Tradax Cargill

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Drentenier
Berichten: 2200
Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
Locatie: Gasselte

Re: Tradax Cargill

Bericht door Drentenier »

Geen idee meer hoe hij heette maar het was een leuke blonde krullenbol.
De grijze cellen hebben inmiddels hun werk gedaan; het was Koos Koets. :)
Groet,
Hans

Bassa

Re: Tradax Cargill

Bericht door Bassa »

Hi Gerrie Herrie,

Of te wel Gerrit Rossel, hoe gaat het met je? Ben net als jij per ongeluk tegen deze site aangelopen.
We hebben op nog al wat schepen samen gevaren.
Ik heb nog foto's van je hier , gemaakt tijdens een Neptunus party op de Carisle. Ook nog foto's van Split toen we daar voor de nieuwbouw waren. Maar die zijn van slechte kwaliteit. Heb een japanse film gebruikt en nu zijn die foto's allemaal rood-bruin.
Anyway, als je geinterresseerd bent stuur ik ze wel naar je op.
Hartelijke groeten.

André Bassa
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Tradax Cargill

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Kapitein Kraamer kwam ook bij Muller Amsterdam vandaan. Vanwege zijn nogal harde stem had hij daar de bijnaam "Brullende Bertus.
Hij vond het zelf wel leuk en vertelde mij dat ze hem bij Stanvac "whispering mate" noemden.
Ik heb ook enkele reizen gemaakt met BB op de Reuzen van Heusden, best goede herinneringen aan hem trouwens. Dat " Whispering Mate" is wel een ludieke bijnaam! :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Jos Komen (R.I.P)

Re: Tradax Cargill

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Brullende Bertus kwam bij de Stanvac vandaan en koos toen voor de Reuzen van Heusden.
Dit soort keuzes werden destijds spontaan gemaakt, maar ze bepaalden wel een periode in je leven.
Bij Nedgulf tankers zaten ook oud-Stanvac stuurlui en kapiteins. :wink:
Bij Tradax hadden ze me ook voor die OBO's gepland, maar na het horen van al die ellende op de Carlantic en de Carbay weigerde ik daar op te gaan varen, het werd dus de Carchester. :wink:
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Tradax Cargill

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Brullende Bertus kwam bij de Stanvac vandaan en koos toen voor de Reuzen van Heusden.
Bertus Kramer...oftewel " Brullende Bertus"...ex " Whispering Mate"...R.I.P. was in leven o.a. voor een poossie gezagvoerder op H.M. m.t." Forest Hill" toen hij mij afmonsterde op 18 September van het Jaar des Heren 1970 te East London. D.w.z. ergens offshore East London, waar "wij" gestopt lagen om zuiger te trekken op terugreis van ik meen Luanda in toendertijd Portugees Mozambique-nu dus Angola.
Het was mij een dag of wat eerder zo ontiegelijk in mijn rug geschoten dat ik geen kans meer zag om naar de slinger telefoon te lopen en de olieman met een brieffie naar de brug had gestuurd zodat ze mij midden in de nacht uit de machine kamer naar boven piekelden. Ik had een hut bij Bertus op hetzelfde dek en terwijl we gestopt lagen kwam Bertus even buurten en wat ouwehoeren, waarop ik kommentaar leverde op het feit dat ik daar " dood lag te gaan" terwijl een ieder ander zich zorgen maakte over die donderse MAN kar. ( Ik wist toen nog niet, wat ik NU al wel heel lang weet en dat er af en toe bij een verkeerde bewging een zenuw bij mijn rug in de knijp komt, wat na een paar dagen ontiegelijke pijn weer weg trekt! TOEN scheet ik pullen want ik kon amper in/uit mijn kooi komen!)
Bertus mompelde iets van : " Je hebt nog gelijk ook" en verdween om korte tijd later terug te komen met het bericht dattie een dokter had besteld met een loodsboot of zo. Dokter verscheen en besloot na onderzoek dat H. as de bliksum naar het ziekenhuis moest, dus een paar maten verschenen om de hele handel in mijn koffers/tassen te pleuren, met een touw er om heen en Hogeboom met koffers en troep werd over de muur gezet op een bootsman-stoeltje en verdween met dat loodsbootje over de horizon. In de haven van East London aangekomen verdween die dokter zo rappido uit het gezicht en zonder ziekenhuis details achter te laten dat ik niet wist van " hoe of wat". Ik zat letterlijk " gepakt en gezakt" op de kade, met amper een cent op zak en wist een taxi te overtuigen om me naar "een ziekenhuis" te brengen. Na een of twee mislukte landingen belandden we bij een ziekenhuis waar ze " van me wisten" en ik werd opgenomen op een zaaltje waar " The Sargeant Major" haar scepter zwaaide. De taxi kreeg z'n centen een dag of wat later toen de vers aangestelde agent mij wat poen had gebracht. Op dat zaaltje liepen een paar ontiegelijk mooie verpleegters rond en in de kooi naast me lag een ouwe Quarterback van de S.A. Springbok's met "ene poot". Ook kreeg ik hier op een Zondag bezoek van een dame met een fruitmand op haar hoofd die aankondigde dat ze van " The Missions to Seaman" was....die Quarterback was een kerel die ik m'n leven nooit zal vergeten, hij brandde de volgende kreet in mijn geheugen:
" High Tree bring me the shit-wagon".....maar dat is weer een ander verhaal. :lol: Na een dag of wat sleutelen stuurden ze me naar huis toe, waar ze toen in het Deventer ziekenhuis besloten om een paar rugwervels aan elkaar te knopen met een ijzer draadje, die knakker wilde gelijk een afspraak maken, maar ik scheet daar ZOOO van in m'n pendek dat ik nooit bij hem terug kwam, wat met de wijsheid van achteraf een goede zaak was!! :lol:

