Sterke verhalen.

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2208
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Sterke verhalen.

Bericht door Jinny »

Na het afplakken hebben we nog een 150 uur gedraaid met de diesel.
Zonder ook maar een (1) verkeerde klap.
De beluchting had ie niet nodig...

Jan, met dien verstande dat de 'Twei Woiven' niet op de bodem van het IJsselmeer ligt...
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?

Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8142
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Sterke verhalen.

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

fantasma.jpg
fantasma.jpg (24.93 KiB) 1191 keer bekeken
+
DE MYSTERIEËN VAN DE HAVEN VAN SANTOS .... Voor velen zijn het niet meer dan verzonnen "verhalen". Anderen, sceptischer, beschouwen ze als de vruchten van vermoeidheid, vruchtbare verbeeldingskracht en bijgeloof van sommige arbeiders. En er zijn mensen die ze serieus nemen en zelfs geen opmerkingen maken, want 'met deze dingen maak je geen grap'. De uitleg doet er niet toe. Vandaag de dag lijken de rapporten over geesten en spoken net zo aanwezig in de geschiedenis van de haven van Santos als de opeenvolgende verslagen van bewegingen en commerciële strategieën.

Gevallen doen zich voor op de meest diverse locaties, van Barnabé Island en de Alemoa Liquid Bulk Terminal, tot magazijnen en de gebouwen van het haven beheer(aan de Avenida Rodrigues Alves) en Alfândega (aan Praça da República). En voor het grootste deel verwijzen ze naar feiten die meer dan 50 of 60 jaar geleden plaatsvonden, een tijd waarin "mensen bijgeloviger waren en deze overtuigingen heel gewoon waren", aldus journalist en gepensioneerde haven werkers.

In die decennia waren er bijvoorbeeld werknemers van het havenbedrijf die niet graag bij zonsopgang op het eiland Barnabas of op het terrein van Alemoa werkten, waar vaak schimmen werden gezien.
Maar hoewel zeldzamer - of misschien minder bekend - bestaan deze mysteries nog steeds. In een van de meest recente gevallen was het scenario het hoofdkantoor van de haven, waar sommige portiers beweren 's nachts stemmen en geluiden te horen. Volgens medewerkers die vroegen om niet te worden geïdentificeerd, vond een stagiair van de Juridische Afdeling een keer in zijn kantoor (op de begane grond van het gebouw) een bestuurder van het bedrijf dat hij niet kende. De student keek hem even aan, raakte afgeleid door zijn klusjes en, toen hij hem weer zocht, vond hij hem niet meer terug.
De student ondervroeg zijn superieuren over wie die werknemer was, zonder antwoord te krijgen. Vervolgens beschreef hij het. Dat was toen een van de technici, die het rapport vergezelde, opgeschrikt werd door de gepresenteerde kenmerken en op zoek ging naar een foto, genomen op een teamfeest een paar jaar geleden.
Toen de leerling het beeld zag, herkende hij de man die eerder was gevonden. De functionaris die de foto heeft afgeleverd, zei dat het niet mogelijk zou zijn, ondanks de jongeman die volhield dat hij gelijk had. Op dat moment hoorde de student dat de betreffende man twee jaar eerder was overleden. Tot op heden is de zaak niet uitgelegd.


Nederlandse geest - Een andere plek met de reputatie spookachtig te zijn, is Pakhuis 30, vlakbij het Macuco Basin. Het verhaal, verteld door een hoofdinspecteur van de haven (die liever anoniem blijft), ontstond in de jaren zeventig, toen een Nederlandse matroos omkwam bij een ongeval aan boord van zijn schip. De familie van de zeevarende vroeg om de begrafenis in zijn geboorteland, maar het schip zou niet onmiddellijk naar Europa terugkeren.
De gevonden oplossing was om het lijk te balsemen, het in een kist te leggen en het in het magazijn te laten staan tot de volgende passage van een vrachtschip op weg naar Nederland. Destijds, toen de haven als enige verantwoordelijk was voor de havenoperatie en scheepsaanlopen naar Noord-Europa niet wekelijks plaatsvonden, bleef daar de lading die naar dit land zou worden geëxporteerd. Daarom besloten de technici van het haven bedrijf dat het beter was om de kist daar achter te laten, zodat deze niet zou worden vergeten, legde de hoofdinspecteur uit.
Het mysterie ontstond toen iemand op een avond de geest van de Nederlander tussen de ladingen zag lopen, alsof hij een uitgang zocht. Het verhaal verspreidde zich en gedurende de volgende twee weken, totdat het lichaam naar Europa werd verscheept, vermeden mensen 's nachts door Pakhuis 30 te lopen.


