Sterke verhalen.

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Re: Sterke verhalen.

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Degenen die dit nog niet gelezen hebben kunnen HIER genieten van een boek van Jan Noordegraaf. :wink:

Gert Schouwstra
Berichten: 389
Lid geworden op: 23 sep 2007 19:38
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Sterke verhalen.

Bericht door Gert Schouwstra »

Ik had deze nog nooit gelezen, Jos en vanavond in een keer uitgelezen.
Gert
- Varen is Leven -
hansvanloo
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 dec 2016 13:56

Re: Sterke verhalen.

Bericht door hansvanloo »

Hoi Maarten,

Eindelijk na al die jaren begint mijn familie het nu langzamerhand ook te geloven.

Met hartelijke groet,

Hans van loo.
4e/3e WTK Antillian Brewer/Antillian Star.
Jacob Bothof
Berichten: 1474
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Sterke verhalen.

Bericht door Jacob Bothof »

Even opnieuw een beetje deze topic opwarmen,
Zo ouwe zeeschuimers en walsmurven die we uiteindelijk allemaal geworden zijn :wink: , maar in onze gedachten
nog steeds op ouwe of nieuwe schepen vertoeven en de leuke en minder leuke tijden herbeleven :( .
Gezien de belabberde laatste dagen :x , veel regen en soms een hagelbui waardoor ik niet in de tuin kon hobbyen ben ik in de topic Sterke Waargebeurde verhalen gedoken.Eerlijk gezegd heb ik mij van begin tot het eind zitten verkneukelen :lol: .
Maar al met al, voor vanavond gooi ik de Toko toch op slot en ga van een heerlijke versnapering genieten :) voor ik aan
tafel ga.Alleen doe ik het hier zonder jassie ToeTop en op m'n slippers.
Bij ons aan boord waren de kledingvoorschriften nooit zo streng, als de ouwe het nodig vond was het allemaal
in het blauw of wit of kaki (stuurlui meestal in het wit, het zwarte koor bijna allemaal kaki.)
(een nieuwe 2de stuurman, tafelhoofd , heeft me wel eens de salon uitgestuurd omdat ik op m'n slippers aan tafel kwam
maar die kwam bij een herenclub vandaan :mrgreen: .Maar die was na een reis snel vertrokken.)
Ik hoop nog eens een paar waargebeurde sterke verhalen tegen te komen.
Jacob.
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 630
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Sterke verhalen.

Bericht door Erikdepooter »

Mm.
Probleem is, dat het sterke verhaal meestal ergens over gaat. Veel van mijn sterke verhalen / anecdotes slaan op tankers en staan dus ook op "mooie tankers".
Want een tanker is meestal mooi, zit hoogstens niet lekker in de tjet. En dat komt weer doordat er op personeel werd bezuinigd of die Ouwe niet kon slapen bij het geluid van de luchthamertjes aan dek.
Voorbeeldje? viewtopic.php?f=1&t=327&p=236259&hilit=Mitra#p236259

Oh ja en voor de liefhebbers: Ik heb ze gebundeld beschikbaar. Belangstelling? Laat mar weten!
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
sparks
Berichten: 241
Lid geworden op: 09 feb 2015 22:52

Re: Sterke verhalen.

Bericht door sparks »

nou over kledingvoorschriften heb ik geen sterk maar een belachelijk verhaal. Ik was op Nederlandse schepen altijd gewend dat als je in normale schoon gewassen kleding aan tafel kwam dat geen enkel probleem was. Toen ik op een Belgische boot terecht kwam en we de Caraib naderden werd het weer tijd voor de korte broek. Wat schetst mijn verbazing toen ik fris gewassen en in schone maar korte broek aan tafel wilde gaan zitten, volgens de kapitein kon dat niet. Nou had de man wel meer middeleeuwse denkbeelden dus we hadden al wat mee gemaakt maar deze zag ik toch niet aankomen. Toen ik als lastige ollander vroeg waarom niet, kreeg ik als antwoord dat hij mijn kloten kon zien. Ik vraag aan 2 man die al aan tafel zaten of zij daar ook last van hadden maar nee die zagen toch echt helemaal niets. Dus ik vroeg de man nogmaals waarom niet waarop hij niet verrassend over muiterij begon als ik toch ging zitten (Wie een leuk geel Belgisch zeemansboekje heeft gehad weet dat er op de laatste bladzijde een aantal wettelijke teksten over muiterij stonden) had hij een patent op als hij tegen gesproken werd.

Gek genoeg mocht ik wel in korte broek in de matrozenmess eten van hem, dus dat maar gedaan en werd het toch nog gezellig want er schoven steeds meer mensen in korte broek aan in die mess toen het lekker weer bleef. Was ook weer niet de bedoeling mochten we helemaal nergens meer in korte broek aan tafel op een gegeven moment. wat een manier om je schip te runnen, de man was buitengewoon populair begrijpen jullie wel.
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Sterke verhalen.

