Electronische zeekaarten

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jaap v D

Bericht door Jaap v D »

De laatste keer (een maand of drie geleden)ben ik met een kotter meegeweest ,die had twee 19 inch schermen ,en dat was een prachtig plaatje .Het radarbeeld kon je er overheenzetten ,je kon plotten op het scherm ,kortom gemak dient de mens .Nou hebben die visserschepen toch wel alles dubbel ,want als de ene gps uitvalt ,moet je toch door kunnen vissen,dus alles is dubbel uitgevoerd .

grts Jaap

Jan Dikker

Bericht door Jan Dikker »

Allereerst even een stukje achtergrond. Ik heb, nadat ik op 1 april 1995 met VUT ging, me fulltime met de verkoop, het adviseren en de installatie van plotters of electronische kaarten bezig gehouden via mijn toen opgerichte eenmanszaak. Dat ging zo goed dat ik per 1 januari 2000 de zaak overgedaan heb aan een ICT zaak en zelf daar werknemer geworden ben. Nu ben ik sinds een jaar "echt" gepensioneerd.
Toen is de keuze gevallen om diverse redenen gevallen op de Russische firma Transas en die keus ben ik altijd trouw gebleven.

Inderdaad is het gebruik van electronische kaarten op de visserij zeer algemeen. Ik denk dat meer dan 95% van de visserschepen hiermee uitgerust is. Het is precies zoals Jaap het schrijft, er is gemakkelijk heel veel informatie aan de kaart toe te voegen. Vissers zijn heel benieuwd naar de tracks en de wrakken die niet op de kaart staan. Daarnaast kan veel tekst informatie toegevoegd worden.

Dan is het zichtbare formaat. Op de koopvaardij wordt 21" schermen toegepast. Dat is net zo groot als het normale scherm van de radar. Bij toepassing van ECDIS is het zelfs verplicht. Wel mogen tegenwoordig de "platte" schermen gebruikt worden.

Er zijn twee soorten kaarten: gescande en vectorkaarten. Alle systemen gebruiken vectorkaarten en alleen wanneer geen vectorkaart voorradig is kan het systeem ook een gescande kaart gebruiken.
Ik kan daar nog wel meer over vertellen, maar dat komt misschien nog wel eens.

Tot zover

Jan

Alle systemen kunnen tegenwoordig functioneren met een z.g. Radar Overlay. Dat kan op twee manieren: radar over kaart en kaart over radar. Ook (U)AIS kan op de kaart zichtbaar gemaakt worden.

Het gebruik van de systemen: Alle schepen van de Duitse kustwacht, de Amerikaanse Coastguard en verreweg de meeste cruiseschepen.
Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Bericht door Compass »

Sinds ik in de auto een navigatie systeem met kleurenscherm heb gebruik ik de papieren kaart nauwelijks meer behalve als ik een langere rit moet maken om me even in een oogopslag te vergewissen van de algemene loop van de route; waypointjes bekijken zeg maar.

Bert de Boer
Jaap v D

Bericht door Jaap v D »

Afbeelding

Hier heb je geen kaart voor nodig ,dit doe je meer op gevoel. :wink:
Jos\\ de gebr Vooys zij aan zij voor Katwijk

grts Jaap
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Mooie foto Jaap, maar wat doen Gerrit en Arie daar precies?
Sightseeing?
Zo te zien zijn ze niet aan het vissen.
All the best
Jos
Jaap v D

Bericht door Jaap v D »

Zijn vissende (samen met 1 net) de gene die het dichts bij zit heeft nog een metertje of anderhalf onder de kiel .

grts Jaap


Plaats reactie