Sterke verhalen.

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Re: Sterke verhalen.

Bericht door Compass »

Hallo,

Bob Kristel is weer terug van verlof en heeft dus weer een verhaal gestuurd.

Grt
Bert de Boer

Goodmorning!

Please find our morningreport in the attachment. It's a beautiful morning here on the Portugese North, no wind, a clear sky and a low W-ly swell.

Our bunkerstop in Ceuta last Saturday made me think of what I once experienced on board of one of our -dijk ships. I hope you don't mind I'm bothering you with this story...

You know it's always nice to get presents and we were happily surprised that our agent in Figuera da Foz brought us two bottles of nice Portugese wine. Both bottles were wrapped up in beautiful giftboxes.
I gave both bottles to our cook so the whole crew could have a glass of wine during lunch. I noticed that not everyone drank wine (like myself: I never drink wine) and for dinner I asked cookie to have the rest of the wine on the tables. But cookie
said to me that we all had a glass and that there was no more wine...
Funny, I thought, but then I didn't pay too much attention to it.

After being loaded, we were bound for Izmir in Turkey and entering the Mediterranean we made a bunkerstop in Ceuta.
There is a small shop in Ceuta in one of the warehouses and lots of crews go there during bunkering to buy some sweets, chocolate or crisps. But unfortunately it's also a good place to buy liquors for quite a sharp price.
Before our crew went to the shop, I instructed them not to buy any liquor. If they would, I would confiscate it and store it in the bonded stores chest until the day they were going on leave. And only then they would get it to take it home.
To have liquor on board is only allowed to senior officers.

Cookie started complaining: "You know captain, my doctor at home prescribes me to have at least one drink before going to sleep. It makes me sleep better and deeper and then the next day I have more energy. And you know captain, I never told you
because you are such a busy man, but the last weeks I feel quite weak in the morning...", and saying this his attitude and expression immediately changed into very weak.
"A problem I also have", cookie continued, "is that my blood is very thick and that is why my bloodpressure gets so high. And high blood pressure is very dangerous, captain! It may cause a stroke or even trombosis! And then a lump of blood will shoot
into my brain and...".
"Cut the nonsense, cookie", I interrupted him, "don't buy any liquor or I confiscate it. And now off you go!", and there he went, still complaining to the O/S, but now in Tagallo.

This was the third time that I worked with this cookie, a tiny slim Filippino guy of about 30 years, a good cook and a very nice guy. But I also knew him as a smooth talker, a guy who could arrange everything, a businessman. I'll never forget how he
traded our old washing machine for 12 huge melons, when we were anchored on Casablanca Roads. The melons were like our washingmachine: still ok but quite old, so we ate the 12 melons in 3 days.

Coming back from Turkey, about two weeks later, we made another call at Ceuta. I reminded the A/B that I wouldn't allow liquor to be bought ashore and he promised me to instruct the crew. After some time alongside in Ceuta, I saw cookie coming back
from the shop and from his face I could tell he felt he was caught red handed.
"Hey captain!", he said playing sunshine, "I did some shopping, no big deal, just some chocolate and two bottles of dish-washing liquid. You know the dish-washing liquid we have on board is not...".
"Give me the bag, cookie", I interrupted him.
"Ah..., you see: the bottles...", the cook said with a big understanding smile, "...it's the dish-washing liquid you see in the bag. Like I tried to tell you, our dish-washing liquid...".
"Gimme the bag NOW, cook!".
"But captain, you didn't say we were not allowed to buy any liquor!" and all of a sudden there was terror in his eyes.
"The A/B told you", I replied, "I know that and you know that. And by the way, what's the difference with our last call here at Ceuta? No liquor on board for you. And now give me the bag!"
The cook realised his defeat and handed over his bag in which I found 2 bottles of brandy.
"It's not for me, captain! It's for my father, you know he is very ill. I bought this bottles to comfort him in his last days or months...".
"Or years," I added, "That's quite serious what you're telling me! Does he also have thick blood?".
Cookie was ashamed, looking at his feet, I guess he realised that you should not play with serious illness.
I took the bottles, stickered the bottles with his name and put them in the bonded stores chest.

