BERKEL - Vinke & Co.

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Theo Horsten (R.I.P.)

BERKEL - Vinke & Co.

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Heeft iemand een foto en gegevens van de BERKEL (bouwjaar 1930 - 2130 ton) van Vinke & Co.?

Ze maakte tijdens de Tweede Wereldoorlog ogenschijnlijk niets bijzonders mee en wordt in Bezemer slechts één keer terloops genoemd (Deel 2 - pag. 839). Toch maakte ze deel uit van ONS 5 - het konvooi van Liverpool naar Halifax dat wordt beschouwd als het keerpunt in de Battle of the Atlantic in mei 1943. Hierbij gooide Dönitz nog één keer alles in de strijd wat hij op dat moment in de Noord Atlantic ter beschikking had: 42 U-boten tegen 42 koopvaardijschepen met 16 escortes. De slag duurde - af en aan - een week. Er gingen 13 koopvaardijschepen en 6 duikboten verloren terwijl er ook nog een aantal duikboten zwaar werd beschadigd. Aan de kant van de koopvaardijschepen kwamen ongeveer 70 man om het leven, De Duitsers verloren met die 6 boten ook 302 man. Op 6 mei gaven de aanvallers het op en dropen af. Op 15 mei gaf Dönitz order om alle boten uit de Noord Atlantic terug te trekken waarmee hij toegaf de Battle of the Atlantic te hebben verloren.

De BERKEL zat als enige Nederlandse schip middenin die laatste grote slag, maar wordt verder nergens genoemd. Ze schijnt in aanvaring te zijn geweest met de Britse BORNHOLM. Dit laatste schip werd daarop naar IJsland gedirigeerd, maar wat er met de BERKEL gebeurde, weet ik niet. Wordt dat soms ergens in de boeken over Vinke beschreven? Die heb ik niet.

Ik ben gewoon nieuwsgierig, meer niet, hoor. :)

Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: BERKEL - Vinke & Co.

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Theo, ik weet hier niets van af, maar wil je een onderzeeboot geen duikboot meer noemen? :oops: Mijn enige en ware vriend in holland (buiten enige kombuizers) is een gepensioeneerde adjudant machinist, en voer een dikke dertig jaar in deze ''rioolpijpen'', zoals hij ze zelf noemd, en daar erg trots op.Hij heeft als rechtgeaarde o.z man, een hekel aan ''die lui van de bovenwater kano's'' :evil: De onderzee dienst is een heel apparte eenheid in de marine.Moest na zijn toegestane leeftijd op subs, zijn tijd uitdienen op enige fregatten,en daar baalt hij nog van :mrgreen:
Een duikboot is een schip waar vanaf duikers opereren, overigens ook een appart volkje. :-D
Dit ''ter leering ende vermaack'', Groets Knar Mart.
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Jos Komen (R.I.P)

Re: BERKEL - Vinke & Co.

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hier een mooie foto afkomstig van mijn vriend van photoship.co van de Berkel, maar of dit de juiste Berkel is... :) :?:
All the best
Jos
Bijlagen
Berkel-01.jpg
Berkel-01.jpg (69.47 KiB) 5102 keer bekeken
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: BERKEL - Vinke & Co.

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Sorry, Mart, maar hier moet ik je toch tegenspreken. "Duikboot" is een gangbaar Nederlands woord - zie Van Dale - net als "duikbootoorlog" en dan vooral "onbeperkte duikbootoorlog". Sterker nog: voor de boten uit de Eerste- en Tweede Wereldoorlog is duikboot in feite het enige juiste woord. Onderzeeboten waren er toen namelijk nog niet. Een duikboot is - zie Van Dale - "een schip dat gedurende een beperkte tijd onder water kan varen."
Je mag pas van een onderzeeboot spreken als het een boot is die onbeperkt onder water kan blijven en dat kwam pas aan de orde toen de kernonderzeeërs in beeld kwamen zoals de Nautilus die augustus 1956 als eerste onder water en onder het ijs de Noordpool bereikte.

