Werkspoor-Lugt
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14448
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Werkspoor-Lugt
Ik weet er alles van Jos2, ik heb het echter niet - tot m'n spijt- met "lampies wisselen kunnen verdienen" toendertijdwas mooi meegenomen voor mijn studieverlof.
Ik moet er trouwens WEL bij zeggen dat ik bij Muller & Co. studieverlof kregen wanneer ik dat wilde, tot op de dag zou ik haast zeggen EN als ik met een diploma'tje terug kwam werd er op gereageerd ook!!! Wachtlijsten hadden ze nog nooit van gehoord. Dus wat DAt betreft had ik geen betere klub kunnen bedenken. Toen ze de tent dicht deden i.v.m. verkoop en "onder andere vlag" en ik toevallig op het laatste schip zat kreeg ik nog "een flink gouwuh klauwtje" mee OOK
HET staat in m'n geheugen gegrift, bij het goedendag zeggen bij de Chef TD, Dhr. P. sprak de man de volgende gevleugelde woorden- Oostelijke Handelskade 132-A'dam- :
" Voor dat je nou de deur uitloopt H. ga dan even bij O.( was Pers.Zaken) langs, ik geloof dat ie wat voor je heeft"
Een half uur later had ik een rol bankbiljetten in m'n binnenzak en " Was right in business"
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
- Jos Linders
- Berichten: 3419
- Lid geworden op: 22 feb 2005 16:50
- Locatie: Nijmegen
Re: Werkspoor-Lugt
De spoelluchtklepjes.
Nog een regelmatig terugkerend werkje was het vervangen van de spoelluchtklepjes van de cilinderspoelluchtpompen. Iedere cilinder had zo een spoelpomp, in het geval van de “Korendyk” waren dat er dus negen, deze bliezen de lucht in het gemeenschappelijke spoelluchtkanaal. De cilinderdiameter van de spoelpomp was ongeveer een meter terwijl de slag ongeveer 40/50 cm was. Aan de boven en onderzijde van spoelluchtcilinder zaten tientallen spoelluchtklepjes, keurig verdeeld in de helft zuigklepjes en de helft persklepjes.
In mijn gedachten was de spoelluchtdruk afhankelijk van de buitenboordwater temperatuur zo rond de 0,3 bar overdruk. De klepjes zelf waren plaatklepjes van plusminus 10 x 10 cm en het hele cilinderoppervlak aan boven en onderzijde was voorzien van deze klepjes. Zo zat het hele cilinderoppervlak boven en onder vol met klepjes, met alleen op de hoeken een boutje.
Aan de voorzijde zaten de zuigklepjes die hun lucht via een tussenkoeler van de blowers geleverd kregen, aan de achterzijde zaten de persklepjes die de lucht het spoelluchtkanaal inbliezen.
Aan de hand van een zwakveer diagram kon de conditie van de spoelpomp gecontroleerd worden en dit was dus bepalend voor het onderhoud. De klepjes aan de onderzijden waren alleen te benaderen vanuit de bovenste carterdeuren aan de voorzijde van de motor. Je kon daar zittend op een dikke smeerolieleiding met gebogen rug boven je hoofd zitten sleutelen.
De ringsleutel met een koord om je nek om te voorkomen dat deze in het carter kon pleuren.
Uiteraard moest je ook oppassen dat je geen boutje of klepje naar beneden liet vallen, als dat toch gebeurde dan was het naar beneden klimmen en net zo lang zoeken tot je het gevonden had. Bij de bovenste klepjes kon je bijkomen door staand op een bankje of kistje met je buik op de rand van de spoelluchtpomp te liggen. Als je daar zo’n halve dag had liggen sleutelen, dan had je dagen lang geen gevoel meer in je middenrif. Those were the days.
Omdat ik mijn werktijd aan de wal had gedaan voor ik naar de machinistenschool ging hoefde ik geen memoriaal bij te houden, dus na veertig jaar doe ik dit uut den blote bolle en heb het gevoel dat ik alsnog met het memoriaal bezig ben, bij wie kan ik het laten aftekenen.
Groetjes, Jos2.
Nog een regelmatig terugkerend werkje was het vervangen van de spoelluchtklepjes van de cilinderspoelluchtpompen. Iedere cilinder had zo een spoelpomp, in het geval van de “Korendyk” waren dat er dus negen, deze bliezen de lucht in het gemeenschappelijke spoelluchtkanaal. De cilinderdiameter van de spoelpomp was ongeveer een meter terwijl de slag ongeveer 40/50 cm was. Aan de boven en onderzijde van spoelluchtcilinder zaten tientallen spoelluchtklepjes, keurig verdeeld in de helft zuigklepjes en de helft persklepjes.
