Mysterieuze verschijnselen.

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Mysterieuze verschijnselen.

Bericht door K.Brouwer »

Wellicht een mogelijkheid Jan. Maar ja, in de tropen?. Weet eigenlijk ook niet meer of het niet andersom moet zijn. Eerst die kleine verlichte bol en als laatste dat felle witte licht. Staat mij bij dat dat felle witte licht het eerste was. Daar was alleen maar oerwoud en geen fabrieksterreinen of zo.Daarom vond ik dat zo gek en ben m'n camera uit m'n hut gaan halen. Denk dat dit vanaf het potdeksel van de brugvleugel
heb geschoten.Heb er geen aantekeningen van gemaakt ( stom, ik weet het!) dus weet niet eens meer welke haven dat nu was. Ook eens samen met de loods bij het aanlopen van de Suriname rivier een "groene flits" waargenomen. dat was op de Atl. Sky tussen 6/77 en 7/78. Wat wij zagen bij zonsopkomst was een groene punt net boven de boomtoppen van het oerwoud wat zich zeer snel in een rechte lijn verplaatste van bb naar sb en weg was het. We keken elkaar en zeiden...laten we dit maar voor onszelf houden want geen hond die dit geloofd. Wikipedia erop nagekeken doch wat wij zagen wordt nergens als zodanig omschreven.Dit is trouwens voor het eerst dat ik dit vertel.

Groeten, K.Brouwer

P.S. Jan, als je de beelden in een stuk kleiner formaat zet zie je de beelden nog beter. Had deze beelden bij DvdH vandaan gehaald en in downloads gezet, daar waren ze een stuk kleiner maar
veel beter te zien.

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10598
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Mysterieuze verschijnselen.

Bericht door jdbvos »

Ik heb ooit eens gelezen -naar ik meen in een NationalGeographic of zo- over het vermoeden (!) van gigantische 'microbursts'; een macroburst, zeg maar...
Naar aanleiding daarvan is er in Hollywood meteen weer een rampenfilm over gemaakt, genaamd "Dancer" of zoiets.
Het berustte op - en dat is puur mijn herinnering ervan- het gegeven dat er 'gaten' kunnen vallen in de temperatuurlagen in de atmosfeer, en er zeer koude downstreams plaatsvinden, en dat sommige daarvan zelfs het aardoppervlak kunnen bereiken en daar eveneens zeer lage temperaturen kunnen veroorzaken.
Dat fenomeen zou overal ter wereld, dus ook in de tropen, plaatsvinden....(de film is vaag op dit fenomeen gemaakt, maar zulke gevolgen bestaan alleen in "breinen" in Hollywood)

Stel nou, dat dat waar is....dan zou je ook een hele grote kunnen voorstellen; eentje met een grote diameter...
Die zou dan een 'warme vochtige luchtbel' kunnen insluiten, daarop het vocht daarin bevriezen, wat weer het zonlicht fragmenteerd, et voilá: dat zou jouw foto's kunnen verklaren.....
Maar of het allemaal waar is ... :roll:

Je zou ze eens op kunnen sturen naar die weerspersonen van RTL.... Jos weet het adres ! Betrekken we die ook in het macroburst-complot :mrgreen:

Maar een vreemd gezicht is het idd !

Btw: die 'groene flits' ken ik ook ! Alleen bij zonsondergang. Maar 'men' zegt dat het ook bij zonsopkomst voorkomt, maar dat heb ik nooit gezien....Daarentegen: ik stond ook niet zoveel op een brugvleugeltje te koekeloeren als de gemiddelde nauticus.....
Ik begon daar op te letten na het lezen van Jules Verne's boek daarover, héél toepasselijk "De groene flits" genaamd....
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
stoker
Berichten: 30
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:59
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Mysterieuze verschijnselen.

Bericht door stoker »

Groene flits heb ik ooit ook eens gezien.
Nooit begrepen wat het was.
Nadat ik het vorige bericht had gelezen heb ik op Google "groene flits" ingetikt.
Volop informatie, we hebben het ons niet verbeeld, het bestaat echt.

Groeten
Stoker
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Mysterieuze verschijnselen.

Bericht door K.Brouwer »

Toen ik die groene flits jaren geleden eens opzocht op i-net kwam ik er dus ook achter dat dit bestond.
Nu pas weer eens gekeken en men heeft het overal over dat die flits a.h.w. op een vast punt net boven de horizon verschijnt en na enkele seconden weg is.