Lading in magazijn vloog 'alleen' in brand
Een ander Pakhuis dat door havenarbeiders wordt vermeden, is de VII-A tegenover de 23, zoals een voormalige werknemer vertelt. Ondanks dat hij zegt dat hij de geruchten niet gelooft, herinnert hij zich rapporten over de angst van veel arbeiders, in de overtuiging dat er vóór de bouw van de pier een inheemse begraafplaats was.
Volgens de legende cirkelden geesten rond het magazijn en staken de lading in brand. 'Mensen waren erg bang. Maar de waarheid is dat de balen jute en katoen, die gemakkelijk brand vatten, daar zijn opgeslagen', legt hij uit. Volgens hem was de klop geest niets anders dan vlammen, vaak veroorzaakt door de wrijving van de bundelsnoeren met de lading of sigarettenpeuken die ter plaatse werden weg gegooid.

De beklijvende verhalen van de haven gingen niet alleen over spoken. Er zijn ook meldingen van dieren die door de magazijnen sluipen. Een van deze mysteries deed zich voor in Armazém Frigorífico, in 1961, toen de installatie begon te worden gestalkt door 'een harig dier dat werknemers bang maakte', herinnert weer een andere werknemer zich.
Volgens hem, die het dier te zien kreeg, was hij gewoon een rat "groter dan een kat en erg harig, mogelijk omdat hij in de kou van het pakhuis woonde. En het maakte me bang, dat kan ik zeggen".

De chauffeur zag de overleden collega’s van de douane
De verhalen en het bijgeloof over verschijningen in de haven van Santos zijn geen privilege van de haven. Decennia voordat de Ghostbusters-operatie werd opgezet, gericht op het beteugelen van de actie van gefixeerde-bedrijven, die alleen waren opgezet om belastingontduiking bij invoer en uitvoer te vergemakkelijken, had de douane meldingen van rondspoken. Dit is wat een gepensioneerde douane chauffeur vertelt.
In de jaren '70 herinnert hij zich dat hij overleden service-collega’s had 'ontmoet', die door de gangen van het hoofdkantoor van de douane bij de Praça da República zwierven. De meeste gevallen deden zich voor in de garage van het gebouw, in zijn kelder, waar hij wachtte op orders om douane-expediteurs naar haventerminals te brengen.
Op een nacht, toen de chauffeur dienst had, verscheen de figuur van de voormalige transportmanager, die eind jaren zestig stierf, voor hem. De keren dat ik hem zag - ongeveer drie of vier keer - zat hij altijd gehurkt en repareerde hij zijn motorfiets in een hoek van de garage, zoals hij traditioneel deed. Hij praatte niet met mij, hij bleef daar maar, werkte eraan. Hij bleef een tijdje en verdween toen ", vertelt hij.
Hij was eerst bang, maar later 'gaf hij er niets om', geeft hij toe. "Ze zeiden dat hij een persoon was die erg gehecht was aan werk en die leefde voor zijn verplichtingen". Velen geloofden niet in zijn commentaar met zijn collega's, maar veranderden van mening toen anderen soortgelijke ervaringen vertelden.
Volgens de chauffeur waren de verschijningen zeldzaam. Maar vaak hoorde hij tijdens zijn diensten mensen roepen of geluiden maakten rond het gebouw, ondanks dat het 's nachts leeg was.

De spookverhalen in het douanegebouw werden versterkt toen het gerucht ontstond over het bestaan van begraafplaatsen op het terrein van het gebouw. Dit detail werd onthuld door de journalisten Caroline Bueno, Fernanda Matos en Maria Carolina Gonçalves. Die maakten tijdens hun afstudeerwerk een boekverslag over de diensten van de douane in Santos.

In één van de hoofdstukken, samen met de rapporten van de chauffeur, belichten ze een interview met de archeoloog aan de Katholieke Universiteit van Santos, Eliete Pitágoras Maximino. De onderzoeker bevestigde dat in de buurt van het gebouw tussen de 16e en 19e eeuw het jezuïetencollege en de moederkerk Nossa Senhora do Rosário waren, waar begraafplaatsen waren gehuisvest voor priesters en illustere mensen uit die tijd.
Volgens de chauffeur, die in 1951 op 18-jarige leeftijd bij de douane begon te werken, waren de spoken niet beperkt tot het hoofdkantoor van de douane in Santos. Hij zegt dat er ook geruchten over figuren en geesten waren op de scheepswerf, Farol de Itapema, in Vicente de Carvalho, Guarujá. 'Ik had een collega die daar' s nachts niet eens graag naar zijn werk ging. Ze zeiden dat het bij zonsopgang gebruikelijk was om figuren rond de torens van het fort te zien lopen '.