In mijn gedachten was de spoelluchtdruk afhankelijk van de buitenboordwater temperatuur zo rond de 0,3 bar overdruk. De klepjes zelf waren plaatklepjes van plusminus 10 x 10 cm en het hele cilinderoppervlak aan boven en onderzijde was voorzien van deze klepjes. Zo zat het hele cilinderoppervlak boven en onder vol met klepjes, met alleen op de hoeken een boutje.
Aan de voorzijde zaten de zuigklepjes die hun lucht via een tussenkoeler van de blowers geleverd kregen, aan de achterzijde zaten de persklepjes die de lucht het spoelluchtkanaal inbliezen.
Aan de hand van een zwakveer diagram kon de conditie van de spoelpomp gecontroleerd worden en dit was dus bepalend voor het onderhoud. De klepjes aan de onderzijden waren alleen te benaderen vanuit de bovenste carterdeuren aan de voorzijde van de motor. Je kon daar zittend op een dikke smeerolieleiding met gebogen rug boven je hoofd zitten sleutelen.
De ringsleutel met een koord om je nek om te voorkomen dat deze in het carter kon pleuren.
Uiteraard moest je ook oppassen dat je geen boutje of klepje naar beneden liet vallen, als dat toch gebeurde dan was het naar beneden klimmen en net zo lang zoeken tot je het gevonden had. Bij de bovenste klepjes kon je bijkomen door staand op een bankje of kistje met je buik op de rand van de spoelluchtpomp te liggen. Als je daar zo’n halve dag had liggen sleutelen, dan had je dagen lang geen gevoel meer in je middenrif. Those were the days.
Omdat ik mijn werktijd aan de wal had gedaan voor ik naar de machinistenschool ging hoefde ik geen memoriaal bij te houden, dus na veertig jaar doe ik dit uut den blote bolle en heb het gevoel dat ik alsnog met het memoriaal bezig ben, bij wie kan ik het laten aftekenen.
Groetjes, Jos2.
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14448
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Werkspoor-Lugt
Hallo Jos2,
Terwijl ik nooit ( De Heere zij gelooft EN Geprezen ) met een Werkspoor Lugt heb gevaren klinkt het allemaal zo doordacht en gedetaileerd dat ik er wel voor teken, stuur het boek maar op
Vaaag herinner ik me soortgelijke ramp verhalen van m'n buurjongen-vriendje-collega DJS die vroeger op de Kloosterdijk -eerste bootje op de Mexico dienst-VeraCruz-Quatsaqualcos- Tampico-sombreros -heeft gevaren en altijd speciale " Gebloemde Yanken pendekkie's en T-shirts" voor me mee bracht uit " Joe Naait je Steeds" , NIEMAND had zulke gebloemde pendekkies!!!! ( Maar nou dwaal ik af)
Ik zat nog op school maar bij een bezoek aan boord heb ik "ooit" bij zo'n Hondehok gestaan
Terwijl ik nooit ( De Heere zij gelooft EN Geprezen ) met een Werkspoor Lugt heb gevaren klinkt het allemaal zo doordacht en gedetaileerd dat ik er wel voor teken, stuur het boek maar op
Vaaag herinner ik me soortgelijke ramp verhalen van m'n buurjongen-vriendje-collega DJS die vroeger op de Kloosterdijk -eerste bootje op de Mexico dienst-VeraCruz-Quatsaqualcos- Tampico-sombreros -heeft gevaren en altijd speciale " Gebloemde Yanken pendekkie's en T-shirts" voor me mee bracht uit " Joe Naait je Steeds" , NIEMAND had zulke gebloemde pendekkies!!!! ( Maar nou dwaal ik af)
Ik zat nog op school maar bij een bezoek aan boord heb ik "ooit" bij zo'n Hondehok gestaan
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
-
- Berichten: 3818
- Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
- Locatie: Brasil
Re: Werkspoor-Lugt
Als ik dit zo lees ben ik de Grande PAI, nog steeds dankbaar,dat HIJ deze werkspoor lugt (waarom makkelijk als het moeilijker kan)niet op mijn pad geplaatst heeft,hoewel de kleinere werkspoortjes prachtige betrouwbare(trunkzuiger) motoren waren.Nogmaals lang leve de Sulzer 2tact motoren.Hooguit ff langzamer varen voor een scavening vuurtje onder de zuiger in de spoellucht ruimte dus uit te laten branden,met toevoegen van extra cilinder smeerolie en dan weer volle kracht verder.Schoon schrapen in de volgende haven door een poortje te openen.Groets.
