Werkspoor-Lugt
Re: Werkspoor-Lugt
De Pr.W.V.O. naar een illustratie van Arne Zuidhoek.
Ook in het prachtige boek van Arne Zuidhoek "Onze Mooiste Koopvaardijschepen" (deel 1) staat naast de illustratie keurig vermeld: "....meer dan 20 zm". . Roy, het moet fantastische ervaring en eer zijn, om bij dit nieuwe, vooruitstrevende schip betrokken te mogen zijn geweest. Benieuwd naar het lijstje met 36 Werkspoor-Lugt motoren van mr. "Dieselmotor".
Gr.Harry.
Ook in het prachtige boek van Arne Zuidhoek "Onze Mooiste Koopvaardijschepen" (deel 1) staat naast de illustratie keurig vermeld: "....meer dan 20 zm". . Roy, het moet fantastische ervaring en eer zijn, om bij dit nieuwe, vooruitstrevende schip betrokken te mogen zijn geweest. Benieuwd naar het lijstje met 36 Werkspoor-Lugt motoren van mr. "Dieselmotor".
Gr.Harry.
Varen is hunkeren naar land.
Re: Werkspoor-Lugt
Ja, het was inderdaad echt iets fraais.
Voor mij was het een premiere om aan boord van een zeeschip te komen. En dat dan als 4 jarige. Zoiets maakt een onuitwisbare indruk op je.
Toch, dat moet ook eerlijk gezegd worden, m'n vader had een haat-liefde verhoudig met dit schip. Zoals wel bekend moge wezen; de Werkspoor-Lugt motor vroeg erg veel aandacht. Dit gold eigenlijk voor alle rangen bij de machinedienst. Ik denk overigens niet dat m'n vader als HWTK zijnde erg vaak vuile handen gemaakt heeft........... . Was dit type motor op marinediesel blijven draaien, zou het nooit zo'n drama geweest zijn.
Wat hem ook erg tegen stond was het feit dat er geen t.l. verlichting beneden was, maar dat het allemaal peerlampjes met de bekende "jampotjes" er omheen.
Voorts had z'n hut geen ramen maar waren het van "die Xxx-vergeten klinknagelgaten".
Tja, hoe moet je er tegenaan kijken. Hoe hoger in rang hoe meer complains .
Dat je met zo'n schip beslist niet voor joker voer was bij alle betrokkenen ook wel bekend .
Nog even over de Ocean-Lakers van de Oranje Lijn. De 1e serie, vanaf voor W.O.II, werd met Stork motoren uitgerust, alsmede de wat grotere "Prins Alexander" en "Prins Johan Willem Friso". Hierna stapte men over op de Werkspoor-Lugt motor. De Ocean Lakers hebben het relatief lang vol gehouden. Na verkocht te zijn hebben er verschillende nog lang onder een vreemde vlag dienst gedaan. En dat met dezelfde hoofdmotor !.
Met de komst van de "Prinses Irene" deed de ( Verolme) M.A.N. haar intrede. Er hebben dan ook 3 schepen met een M.A.N. deel van de vloot uitgemaakt.
Hierna kwamen de 3 ex K.P.M.ers en een ex Noors schip de vloot versterken. Zodoende kwam de B.& W. in de vloot.
m.v.g. Roy
Voor mij was het een premiere om aan boord van een zeeschip te komen. En dat dan als 4 jarige. Zoiets maakt een onuitwisbare indruk op je.
Toch, dat moet ook eerlijk gezegd worden, m'n vader had een haat-liefde verhoudig met dit schip. Zoals wel bekend moge wezen; de Werkspoor-Lugt motor vroeg erg veel aandacht. Dit gold eigenlijk voor alle rangen bij de machinedienst. Ik denk overigens niet dat m'n vader als HWTK zijnde erg vaak vuile handen gemaakt heeft........... . Was dit type motor op marinediesel blijven draaien, zou het nooit zo'n drama geweest zijn.
Wat hem ook erg tegen stond was het feit dat er geen t.l. verlichting beneden was, maar dat het allemaal peerlampjes met de bekende "jampotjes" er omheen.