Bijgeloof in een grap
Het geloof in de spookgeschiedenis veroorzaakte niet alleen schrik en wantrouwen bij arbeiders in de haven van Santos. Ze was ook het onderwerp van grappen en grappen onder havenarbeiders onder elkaar. De gepensioneerde haven medewerker en journalist Rubens Fortes vertelt over een van deze gevallen, die op de kade bekend werd als 'Blondie uit China'.

Tussen de jaren 50 en 60 vertelde een wachtsman aan zijn collega's over zijn angst voor spoken. Al snel begonnen ze hem te vertellen over de legende van een mysterieuze blonde vrouw, die bij zonsopgang verscheen en door de haven dwaalde, gekleed in 19e-eeuwse kleding, altijd vragend naar een schip met een vreemde naam. Volgens Fortes bevestigden andere havenarbeiders die aan het spel deelnamen het gerucht en zeiden dat meer dan 100 jaar geleden een passagier verdronk toen ze van een zeilboot afgemeerd in Santos viel en sindsdien zwierf haar ziel "de wereld rond op zoek naar het schip". .
De volgende ochtend had de wachtsman dienst op een onder Liberiaanse vlag varend schip en een Chinese bemanning. Zijn collega's maakten gebruik van de lege kade (in de haven werd in die tijd ’s nachts nog niet gewerkt) en één van hen verkleedde zich om de rol van de spookblonde te spelen, inclusief pruik en kleding van die tijd. De 'verschijning' ging naar het Liberiaanse schip, stapte aan boord en ging op zoek naar de wachtsman om hem bang te maken. Maar in plaats van de wachtsman kwam ‘ze’ de kapitein tegen.
In overeenstemming met wat Rubens Fortes schrijft was de Chinese man dronken en toen hij de "oude dame" op het dek zag lopen, greep hij haar en sleepte haar naar zijn hut.
Zijn collega wachtslieden, die zich aan boord verstopt hadden, om de afloop van het gebeuren te aanschouwen, moesten er aan te pas komen om de ‘geest’ te helpen te ontsnappen, die sindsdien de bijnaam 'Blondie uit China' heeft verdiend.
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8142
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Sterke verhalen.

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

AANGESPOELD ‘SPOOKSCHIP’ OP HET STRAND VAN CEDRAL
TEN NOORDEN VAN SÃO LUIS (MARANHÃO) IN 2017 GEEFT
NOG STEEDS TOT NADENKEN OVER WAT ER GEBEURD IS.

Een type vissers schip van ongeveer 20 meter lang, zonder verdere gegevens, daagt hier op mysterieuze wijze op een ver en verlaten strand, meegesleurd door het tij. Het schip is gevonden door vissers en binnenin zijn alleen omgevallen voorwerpen, glas, kapotte ramen en deuren en een vernielde uitrusting gevonden. Maar geen spoor van ook maar één bemanningslid. Dit ongelooflijke verhaal lijkt het begin van een spannende film of een detectiveboek, maar het gebeurde in 2017 op een strand in de gemeente Cedral, aan de kust van Maranhão, even onder de evenaar.
Baraka1.jpg
Baraka1.jpg (38.99 KiB) 977 keer bekeken
De gemeente ligt 193 km noordelijk van São Luís en de Braziliaanse marine onderzoekt de oorsprong en wat er zou zijn gebeurd met het spookschip dat zich plotseling presenteerde op het strand van Sassoitá, in Cedral.
Baraka5.jpg
Baraka5.jpg (31.39 KiB) 977 keer bekeken
De naam van het schip, "Baraka", en het registratienummer op de buitenkant van het stuurhuis zijn het startpunt van het onderzoek, evenals twee documenten van vermeende Chinese bemanningsleden die in de boot zijn gevonden. Het probleem is dat er tot nu toe geen melding is gemaakt van het verdwijnen van een schip met deze kenmerken.
Naast de documenten werden in het schip pakketten met producten uit verschillende delen van de wereld gevonden, zoals Sierra Leone, Senegal en Maleisië, evenals aantekeningen op notitieboekjes uit 2015. De eerste informatie geeft aan dat het schip van Japanse oorsprong zou zijn, maar niets lijkt nog steeds bevestigd.
Baraka2.jpg
Baraka2.jpg (41.51 KiB) 977 keer bekeken
id card.jpg
id card.jpg (18.52 KiB) 977 keer bekeken
Een van de documenten in het schip
Er zijn veel mysteries rond de "Baraka" en haar verdagen aan de Braziliaanse kust, maar inwoners van de regio garanderen dat de ravage in het schip is ontstaan als gevolg van constante plunderingen die begonnen te gebeuren zodra het schip in Maranhão werd ontdekt. De algemene toestand van het schip zelf geeft in ieder geval aan dat zij al geruime tijd op drift was.
Baraka3.jpg
Baraka3.jpg (38.44 KiB) 977 keer bekeken
Autoriteiten hebben de internationale scheepsregistratiesystemen doorzocht , maar er is geen schip met die naam geregistreerd. Dat wil zeggen, er is geen manier om de naam van de eigenaar te weten te komen. In nog weer een ander systeem dat de registratie van schepen over de hele wereld weergeeft, is er een schip met dezelfde naam gevonden, maar heeft de vlag van Panama en is een veel groter vissersvaartuig. En de foto's die in dit systeem aanwezig zijn hebben niet de kenmerken van het schip hier.
baraka  jan. 2020.jpg
baraka jan. 2020.jpg (48.86 KiB) 977 keer bekeken
Sommigen denken dat de "Baraka" door piraten zou zijn aangevallen. Anderen geloven dat het een ontsnapping of een smokkel schip is. Sommigen denken zelfs dat het in feite een spookschip is, achtervolgd en bestuurd door maritieme geesten.
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Sterke verhalen.

