Tradax Cargill

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
jaap gaasbeek

Re: Tradax Cargill

Bericht door jaap gaasbeek »

Yes ik weet weer wie jij bent, jij bent die hobbyjager die elk konijntje zag op de wal tussen Liverpool en Manchester, jij had een speciale naam voor mij omdat ik alles kon maken wat een ander niet kon hihi. ff die bijnaam kwijt had te maken met een film

Naar Toledo was prachtig, een droom reis gewoon en die dochter yep die herriner ik me ma al tegoed. Ik ben een keer met haar wezen stappen en toen had ze 1 blauw oog en 1 groen oog en een gele jurk met poppetjes.

A nee het was de Cargil toen in Duinkerken, daar knapte een hijskabel in de machinekamer en die Yougoslaven zijn toen gewoon gaan stappen en ik heb die kabel in de nacht vernieuwt en gelijk maar die cilinder getrokken samen met leerling Ackermans

Smorgen kwamen ze beneden en hun bekkies vielen los en vroegen zich af wie dat gedaan had en sup Hondsmerk gaf hun het antwoord en gelijk kregen ze een heftige uitbrander van hem, omdat ze waren gaan stappen.

De verhalen komen nu boven

Gr Jaap

Jos Komen (R.I.P)

Re: Tradax Cargill

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Jaap,
die konijntjesjager was volgens mij de Ierse sparks.
Dat je met Els een keer bent wezen stappen kan ik me nog heel goed herinneren, ze had zich toen speciaal voor jou opgedoft. :lol:
Jouw bijnaam....die ben ik even kwijt, maar misschien weet Els het zich nog wel te herinneren, we hebben nog steeds contact. :)
All the best
Jos
Jos Komen (R.I.P)

Re: Tradax Cargill

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Carchester is dus niet doormidden gebroken, waar sommige bemanningsleden bang voor waren als we leeg met windkracht 10 op de Noord Atlantic zaten, maar gewoon gesloopt op Gadani Beach. :)
All the best
Jos

IDNo: 6803595 Year: 1967
Name: CARCHESTER
Type: Cargo ship
Flag: LBR
Tons: 9074
DWT: 14625
Length overall: 155.7
LPP: 148.8 Country of build: JPN
Beam: 19.4 Builder: Ishikawajima-Harima
Location of yard: Tokyo
Speed(kn): 1D-15.5
End: 1983
82 SHOBHA
Disposal Data:
BU Gadani Beach 21.2.83
jaap gaasbeek

Re: Tradax Cargill

Bericht door jaap gaasbeek »

Kijk nou , dus die Els is nog in beeld, leuk man. Ik heb nog even op hyve's gezocht naar Els maar ik vindt haar niet.

Ik dacht dat jij mij goldvinger noem de toen

Inderdaat waren er velen bang dat de Carchester zou breken, er zijn meerdere keren duikers aan het lassen geweest in Manchester, toch fijn dat het niet gebeurt is en gewoon gesloopt is geworden.

Die Ierse Spars die ken ik ook nog, die gebruikte zijn vork andersom. Ook weet ik nog die inval door de Politie en dat ze die sigaretten smokkel hebben opgerold en toen kwamen we plotseling personeel te kort oeps.

Ik heb maar een paar foto's van toen, hier 1
Afbeelding


Gr Jaap
Gebruikersavatar
Drentenier
Berichten: 2201
Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
Locatie: Gasselte

Re: Tradax Cargill

Bericht door Drentenier »

Op mijn enige (inval)reis op de Carchester heb ik een Ierse sparks afgelost. Mogelijk betreft het hier dezelfde knaap. Ik kwam, hij zag en was meteen verdwenen zonder de zaak over te dragen. Op die reis waren ook de dochters van Van der Steen aan boord en de ouwe was kapitein Staring. Ik herinner mij dat hij bij de Canadese shipshandler een gigantische moot gerookte verse zalm besteld had en of ik maar even wittebrood in de kombuis wilde ritselen. Uiteraard heb ik daarna lekker mee zitten smikkelen.
Toen ik op de Cargill aanmonsterde vloog ik met een Noorse 2e wtk via Madrid en Lissabon naar Mozambique, Lorenzo Marques. Tijdens deze reis en ook in het hotel in LM dronk hij geen druppel alcohol en eveneens op de trip naar Nagoya, Japan en vervolgens naar Newcastle in Australië bleef hij geheelonthouder. Totdat… wij daar tijdens het stappen in een hal met eenarmige bandieten terecht kwamen. ‘Doe mij maar een rum-cola’, zei hij. Hij is vervolgens niet meer nuchter geweest en ook tijdens de reis naar Rotterdam was hij nauwelijks in staat om zijn hut uit te komen. Zijn alcoholvoorraad werd vermoedelijk op peil gehouden door een Deense wtk genaamd Ole Jensen (‘Fuck Tradax’ waren zijn stopwoorden). Ik heb die Noor nog één keer gezien: op de kade bij het veer van Vlaardingen naar Verolme, met een blik bier in de hand, ‘s morgens om een uur of negen. Hij is nooit meer aan boord geweest en zijn persoonlijke spullen zijn daarna opgeslagen. Mogelijk is de Nieuwe Waterweg zijn einde geworden. Ik heb er nooit meer iets van gehoord. Volgens de verhalen was de man bij Dammers en Van der Heide voor Tradax aangenomen op basis van een foto waar hij voor een identieke hoofdmotor als van de Cargill stond. Geen idee of dit echt waar was.
Groet,
Hans
Gebruikersavatar
Drentenier
Berichten: 2201
Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
Locatie: Gasselte