Voorts had z'n hut geen ramen maar waren het van "die Xxx-vergeten klinknagelgaten".
Tja, hoe moet je er tegenaan kijken. Hoe hoger in rang hoe meer complains .
Dat je met zo'n schip beslist niet voor joker voer was bij alle betrokkenen ook wel bekend .
Nog even over de Ocean-Lakers van de Oranje Lijn. De 1e serie, vanaf voor W.O.II, werd met Stork motoren uitgerust, alsmede de wat grotere "Prins Alexander" en "Prins Johan Willem Friso". Hierna stapte men over op de Werkspoor-Lugt motor. De Ocean Lakers hebben het relatief lang vol gehouden. Na verkocht te zijn hebben er verschillende nog lang onder een vreemde vlag dienst gedaan. En dat met dezelfde hoofdmotor !.
Met de komst van de "Prinses Irene" deed de ( Verolme) M.A.N. haar intrede. Er hebben dan ook 3 schepen met een M.A.N. deel van de vloot uitgemaakt.
Hierna kwamen de 3 ex K.P.M.ers en een ex Noors schip de vloot versterken. Zodoende kwam de B.& W. in de vloot.
m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Werkspoor-Lugt
Mooi verhaal Roy om het Lught verhaal steeds completer te maken.
Als dit type motor op marinediesel blijven draaien, zou het nooit zo'n drama geweest zijn
Ben ik met je eens en ook de Stork Hotlo zou beter uit de bus gekomen zijn
Nog een fotootje van de PWA in haar volle glorie bijgevoegd, ik ben trouwens ook zeer benieuwd naar het lijstje van de 36 stuks Lughtjes.
Een stuk of 10 kunnen we ons wel voor de geest halen, nu de rest nog....
Als dit type motor op marinediesel blijven draaien, zou het nooit zo'n drama geweest zijn
Ben ik met je eens en ook de Stork Hotlo zou beter uit de bus gekomen zijn
Nog een fotootje van de PWA in haar volle glorie bijgevoegd, ik ben trouwens ook zeer benieuwd naar het lijstje van de 36 stuks Lughtjes.
Een stuk of 10 kunnen we ons wel voor de geest halen, nu de rest nog....
- Bijlagen
-
- PWvO.jpg (139.67 KiB) 3500 keer bekeken
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Re: Werkspoor-Lugt
Klopt als een bus, dat kan je zien aan de Noble Roger Eason / ex Nedrill 2 / ex Schouwen. Dat schip vaart heden nog steeds met een Stork HOTLo op MDF, welliswaar zonder achteruit-draaien (doen ze met de nieuwe schroef) maar toch!!Ton Pekel schreef:Ben ik met je eens en ook de Stork Hotlo zou beter uit de bus gekomen zijn
Groet,
Robert
Al vaar je in de goede richting, toch moet
je regelmatig bijsturen. http://www.varenisfijner.nl
je regelmatig bijsturen. http://www.varenisfijner.nl
- Jos Linders
- Berichten: 3419
- Lid geworden op: 22 feb 2005 16:50
- Locatie: Nijmegen
Re: Werkspoor-Lugt
Hallo Robert,
Groetjes, Jos2.
betekend dit dat ze helemaal niet meer met de motor manoeuvreren maar een vast toerental blijven draaien en alles met de verstelbare schroef doen? Ook vooruit??RobertB schreef: welliswaar zonder achteruit-draaien (doen ze met de nieuwe schroef) maar toch!!
Groetjes, Jos2.
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14439
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Werkspoor-Lugt
Da's van toepassing op vrijwel ALLE scheepsdiesels van die periode, weliswaar met verschillende details........maar "uiteindelijk een pot nat" ------buffelenAls dit type motor op marinediesel blijven draaien, zou het nooit zo'n drama geweest zijn
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
-
- Berichten: 3818
- Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
- Locatie: Brasil
Re: Werkspoor-Lugt
Ik heb acht jaren met sulzers gevaren, nee echt buffelen nooit, gewoon periodiek zuigers trekken.Oja een keer op de Ogden Exporter moesten alle voeringen er uit vanwege scheurtjes in het blok zodat de metallock ploeg deze kon repareren, dit was in Santa Marta columbia ,en het stappen ging gewoon door.Kregen nog de man 100 dollar extra per zuiger, those where the nites
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Re: Werkspoor-Lugt
Klopt Jos.Jos Linders schreef:betekend dit dat ze helemaal niet meer met de motor manoeuvreren maar een vast toerental blijven draaien en alles met de verstelbare schroef doen? Ook vooruit??