Dus duikboot is prima, maar als iemand het een onderzeeboot wil noemen, zal ik de laatste zijn om hem erop te wijzen dat het eigenlijk geen onderzeeboot was, maar een duikboot. :-D

Jos, die Berkel had ik ook al gevonden, maar dat is de Berkel van de Svea, bouwjaar 1946, 1572 ton.

Nog even:
Dit staat op de site waar onze Koninklijke Marine mensen tracht te werven:
Onderzeeboten worden nog wel eens verward met duikboten. Een duikboot vaart aan de oppervlakte en duikt alleen bij gevaar weg. Een onderzeeboot vaart juist onder water en komt alleen boven als het noodzakelijk is. Sinds de Tweede Wereldoorlog worden geen duikboten meer gemaakt.
:roll:
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: BERKEL - Vinke & Co.

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Juist,dus na de 2e wereldoorlog zijn het ''onderzeeboten'' geworden,uiteraard van de ONDERZEEDIENST,dus maatje is boos als je het nu over duikboten hebt :roll:
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Gebruikersavatar
Arie Hazebroek
Berichten: 2097
Lid geworden op: 03 jul 2005 11:14

Re: BERKEL - Vinke & Co.

Bericht door Arie Hazebroek »

In één van mijn mapjes vind ik deze BERKEL uit 1930.

Gr. Arie.
Berkel 1930.jpg
Berkel 1930.jpg (48.6 KiB) 5082 keer bekeken
ed bartels

Re: BERKEL - Vinke & Co.

Bericht door ed bartels »

Hoi Theo,
Ik had nog een 'Vinkeen Co'liggen en ben meteen gaan zoeken. In het boek staat een werftekening van de Berkel en nu ben ik bij een foto van de Berkel waar het op de rotsen zit bij Soederhamn tijdens een sneeuwstorm en -28 graden er op verdaagd. De reddingboten zaten muurvast gevroren en de bemanning kon er niet af. Een van de wal komende boot kon ze redden. De Berkel kon echter niet worden gered en ging verloren.(4 januari 1950)
En dan nu naar het overzicht.
De Berkel PDBA onder bouwnummer 591 voor 'Houtvaart' bij Vuyk en Zonen Cap.a/d IJssel gebouwd. 3 cil. stoommachine vd Arnhemse Stoomsleephelling. 1200 pk-9,5 knopen
2130brt. 1273 t. 3550 dw.
L. 85,80x Br. 13,00 x H. 6,50 meter
Op 1 mei 1940, vertrok het schip uit New York met volle lading graan voor Rotterdam. Kreeg dus een andere bestemming. De managers tijdens de oorlog waren Turnbull-Scot en Co, Londen.(GB)
Ze overleefde de oorlog. Vijftig bemanningsleden van de rederij niet!
In 1949 was de Berkel het eerste schip dat uit Archangel in Amsterdam aan kwam.
Nou ja en in 1950 zoals hier boven op de rotsen.
Misschien kun je er iets mee Theo?!
Groetjes ED
ed bartels

Re: BERKEL - Vinke & Co.

Bericht door ed bartels »

Ik had nog een foto van het boek Vinke en Co.

Afbeelding

groetjes Ed
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: BERKEL - Vinke & Co.

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Bedankt Arie en Ed, zo ben ik helemaal op de hoogte wat het schip betreft. Prima foto voor mijn doel en de gegevens ook. Dat er in de Nederlandse literatuur verder niets bekend is over haar oorlogservaringen, kom omdat haar niets ernstigs overkwam. Ik had graag geweten hoe dat zat met die aanvaring in konvooi ONS 5, wat voor schade ze daarbij had opgelopen en zo, maar wie weet kom ik dat nog wel tegen. Ik heb een boek in bestelling - Chronology of the War at Sea, 1939-1945: The Naval History of World War Two , van Jurgen Rohwer - waar ik hoge verwachtingen van heb.

