De kerstkist

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8139
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: De kerstkist

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

Zelf heb ik zestien keer kerstfeest aan boord mee gemaakt.

De mok en het borrelglaasje heb ik nog niet voorbij zien komen in de kerstkist van vroeger.
20171224_190948-1 (1).jpg
20171224_190948-1 (1).jpg (44.63 KiB) 3284 keer bekeken

Lupo
Berichten: 117
Lid geworden op: 10 jul 2017 12:56

Re: De kerstkist

Bericht door Lupo »

:wink: In mijn vaartijd (5 jaar SMN als bediende), twee maal Kerstmis op zee meegemaakt.
(Neder Ebro en Banggai) Ooit hebben we van twee ondefinieerbare struiken één kerstboom gemaakt en versierd met zaken uit de kerstkist. Het aftuigen van de boom ging wat minder subtiel, die werd met ballen en al over de muur gekieperd, met als argument "dat er ergens wel weer een nieuwe kerstkist aan boord zou komen met versiering". Scheelde weer opruimwerk.
sparks
Berichten: 241
Lid geworden op: 09 feb 2015 22:52

Re: De kerstkist

Bericht door sparks »

Ik zal wel te jong zijn :shock: nooit een kerstkist mee gemaakt alleen maar de boekenkist.

Een keer kerst op zee mee gemaakt voor anker bij Panamakanaal wachten tot ze Noriega te pakken hadden. Wel lekker met zijn allen kerstmaaltijd gegeten. Paar deuren uit hun scharnieren gehaald om als extra tafels te gebruiken zodat we met zijn allen in één messroom konden eten. Zij wij als Nederlanders toch wel een beetje erg nuchtere kerstfeestvierders, heb bij Spaanse en Portugese bemanningsleden toch wel wat meer emotie gezien die dag. Nuchterheid was na nodige dozen wijn en diverse Irish Coffee's bij de Nederlanders overigens ook wel verdwenen. :shock: Chef hebben we de rest van de dag ook niet meer gezien :mrgreen:
warbout
Berichten: 593
Lid geworden op: 19 jul 2012 23:11
Locatie: Rhoon

Re: De kerstkist

Bericht door warbout »

A.Kuiper/J.Pessoa/BR schreef: 25 dec 2017 01:10 Zelf heb ik zestien keer kerstfeest aan boord mee gemaakt.

De mok en het borrelglaasje heb ik nog niet voorbij zien komen in de kerstkist van vroeger.

20171224_190948-1 (1).jpg
Aardig wat keren Kerst op zee meegemaakt.
Bij de Oranjelijn heb ik zo'n zelfde afbeelding (Delftsblauw schip op zee)als op je mok.
Maar dan op een rechthoekig asbakje gekregen en die heb ik nog als souvenir bewaard.

Naderhand bij het Loodswezen hadden we om het jaar Kerst of nieuwjaar op zee.
Bij Nievelt hadden we Kerst in Basrah.

grt, Willem.
"De tijd gaat niet voorbij maar wijzelf gaan voorbij"
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: De kerstkist

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Sparks schreef:Ik zal wel te jong zijn -- nooit een kerstkist meegemaakt
Op Nederlandse schepen gevaren en nog nooit een kerstkist meegemaakt? Het bestond voor de oorlog al. In 1947 is het Comité Kerstfeest op Zee opnieuw opgericht en het bestaat nog steeds. Klik HIER.

-------------------Afbeelding

Nou hoeft Kerstmis van mij helemaal niet, hoor. Maar omdat alle andere mensen daar wel graag aan meedoen, zou ik persoonlijk wel iets voelen voor een korte winterslaap van 15 december tot 15 januari, als het verplichte feestgedruis weer voorbij is. Maar ja, ik ben dan ook een rare... :roll:

Ik verlangde met Kerstmis niet meer naar huis dan op andere dagen, maar die kerstdoos vond ik toch altijd mooi door de gedachte die erachter zit.

---------------
Gebruikersavatar
Jos Linders
Berichten: 3419
Lid geworden op: 22 feb 2005 16:50
Locatie: Nijmegen

Re: De kerstkist

Bericht door Jos Linders »

Kerstfeest op zee 1970 op de Moerdijk van de HAL.
messroom5_edited (1024 x 973).jpg
messroom5_edited (1024 x 973).jpg (216.54 KiB) 3116 keer bekeken
Heb nog een RVS asbakje met het opschrift "kerstfeest op zee"

Groetjes, Jos Linders
Ulpia Noviomagus Batavorum

https://www.nijmegen.nl/diensten/webcam/
sparks
Berichten: 241
Lid geworden op: 09 feb 2015 22:52

Re: De kerstkist

Bericht door sparks »

Nou dan hebben ze ons dat jaar toch over geslagen :shock: heb er ook nooit iemand over gehoord om eerlijk te zijn.

Maar als troost aan de organisatie, ik heb het ook niet gemist :-D


Plaats reactie