Rompsnelheid

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Theo Horsten (R.I.P.)

Rompsnelheid

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Welke snelheid zou je met een normale, logge reddingssloep kunnen bereiken? Voor de passaat aan, dus met pakweg windkracht 5, recht voor het lapje met een normaal sloepstuig. Geen afgeladen boot, zeg 4 man erin.

Een beetje sloep is 9,5 meter, dus als je nu de formule voor de rompsnelheid neemt: 2,45 x wortel lengte waterlijn in meters = snelheid in knopen, en je rekent 9 meter voor de waterlijn, zou je theoretisch een snelheid van dik 7 mijl kunnen halen.
Ik denk dat je met 3,5 tot 4 mijl/hr blij mag zijn. Iemand met andere gedachten of zelfs ervaring daarmee?

Gast

Bericht door Gast »

even verkeerd gelezen , zeilen doe ik niet aan.
enhad begrepen dat je op de kop had ,mis dus
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Hoe bedoel je: afslacken? Je zeilt voor de wind aan. Laat maar lopen.
De NO-passaat heeft een kracht van ongeveer 4, overdag soms 5, 's nachts vaak wat minder dan 4.
Je hebt een half mijltje stroom mee, soms een beetje meer. Vandaar mijn 3,5 tot 4 mijl/hr.
Maar, ik geef mijn mening graag op voor een betere. :)
ton vander sluijs op visi

Bericht door ton vander sluijs op visi »

Theo , mijn sloep loopt 5,5 knoop; meer krijg ik er niet uit. met tegenwind wordt dat soms 4,8 knoop, dan heb ik de stroming niet meegerekend. wij gebruiken de stroming als extra motor.
ik zit hier nu op visite bij iemand anders vandaar dat ik als gast zit
ton van der sluijs
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Bedankt, Ton. Dat lijkt er meer op, 5,5 knoop. Die vuistregel voor de rompsnelheid zal wel gelden voor boten die "slanker" gebouwd zijn dan een sloep.

Maar die 5,5 knoop is dus op de motor. Daarom zal er zeilend vast niet meer dan 4 uit te halen zijn.
Ton van der Sluijs

Bericht door Ton van der Sluijs »

Theo;
Onze sloep weegt 4,5ton. we hebben een noodtuig om te zeilen met zo'n 20m zeil. We hadden eens west dikke 4 in de kont. toen liepen we 5 knoop. Met halve wind loopt dat aardig terug.
groetjes
Ton
@rie

Bericht door @rie »

Theo
Ik denk dat de formule wel aardig klopt, maar het standaard sloep tuig is in verhouding tot een normaal zeilschip ondertuigd, vandaar dat je de rompsnelheid niet zal halen.
mvg Arie
Jan Vos

Bericht door Jan Vos »

Theo formules gebruik ik in de modelbouw niet maar de lengte van de romp is bepalend of je moet gaan planeren.

Jij hebt het over zeilen met eigen tuig van de sloep vraag me af of je die snelheid wel haalt want met windkracht 5 heb je golven en een sloep is een lomp vaartuig.

Gr Jan
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Ik weet wel zeker dat je met een sloep die theoretische snelheid nooit haalt en zo de antwoorden lezend, lijkt 4 mijl/hr me met een gewoon sloepstuig al een hele speed.

Omdat ik het toch wel graag wil weten, leek het me een goed idee om een voorbeeld te zoeken van een niet-plezierreis met een open boot en om het maar gelijk goed te doen, heb ik de reis genomen die William Bligh samen met 18 man van de Bounty maakte. Die vertrok van Tofoa en bereikte Timor na 41 dagen. Hij had toen 3618 mijl afgelegd. Dat is dus een gemiddelde van 88 mijl per etmaal of krap 3,7 mijl/hr. Vooral op het eerste stuk van de reis had hij (te) veel wind.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Henk van der Moolen
Berichten: 1214
Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
Locatie: Amsterdam

Bericht door Henk van der Moolen »

Theo je moet er natuurlijk wel rekening mee houden dat 18 man in de sloep een extra gewicht betekent van zeg maar 1,5 ton.
Dit scheelt dus aanzienlijk op de snelheid dan een sloep met 1 man aan boord.
Met een lege sloep en voldoende zeil erop moet je voor de wind zeilend toch wel een 5 mijl halen.
vr gr Henk


Plaats reactie