Tradax Cargill

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen
Contacteer:

Re: Tradax Cargill

Bericht door Jos Komen » 15 dec 2010 23:38

Hallo Jaap,
even terugbladeren op dit topic dan vind je alle gegevens van de Tradaxvloot.
Els ziet er bijna nog net zo uit als vroeger, alleen geen groene en rode oogies meer. :)
Hyves en facebook en al dat gedoe, daar doe ik niet aan mee, heb me ooit ergens in een onbewaakt moment aangemeld, maar ik heb echt wel genoeg aan Kombuispraat. :)
All the best
Jos
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.

http://www.scheepspraat.nl/

Drentenier

Bericht door Drentenier » 16 dec 2010 00:02

Hallo Jaap,
Jos was me net voor: zie pagina 1 van dit topic, de bijdrage van Ab Plugge.

En Jos,
Behoudens foto's heb ik weinig zwart op wit van de exacte data wanneer ik op welke schepen gevaren heb. Ik zal wel eens terug gaan rekenen of ik er uit kom. Overigens is me van de Carchester niet veel meer bijgebleven; ik weet zelfs niet meer hoe mijn hut of de radiohut en de brug er uitzagen. Terwijl me dat van de andere schepen nog helder voor ogen staat. Wel dat jij daar stuurman was en het hiervoor reeds gemelde. En dat ik samen met Staring in Manchester voor het eerst van mijn leven een travestietenshow heb bijgewoond. Het waren echt prachtmeiden, die kerels!

Wisten jullie trouwens dat er van de Cargill ook een zusterschip bestond? Die zijn we eens tegengekomen voor de westkust van Afrika. Duidelijk herkenbaar aan die grote verticale platen op het achterschip van de brug tot het dek (later aangebracht om trillingen van de hoofdmotor naar de accomodatie te verminderen, althans, dat is mij ooit verteld) en aan de gantrycrane op het dek om de luiken te openen. Ik weet niet voor welke maatschappij of onder welke vlag dat schip voer.

Groet,

Hans
Groet,
Hans

jaap gaasbeek

Bericht door jaap gaasbeek » 16 dec 2010 00:43

Jammer ik had wel weer eens een foto van haar willen zien, heet zij Els van der Steen en woond zij in Schiedam ?

Net even oude foto's digitaal gemaakt met mijn camera en gefotoshopt.

Dit is die Duk met mij in Santos, gewoon een daggie uit, allebei strak int pak.
Afbeelding

Dit is Akkerman (links) en ikke in mijn hut van de Cargil
Afbeelding

Gr Jaap

Drentenier

Bericht door Drentenier » 16 dec 2010 13:46

Hallo Jos,
Ergens diep weggestopt in een doos op zolder vond ik toch nog twee formulieren met data van mijn tijd op de Cargill en de eerste keer op de Hamburg. Waaruit blijkt dat ik in de tussenliggende periode (mei-juni-juli 1972) dus met jou op de Carchester moet hebben gezeten. Vergelijk het maar met jouw brief van Tradax hierboven.
De reis nadat ik van de Hamburg ben afgemonsterd (12 december 1972) ben jij daar dus aan boord gekomen.
Hierna heb ik nog op de Saint Nazaire gezeten (toen was jij dus alweer weg) en nogmaals de Hamburg.

Groet,

Hans
Bijlagen
Top.jpg
Top.jpg (326.84 KiB) 1582 keer bekeken
Groet,
Hans

Jos Komen
Contacteer:

Bericht door Jos Komen » 17 dec 2010 00:34

Hallo Hans,
langzaam maar zeker komen er herinneringen omhoog borrelen, we hebben toch een paar maanden samen op die scharrelbak gevaren. :)
Ik heb ook een reis op de Carchester gemaakt dat kappie Kruit zijn 4 jarig dochtertje meenam. :roll:
Ada heette dat krengetje.
Ze had een schommeltje op de brugvleugel, we lagen toen in Rotterdam te lossen inplaats van Manchester en mijn zuster kwam aan boord samen met haar 4-jarig dochtertje en die ging toen op het schommeltje van Ada zitten.
Ada begon me toen te krijsen, die ouwe erbij en mijn nichtje kreeg meteen een schommelverbod.
Tja, daarna ging Ada mee op de oversteek. :)
Ik liep 's middags de 12-4 en moest dan babysitten op de brug.
Die ouwe hield dan zijn middagdutje.
Dat etterbakkie ging een keer op de vleugel in de poortenbak hangen en riep toen: "Stuurman, ik heb zin om in de zee te zwemmen". :twisted:
Ik heb haar toen aan haar haren meegesleurd naar de hut van die ouwe en sindsdien heb ik geen last meer van haar gehad.
Zou wel leuk zijn als Ada dit hier nog leest. :)
Maarre...Drentenier...ben jij nu tegenwoordig rentenier woonachtig in Drente? :lol:
All the best
Jos