Er wordt trouwens hard gewerkt om deze laatste nog in bedrijf zijnde HOTLo naar Nederland te krijgen om hem in Hengelo (werkend) tentoon te stellen.
zie: http://www.sos-hotlo.nl/ en http://www.varenisfijner.nl/save_our_stork.htm
Groeten,
Robert
Al vaar je in de goede richting, toch moet
je regelmatig bijsturen. http://www.varenisfijner.nl
je regelmatig bijsturen. http://www.varenisfijner.nl
Re: Werkspoor-Lugt
Stork-Werkspoor anno 1973.
Aan boord circuleerde het blad de "Motorship".Vond toen die doorsnede van de baggermolen interessant genoeg om deze bldz. eruit te scheuren.
Er stonden ook wel eens van die prachtige uitvouwbladen in met doorsneden van scheepsdiesels à la Rudolf Das. Als je geluk had, zat zo'n prent er nog even in.
Kwam het blaadje v/d week bij toeval tegen en nu viel me de bestelling op, van 22 Stork Werkspoor TM 410 motoren, welke op zware olie zouden gaan draaien. (uit de "Motorship" van juni '73)
Gr.Harry.
Aan boord circuleerde het blad de "Motorship".Vond toen die doorsnede van de baggermolen interessant genoeg om deze bldz. eruit te scheuren.
Er stonden ook wel eens van die prachtige uitvouwbladen in met doorsneden van scheepsdiesels à la Rudolf Das. Als je geluk had, zat zo'n prent er nog even in.
Kwam het blaadje v/d week bij toeval tegen en nu viel me de bestelling op, van 22 Stork Werkspoor TM 410 motoren, welke op zware olie zouden gaan draaien. (uit de "Motorship" van juni '73)
Gr.Harry.
Varen is hunkeren naar land.
Re: Werkspoor-Lugt
Ik kreeg nog wat machinekamer foto's van een oud collega, gemaakt op de ms Kinderdyk en Korendyk van HAL vermoedelijk 1966/1967.
Mooi te zien de schaatsbeweging voor de kleppen en als je kijkt naar de ketelpakken en Kaki-outfit dan waren de Lughtjes zoals eerder gemeld wel echte buffel motoren
Foto 1 Op het koppenbordes (Kinderdyk)
Foto 2 Op de plaat bij de manoeuvreerstand (Kinderdyk)
Foto 3 Schaft op het bankje bij het tafeltje, zo te zien oudjaar te zien aan de schaal oliebollen. (Korendyk)
Wat hebben we geleden niet vroeger...... als je nu de moderne machine kamers ziet met airco control-room, geluidsdicht, beeldschermpjes en een riante zetel om alles te overzien.
Deze beelden hier dat was nog eens echte vetloods.
Mooi te zien de schaatsbeweging voor de kleppen en als je kijkt naar de ketelpakken en Kaki-outfit dan waren de Lughtjes zoals eerder gemeld wel echte buffel motoren
Foto 1 Op het koppenbordes (Kinderdyk)
Foto 2 Op de plaat bij de manoeuvreerstand (Kinderdyk)
Foto 3 Schaft op het bankje bij het tafeltje, zo te zien oudjaar te zien aan de schaal oliebollen. (Korendyk)
Wat hebben we geleden niet vroeger...... als je nu de moderne machine kamers ziet met airco control-room, geluidsdicht, beeldschermpjes en een riante zetel om alles te overzien.
Deze beelden hier dat was nog eens echte vetloods.
- Bijlagen
-
- ms-Korendyk1.jpg (78.73 KiB) 3185 keer bekeken
-
- ms-Korendyk2.jpg (44.08 KiB) 3185 keer bekeken
-
- ms-Korendyk3.jpg (71.1 KiB) 3185 keer bekeken
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!