Afbeelding

Hierin schijn je van dag tot dag te kunnen zien wat er waar gebeurde en met wie. Na te zoeken op wat je maar wilt: schepen, mensen, onderzeeduikboten :wink: noem maar op. Jurgen Rohwer - een Duitser zoals de naam al aangeeft - is een autoriteit op dit gebied. Hij stelde al eerder een boek samen waarin je van dag tot dag kunt zien wat de Duitse onderzeeduikboten deden.

Dat boek over Vinke zal ik toch ook maar eens kopen. Ik heb nooit zoveel met Vinke gehad omdat ik daar eigenlijk geen reden voor had, omdat ik geen verzamelaar van alles op scheepvaartgebied ben, maar het hoort toch eigenlijk wel in de bibliotheek thuis, vind ik. Tussen twee haken: ik heb eindelijk echt goede software gevonden om je boeken te ordenen zonder dat je eindeloos stom gegevens moet zitten intikken. Ik heb geen aandelen in de zaak, maar wie geïnteresseerd is, moet toch eens de gratis versie(s) proberen van DEZE software. Het ziet er misschien erg Engels of Amerikaans uit, wat voor sommigen een drempel kan zijn, maar die jongens zitten in Amsterdam, vlakbij het Leidseplein en je kunt alles in het Nederlands instellen. Als je vragen hebt, kun je ook in het Nederlands met ze mailen en dan krijg je echt per omgaand antwoord. Ik heb er een streepjescodelezer bijgekocht die je bij alle nieuwe boeken alleen maar even over de streepjes op de achterkant hoeft te halen en je boek zit in de database. Maar ook op titel en auteur zoekt hij een boek in allerlei databases over de hele wereld razendsnel voor je op. Aanbevolen!

Mart, nog één keer en dan houden we er echt mee op :-D :

Afbeelding

In oorlogsschepen van na de beide wereldoorlogen ben ik nauwelijks geïnteresseerd, dus ik zit puur in de duikboten en de duikbootoorlog en maar zijdelings in de onderzeeboten van na de oorlog. :-D :-D
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: BERKEL - Vinke & Co.

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Inmiddels heb ik de aanvaring van de Berkel met de Bornholm gevonden. De Bornholm was geen Brits schip zoals ik ergens had gevonden, maar een Deen, wat gezien de naam ook meer voor de hand lag.
Het konvooi bestond uit 12 kolomen van elk 4 schepen waarbij niet alle plaatsen waren gevuld. De Berkel had konvooinummer 104, dus het vierde schip in kolom 10. Dat was achteraan. De commodore zal er bij voorbaat rekening mee hebben gehouden dat de Berkel het konvooi mogelijk niet zou kunnen bijhouden waarbij ze dan achteruit uit het konvooi zou kunnen zakken en als "straggler" verdergaan.
De Bornholm had nummer 93: het derde schip in kolom 9, aan bakboord voor de Berkel.
In de nacht van 25 op 26 april werd zeer slecht weer ondervonden waarbij de schepen in de kolommen 9 en 10 moeite hadden om hun positie in het konvooi te handhaven. Op zeker moment heeft de Berkel de Bornholm aangevaren waarbij er aan stuurboordszij van de Bornholm een gat in de machinekamer ontstond, ongeveer 3 meter bover de waterlijn.
De Bornholm kreeg opdracht het konvooi te verlaten en te proberen om op eigen kracht en niet-geëscorteerd IJsland te bereiken. Net voor middernacht van 27 april bereikte ze in zinkende toestand Reykjavik, geëscorteerd door een bergingssleepboot die op haar noodseinen afgekomen was.

De Berkel had slechts lichte schade. Ze verloor echter wel een man: een olieman die tussen de krukken van de triple viel en acht keer in het rond ging voordat de machine was gestopt. Dat zijn van die details die je dan weer niet in boeken over de Tweede Wereldoorlog vindt.

Deze informatie is - opnieuw - afkomstig van de onvolprezen site van Siri Holm Lawson. Daar is men al jaren bezig om elk konvooi te reconstrueren. Zie voor de Berkel HIER.


Plaats reactie