foto gezocht van de oude Coral Meandra / PJLZ

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jandezeeman
Berichten: 550
Lid geworden op: 21 jul 2005 22:09
Locatie: Hellevoetsluis/Doha

Re: foto gezocht van de oude Coral Meandra / PJLZ

Bericht door jandezeeman »

Op de site van Rosenkranz pictures, staan er nog een paar, allemaal van de rede van Mumbai,
maar die leveren ook niets op.

Gr

Jan
Op een stille zee kan iedereen stuurman zijn.

Sparks Jan (R.I.P.)

Gemonsterd op de oude Coral Meandra / PJLZ

Bericht door Sparks Jan (R.I.P.) »

[attachment=0]De Coral Maeandra bezig met lossen van ammoniak aan de steiger in Ellesmere Port, bij Liverpool.jpg[/attachment]

Monsteren op de Coral Meandra

't Was 1 Maart 1976, 's middags ongeveer 18.00 uur. Ik was nèt thuis met m'n vrachtwagen van een lange vermoeiende dag, toen de telefoon ging.
Het was Dhr. Frans Eisenloeffel van de fa. Wijsmuller uit Baarn. Zijn vraag was kort en duidelijk: "Kun je vanavond om 10 uur varen"....
Dat viel nogal rauw op m'n dak, om het zacht uit te drukken, omdat ik al een tijdje niks van Wijsmuller had gehoord. Ik had daarvoor al een paar reisjes voor hun gedaan als Sparks op nieuwbouwschepen die weggebracht moesten worden naar Shanghai, Basrah, Curaçao enz.

(Intussen stond ik ook al bij Rederij Vroon uit Breskens in de kaartenbak, want ik had gehoord, dat die ook regelmatig marconisten nodig had en de kans zat erin, dat ik binnenkort bij hun zou komen te werken.)

Terug naar Wijsmuller: Dhr. Eisenloeffel zat erg omhoog, zei hij. De "Coral Maeandra" lag op dat moment in de 7e Petroleumhaven en een paar uur voor vertrek had de complete Indonesische bemanning en-bloc ontslag genomen vanwege een conflict met de Rederij. En omdat het schip die avond nog moest varen, had de Rederij zijn toevlucht gezocht bij "Uitzend-bureau" Wijsmuller. Die beloofden, dat het voor elkaar zou komen en het schip vóór middernacht absoluut zou vertrekken.

(Onderwijl moest mijn vrouw thuis nog snel een chauffeur zien te regelen voor mijn vrachtwagen, die ook al volgeladen achter het huis stond.
(ons eigen transport-bedrijf)
Kortom....paniek alom!

Bij Wijsmuller werd intussen stad-en-land afgebeld om een bemanning bij elkaar te krijgen. In Groningen werden twee studenten bereid gevonden om als "matroos" aan te monsteren....in Soest werd een 2e stuurman gevonden die al een tijdje thuis liep en in Maastricht probeerden ze een WTK en z'n vrouw op te sporen om als machinist en kok dienst te doen. Maar omdat het nèt carnaval was, waren deze twee niet te vinden. Kortom....het werd een allegaartje van bemanningsleden die zich op die avond naar Rotterdam spoedden, maar ze hebben het gered, ....tenminste....

Ik vroeg aan Hr. Eisenloeffel of hij wist welke radio-installatie er op het schip stond, maar hij had geen idee. En toen kwam het.... hij zei, dat ik niet als Sparks zou aanmonsteren, maar als matroos. (Maar wèl met het salaris van Sparks, zei hij er gauw achteraan...).

Hr. Frankema van Wijsmuller kwam me met de auto in Ermelo ophalen. Ik zei nog, dat ik totaal geen verstand had van het werk wat een matroos doet.
Dat geeft niks, zei hij, want dat kun je best. "Je bent toch vrachtwagen-chauffeur? Dan kun je ook een schip besturen en bij voor-en-achter moet je gewoon doen, wat de stuurman zegt" Nou, dat klonk best redelijk in m'n oren. Dat kon toch niet zo moeilijk zijn..?

Toen we in 't pikkedonker aan boord kwamen werden we meteen gemonsterd (door wie weet ik niet meer) en werd gezegd, dat we over een uur zouden vertrekken. Ik heb o.a. twee andere matrozen zien aanmonsteren maar toen we later op zee zaten, heb ik ze nooit meer gezien.
Die zijn waarschijnlijk in Hoek van Holland met de loodsboot alweer terug naar de wal gegaan...

In de hut aangekomen zonk de moed weer in m'n schoenen. Wat een beestenbende. Overal lag rotzooi.... een half opgegeten maaltijd, vuil wasgoed en een beslapen kooi en beddegoed op de grond. Ik moest m'n hut delen met nòg twee mensen. Dat was ook even wennen...