On a sunday, just before we arrived on the river Mersey, I made an inventory of the bonded stores chest.
Cookie saw me busy and said: "Oh captain, can I have my bottles please, because the A/B is going to take them with him tomorrow, when he's going home. He is going to bring them to my father. He lives quite close to him, you know, from his house you
just follow the road and take the next main road to the right...", and then he suddenly and quickly went back in to his cabin to return with the 2 giftboxes of the wine we received in Figuera.
"Good idea cookie!", I said, "But does the A/B also know he has to take two 2 bottles in his luggage?".
"Oh yes, captain, we spoke this through yesterday. In fact he offered me to take them to my father!", and while he was saying this, I knocked on the door opposite the bonded stores chest: the cabin A/B's cabin.

The A/B opened the door, sleepy, interrupted in his sunday-afternoon sleep but cookie started immediately talking Tagallo to him.
"Shut up cook!" I snarled at him and asked the A/B if he would take the two bottles with him.
"Eeh, no captain, I don't know...", the A/B replied and he looked surprised. Still sleepy, but surprised...
Cookie started again talking Tagallo to the A/B, but I interrupted him harshly: "If you talk, talk English! I want to understand everything!".
Cookie silenced. He looked at the floor and with the two empty giftboxes and his head down he returned to his cabin...

You know, you should never make troubles with the cook. I'll tell you about that some other time.
But you know, they could give you the smallest piece of meat, or worse: the smallest portion of ice-cream.
Or even worse: they can spit in your soup, drop your steak on the kitchenfloor or in the worst case poison you!
But I guess not this cook, though a smooth talker and a (gentle) rascal, I guess he'd never hurt anyone.
He must be good guy and a good cook, because on the latest fleet crewlist I saw he's still on one of our -dijk ships...

Have a great start of the week!
Bob Kristel

Chris.dus
Berichten: 223
Lid geworden op: 11 nov 2009 13:08

Re: Sterke verhalen.

Bericht door Chris.dus »

Een kaptein die je verbied drank aan boord te halen?
Het varen is toch echt veranderd. :cry:
Waar is de tijd gebleven dat als je zo'n regel zou uitvaardigen je meteen zonder bemanning zat?
Maar nu begin ik ook te begrijpen waarom al die reders zo graag met Flippen enz zijn gaan varen.
Die pikken dit soort dingen.
Jan Kaas had zo'n order gewoon genegeerd.
Gebruikersavatar
Otter
Berichten: 554
Lid geworden op: 26 nov 2010 17:31

Re: Sterke verhalen.

Bericht door Otter »

De Filipijnse bemanning was goedkoper dan de Jan Kaas zo jij ze noemd, ikwist niet beter dan dat je geen drank aan boord mocht brengen,maar heb het wel eens gedaan natuurlijk en deed dat niet met een doos op mijn nek de gangway op wandelen het ging een beetje stiekum en heb er nooit problemen mee gehad en je moest het ook niet opzichtig in je hut zetten hoe minder het wisten hoe beter.
Ook waren er die het juist wilde laten zien en dat waren de Jan Kazen en kwamen aangeschoten op wacht en stinken naar de drank. Ik heb ook nog op een Amerikaan gevaren en daar stond alles droog in de jaren 60 en ik geloof dat dat nog is. Ieder moet er het zijne over denken maar ik vind het een goede regel want ik heb er veel ellende van gezien en ongelukken!!!
Wie onder weg is, vorderd
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Sterke verhalen.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