Brullende Bertus, ex Whispering Mate.....dat hij moge rusten in vrede! :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Bassa

Re: Tradax Cargill

Bericht door Bassa »

Hi Jos,
De OBO's waren inderdaad draken van schepen. Vooral de Carlantic, dat was de eerste die gebouwd werd in Split, Yugoslavia.
Zoals Ab Plugge het al eerder zei, de Cargill mensen hadden alleen dollar tekens voor ogen.
Ze besloten om obo's te bouwen met maximum afmetingen voor het Panama kanaal ( 105 voet breedte) en namen contact op met een naval architect bureau in Canada. Dat was bureau Larski als ik me goed herinner.
Die hadden ook geen flauw idee wat een tanker nodig had.
Om een voorbeeld te noemen, je kon ruim 1 alleen maar laden via het starboard duct. Bakboord duct hield op bij ruim 2. Dat gaf enorme vertraging bij het spoelen/schoonmaken.
De volgende car schepen hadden allemaal hetzelfde problem. Het kon niet veranderd worden, want het stond in het bouwcontract.
Eindelijk bij de Excomm Mariner en Excomm Merchant is dit wat verbeterd. Er kwam een cross-over tussen de ducts en die hadden wel 2 afsluiters in ruim 1.
Die 6 obo's waren allemaal rond 40000 BRT.
De Carlantic was de slechtste van de groep. Alles ging daar van het begin af aan verkeerd.
Ik heb ergens in dit forum gelezen dat op deCarbay van een ruim de luiken werden afgeblazen tijdens het laden op de maiden voyage in Libya
Ik dacht dat dat ook de Carlantic was, maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen.
Wel weet ik dat het kwam omdat men dacht dat er geladen kon worden met een "closed system" omdat er PV valves waren geinstalleerd. Het problem was dat ze verkeerd werkten. In plaats dat ze door de druk open gingen, bleven ze dicht.
Een geluk bij een ongeluk was , dat er veel te weinig cleats waren geinstalleerd om de luiken op de coaming te houden.
Die braken en de luiken gingen 3 voet omhoog en vielen terug op de coaming. Wonder boven wonder was er niemand gewond en brak er geen brand uit.
Zonder geluk vaart niemand wel, niet?

André Bassa
Jos Komen (R.I.P)

Re: Tradax Cargill

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hoe ging het in de praktijk op die OBO's, André?
Werd er na het lossen van crude vaak droge lading geladen?
En wat voor droge lading? Tradax/Cargill zat in de graanhandel, dus graan lijkt dan aannemelijk.
Ruimen schoonmaken voor graan na een lading crude lijkt me nogal arbeidsintensief. :wink:
Erts of kolen lijken me dan meer voor de hand liggend.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Tradax Cargill

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Die Cargill boys doen nog steeds mee, zie hieronder

http://www.cargill.ca/en/index.jsp

Hier wat geschiedenis, voor zover nog niet bekend.

http://www.swiss-ships.ch/reeder/reeder ... dax_en.pdf
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Bassa

Re: Tradax Cargill

Bericht door Bassa »

Ja, het schoonmaken na olie duurde meestal 4 tot 7 dagen. Dat hing af van de volgende lading. Rond de klok.
Dekbemanning 6 op 6 af en 2e en 3e stuurman 6 op 6 af op de brug.
En de stuurman pakte hier en daar 15 minuten.
Wat dat betreft was ik blij dat ik in augustus 1975 kapitein werd.
Bassa

Re: Tradax Cargill

Bericht door Bassa »

Hi Jos,
Wat de lading na crude oil betreft, dat hing af van de markt. Soms olie, dan weer graan of andere bulkladingen zoals soyabean meal, corn pellets, tapioca, kolen, ijzererts, beauxite
Het makkelijkst was een olielading. Als je on top kon laden, hoefde je alleen de ruimen voor ballast maar schoon te maken. En de lading ducts.
Vaak gingen we door het panamakanaal naar Japan.
Maar de hoeveelheid lading die je dan mee kon nemen , hing af van de maximum diepgang in het kanaal.
Dat was meestal 36 voet TFW.
Dan kon je met pijn en moeite rond 50duizend ton meenemen.
Dus toen de vrachtprijzen zo naar beneden gingen in 1982-1983 moest er op zo'n reis dik geld bij.
Er zijn toen 6 schepen opgelegd in de Coenhaven.
De Carchester en 5 OBO's.
Ik had de eer om kapitein op het eerste schip te zijn dat werd opgelegd. Haha.
De Carbay 12 juli 1982.
Vriendelijke groeten
André


Plaats reactie