DelfSail

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Patru (R.I.P)

Re: DelfSail

Bericht door Patru (R.I.P) »

Joop,
Grappig, we moeten dicht bij elkaar hebben gestaan.
Ik heb deze gemaakt; rechtsonder hetzelfde kale hoofd met brilmontuur als bij jou rechts. :-D
DelfSail Kruzenshtern.jpg
DelfSail Kruzenshtern.jpg (325.71 KiB) 2632 keer bekeken
Groet, Paul G.

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 2636
Lid geworden op: 23 sep 2008 13:49
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: DelfSail

Bericht door Joop »

Ja Paul,

Je moet rechts van mij wat vooraan hebben gestaan.
Ik kon niet dichterbij komen.
Bij de Boegschroef was het erg druk vanwege de regen.
Op het SMN topic heb ik willen afspreken op Zondag 14u maar niemand reageerde.
Behalve René dan maar die kon niet komen.
Het bier smaakte weer best.

Groetjes Joop
Robert Delhaye
Berichten: 100
Lid geworden op: 09 jun 2013 12:45
Locatie: London, UK

Re: DelfSail

Bericht door Robert Delhaye »

Kruzenshtern - 1926

De oude "Padua" zoals deze wereldberoemde viermastbark oorspronkelijk heette, is een legende. Ze was de laatste van de 'Flying P-liners' van de Hamburgse rederij Laeisz. De "Padua" is het nooit overtroffen hoogtepunt van de Duitse zeilschepenbouw.
Geen enkel vrachtzeilschip heeft ooit het record van 67 dagen van Hamburg naar Port Lincoln, Australië, dat op naam van de "Padua" staat verbeterd. Alhoewel in 1926 als laatste windjammer bij Tecklenborg, in het huidige Bremerhaven, zonder hulpmotor gebouwd, maakte het schip alleen snelle reizen.
Al na de maiden-trip bleek wat het nieuwe schip in haar mars had: naar Zuid-Amerika in 74 dagen!
Later, gedurende de dertiger jaren, konden de laatste windjammers alleen nog in de Australië-vaart overleven. Vol afgeladen met tarwe leverden ze tot het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog spannende races op de terugweg naar Europa.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog zeilde de "Padua" onder kapitein Otto Schonmatz zonder avontuur door de Oostzee, meestal tussen Riga, Sonderburg en Flensburg. Er werd wel een film opgenomen, een der beroemdste met Hans Albers in de hoofdrol: "Grosse Freiheit Nr. 7".
Na het einde van de oorlog werd de grote bark, samen met een aantal Duitse zeilende schoolschepen in de Flensburger Förde. Toch werd er nog eenmaal een reis gemaakt naar Hamburg en weer terug naar de Oostzee.
Zomer 1945 verliet het schip samen met het zeilschip "Commodore Johnsen", de huidige "Sedov" de Flensburger Förde en zeilde naar Swinemünde. Daar droeg de laatste Duitse kapitein op 11 januari 1946 het schip, compleet uitgerust, over aan de Sovjet-Unie. Sinds die tijd is het schip onder de naam "Kruzenshtern" (een Baltische poolonderzoeker) onderweg.
Tot 1965 was de "Kruzenshtern" onderdeel van de Baltische Vloot. Gedurende die periode werden de eerste dieselmotoren ingebouwd. In 1972 werd het schip omvangrijk gemoderniseerd en voorzien van twee SKL NVD 48 AU-2 dieselmotoren van ieder 1000 pk bij 325 omwentelingen per minuut.
Sinds 1972 worden in opdracht van het Ministerie van Visserij de kadetten van de Hogere Scheepsvaart Academie uit Kaliningrad aan boord van het schip opgeleid.

Type: Viermastbark. Status: Zeilend opleidingsschip. Eigenaar: Baltic Fishing Fleet Academy. Thuishaven: Kaliningrad, Rusland.
Bouwwerf: J.C. Tecklenborg, Wesermünde (Bremerhaven).
BRT: 5750. Lengte over alles x breedte x diepgang: 114,50 x 14 x 6,70 m
Masthoogte: 56 m. Zeiloppervlak: 3655 m2
Hulpmotoren: 2 x 1000 pk SKL (Schwermaschinenbau Karl Liebknecht).
Bemanning, inclusief kadetten: 226 personen.

met vriendelijke groet,
Robert.
Patru (R.I.P)

Re: DelfSail

Bericht door Patru (R.I.P) »

Joop,
We hadden eigenlijk niet het plan om na de verregende donderdag ook op zondag naar DelfSail te gaan, maar het kwam zo uit dat het kon.
Toen we om 13.00 uur uit de trein stapten kwam ook zondag de regen met bakken uit de hemel en onder de plu's zijn we snel het centrum ingelopen om te lunchen. Daarna is het gelukkig droog geworden en gebleven en konden we nog genieten van de Vlootschouw Varend Erfgoed en de Sail Out.
Ik dacht dat de Kruzenshtern buiten nog wel wat zeil zou opzetten, maar ik heb dat helaas géén van de schepen zien doen. Ze voeren ook wel dicht aan de Duitse kant. :(
Kruzenshtern buiten.jpg
Kruzenshtern buiten.jpg (95.68 KiB) 2481 keer bekeken
Wel jammer van de gemiste kans om een biertje te drinken in de Boegschroef; misschien een andere keer.
Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 2636
Lid geworden op: 23 sep 2008 13:49
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: DelfSail

Bericht door Joop »

Ja Paul om die tijd Zondag moesten wij ook schuilen.
Tijdens het uitvaren ook nog even gekeken aan de andere kant.
Kennelijk ligt de vaargeul aan de Duitse kant.
Te ver weg om een mooi plaatje te schieten met mijn Sony Cybershot.
Dat biertje drinken we misschien nog een keertje samen :-D

Groetjes Joop
Bijlagen
DSC09749.JPG
DSC09749.JPG (431.58 KiB) 2474 keer bekeken


Plaats reactie