Bericht door Breeze »

Bij dit sterke verhaal zijn er 2 problemen. Ten eerste is het eigenlijk geen sterk verhaal, want elke letter is waar gebeurd. En ten tweede komt er maar zijdelings iets drijvends in voor en dat kan nog geeneens zelf varen ook.

In 1978 heb ik een paar maanden in de Perzische Golf doorgebracht, omdat mijn werkgever zo slim was geweest om 3 grote cutterzuigers met een (ongebruikelijke) produktiegarantie te verkopen aan het baggerclubje van de Sjeik van Abu Dhabi. Hij moest wel, want zijn Sjeikvriendje in Dubai had ook een grote zuiger besteld en hij was rijker, dus vandaar 3. Daarna was het ineens geen baggerclubje meer maar een baggerclub.

Afbeelding
Eén van de 3 cutterzuigers de Umm Elzemoul. Op de VHF: Zemoel, zemoel

Als ik zo terugkijk op die tijd aan de PG zat die best vol met bijzondere gebeurtenissen. Een paar die opwellen.

Na een dag werken (ja echt) op de net onder garantie afgeleverde cutterzuigers, stond onze Japanner (zal wel een Coyota Torolla zijn geweest) in de volle zon te wachten op de kade om ons naar het hotel en de kouwe klets terug te brengen. Het gezelschap bestond uit gekneisde baggerschippers en machinisten en die wisten wel raad met zo’n vers kantoorpikkie. Als gunst mocht ik de eerste keer de Coyota naar het hotel rijden, want zij waren te moe. Het instappen duurde erg kort en het kontaktslot heb ik nooit bereikt. De routine was namelijk als volgt: het portier openen, voorzichtig reiken met de sleutel naar het kontaktslot, starten en dan de AC vol aan. Vervolgens een paar minuten in de schaduw wachten tot je geen brandwonden meer kreeg van de kunststof stoelen.

Afbeelding
Ons verblijf, de Ramada Inn, was best wel lux, zeker voor die tijd. Achter het hotel was het oude vliegveld, gescheiden door de Creek, uiteraard gebaggerd door een van de kleine cutterzuigertje van de Sjeik. De allereerste klus daarvan was een mooie ruime zwaaikom maken voor het Sjeikpaleis. Daardoor kon hij met een elegante boog zijn Sjeikspeedboot afmeren voor de Sjeiksteiger.

Ik volgde een collega op in Abu Dhabi, die mij bij onze werkoverdracht trots zijn koffer liet zien. Hij had elke dag de kleine hotelzeepjes verzameld en die lagen rijen dik in zijn koffer. Ik geloof dat ik gezegd heb: dat is mooi.

De SABENA station-manager was gestationeerd in de Inn in een king-size hotelkamer. Het was een gezellige vent en na een paar borrels klapte hij wel eens uit de school. In die tijd was er nog een strikte scheiding tussen luchtgastvrouwen voor de eerste klasse en de klootjesvolk-klasse. Eén zo'n eerste klasser hield zich meestal wat afzijdig van haar collega's en na enige tijd werd duidelijk waarom. Waarschijnlijk tegen goede Dirhams of goede Dollars, dook zij regelmatig de koffer in van zo'n rijke soepjurk.

Om het rijtijdenbesluit (sorry vliegtijdenbesluit) te kunnen aanhouden verbleven er regelmatig overblijfbemanningen in de Ramada Inn, soms wel voor enige dagen. Op een goede dag was er een Lufthansa bemanning van een Boeing 707, die werd aangevoerd door een Nederlandse piloot. Die had in een moeilijke KLM-tijd zijn dure opleiding te gelde gemaakt bij onze oosterburen. Het was gelijk dolle pret, vooral toen bleek dat van zijn meegebrachte surfplank onderin de 707, helaas de giek was thuisgebleven in de Heimat. Gelukkig had het hotel een paar eigen zeilplanken te leen. In de hotelbar kwamen er allerlei verhalen los. Zo vertelden ze dat bijna alle piloten en stewardessen min of meer gebroken of moeilijke relaties hadden. Het probleem: teveel tijd en teveel geld, oh ja en teveel verleiding. Verder keken ze neer op de toen net geïntroduceerd wide-body's. In hun Boeing 707 was het veel gezelliger.
Afbeelding

