BERKEL - Vinke & Co.

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: BERKEL - Vinke & Co.

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Okay''Duikboot Theo'', ieder zijn zienswijze,zo ook mijn maatje, een vriend gaat komende maand naar kikkerland, en is genegen om je boek''De Prijs'', voor me op te halen, vertel nog even opnieuw waar dat dit te koop is(kan het niet zo gauw vinden in je lange lijst van berichten)De sigaartjes voor Denis wil hij niet meenemen,ingevolge het ge ouwehoer over drug invoer. dus jammer. :roll: Groet Mart.
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook

Theo Horsten (R.I.P.)

Re: BERKEL - Vinke & Co.

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Mart, als de boekhandel het niet heeft liggen, kunnen ze het bestellen: De Prijs ISBN 978 9060 13303 3
Of even bestellen bij BOL. Die sturen het, als ik het wel heb, zonder extra kosten thuis. Vandaag besteld, morgen in huis.

Ik hoor te zijner tijd graag wat je ervan vond. Alvast bedankt voor de klandizie! :-D
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: BERKEL - Vinke & Co.

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Ik schreef:De BERKEL zat als enige Nederlandse schip middenin die laatste grote slag.
Dat was een wat voorbarige uitspraak; de BENGKALIS van de Nederland zat ook in konvooi ONS 5. Die kwam er goed doorheen en heeft ook de hele oorlog gelukkig gevaren, want ze wordt verder nergens genoemd.

Op de BERKEL kom ik nog terug. Vandaag ontving ik dit boek:

Afbeelding

Daarin worden de belevenissen van de BERKEL gedetailleerd uit de doeken gedaan: de aanvaring met de Bornholm en de dood van de olieman.
Die konvooislag betekende toch werkelijk het keerpunt in de Battle of the Atlantic en daarom is dit konvooi zo interessant.
Als iemand me een foto van de BENGKALIS van de Nederland zou kunnen bezorgen om de zaak compleet te maken, dan heel graag. Ze werd in 1918 gebouwd en in 1953 gesloopt en vervangen door een nieuwe BENGKALIS.
Jos Komen (R.I.P)

Re: BERKEL - Vinke & Co.

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Theo,
De Bengkalis 1918. :)
All the best
Jos
Bijlagen
Bengkalis 1918.jpg
Bengkalis 1918.jpg (33.44 KiB) 4496 keer bekeken
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: BERKEL - Vinke & Co.

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Wat een service!
En dat geheel gratis.
Neem een pilsje van me en geef die hond een stuk droge worst, wil je? :-D
Bedankt, Jos.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: BERKEL - Vinke & Co.

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Afbeelding.Afbeelding

Ik loop vandaag een beetje op de biets, ik weet het, maar zou iemand in het boek "Vinke & Co." voor me willen nakijken wat ze daar schrijven over de "Rijn" van 1916 tijdens de Tweede Wereldoorlog? Het schip viel in Duitse handen, maar heeft volgens mij de hele oorlog onder Nederlandse vlag gevaren. Wie beheerde het schip in die tijd?
Andere schepen van Vinke voeren in geallieerde dienst. Waar zat de directie van Vinke Houtvaart in die jaren?

Voor een te schrijven stuk moet ik verschillende zaken uit de oorlog op een rijtje zetten en kom nu tot de verrassende ontdekking dat sommige dingen anders waren dan ik meer dan zestig jaar lang heb gedacht of zonder meer aangenomen en dat ook bepaalde data afwijken. Mijn neeft Jaap Kreumer - die later kapitein was op het "Potje van mijn Tante", zijn moeder - ontkwam tijdens de oorlog via Zweden naar Engeland. Ik wist niet beter of hij was in de Stockholmer Scheren vanaf de "Eems" van Koster samen met nog twee anderen overboord gesprongen.

Afbeelding

Dat blijkt niet juist te zijn. Volgens gegevens van Henk Meurs monstert hij in juli 1943 als matroos op de "Rijn" van Vinke Houtvaart en springt op 8 augustus bij Dalarö overboord. Nooit geweten. Vandaar dat nu mijn interesse voor dat schip gewekt is. Dus als het nou niet te veel moeite is... :oops:
Gebruikersavatar
gerardk
Berichten: 383
Lid geworden op: 15 feb 2007 17:36
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: BERKEL - Vinke & Co.

Bericht door gerardk »

Theo,
De RIJN lag in Mei 1940 in Rotterdam en werd gevorderd door Duitsland. Ingezet in vervoer naar en van de Oostzee onder Nederlandse vlag.Op 11 september 1944 (kapitein A.Waterman) door de eigen bemanning tot zinken gebracht bij Abö, Finland, tijdens oorlogshandelingen.De gehele bemanning bereikte de wal.In 1946 gelicht op initiatief van het Directoraat Generaal van de Scheepvaart.
Door de sleepboot HUDSON naar Rotterdam gesleept.Aankomst 10 januari 1947. Gerepareerd bij scheepswerf H.de Hoog,Rotterdam en op 3 september 1947 weer in dienst gesteld. Het schip was o.a.voorzien van een nieuwe brugopbouw,
In 1952 verkocht aan Egon Oldendorff,Lübeck, Naam ERNA OLDENDORFF. In 1962 voor de sloop verkocht naar Italie.
Aankomst te Monfalcone op 31 januari 1962.

GerardK
l
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: BERKEL - Vinke & Co.

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Gerard, bedankt voor je snelle reactie.
Hiermee ben ik geholpen en weer helemaal up to date.
Ik heb het boek gelijk ook maar besteld want het hoort toch eigenlijk in de collectie.
Mariner (R.I.P.)

Re: BERKEL - Vinke & Co.

Bericht door Mariner (R.I.P.) »

De "Rijn" (zonder irritant opschrift);

Afbeelding

Built by "Vuyk,(447) Capelle aan de Yssel.
1916
Owner: Maatschappij '' Houtvaart" ( Vinke & Co) Rotterdam.
1952-Erna Oldendorff, Germany.
1962-Scrapped in Monfalcone

foto: Jan H.

Groets,

Mariner


Plaats reactie