ik denk dat het een combinatie is van verschillende factoren, Ed & all...
De beloning is natuurlijk prio 1, maar wat dacht je van een beetje baanzekerheid ? Elke dag kan "het beleid" mbt de Nederlanders gewijzigd worden, en staan ze massaal (weer) op straat.
De grootste werkgever is bijv een Deen, de schepen varen bijv onder vlaggen die zowat nog uitgevonden moeten worden, de baas bemoeit zich vanaf z'n luie stoel onder het drinken van een cognacje (hij wél) met de direkte dagelijkse gang van zaken aan boord, en bemoeit zich ook nog eens een keer met jouw vrijetijdsbesteding wat je drankkeuze betreft, aan boord EN aan de wal....
Overal wordt je in de wereld geweerd, want juist die zeeman is de grote crimineel die in die containers mensen, drugs, en wapens verstopt....
Dát is wat de media in samenwerking met 'modern management' van dit prachtige vak hebben gemaakt.

Dus inderdaad: weinig animo meer voor de jeugd, vrees ik.....Je kunt er niet (meer) mee scoren, en rijk worden doe je dankzij 'het verlofbeleid' ook niet meer, promotie is alleen nog weggelegd voor de goedkoopste krachten als Russen, Polen, Roemenen, en Philipino's .....tsja....

Wat (tot redelijk kortgeleden nog) Verweggistan was, is nu de banaalste toeristenbestemming. Dus dát is ook geen lokkertje meer.

Of zie ik het nu (weer) te zwart.... :roll:
Oost, west...ook best
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Machinist 3000 KW er ook maar af....

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Jan Vos schreef:De beloning is natuurlijk prio 1
Zou dat werkelijk het geval zijn?
Ik twijfel daar een beetje aan.
Dat zou namelijk betekenen dat dit punt in de loop der jaren gestegen is op de lijst van prioriteiten.
Hoewel het voor mij persoonlijk nooit prioriteit nummer 1 is geweest - in geen enkele werkkring, aan de wal noch in de scheepvaart - meende ook ik dat dit voor de meeste mensen wél het geval zou zijn en dat ik een beetje een vreemde was omdat voor mij de betaling wel belangrijk was, maar nooit hét belangrijkste. Plezier in mijn werk is bij mij altijd en overal op de eerste plaats gekomen en dat koop je niet voor geld.

Toen ik op zekere dag vrij plompverloren op de stoel van chef Bemanningszaken werd gezet en ik, in een tijd toen er (ook) nauwelijks mensen te krijgen waren, verantwoordelijk was voor ongeveer 500 zeevarenden waarmee ik veertig schepen bemand moest houden met daarbij de opdracht uitsluitend Nederlanders te gebruiken, leek het me zinnig om eerst maar eens na te gaan wat er nu eigenlijk écht leefde onder die vijfhonderd man. En dus stelde ik een enquète op. Die was volledig anoniem, daar had ik voor gezorgd, want dat leek me een voorwaarde om eerlijke antwoorden te krijgen.
De respons was enorm; als ik me goed herinner was het 98 procent.
Na een aantal algemene, inleidende vragen was mijn vraag wat men het belangrijkste vond en waar we direct meer aandacht aan zouden moeten besteden. Hoe ik die vraag precies had ingekleed, weet ik echt niet meer, maar ik weet wel dat ik het heel zorgvuldig had gedaan. Men moest in volgorde van belangrijk aangeven wat het belangrijkste was. Uiteraard stond daar de betaling bij, maar verder: een goede verlofregeling, verbeterde accomodatie, voeding, aanvullende opleidingen op kosten van de rederij en ga verder zelf maar na wat je belangrijk zou vinden - en nog steeds vindt.

