Electronische zeekaarten
Electronische zeekaarten
Ik heb gezocht of er iets op dit forum wijst op een mening over het gebruik van electronische zeekaarten, maar heb niets kunnen vinden.
Wat is de ervaring van hen die er mee varen of gevaren hebben?
Wat is de verwachting van hen die er nooit mee gevaren hebben?
Gr
Jan Dikker
Wat is de ervaring van hen die er mee varen of gevaren hebben?
Wat is de verwachting van hen die er nooit mee gevaren hebben?
Gr
Jan Dikker
Zelf heb ik nooit met electronische kaarten gevaren maar heb het wel op vele schepen in werking gezien.
Een groot voordeel is natuurlijk dat je van het geklier met BAZ'jes af bent; schijfje erin; updaten en klaar is kees.
Tevens de permanente projectie van je eigen schip en zelfs de radar- en ais informatie.
Wat ik echter als een nadeel zie is de schaal van de monitor. De presentatie in zijn geheel is toch wat kleiner als op een zeekaart als je tenminste een algemeen overzicht wilt houden.
Zo'n monitor laat zich verrekte moeilijk even open vouwen !!
Zo'n fraai plasmascherm van een meter of groter dan zou het echt helemaal te gek zijn maar die kosten een paar stuiver.
Maar als ik moest kiezen zou ik me bij de modernisten aansluiten en voor de digitale kaart gaan.
Groetjes,
Bert de Boer
Een groot voordeel is natuurlijk dat je van het geklier met BAZ'jes af bent; schijfje erin; updaten en klaar is kees.
Tevens de permanente projectie van je eigen schip en zelfs de radar- en ais informatie.
Wat ik echter als een nadeel zie is de schaal van de monitor. De presentatie in zijn geheel is toch wat kleiner als op een zeekaart als je tenminste een algemeen overzicht wilt houden.
Zo'n monitor laat zich verrekte moeilijk even open vouwen !!
Zo'n fraai plasmascherm van een meter of groter dan zou het echt helemaal te gek zijn maar die kosten een paar stuiver.
Maar als ik moest kiezen zou ik me bij de modernisten aansluiten en voor de digitale kaart gaan.
Groetjes,
Bert de Boer
even ter verduideliking als je geen dubbele uitvoering hebt van dat systeem dan ben je verplicht om zeekaarten aan boordt te hebben voor de reis en ook te verbeteren dus als nog de NTM'S(BAZ).
zelf vind ik hety mooi systeem maar ben het wel met bert eens dat het scherm over het algemeen een beetje klein is en moelijk voor een overzicht om goed in beeld te krijgen dat je het ook snel ziet.
kopeling met radar is natuurlijk helemaal mooi en de echo's met ais info en de zeekaart in een ,mooier kan je het eigenlijks niet krijgen.
en je moet wel met de tijd mee gaan ook al ben je het er niet mee eens.
zelf vind ik hety mooi systeem maar ben het wel met bert eens dat het scherm over het algemeen een beetje klein is en moelijk voor een overzicht om goed in beeld te krijgen dat je het ook snel ziet.
kopeling met radar is natuurlijk helemaal mooi en de echo's met ais info en de zeekaart in een ,mooier kan je het eigenlijks niet krijgen.
en je moet wel met de tijd mee gaan ook al ben je het er niet mee eens.
Tja, en er is ruimte zat.
Als je de kaartentafel nou eens vervangt door een LCD scherm met ter bescherming een glazen (of kunstof) plaat, dan heb je gewoon de zeekaart in zijn oude formaat, en een papieren kaart kan je altijd nog gebruiken.
Om eerlijk de waarheid te zeggen, ik vindt een elektronische zeekaart een hulpmiddel NAAST de papieren kaart.
Het is i.d.d. prettig dat je alle actuele dingen ziet, en tijdens de vaart in b.v. druk vaarwater of tijdens dichte mist, toch kan zien waar je zit.
Maar een papieren kaart blijft toch belangrijk vanwege het overzicht, eenvoud en dergelijke.
En ze zullen altijd wel blijven, al is het maar om in eventuele noodgevallen (stroomuitval, GPS systeem onklaar) een positie mbv astronavigatie te plotten.
Groeten,
Eric
Als je de kaartentafel nou eens vervangt door een LCD scherm met ter bescherming een glazen (of kunstof) plaat, dan heb je gewoon de zeekaart in zijn oude formaat, en een papieren kaart kan je altijd nog gebruiken.
Om eerlijk de waarheid te zeggen, ik vindt een elektronische zeekaart een hulpmiddel NAAST de papieren kaart.
Het is i.d.d. prettig dat je alle actuele dingen ziet, en tijdens de vaart in b.v. druk vaarwater of tijdens dichte mist, toch kan zien waar je zit.
Maar een papieren kaart blijft toch belangrijk vanwege het overzicht, eenvoud en dergelijke.
En ze zullen altijd wel blijven, al is het maar om in eventuele noodgevallen (stroomuitval, GPS systeem onklaar) een positie mbv astronavigatie te plotten.
Groeten,
Eric
Rust Roest
Maar Roest Rust niet.
Maar Roest Rust niet.
Eric ben het met je eens alles wat electronisch werkt kan uitvallen maar je kaartentafel zal maar in de fik vliegen met al die laden eronder waar de kaarten in liggen hi.
Maar je hebt een dubbel systeem vroeger een enkel systeem zelf schepen zonder Radar of Echolood.
Wie weet hebben ze over 20 jaar geen mensen op de Brug meer nodig varen ze via Satelieten.
Gr Jan
Maar je hebt een dubbel systeem vroeger een enkel systeem zelf schepen zonder Radar of Echolood.
Wie weet hebben ze over 20 jaar geen mensen op de Brug meer nodig varen ze via Satelieten.
Gr Jan
- Henk van der Moolen
- Berichten: 1214
- Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
- Locatie: Amsterdam
Ketel technische ontwikkeling(vooruitgang) houdt nooit op en zal altijd verder gaan.
Het zal met de papieren kaarten net zo gaan als met alles,op een gegeven moment wordt het vervangen door digitale techniek.
En je kan je daar niet tegen verzetten netzomin als de stokers op stoomlocomotieven dat konden.
Als je ziet wat er de laatste 30 jaar veranderd is op technisch gebied op een schip dan kan je raden wat er in de komende 30 jaar nog gaat veranderen.
En dat kan jij allemaal nog meemaken ook met een beetje geluk.
Dus verzet je niet tegen veranderingen maar probeer er steeds in mee te gaan en het positieve er uit te halen.
vr gr Henk
Het zal met de papieren kaarten net zo gaan als met alles,op een gegeven moment wordt het vervangen door digitale techniek.
En je kan je daar niet tegen verzetten netzomin als de stokers op stoomlocomotieven dat konden.
Als je ziet wat er de laatste 30 jaar veranderd is op technisch gebied op een schip dan kan je raden wat er in de komende 30 jaar nog gaat veranderen.
En dat kan jij allemaal nog meemaken ook met een beetje geluk.
Dus verzet je niet tegen veranderingen maar probeer er steeds in mee te gaan en het positieve er uit te halen.
vr gr Henk