Maar er was geen tijd om daar lang bij stil te staan. Ik moest me snel in m'n ouwe kloffie hijsen want het was al meteen voor-en-achter. Om op de bak te komen, moest je nogal wat klimwerk verrichten, want overal liepen leidingen en stonk het naar ammoniak...kortom een heel ander schip dan de schepen die ik gewend was.Vreemd schip....donker...

Ik moest van de 2e stm op de bak aan de winch gaan staan om te trossen in te hieuwen.... ik was immers vrachtwagen chauffeur....
"Dan kun je ook wel een winch bedienen"....Maar dat viel nog lang niet mee. Het duurde wel even voordat ik door had hoe die hendels allemaal werkten en ook voordat ik begreep wat de opdracht: "dubbel werk" betekende

Om kort te gaan... we zijn wel los gekomen van de kade en uiteindelijk de Nieuwe Waterweg opgevaren richting Liverpool. Ik moest meteen naar m'n kooi, want om 4 uur moest ik naar de brug om als uitkijk bij de 1e STM wacht te lopen. Uitkijken was voor mij niet zo moeilijk. Ik keek eerst op de radar en als ik daar een echo onze richting uit zag komen, dan liep ik snel naar het raam en riep vervolgens: "Schip op één streek aan bakboord" en dat soort dingen. Omdat de 1e STM niet zulke goeie ogen had, maakte ik daar een goeie beurt mee....

Kwart-voor-acht zei de STM, dat ik een por-rondje moest gaan maken. Dat was ook weer iets geheel nieuws voor mij. Ik wist niet wie ik allemaal moest porren, laat staan waar hun hutten waren. Eerst moest ik de kok gaan porren, zei hij, want dat is na de kapitein de belangrijkste man aan boord. Maar ook dat is allemaal in orde gekomen, met hulp van een persoon die ik ergens tegenkwam.

Een volgende keer zal ik de rest van m'n verhaaltje vertellen van dit reisje, wat maar drie weken heeft geduurd, maar voor mijn gevoel wel drie maanden duurde....

Hartelijke groeten van Sparks Jan Loedeman (nu even Matroos Jan)
Bijlagen
De Coral Maeandra bezig met lossen van ammoniak aan de steiger in Ellesmere Port, bij Liverpool.jpg
De Coral Maeandra bezig met lossen van ammoniak aan de steiger in Ellesmere Port, bij Liverpool.jpg (98.2 KiB) 2583 keer bekeken
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: foto gezocht van de oude Coral Meandra / PJLZ

Bericht door Brazuca »

Jan,

Dat verhaal van die staking had ik ooit gehoord, maar dat er heel snel een nieuwe bemanning geregeld moest worden niet.
Ik ben pas in 1978 bij Koraal in dienst gekomen, en toen hadden ze toch wel redelijke goede arbeidsvoorwaarden.
Misschien dat ze naar aanleiding van die staking het personeelsbeleid aangepast hebben, want we voeren toch ook met Indonesiërs als bemanning en Nederlandse officieren (op een uitzondering daargelaten)

Als je nog meer verhalen hebt, schroom niet ze te plaatsen.

groeten,
Dick
Wil P M

Re: foto gezocht van de oude Coral Meandra / PJLZ

Bericht door Wil P M »

De opmerkingen bij de foto's van Relchem Isha kloppen niet.

Anthony Veder had de ms. Coral Meandra verkocht in India voor de sloop met in het contract, dat ze niet door verkocht zou worden.
Maar dat is wel gebeurt met een beperkte goedkeuring om alleen tussen Mumbai (Bombay) en Hazira te varen.
In Hazira is diepgang beperking.
Dus dat "ponton" is geen ponton, maar dat zijn extra aan gelaste zijtanken om de diepgang te beperken om Hazira aan te kunnen doen.
Ik heb er in gelost op de binnen rede van Mumbai vanuit ms.Prins Philips Willem en vroeg aan een bemanningslid: Is dit een nederlands schip geweest?
Yes, sir, it was the ms. Coral Meandra.

Nou, toen heb ik gevraagd of ik even mocht rond kijken.
Ze voeren met heel wat meer bemanning als wij nederlanders.
In de compressor ruimte stonden bij elke afsluiter mensen.
Het lossen moest ook langzaam gebeuren, omdat ze anders te hoge drukken kregen in hun lading tanken. Propyleen was het, dat we losten -48 graden kookpunt = 0 druk.

Maar ze hadden het verder goed voor elkaar voor een 25 jaar oud schip.
Okee, de schoorsteen bleef wel zwarte rook uit stoten, toen ze vertrokken naar Hazira.

De reden, dat Anthony Veder het schip liet slopen, was dat het 6 miljoen gulden zou gaan kosten om het schip door het groot survey van 25 jaar goedgekeurd te doen krijgen.

Nou is het verhaal van het schip wel compleet, denk ik.

Groetjes van
Wil P M


Plaats reactie