Drentenier

Bericht door Drentenier » 17 dec 2010 12:30

Hallo Jos,

Ja joh, kinderen aan boord is ook niet alles.
Op de Cargill hebben we nooit vrouwen of kinderen aan boord gehad. Wel op de kleine bulkbakkies maar daar stroopten we de kusten van Europa en de Oostzee mee af dus lagen we ook veel vaker in havens. Voor hen veel leuker. Maar zo vaak als op de Carchester heb ik het niet meegemaakt.
Kruit was gezagvoerder op de Cargill toen ik aanmonsterde en is later opgevolgd door Heurnink. Op de brug lagen er toen twee radars uit, de marifoon was kapot en het echolood deed het ook al niet en zo nog het een en ander. Op die foto van de brug zie die stuurboordraaar open liggen. Maar dat was reparatiewerk voor jongens van de wal. Op de Geestland ben ik ook eens geconfronteerd met twee tegelijk defecte radarapparaten, vlak onder de Ierse zuidkust en natuurlijk in de dikke mist. Geen pretje maar de reserveradar heb ik vrij snel kunnen repareren (een losliggende golfpijp). Kon er tenminste weer verder gevaren worden.
En inderdaad, sinds twee jaar woon ik in Drenthe. Rentenieren is een groot woord maar ik kon nog met 60 in de VUT en daar heb ik dankbaar van geprofiteerd. Net nog aan de goede kant van de jaren '50 geboren, hè. Dus weg uit de drukte, files en hectiek van de Rijnmond en hier een huis gekocht met ruimte, schone lucht, bossen en vooral rust. Maar van dat laatste zal jij in Noord-Groningen inmiddels alles wel weten.

Groet,

Hans
Groet,
Hans

Jos Komen
Contacteer:

Bericht door Jos Komen » 19 dec 2010 23:44

Hallo Jaap,
Duk met mij in Santos
Mooie foto, zo herinner me ik jullie. :)

En Hans, niet teveel reclame maken voor de rust in het Noorden des lands, anders is het hier straks ook gedaan met de rust. :)

jaap gaasbeek

Bericht door jaap gaasbeek » 02 feb 2011 01:23

Ik vraag me af wat er over is van het zeemanshuis in Manchester, daar gingen wij altijd dansen.

Gr Jaap

Jos Komen
Contacteer:

Bericht door Jos Komen » 05 feb 2011 18:16

Inderdaad Jaap, als we gingen stappen eerst even naar het zeemanshuis, de bemanning van de Carchester was daar kind aan huis. :)
Maar die meisjes moesten altijd uiterlijk om 23.00 uur weer thuis zijn, :( dus daarna richting Big City. :lol:
All the best
Jos

Drentenier

Bericht door Drentenier » 05 feb 2011 22:12

Ik kan op internet niets vinden over een zeemanshuis in Manchester dus ik ben bang dat het niet meer bestaat, Jaap.
Ik ben er overigens nooit geweest.

Groet,

Hans
Groet,
Hans

Jos Komen
Contacteer:

Bericht door Jos Komen » 06 feb 2011 23:56

Hallo Hans,
er kwamen iedere reis altijd een of meerdere vertegenwoordigers van het zeemanshuis aan boord van de Carchester met het programma voor de komende week.
Dansen, Singsongs, dartgames en tombola of bingo, ze waren heel aktief om het de eenzame zeeman, Far Away From Home, naar de zin te maken. :)
Ik kan me nog een zekere Joan herinneren, bijgenaamd: Juffrouw Ooievaar. :lol:
All the best
Jos

Harry G. Hogeboom

Bericht door Harry G. Hogeboom » 07 feb 2011 00:29

Zeemanshuis...