kwamen aangeschoten op wacht en stinken naar de drank
DAT deed je "in mien tiet" slechts eenmaal!! en was ook zo'n beetje de stomste streek die je kon uithalen, een verkeerde gewoonte die je dan zonder hulp van personeelszaken, het nakijken in het niet bestaande personeels manual en zonder gebruik van verdere voorschriften of andere formele instanties gelijk en " staande de vergadering" afdoende en voorgoed werd afgeleerd, vooor je maar de kans had om het jezelf "aan te leren" !! :roll:
Ik was " goed en wel" 2 weken of zo 7e massinist en was zo zeeziek als de befaamde zeezieke zeehond, onderweg op de Noordzee van Alesund naar Palermo, ze konden dus " in principe" zo'n kotsende en gammele Hogeboom in de MK missen als de befaamde kiespijn en ik maakte " het eerste foutje" door niet op wacht te verschijnen en werd vervolgens letterlijk m'n kooi uit getremd ( waar ik IN m'n ketelpakkie de laatste 6-8 uur had liggen kotsen) en kreeg een schop onder m'n reet op de koop toe en liep/hing/kotste de volgende 4 uur in de MK in een emmertje aan m'n arm- in MIJN MK wordt er NIERT in de bilge gekotst of gepist! :lol: , terwijl ik ondertussen af en toe de lucht van een zwaar sjekkie in de enus werd geblazen EN werd herinnert aan de heerlijke smaak van zoute haring met een pilsje :lol: Ik kan de naam van de toenmalige 2e nog noemen en voer jaren later weer met hem ook nog op de zelfde "Reus" :lol:
NIET bij machte zijn- behoudens een geldige reden zoals eventuele ziekte- om je wachie te staan, kwam neer dat iemand anders dat voor je op moest knappen......een ECHTE zgn. " NO NO" :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Sterke verhalen.

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Jan Kaas had zo'n order gewoon genegeerd.
Lapt Jan Kaas de wet dan gewoon aan zijn laars? Of houdt die zich alleen aan wetten die hem schikken? Want het is gewoon de Wet, met een hoofdletter. Er is de laatste twintig jaar heel wat veranderd aan het Wetboek van Koophandel en uit de hoofdstukken "Van de kapitein" en "Van de schepelingen" zijn heel wat artikelen geschrapt, maar artikel 411 en 412 staan nog steeds recht overeind. Google er maar eens op. Gewoon intikken: wetboek van koophandel artikel 411. Dat laat aan duidelijkheid niets te wensen over. 412 ook niet.
Als de kapitein dat ook zou negeren, net als Jan Kaas, waarom zou hij zich dan wel aan andere scheepvaartwetten houden? Waarom zou hij lhet schip dan geen voet over het merk laden?
Alles is rekbaar en voor verschillende uitleg vatbaar, maar wie simpelweg de wet handhaaft, valt niets te verwijten.

Overigens heb ik wat dat betreft in al die jaren eigenlijk nooit problemen gehad. Niet wat bemanning betreft en niet wat drank betreft. Maar dat mensen eigen drank aan boord brachten waar je geen zicht op had, kon je niet toelaten. Je behoorde je eigen drankbeleid te bepalen en te handhaven. Nogmaals: nooit problemen mee gehad.
Dat de meeste schepen nu droog staan, vind ik jammer, maar ik zie de noodzaak er wel van in en dus zou ik me ook daar in schikken. Amerikaanse schepen hebben altijd al droog gestaan. Er mag alleen een fles cognac in de apotheek aanwezig zijn, uitsluitend voor medicinale doeleinden. Dat is nog nooit anders geweest.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Sterke verhalen.

Bericht door v+d »

Het onderwerp is Sterke Verhalen.
Het kwam toch echt wel eens voor dat er iemand, lichtelijk aangeschoten, zich een weg zocht op het schip.( gelukkig waren de gangen smal)
Er moest er ook wel eens een naar zijn nest geholpen worden, ook dat kwam wel eens voor. Ooit melde zich er een bij mij op wacht in zo'n twijfelachtige staat en wel bij vertrek uit Hamburg alwaar hij getracht had al die grote bierpullen van het Zillertal te lenzen. Hij had mazzel de Hwtk was nog niet beneden, de olieman heeft hem naar zijn kooi gebracht en een andere vijfde verzocht in te vallen. Niemand heeft mij gevraagd waarom ik een andere assistent had, het is dezelfde man ook niet meer overkomen (althans voor zover ik weet).