De beloning kwam bij helemaal niemand op de eerste plaats en dat was ook voor mij een verrassing. Zelfs de tweede plaats kwam slechts bij enkelen voor. Het was in overgrote meerderheid prioriteit nummer drie. Verlof was nummer 1, onmiddellijk gevolgd door "betere en aanvullende opleidingen".
Het opstellen en aanbieden van een goede verlofregeling was ook mijn eerste prioriteit en min of meer de aanleiding dat ik op die stoel terecht was gekomen. De rederij waar het hier om gaat was de allereerste die een voor die tijd goede en zelfs unieke verlofregeling aanbood. Nu is dat nergens meer een punt - denk ik - maar toch weet ik vrijwel zeker dat, als je nu weer een enquète zou houden, de beloning nog steeds niet bovenaan zou staan.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10600
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Machinist 3000 KW er ook maar af....

Bericht door jdbvos »

Klopt helemaal,Theo...
....maar met die "prio 1" bedoelde ik de continuiteit daarvan, mét de wetenschap dat die ook wordt gestort. Ik drukte me idd een ietsje te vaag uit hiermee....
Je hebt nou eenmaal 'vaste lasten' thuis....
Een rederij uit Weetikveelstan, met een PO-box op de Caiman-Islands, en een telefoonnummer in Pakistan, en een gage-administratie in Korea, vind ik niet echt vertrouwenwekkend, noch aanlokkelijk..

En als je niet echt uitzicht hebt op zo'n continuiteit van een inkomen, houdt het -in NL- snel op, vrees ik....
Oost, west...ook best
schokker
Berichten: 241
Lid geworden op: 06 jan 2007 22:21

Re: Machinist 3000 KW er ook maar af....

Bericht door schokker »

De SI laat op dit moment een aantal schepen onder de 3000GT met een max van 1500KW toe om zonder 1e marof of hwtk te varen. Ze moeten dan wel mee doen in de pilot Shore Based Mantenaince programma van ShortSea.
Ze mogen niet op HFO draaiien,alleen gasolie en moeten dus gedegen ( technische) walondersteuning hebben.
Tot voor kort moest je boven de 750KW met kaptein, stuurman en hwtk varen of stuurman en 1e marof of marof en 1e marof.
Probleem is dat er op schepen van pakweg 1000-2000KW op gasolie geen hwtk of 1e marof te vinden is.
Meestal is er ook te weinig werk voor een volwaardige hwtk, een hoofdmotor en 2 generators op gasolie en een of twee seperators, wat moet zo'n man de hele dag doen.
Nu mag een klein schip varen met kaptein en 2 marofs en uiteraard nog 2 a 3 matrozen. Deze marofs hebben nog te weinig vaartijd om als hwtk of 1e marof te varen maar kunnen wel de vrij eenvoudige machinekamer bijhouden.
Zulke marofs zijn nog wel te krijgen,deze jongens komen net van school en hebben een jaar gevaren. Een van de gedachten hierachter is dat deze jongens wat langer blijven varen door ze wat eerder verantwoordelijkheid te geven.
Dit pilotproject loopt zeker al 4-5 jaar en schijnt dus nu goedgekeurd te worden.

Groeten

Henk
Arie
Berichten: 132
Lid geworden op: 22 sep 2004 09:16

Re: Machinist 3000 KW er ook maar af....

Bericht door Arie »

Het SWK diploma zou een vaarbevoegdheid moeten geven wat je vroeger kon krijgen met je W-IV dus; wachtwerktuigkundige alle schepen, 2e wtk < 3000 KW en met ervaring HWTK < 3000 KW.
Ze zouden toch niet geluisterd hebben :-D :-D :wink: ??? (wachtwerktuigkundige alle schepen zit er nu wel bij in...)

Zie tekst van ilent.nl, mbt de manila amendments;
3. Wachtofficier alle schepen op MBO-3 kennisbewijs
Houders van een vaarbevoegdheidsbewijs zonder de vermelding wachtofficier alle schepen dat gebaseerd op een MBO-3 niveau kennisbewijs, kunnen bij Kiwa Register BV een aanvraag indienen voor de bevoegdheid wachtofficier alle schepen uitgesplitst naar stuurman, werktuigkundige en maritiem officier.

http://www.ilent.nl/onderwerpen/transpo ... evarenden/

Nou, laten we hopen dat het ten goede komt voor het behalen van vaartijd voor de khv machinist.


Plaats reactie