Bericht door K.Brouwer »

Zelf zit ik te denken dat het schip wel eens afkomstig kon zijn van de kust van Mauretanië. Op het strand bij Nouakchot zie je heel veel verlaten vissersschepen liggen.Ook vlak bij het strand liggen de half gezonken wrakken. Als men ervan af moest (kapotte motor of wat dan ook) gooide men ze vaak ten anker en draaide de buitenboord afsluiter open. Geen kosten en men was er van af. Denk dat zoiets hier ook gebeurd is b.v. dat men het schip op het strand had laten lopen en is later weer vlot gekomen was en op drift is geraakt. Is op z'n gemakkie de oceaan over geblazen ( er zijn daar geen drukke scheepvaart routes) en is toen in Brazilië op het strand vastgelopen.Zoiets in die geest zal volgens mij gebeurd zijn. Met scheepspapieren in Afrika kon je alle kanten op, controle daar is non excistent. Kaassie voor de Chinezen dus.

Groeten, K.Brouwer.
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8142
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Sterke verhalen.

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

afkomstig kon zijn van de kust van mauretanië
Is zeer wel mogelijk Kurt. In elks geval wel ergens uit die regio. De ID card van die Chinees had ook een stempel uit Angola.
Dat is nu niet direct in de buurt van Mauretanie, maar het geeft in elk geval te denken.
-
Nog een ander vreemd verhaal van vandaag van Fleet news
wreck_1.jpg
wreck_1.jpg (38.86 KiB) 834 keer bekeken
wreck_2.jpg
wreck_2.jpg (54.32 KiB) 834 keer bekeken
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2208
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Sterke verhalen.

Bericht door Jinny »

Ongeveer 150 meter lang..
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Johnny
Berichten: 490
Lid geworden op: 18 feb 2017 08:37
Locatie: Hellevoetsluis
Contacteer:

Re: Sterke verhalen.

Bericht door Johnny »

Jinny schreef: 21 jun 2020 11:55 Ongeveer 150 meter lang..
Blijkbaar nog niet ontdekt door de plaatselijke metaal rovers die daar helaas in grote getallen roven.
Las ergens dat het wrak van de Hr Ms O 19 ook was verdwenen.
Het leven is geen facebook
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2208
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Sterke verhalen.

Bericht door Jinny »

En het is zo gemakkelijk te halen, het water is zo helder dat je het ding ziet liggen... :mrgreen:

Of is het een boobytrap om rovers te vangen?
Het ding digitaal in de foto verwerkt?
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Gert Schouwstra
Berichten: 390
Lid geworden op: 23 sep 2007 19:38
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Sterke verhalen.

Bericht door Gert Schouwstra »

Op Google Earth duidelijk te vinden in Pelabuhan Ratu Bay.
Lengte 165 meter, breedte 25 meter.
Gert
- Varen is Leven -
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Sterke verhalen.

Bericht door Allen »

Mystery ship
Zie voorgaande pagina, derde bericht van onderen.
De daar geplaatste afbeelding komt van Google Maps.


Hieronder afbeeldingen van Google Earth met data en positie.
In 2017-09-15 dreef ze nog met de luiken geopend en een lichter langszij aan bakboord.
In 2019-03-20 dreef ze, de steven een iewat gedraaid, met twee luiken geopend, een lichter langszij aan bakboord en ook nog iets drijvends aan stuurboord.

Tis maar wat u er van denken wilt.


Mystery ship001.JPG
Mystery ship001.JPG (152.13 KiB) 1458 keer bekeken
Mystery ship002.jpg
Mystery ship002.jpg (71.89 KiB) 1433 keer bekeken
Grtn @Allen


Plaats reactie