Nu ging het over drank aan boord brengen in flessen of doosjes :roll: Sommige brachten de drank aan boord in hun eigen dieptank na uitgebreid en verdiend stappen :lol: .
In het algemeen wist iedereen zich toch wel te beheersen en zijn werk behoorlijk te doen, op een forse gagestraf zat je met je kleine loontje ook niet echt te wachten.
Chris.dus
Berichten: 223
Lid geworden op: 11 nov 2009 13:08

Re: Sterke verhalen.

Bericht door Chris.dus »

Theo, ik heb inderdaad even gegoogeld, en gelezen dat de Kaptein bepaalt of er wel of geen sterke drank aan boord komt. Dus blijft mijn punt hetzelfde. Een kaptein die dat eist, zal een stuk moeilijker een jan kaas aan dek krijgen. Tegenwoordig misschien niet, maar in de jaren 60 en 70 kan ik me daar niets bij voorstellen. Nog sterker, als je in die tijd op Zweden voer, dan gingen er zelfs dozen vol mee. Elke 10 dagen weer. Het meeste voor de handel, de rest voor als je een weekend in Karlstad o.i.d lag en op zaterdagmiddag de lokale dames op visite kwamen. en soms gewoon een reisje met ons meevoeren om in de mooneybar nog een afzakkertje te halen. Waren we dan zulke zuiplappen? Nee, aan dek was iedereen bloedserieus en kwam er echt niet iemand dronken of aangeschoten zeeklaar maken. Maar goed, ik begrijp dat het tegenwoordig anders gaat. Zwemvestje aan, helmpje op. Amerikaanse toestanden. Maar ok, die yanken zijn in dat soort zaken altijd al achterlijk geweest.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Sterke verhalen.

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Drankgebruik en drankmisbruik aan boord, daar kan iedereen die gevaren heeft wel over meepraten.
Het drankgebruik op tankers lag duidelijk boven het landelijk gemiddelde, maar potjes pakken deden we altijd na de wacht en de dagdienst had de mazzel in het weekend te kunnen uitslapen.
Drankmisbruik, dus dronken op wacht komen betekende meteen de zak of een ernstige waarschuwing.
Dit gold niet voor een hwtk die alleen maar voor zijn diploma aan boord zat, de MK werd toch door de second gerund dus hoe meer die zoop des te minder last hadden ze van die man.

Ik heb meegemaakt dat die ouwe op de Caltex Arnhem met ernstige delirium tremens in Bahrein van boord moest omdat de zegelkast al langer dan een week niet open kon vanwege de reisjes tussen Bahrein en Ras Tanura.

Op de oversteek werden er op de Gulftankers in het weekend ook wel eens wachten geruild, dan liep de ene stuurman een wachie door zodat de ander eens lekker door kon zakken samen met de dagdienst. :wink:

Ik heb in 1970 toen ik met studieverlof was de proefvaart van de Putten meegemaakt, het nieuwste paradepaardje van Triton.
De hele hoge druk van de Lloyd was aanwezig en we gingen een hele nacht een beetje crossen op de Noordzee.
Als matrozen waren studerenden (dus geen studenten, want ze zaten voor hun 1e en 2e rang) aan de Hogere Zeevaartschool in Rotterdam voor een reisje aangemonsterd om voor en achter te maken.
Het losgooien ging nog wel.
Ik had 's nachts de hondewacht en kreeg tijdens die wacht te horen dat ik maar door moest blijven lopen tot we 's ochtends om 9 uur de loods bij de Maasboei konden oppikken.
De hele nacht kreeg ik allerlei dronken figuren op bezoek die me de meest stomme vragen stelden terwijl ik op verzoek van de Wtk's diverse snelheden moest varen en af en toe klappies achteruit moest geven, daar waren ze in ieder geval goed met hun werk bezig.
Dus na een nachtje rondcrossen en zoveel mogelijk de scheepvaartroutes en vervelende vissermannetjes ontwijken pikten we 's ochtends de loods op.
Voor en Achter.
Daar kwam me toch een zootje ongeregeld de bak opstrompelen, dat waren de "Studerenden".
Die waren de hele nacht doorgegaan en konden echt niet meer op hun poten staan.
Sleeptros uitgeven, meteen maar die hele tros en een lol dat ze hadden...
De hele tros lag op de sleepboot.
Hoe het voor en achter zich verder afspeelde weet ik ook niet precies meer, maar herinner me allerlei over elkaar tuimelende figuren die met de trossen bezig waren.
Heb toen we vast lagen zelf een stevige neut gepakt.