Re: Tradax Cargill

Bericht door Drentenier »

En hierbij nog een paar foto's.
Bijlagen
Een jaar of 38 geleden.
Een jaar of 38 geleden.
CWDC06.jpg (329.32 KiB) 2885 keer bekeken
De brug van de Cargill.
De brug van de Cargill.
CWDC07.jpg (391.94 KiB) 2885 keer bekeken
Laden in de winter in Seven Isles, Canada.
Laden in de winter in Seven Isles, Canada.
CWDC42.jpg (186.34 KiB) 2885 keer bekeken
Groet,
Hans
jaap gaasbeek

Re: Tradax Cargill

Bericht door jaap gaasbeek »

Kijk nu, Sparki maar toenjij op de Carchester kwam, had je wel langer haar volgens mij.



Gr Jaap
Gebruikersavatar
Drentenier
Berichten: 2201
Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
Locatie: Gasselte

Re: Tradax Cargill

Bericht door Drentenier »

Nou Jaap, het zal wel wat langer geweest zijn maar niet tot op mijn schouders.
Ik kan mij jou of je naam overigens niet herinneren.
Ik weet nog wel dat ik destijds in Canada gevraagd ben om met de dochters Van der Steen, hun moeder en de vrouw van stuurman Benoist per taxi naar de Niagara watervalllen te gaan. Ik heb daar toen voor gepast want met vier vrouwen op stap die het eigenlijk niet goed met elkaar konden vinden (de oudere dames althans) zag ik niet zitten.

Groet,

Hans
Groet,
Hans
jaap gaasbeek

Re: Tradax Cargill

Bericht door jaap gaasbeek »

Ik kan het natuurlijk mis hebben, rookte jij soms een joint, ik kan mij die Ierse sparcs nog goed herinneren, volgens mij had hij ookwat te aken met die sigaretten smokkel toen.

Ilia en Pieter yougoslaven waren dat, die zaten er toen ook op en een Pool en een spanjool ik dacht dat die Mario hete, die grapjas was in Spanje elektricein enging toenals wtk werken en dacht dat ook te kunnen, niet dus.

Die wilde een koperen buis buigen zoals ze doen met plastickbuizen in Spanje in huizen wat een gek zeg.


Gr Japiooo
Jos Komen (R.I.P)

Re: Tradax Cargill

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Hans,
langzaam maar zeker komen de herinneringen weer terug, vreemd dat ik sommige dingen nog haarscherp weet en me van andere dingen weinig weet te herinneren.
We hebben inderdaad samen gevaren op de Carchester met kapitein Staring en eerste stuurman Harry Benoit, jouw foto komt me vaag bekend voor. :)
De 2 jongste dochters van der Steen waren toen aan boord.
Harry Benoit zal zich toen zijn vrouw aan boord was wel rustig gehouden hebben, want daar kan ik me niets van herinneren.
Wel de reis daarop, toen ging Els weer mee en had Harry opeens meer vrijheid. :)
Als hij mijn hut binnenkwam deed hij net alsof hij over de drempel struikelde en met de woorden "Excuse me" zat hij meteen op de bank binnen handbereik van de flessen jenever of whiskey. :)

Jaap, die smokkelaffaire komt nu ook weer omhoogborrelen, bestond de smokkelbende niet uit 3 man; de Ierse sparks, de Joegoslavische 2e wtk en de Poolse 3e wtk?
Ik had totaal geen contact met deze figuren, ze doken na de wacht hun hut in en je zag ze alleen aan tafel waar ze boe noch ba zeiden.
Hoe ze in de states aan die sigaretten kwamen? Daar zat blijkbaar een organisatie achter, want we hadden altijd verschillende laadhavens, alleen de loshaven Manchester was altijd vaste prik.
Jouw bijnaam, was dat niet "Willem met de waterpomptang"? :)
All the best
Jos


Plaats reactie