De verhouding was zo goed geworden dat ik een geslaagde poging deed om mijn terugvlucht om te boeken naar Lufthansa. Uiteraard werd ik na de start uitgenodigd op de bok. En als zweefvlieger vertrouwden ze mij de stuurknuppel toe voor een stukje stijgvlucht, levellen op kruishoogte en daarna een flauwe S-bocht boven Jubail. De passagiers hebben er niets van gemerkt, dus het was best goed gegaan. Maar toen ging de Duitse co-piloot steeds zuurder kijken en ben ik maar een poosje naar achteren gegaan voor een uitgebreide eerste-klasbehandeling.
De Boeing 707 (en ook andere kisten) had een ingebouwd probleem met de stabiliteit om de top- en de langsas, ook wel bekend als de "Dutch roll mode". Die maakt dat er een gelijktijdige rol- en gieroscillatie ontstaat. Om dat tegen te gaan is er een yaw-damper ingebouwd, die voortdurend aktief is. De gezagvoerder vond dat elke passagier recht had op enige opwinding tijdens de vlucht, dus hij schakelde dan de yaw-damper uit en was altijd benieuwd of dat voldoende onrust achterin veroorzaakte.
De aanvlieg en landing heb ik ook voorin meegemaakt. Bij de aankondiging na touch-down, vertelde onze opperluchtheld aan de opperstewardess dat ze het volgende moest zeggen over de PA: "Ladies and Gentleman, please keep your fucking ass down, until we come to a complete standstill". Hij beweerde dat er ooit een vliegmeisje was geweest die die zin inderdaad had uitgesproken.

De metingen voor de produktiegarantie zijn succesvol verlopen. De in- en uitsurvey van het gebaggerde materiaal werd opgenomen door een Engels Geodesie-bedrijf. Ik dacht altijd dat Engelsen onkreukbaar waren, maar dat viel gelukkig mee.

Adri
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Sterke verhalen.

Bericht door v+d »

Dat is maar één verhaal er is vast nog meer?
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Sterke verhalen.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Ik dacht altijd dat Engelsen onkreukbaar waren, maar dat viel gelukkig mee.
Die donderse baggeraars....as't FF kan dan willen ze graag 2 x betaald worden voor iedere kuub :lol: OF ze laten express een 100 kuub of zo in de bak voor de bakkenzuiger zitten......OF ze zetten " de stok op de klomp" :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2199
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Sterke verhalen.

Bericht door Jinny »

v+d schreef: 28 nov 2018 18:05 Jinny hou je niet in, we hebben ook een afdeling sterke verhalen en zijn ook nieuwsgierig.
Wel, zoals sommige mensen hier weten hebben wij een oude roestige tobbe (er zijn er zelfs die wel eens aan boord zijn geweest).
Ding is 10 meter en van staal.
Bouwjaar ergens tweede helft jaren '70.
Inclusief RVS beluchtingschoepjes in de romp om de 'machinekamer' van frisse lucht te voorzien...

Afgelopen voorjaar waren we op weg van Schagen (ligplaats) naar Grou.
Heel verhaal over het waarom, maar we hadden weinig tijd.
Zaterdag vertrek naar Medemblik om zondagochtend vroeg over te gaan steken.
Zondag was het niet heel best weer, windkracht 5 uit het oosten, dus golven op de kop en net ff hoger dan we eigenlijk comfortabel vinden.
Golfhoogte was zodanig dat er af en toe een golf door het gangboord liep, geschatte hoogte dus een meter.
Maar we zeuren niet, de boot moet het kunnen hebben dus waarom die twee vrouwen niet..

Twee uur varen, Medemblik Stavoren.
Tobbe hield zich uitstekend, motor pruttelde fijn voort en met een gangetje van 10 km/h tegen de golven in.
Na een uurtje pruttelen keek ik eens de kajuit in en ik dacht, 'zie ik daar voorin nu water?'
Ja dus, water.
Wat de hel en ongestelde duivels komt dat vandaan???????
Dit gaat niet goed, midden op het IJsselmeer....
Terugkeren geen optie, dus de dood of de gladiolen, we gaan door.
Water werd zoetjes aan steeds meer, en na verloop van tijd had ik de oorzaak....
Wie raad het?
Inderdaad, "Inclusief RVS beluchtingschoepjes in de romp om de 'machinekamer' van frisse lucht te voorzien" welke bij nader inzien een 80 mm gat achter ieder schoepje had.
Iedere golf die het gangboord bereikte spoot een straal water van 80 mm dik in het schip zolang de golf liep, aan twee kanten van het schip.
Dat we bij de sluis van Stavoren lagen stond er dik twee cm water achter in de kajuit, dus zeker 6 voor op de vloer....

Mijn angstigste overtocht ooit..
De schoepjes zijn diezelfde reis nog verwijderd en vervangen door ducttape.
Ze gaan deze winter dichtgelast worden...
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?


Plaats reactie