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Re: Werkspoor-Lugt
Voor Harry uit Bunschoten/Spakenburg
Heb in tussentijd door de archieven in harde schijven gespeurd naar de Werkspoor-Lught
Vond deze nog een 12 cyl in aanbouw 1953
Heb in tussentijd door de archieven in harde schijven gespeurd naar de Werkspoor-Lught
Vond deze nog een 12 cyl in aanbouw 1953
- Bijlagen
-
- WerkspL.JPG (118.16 KiB) 2956 keer bekeken
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Re: Werkspoor-Lugt
Hoi Mart
Wij van het zwarte koor gaan er weer voor !!!!!
oud stokers gezegde,toen door de olie/motor mannen gezongen
Groets BRam
en zo zwart als roet,Sinterklaas , maar dan zonder de Sint,Schoon schrapen in de volgende haven door een poortje te openen.
Wij van het zwarte koor gaan er weer voor !!!!!
oud stokers gezegde,toen door de olie/motor mannen gezongen
Groets BRam
-
- Berichten: 3818
- Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
- Locatie: Brasil
Re: Werkspoor-Lugt
Nee Bram, daar hadden we wippers voor, chineesjes in witte ketelpakken, en die bleven lang wit. Konden uren in hun knieen hangen, desnoods gebruikmakend van een piepklein houten bankje
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Re: Werkspoor-Lugt
hoi Mart
GRoets BRam
wipers Poetsers) hadden we ook bij de Roggebrood,maar die liepen in een wit Tshirtje(Nederlanders) en in Paramaribo en/of Willemstad,werd het zwarte koor ingezet (walploeg van de rederij,meestal ex wipers/tremmers of olielieden.)wippers voor, chineesjes in witte ketelpakken
GRoets BRam
Re: Werkspoor-Lugt
Hoi Ton.Ton Pekel schreef:...Vond deze nog een 12 cyl in aanbouw 1953
Zeker is dat je mij met deze unieke foto in elk geval een groot plezier doet, maar uiteraard ook al die andere geïnteresseerden.
Foto's zijn "uniek", er zijn nl. niet veel foto's van een typische Werkspoor-Lugt dieselmotor.
Verder hoop ik dat er nog meer foto's van dit (Hollandse) fabrikaat gevonden worden, in het bijzonder die specifieke, uitlaatkleppen bediening door die zg trekstangen, in plaats van de meer gangbare kleptuimelaars.
Rijst nu de vraag op welk schip deze 12-cil .ooit geplaatst is?
Gr.Harry.
Varen is hunkeren naar land.
Re: Werkspoor-Lugt
Hallo Harry,
Dat zal nog wel een puzzeltje worden waar die 12 cyl Lught in 1953/54 heen is gegaan en nog slimmer waar die gebleven is.......
Op het sloopstrand of ergens samen met het zoekschip op de bodem van iets diep.
Heb nog de 2 Lught foto's uit mijn album gehaald en hier geplaatst voor je
(Ik had ze al jaren geleden al eens geplaatst op Kombuis)
Meer van Lught heb ik niet behalve een nagetekende dwarsdoorsnede uit het motorenboek ( ook al eens geplaatst )
Als die er nog op moet dan hoor ik het wel
Dat zal nog wel een puzzeltje worden waar die 12 cyl Lught in 1953/54 heen is gegaan en nog slimmer waar die gebleven is.......
Op het sloopstrand of ergens samen met het zoekschip op de bodem van iets diep.
Heb nog de 2 Lught foto's uit mijn album gehaald en hier geplaatst voor je
(Ik had ze al jaren geleden al eens geplaatst op Kombuis)
Meer van Lught heb ik niet behalve een nagetekende dwarsdoorsnede uit het motorenboek ( ook al eens geplaatst )
Als die er nog op moet dan hoor ik het wel
- Bijlagen
-
- 9 cyl Lught Kerkedyk 7.200 PK
- Kerkedijk01.jpg (110.01 KiB) 2892 keer bekeken
-
- Manoeuvreerstand Lught Kerkedyk
- Kerkedijk02.jpg (168.3 KiB) 2892 keer bekeken
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!