Wat die ( Nederlandse loods ) en ik zagen was een dikke groene punt welke ik op pakweg 4 streken over bb in de gaten kreeg en toen de loods erop attent maakte, en deze vrij snel over de top van de jungle in een rechte lijn tot ruim 4 streken over sb ging en toen verdween. Deze omschrijving heb ik nergens kunnen vinden. We waren nog enkele mijlen van de riviermonding af en die groene punt scheerde dus iets boven de boomtoppen. Er was dus geen horizon zoals je op zee ziet. Hij zat daar dus een klein stukje boven.

Ben dus wel nieuwsgierig wat de uitleg zou kunnen zijn dat we naar een snel bewegende groene punt
stonden te kijken i.p.v. een stilstaande.

Groeten, K.Brouwer
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Mysterieuze verschijnselen.

Bericht door Brazuca »

Koert, in dat tijd-frame waren er veelvuldige UFO waarnemingen, en lichtverschijnselen om en nabij Ilha de Colares in de deelstaat Pará. Wat niet al te ver van Guayana af ligt. Kijk hier maar eens: ILHA DE COLARES
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14434
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Mysterieuze verschijnselen.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

veelvuldige UFO waarnemingen,
Inclusief Kleine Groene Flitsende mannetjes met eeen groot oog boven de neus :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Mysterieuze verschijnselen.

Bericht door K.Brouwer »

Interessante link dick/brasil bedankt hiervoor. Inderdaad zat ik daar bij Paramaribo rond die tijd (monsterboekje nagekeken). Hoewel geen ruimteschip herkend, alleen een zeer snel horizontaal bewegend "groen lampje".

Groeten, K.Brouwer
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10598
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Mysterieuze verschijnselen.

Bericht door jdbvos »

Laatst kwam ik bij een stoplicht, en mijn voorganger kwam "in aanraking" met een brommerrijder die eveneens meende een groen lichtje gezien te hebben.... :mrgreen:

Maar zonder dollen, Koert....als je zoiets hebt gezien, en je krijgt nergens een antwoord, houdt je dat uiteraard bezig.
Ik heb ooit een enorm draaiend wiel gezien op het water, vlgs mij ook hier wel eens vermeld: ik kwam uit de MK (en dan moet je ff wennen aan het licht), en keek over het water, en zag aan de zonzijde een enorm draaiend (horizontaal) (wagen-)wiel op het water, compleet met de spaken en de naaf ongeveer op de kim, en nét een tikkeltje sneller draaiend dan onze snelheid. Ik begreep meteen dat ik naar een natuurfenomeen qua reflectie ofzoot stond te kijken, maar had het nooit eerder gezien.
Dus: ik langs de buitentrappen naar de brug, af en toe naar het wiel kijkend, en stap de stuurhut in om de ouwe te vragen of hij de mirage ook had gezien, lopen naar buiten, en je snapt het al: wég wiel !
Ik heb in 'een' boek er daarna eens over gelezen dat iemand daarover schreef, en heb dat fenomeen zo links-en-rechts eens aan weerkundigen voorgelegd, maar je krijgt er geen antwoord op...
Nog steeds hoor ik een enkeling wel eens vertellen dat wiel eveneens te hebben gezien...

En uiteraard zijn er nog steeds mysteries.....
Wat te denken van deze sporen onder m'n keukenraam....
...het 2-potig monster, met 1 klap van een staart ernaast ???... :lol:
Bijlagen
resized_WP_20150206_001.jpg
resized_WP_20150206_001.jpg (209.11 KiB) 2218 keer bekeken
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Mysterieuze verschijnselen.

Bericht door Brazuca »

Het verhaal van "het meisje met de cape" staat nu in definitieve versie op mijn website:

- - -
Ref: Groene flits
@Koert, daar was in die tijd meer aan de hand. De Braziliaanse strijdkrachten hadden een contingent militairen naar het eiland gestuurd en hebben daar vele foto´s en films gemaakt. De militairen werden teruggetrokken op verzoek van de USA..., en daarna werd de informatie 'classified' verklaard. Nu zijn een aantal van de documenten vrijgegeven, maar de foto´s en filmpjes nog niet.

Kijk ook maar eens hier. Dat betreft een ander tijdperk (1958), maar de observatie werd gedaan door diverse militaire wetenschappers aan boord van een Braziliaans marineschip.


Plaats reactie