Electronische zeekaarten
De laatste keer (een maand of drie geleden)ben ik met een kotter meegeweest ,die had twee 19 inch schermen ,en dat was een prachtig plaatje .Het radarbeeld kon je er overheenzetten ,je kon plotten op het scherm ,kortom gemak dient de mens .Nou hebben die visserschepen toch wel alles dubbel ,want als de ene gps uitvalt ,moet je toch door kunnen vissen,dus alles is dubbel uitgevoerd .
grts Jaap
grts Jaap
Allereerst even een stukje achtergrond. Ik heb, nadat ik op 1 april 1995 met VUT ging, me fulltime met de verkoop, het adviseren en de installatie van plotters of electronische kaarten bezig gehouden via mijn toen opgerichte eenmanszaak. Dat ging zo goed dat ik per 1 januari 2000 de zaak overgedaan heb aan een ICT zaak en zelf daar werknemer geworden ben. Nu ben ik sinds een jaar "echt" gepensioneerd.
Toen is de keuze gevallen om diverse redenen gevallen op de Russische firma Transas en die keus ben ik altijd trouw gebleven.
Inderdaad is het gebruik van electronische kaarten op de visserij zeer algemeen. Ik denk dat meer dan 95% van de visserschepen hiermee uitgerust is. Het is precies zoals Jaap het schrijft, er is gemakkelijk heel veel informatie aan de kaart toe te voegen. Vissers zijn heel benieuwd naar de tracks en de wrakken die niet op de kaart staan. Daarnaast kan veel tekst informatie toegevoegd worden.
Dan is het zichtbare formaat. Op de koopvaardij wordt 21" schermen toegepast. Dat is net zo groot als het normale scherm van de radar. Bij toepassing van ECDIS is het zelfs verplicht. Wel mogen tegenwoordig de "platte" schermen gebruikt worden.
Er zijn twee soorten kaarten: gescande en vectorkaarten. Alle systemen gebruiken vectorkaarten en alleen wanneer geen vectorkaart voorradig is kan het systeem ook een gescande kaart gebruiken.
Ik kan daar nog wel meer over vertellen, maar dat komt misschien nog wel eens.
Tot zover
Jan
Alle systemen kunnen tegenwoordig functioneren met een z.g. Radar Overlay. Dat kan op twee manieren: radar over kaart en kaart over radar. Ook (U)AIS kan op de kaart zichtbaar gemaakt worden.
Het gebruik van de systemen: Alle schepen van de Duitse kustwacht, de Amerikaanse Coastguard en verreweg de meeste cruiseschepen.
Toen is de keuze gevallen om diverse redenen gevallen op de Russische firma Transas en die keus ben ik altijd trouw gebleven.
Inderdaad is het gebruik van electronische kaarten op de visserij zeer algemeen. Ik denk dat meer dan 95% van de visserschepen hiermee uitgerust is. Het is precies zoals Jaap het schrijft, er is gemakkelijk heel veel informatie aan de kaart toe te voegen. Vissers zijn heel benieuwd naar de tracks en de wrakken die niet op de kaart staan. Daarnaast kan veel tekst informatie toegevoegd worden.
Dan is het zichtbare formaat. Op de koopvaardij wordt 21" schermen toegepast. Dat is net zo groot als het normale scherm van de radar. Bij toepassing van ECDIS is het zelfs verplicht. Wel mogen tegenwoordig de "platte" schermen gebruikt worden.
Er zijn twee soorten kaarten: gescande en vectorkaarten. Alle systemen gebruiken vectorkaarten en alleen wanneer geen vectorkaart voorradig is kan het systeem ook een gescande kaart gebruiken.
Ik kan daar nog wel meer over vertellen, maar dat komt misschien nog wel eens.
Tot zover
Jan
Alle systemen kunnen tegenwoordig functioneren met een z.g. Radar Overlay. Dat kan op twee manieren: radar over kaart en kaart over radar. Ook (U)AIS kan op de kaart zichtbaar gemaakt worden.
Het gebruik van de systemen: Alle schepen van de Duitse kustwacht, de Amerikaanse Coastguard en verreweg de meeste cruiseschepen.