Werkspoor-Lugt

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Werkspoor-Lugt

Bericht door Roy »

Bedankt voor deze uiteenzetting Theo.
Ik durfde het niet aan om over motoren voor onderzeeërs te beginnen.
Ik meende dat het al te ver na de oorlog was. Er is overigens een site waar veel (ex) marinemensen ervaringen / kennis uitwisselen. Daar kom ik nogal eens wat tegen waar ik nog nooit aan gedacht heb. Simpelweg omdat het niet mijn biotoop geweest is........Daar wordt ook uitgebreid over onderzeeërs gesproken.
Dat is de site http://www.DutchFleet.net

m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Werkspoor-Lugt

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Daar sta ik al jaren ingeschreven, Roy, maar ik kom er (te) weinig.
Er zit daar heel wat kennis.
Harry Bernd (R.I.P.)

Re: Werkspoor-Lugt

Bericht door Harry Bernd (R.I.P.) »

De Diligentia is ook gebouwd bij de Terneuzense Scheepsbouwmaatschappij en daar stond ook al zo'n rare motor in. Een links draaiende MaK.
Harry
Gert Schouwstra
Berichten: 390
Lid geworden op: 23 sep 2007 19:38
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Werkspoor-Lugt

Bericht door Gert Schouwstra »

Ik ben meer actief op het kustvaartforum, maar ik zag deze langs komen.
De LDA-serie van Sulzer werd niet alleen in Winterthur geproduceerd maar ook in de USA door Busch-Sulzer in St. Louis. Ze draaiden vanwege hun geringe hoogte in onderzeeboten, locomotieven, aggregaten en binnenschepen over heel de wereld. Misschien ging het maar om enkele motoren die vrijvielen, maar er zijn er na de oorlog massa's van gebouwd.
Je had de types LDA19, LDA22, LDA25, LDA28 en LDA31. (het getal geeft de boring in dm. aan)
Gert
- Varen is Leven -
Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Re: Werkspoor-Lugt

Bericht door Compass »

en LDA31. (het getal geeft de boring in dm. aan)
??? Boring 31 dm = 3,10 METER??
31 cm lijkt wat weinig ; wellicht inches ?

Groeten,
Bert de Boer
Gebruikersavatar
Jos Linders
Berichten: 3419
Lid geworden op: 22 feb 2005 16:50
Locatie: Nijmegen

Re: Werkspoor-Lugt

Bericht door Jos Linders »

Hallo Bert,

gezien de toepassing
onderzeeboten, locomotieven, aggregaten en binnenschepen
is een cil.diam. van 19 tot 31 cm wel waarschijnlijk.

Groetjes, Jos2.
Ulpia Noviomagus Batavorum

https://www.nijmegen.nl/diensten/webcam/
Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Re: Werkspoor-Lugt

Bericht door Compass »

Hoi Jos,

Ja, denk dat je gelijk hebt. Had ik even niet meegenomen in mijn beschouwing. :oops:

Groeten,
Bert de Boer
Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1965
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

Re: Werkspoor-Lugt

Bericht door Ton Pekel »

In het blad van de Ver. De Lijn nr 5 2010 ( net op de mat) verhaaltjes over de K-schepen
Zag een fotootje van de Werkspoor-Lught
Bij deze voor jullie hier geplaatst
Bijlagen
Hondehokken/schaatsbeweging
Hondehokken/schaatsbeweging
Werksp-L detail schaats.JPG (156.08 KiB) 4527 keer bekeken
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14434
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Werkspoor-Lugt

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hallo Ton,

NOOIT mee gevaaar'n....gelukkig, toch meen ik me te herinneren dat dit de befaamde " hondehokken" waren.....zal wel van de Schooltijd komen :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
lieuwe34

Re: Werkspoor-Lugt

Bericht door lieuwe34 »

Ton van der Sluijs schreef:Geachte (H)WTK's;
Ik zit hier nu al geruime tijd dingen te lezen over de onvolprezen Werkspoor-Lugt motor. Wat mij interresseert is, wat is er in feite nou zo slecht aan deze kar? Het is per slot van rekening wel een Werkspoor; dat zou toch kwalitatief goed moeten zijn geweest. Ik persoonlijk vindt het leuk om dat technisch uit te knobbelen. (Ik heb gezien ,dat in Den Helder de zeesleper "Holland" ligt; die heeft een draaiende 10cilinder Lugtmotor.Ik ga toch gauw es kijken of ik in de vetput mag kijken. Het is een museumschip; misschien geef ik me wel op als vrijwilliger.
Maar goed mannen; steek es van wal .Laat deze amateurmotorbouwer eens een kijkje in de Lugtkeuken nemen.

Een vettige groet
Ton
Dag Ton,
Ik ben voor 't eerst op kombuispraat. De 10 cilinder van de Holland is een Werkspoor TMABS. Direct omkeerbaar en opgeladen met 2 drukvulgroepen. De machine is kort geleden geheel gereviseerd. het schipvaart er prima mee. Zie filmpjes op You Tube. Hoewel ir. Lugt de ontwikkeling van de viertact TM-motoren heeft geleid is een Werkspoor Lugt motor van een ander type. Het is een tweetact-motor met kruishoofd. Zowel in hoog- als laagbouw. Met toepassing van langsspoeling als dan niet opgeladen. De uitlaatkleppen worden op bijzonder wijze a.h.w. opengetrokken. Hoewel het een belangrijke ontwikkeling op het gebied van de bouw van grote scheepsdieselmotoren was zijn er niet veel van deze machines gebouwd. Er valt het een en ander over te lezen in het boek 'Varen in de lijn van Oranje' over de Oranjelijn. Ik heb zelf deze machines mee helpen bouwen en er later mee gevaren. Er valt veel meer over te zeggen. Maar ik laat het hierbij.

Groet, Lieuwe.


Plaats reactie