Maar dit waren wel stuurlui die voor hun tweede en eerste rang bezig waren en even vergeten waren dat ze als matroos gemonsterd waren.
Daar hoort voor en achter maken ook bij.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Sterke verhalen.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Maar goed, ik begrijp dat het tegenwoordig anders gaat.
Ik wil me niet in deze conversatie mengen, maar slechts even een voor mij " unieke ervaring" aanstippen. Ik kwam dus als Jan Kaas vroegaah uit een " Oliepot op de Christelijke Nederlandse Langen Omvaart" cultuur waar je dus zelf wel uitmaakte of en wanneer je een borrel of pilsje dronk. Wat je dus NIET moest doen is hiervoor al omschreven. In 1981 trad ik in dienst van de Canadese Oliemaatschappij Dome Petroleum, welke zowel " landbased" als ook offshore operationele zaken had, zowel in de Canadese Beaufort Sea en elders.
Toen ik in Calgary op personeels zaken de eerste dag even de nodige paperassen moest tekenen, medische verzekering, bankrekening en "weet ik veel" werd me ook eventjes een formulier onder de neus geschoven wat IK moest tekenen en wat de aanwezige personeels man- ik kan je zijn naam nog noemen- dan ook tegelijkertijd even moest tekenen " als getuige".waarbij ik op schrift en in heel duidelijke wettelijke taal verklaarde dat ik de " alcohol & drugs vrije policy" van de Maatschappy had gelezen, het was mij uitgelegd en ik had GEEN vragen EN ik had heel goed begrepen dat IK....indien gepakt reeds bij VOORBAAT eventuele protest rechten vaarwel had gezgd en dus GEEN enkele poot had om op te staan en " ter plekke" de zak kreeg zonder verder enig " recht van spreken"

Ik had daar in principe geen enkele moeite mee, maar het was me dus nog NOOIT overkomen dat me dat " ZO serieus" even werd duidelijk gemaakt. Toen ik hem voor de grap vroeg wat er gebeurde "als ik niet tekende"???.......toen moest ie lachen, DAN werk je hier dus NIET!
Toevalliger wijze had ik nog onlangs kontakt met de toenmalige Kapitein op een Nederlandse hopperzuiger daar in de Beaufort, waar " the company" even onaangekondigt midden op zee met een helicopter aan kwam karren, op het helicopter dek landde en een " search" deed.
Mochten er personen zijn die dit soort verhalen betwijfelen dan bevestigt dat slechts dat ze er " niet bij waren", want ik stond er bij dat een very SNR. Vice President Produktion, dat was dus om de donder niet de eerste de beste knakker, bij aankomst in Tuktoyaktuk met het Maatschappij vliegtuig door de aanwezige security baas werd verzocht om zijn tassie even te openen ( dit MOET een inside job zijn geweest!)
Hij protesteerde........" of die gozer wel wist wie HIJ was etc. etc." maar z'n tassie ging open en er kwam een fles whiskey uit, hij kwam het terminal hokkie dus NIET uit, zat op het terug vliegende vliegtuig EN kreeg de zak!
Het IS in de offshore een absolute en reeds vele jaren bestaande normale zaak dat de zaak offshore DROOG is, inclusief soms urine testen, dus geen alcohol of andere zaken IN je bloed als je bij de chopper staat, VOOR je offshore gaat!! Jan Kaas of geen Jan Kaas. waarvan akte!!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Hanseaat
Berichten: 73
Lid geworden op: 30 jun 2015 19:37

Re: Sterke verhalen.

Bericht door Hanseaat »

You know, you should never make troubles with the cook

Wat zei Jan de Hartog ook al weer? "Behandel de kok alsof hij een mooie, jonge, rijke weduwe was"?
(voorheen deventer05)


Plaats reactie