Werkspoor-Lugt

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14439
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Werkspoor-Lugt

Bericht door Harry G. Hogeboom »

was mooi meegenomen voor mijn studieverlof.
Ik weet er alles van Jos2, ik heb het echter niet - tot m'n spijt- met "lampies wisselen kunnen verdienen" toendertijd :lol:
Ik moet er trouwens WEL bij zeggen dat ik bij Muller & Co. studieverlof kregen wanneer ik dat wilde, tot op de dag zou ik haast zeggen EN als ik met een diploma'tje terug kwam werd er op gereageerd ook!!! :lol: Wachtlijsten hadden ze nog nooit van gehoord. Dus wat DAt betreft had ik geen betere klub kunnen bedenken. Toen ze de tent dicht deden i.v.m. verkoop en "onder andere vlag" en ik toevallig op het laatste schip zat kreeg ik nog "een flink gouwuh klauwtje" mee OOK :lol: :lol:

HET staat in m'n geheugen gegrift, bij het goedendag zeggen bij de Chef TD, Dhr. P. sprak de man de volgende gevleugelde woorden- Oostelijke Handelskade 132-A'dam- :

" Voor dat je nou de deur uitloopt H. ga dan even bij O.( was Pers.Zaken) langs, ik geloof dat ie wat voor je heeft" :lol: :lol: :lol:

Een half uur later had ik een rol bankbiljetten in m'n binnenzak :lol: en " Was right in business" :lol: :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
Jos Linders
Berichten: 3419
Lid geworden op: 22 feb 2005 16:50
Locatie: Nijmegen

Re: Werkspoor-Lugt

Bericht door Jos Linders »

De spoelluchtklepjes.

Nog een regelmatig terugkerend werkje was het vervangen van de spoelluchtklepjes van de cilinderspoelluchtpompen. Iedere cilinder had zo een spoelpomp, in het geval van de “Korendyk” waren dat er dus negen, deze bliezen de lucht in het gemeenschappelijke spoelluchtkanaal. De cilinderdiameter van de spoelpomp was ongeveer een meter terwijl de slag ongeveer 40/50 cm was. Aan de boven en onderzijde van spoelluchtcilinder zaten tientallen spoelluchtklepjes, keurig verdeeld in de helft zuigklepjes en de helft persklepjes.
In mijn gedachten was de spoelluchtdruk afhankelijk van de buitenboordwater temperatuur zo rond de 0,3 bar overdruk. De klepjes zelf waren plaatklepjes van plusminus 10 x 10 cm en het hele cilinderoppervlak aan boven en onderzijde was voorzien van deze klepjes.
klepjes_edited.jpg
klepjes_edited.jpg (6.94 KiB) 3236 keer bekeken
Zo zat het hele cilinderoppervlak boven en onder vol met klepjes, met alleen op de hoeken een boutje.

Aan de voorzijde zaten de zuigklepjes die hun lucht via een tussenkoeler van de blowers geleverd kregen, aan de achterzijde zaten de persklepjes die de lucht het spoelluchtkanaal inbliezen.
Aan de hand van een zwakveer diagram kon de conditie van de spoelpomp gecontroleerd worden en dit was dus bepalend voor het onderhoud. De klepjes aan de onderzijden waren alleen te benaderen vanuit de bovenste carterdeuren aan de voorzijde van de motor. Je kon daar zittend op een dikke smeerolieleiding met gebogen rug boven je hoofd zitten sleutelen.
De ringsleutel met een koord om je nek om te voorkomen dat deze in het carter kon pleuren.
Uiteraard moest je ook oppassen dat je geen boutje of klepje naar beneden liet vallen, als dat toch gebeurde dan was het naar beneden klimmen en net zo lang zoeken tot je het gevonden had. Bij de bovenste klepjes kon je bijkomen door staand op een bankje of kistje met je buik op de rand van de spoelluchtpomp te liggen. Als je daar zo’n halve dag had liggen sleutelen, dan had je dagen lang geen gevoel meer in je middenrif. Those were the days.

Omdat ik mijn werktijd aan de wal had gedaan voor ik naar de machinistenschool ging hoefde ik geen memoriaal bij te houden, dus na veertig jaar doe ik dit uut den blote bolle en heb het gevoel dat ik alsnog met het memoriaal bezig ben, bij wie kan ik het laten aftekenen.