Hallo allemaal,

Toen ik vroeger voer........."stierven we niet direct van de poen" :lol: ........maar vergeleken met wat walslurrupies verdienden" deden we het toch aardig".....als ik me dat goed herinner..ik heb nooit dorst gelden omdat ik geen poen had!!!! :lol: toen ik aan de wal ging in 1973 toen moest ik een beste partij poen inleveren :lol: :lol:
Waar ik naartoe wil, als ik hier naar het zeemanshuis in Halifax kijk--wat door lokale initiatieven financieel wordt gesponcord-- dan zie ik collega zeelieden uit veelal " de goedkopere landen" die dus "amper het zout in de pap verdienen"...oook nog een paar centen naar moeders thuis willen sturen ( OF de halve familie die van ze leeft??) die jongens staan volgens mij niet te trappelen om een even een fikse klauw met Euro's of Green backs OF gelijksoortig dure Canadese kromme jongens in een kroeg hier op tafel te leggen........niettan?? :roll:

Ik denk dat wat dat betreft de tijden toch wel zijn veranderd voor " Een Christelijke Zeeman op Den Langen Filipijnse of Indonesische Omvaart".........ook die jongens zitten een mooi en stief poossie met d'r platte gebitje aan boord............Als ik zo links en rechts rondkijk dan heb ik niet de indruyk dat Meneer Kwel en z'n Internationale familie van neven en nichten bepaald scheutiger is geworden.........OF ben ik in de war :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

K.Brouwer

Bericht door K.Brouwer » 07 feb 2011 22:49

Hallo Harry,

Bij de Filipijnen wordt ( Verplicht!) 80% van hun gage ingehouden en overgemaakt naar een door hun
aan te wijzen vrouw of familielid. De USD wisselkoers wordt door de Filipijnse bank bepaald dus kassa voor de bank. Die 20% en hun overwerk wordt meestal aan het eind van de maand a/b uitbetaald zodat ze geen onvoordelige wisselkoers hebben.

Over het algemeen gaan ze niet zo vaak de wal op,ze drinken niet zoveel alcohol meestal soft drinks.
Inderdaad is "stappen" voor hun meestal een dure aangelegenheid, maar dat was het b.v. voor ons in de USA ook. Maar tegenwoordig met de video en karaoke en dart en andere spelletje is het voor hun a/b best uit te houden.

Overigens......je hoeft echt geen medelijden met ze te hebben hoor,met menig stuurman gevaren welke
continue een dienstmeisje, chaffeur/tuinman en kinderoppas in dienst had :shock: . Tja...daar ben ik nu met m'n "filmsterrengage"nooit aan toegekomen 8) .

Groeten,K.Brouwer.

Harry G. Hogeboom

Bericht door Harry G. Hogeboom » 08 feb 2011 01:03

je hoeft echt geen medelijden met ze te hebben
DAT heb ik ook niet.....daaar kopen ze trouwens ook geen brood voor...........ik wilde slechts aangeven dat ze hun centjes "wel verdienen" en weinig ruimte hebben "om eens even te gaan stappen"
Dat ze in hun eigen land zogezeid " met kop en schouders" boven het inkomens maaiveld uitsteken, DAT was me al een pikheetje duidelijk.......maar daarvoor zijn ze dan ook 80% van hun hele leven WEG...foetsie..op een bootje... :roll:
MVG HGH.

Mart Hoogedoorn
Contacteer:

Bericht door Mart Hoogedoorn » 08 feb 2011 15:23

docu0019.jpg
docu0019.jpg (28.44 KiB) 2055 keer bekeken
ff een vraagje ,in de70/80 ties kwamen de eerste filipinoos aanzetten,zo ook op de Brantpoint, mijn fijn ploegje creolen uit de caribien werd aan de kant gezet, en die waren ook niet te duur.Bleek dat de flips via een agent monsterden, die ook nog eens een part van hun karige gage in zijn zak stak.Reclameren niet bevordelijk ,anders kwamen ze nooit meer ''aan de bak''.Is dit nog zo??.Op de foto mijn oilers,en ik ,toffe knapen.
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook

Harry G. Hogeboom

Bericht door Harry G. Hogeboom » 08 feb 2011 18:46

When I was young and "In my PRIME"............ :lol:

reken maar dat de "diverse piepende wieltjes" nog steeds gesmeerd moeten worden Martje... :lol:
MVG HGH.

Plaats reactie