Groetjes, Jos2.
Ulpia Noviomagus Batavorum

https://www.nijmegen.nl/diensten/webcam/
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14439
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Werkspoor-Lugt

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hallo Jos2,

Terwijl ik nooit ( De Heere zij gelooft EN Geprezen :lol: :roll: ) met een Werkspoor Lugt heb gevaren klinkt het allemaal zo doordacht en gedetaileerd dat ik er wel voor teken, stuur het boek maar op :mrgreen: :mrgreen:

Vaaag herinner ik me soortgelijke ramp verhalen van m'n buurjongen-vriendje-collega DJS die vroeger op de Kloosterdijk -eerste bootje op de Mexico dienst-VeraCruz-Quatsaqualcos- Tampico-sombreros :lol: :lol: -heeft gevaren en altijd speciale " Gebloemde Yanken pendekkie's en T-shirts" voor me mee bracht uit " Joe Naait je Steeds" , NIEMAND had zulke gebloemde pendekkies!!!! :mrgreen: :mrgreen: ( Maar nou dwaal ik af)

Ik zat nog op school maar bij een bezoek aan boord heb ik "ooit" bij zo'n Hondehok gestaan :mrgreen: :roll: :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Werkspoor-Lugt

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Als ik dit zo lees ben ik de Grande PAI, nog steeds dankbaar,dat HIJ deze werkspoor lugt (waarom makkelijk als het moeilijker kan)niet op mijn pad geplaatst heeft,hoewel de kleinere werkspoortjes prachtige betrouwbare(trunkzuiger) motoren waren.Nogmaals lang leve de Sulzer 2tact motoren.Hooguit ff langzamer varen voor een scavening vuurtje onder de zuiger in de spoellucht ruimte dus uit te laten branden,met toevoegen van extra cilinder smeerolie en dan weer volle kracht verder.Schoon schrapen in de volgende haven door een poortje te openen.Groets.
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1965
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

Re: Werkspoor-Lugt

Bericht door Ton Pekel »

Voor Harry uit Bunschoten/Spakenburg
Heb in tussentijd door de archieven in harde schijven gespeurd naar de Werkspoor-Lught
Vond deze nog een 12 cyl in aanbouw 1953
Bijlagen
WerkspL.JPG
WerkspL.JPG (118.16 KiB) 2953 keer bekeken
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Bram

Re: Werkspoor-Lugt

Bericht door Bram »

:-D Hoi Mart
Schoon schrapen in de volgende haven door een poortje te openen.
en zo zwart als roet,Sinterklaas , maar dan zonder de Sint,

Wij van het zwarte koor gaan er weer voor !!!!!

oud stokers gezegde,toen door de olie/motor mannen gezongen :mrgreen:

Groets BRam :)
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Werkspoor-Lugt

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Nee Bram, daar hadden we wippers voor, chineesjes in witte ketelpakken, en die bleven lang wit. Konden uren in hun knieen hangen, desnoods gebruikmakend van een piepklein houten bankje
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Bram

Re: Werkspoor-Lugt

Bericht door Bram »

:-D hoi Mart
wippers voor, chineesjes in witte ketelpakken
wipers Poetsers) hadden we ook bij de Roggebrood,maar die liepen in een wit Tshirtje(Nederlanders) en in Paramaribo en/of Willemstad,werd het zwarte koor ingezet :roll:(walploeg van de rederij,meestal ex wipers/tremmers of olielieden.)

GRoets BRam :)
Gebruikersavatar
BU-6
Berichten: 863
Lid geworden op: 31 dec 2006 11:01
Locatie: Bunschoten
Contacteer:

Re: Werkspoor-Lugt

Bericht door BU-6 »

Ton Pekel schreef:...Vond deze nog een 12 cyl in aanbouw 1953
Hoi Ton.
Zeker is dat je mij met deze unieke foto in elk geval een groot plezier doet, maar uiteraard ook al die andere geïnteresseerden.
Foto's zijn "uniek", er zijn nl. niet veel foto's van een typische Werkspoor-Lugt dieselmotor.
Verder hoop ik dat er nog meer foto's van dit (Hollandse) fabrikaat gevonden worden, in het bijzonder die specifieke, uitlaatkleppen bediening door die zg trekstangen, in plaats van de meer gangbare kleptuimelaars.
Rijst nu de vraag op welk schip deze 12-cil .ooit geplaatst is?
Gr.Harry.
Varen is hunkeren naar land.
Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1965
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

Re: Werkspoor-Lugt

Bericht door Ton Pekel »

Hallo Harry,
Dat zal nog wel een puzzeltje worden waar die 12 cyl Lught in 1953/54 heen is gegaan en nog slimmer waar die gebleven is....... :mrgreen:
Op het sloopstrand of ergens samen met het zoekschip op de bodem van iets diep.
Heb nog de 2 Lught foto's uit mijn album gehaald en hier geplaatst voor je
(Ik had ze al jaren geleden al eens geplaatst op Kombuis)
Meer van Lught heb ik niet behalve een nagetekende dwarsdoorsnede uit het motorenboek ( ook al eens geplaatst )
Als die er nog op moet dan hoor ik het wel
Bijlagen
9 cyl Lught Kerkedyk 7.200 PK
9 cyl Lught Kerkedyk 7.200 PK
Kerkedijk01.jpg (110.01 KiB) 2889 keer bekeken
Manoeuvreerstand Lught Kerkedyk
Manoeuvreerstand Lught Kerkedyk
Kerkedijk02.jpg (168.3 KiB) 2889 keer bekeken
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!


Plaats reactie