Varen in oorlogstijd
Geplaatst: 01 dec 2009 18:55
Regelmatig wordt er verspreid over de verschillende topics geschreven over de koopvaardij tijdens de Tweede Wereldoorlog. Zoals bekend heeft dat onderwerp mijn grote belangstelling en dat dan vooral in verband met de duikbootoorlog.
Vandaag kwam ik tussen wat papieren die mijn vader heeft nagelaten een krantenknipsel tegen waar ik graag iets over op het forum wilde schrijven. Toen kwam de gedachte bij me op om daar een apart topic over te starten. Ik had daarbij iets in mijn hoofd als: "De Koopvaardij tijdens de Tweede Wereldoorlog", maar na overleg met de directie van deze site, leek het beter om daar "Scheepvaart tijdens de Tweede Wereldoorlog" van te maken, om het zodoende niet te beperken tot de koopvaardij, maar ook de sleepvaart, de visserij en de binnenvaart erbij te betrekken als dat zo uitkomt. Dat was een goed idee van Jos.
Nu wil het geval dat er ook nogal eens een foto van een schip langskomt dat ook tijdens de Eerste Wereldoorlog heeft gevaren. Tijdens die Eerste Wereldoorlog was Nederland dan wel neutraal, maar desondanks hebben maar liefst 182 schepen tussen 1914 en 1918 met Duitse onderzeeboten te maken gehad. Die zijn lang niet allemaal gezonken, maar er is dus wel zo het een en ander gebeurd.
Neem nu deze...
De BATAVIER V van Müller.
1569 brt
Gebouwd in 1902 bij Gourlay Bros. & Co., Dundee
(Ergens ging het over dekkraantjes: die had de Batavier V dus in 1902 al.)
Dit was het eerste Nederlandse slachtoffer.
Op 18 maart 1915 werd ze, terwijl ze onderweg was van Rotterdam naar Londen, aangehouden door de U-28 onder commando van Freiherr Georg-Günther von Forstner. Wat een mooie namen hadden die mannen toen.
Anyway, ze werd als prijsschip opgebracht naar Zeebrugge in het door de Duitsers bezette België. Op weg naar binnen door het mijnenveld, werden vanaf de batavier de U-28 en de loodsboot W-2 gefotografeerd. Toch een curiositeit, zo'n oud plaatje.
Na een protest van de Nederlandse regering werd ze in september door een "prijshof" weer vrijgelaten waarna ze op 16 mei 1916, onderweg van Londen naar Rotterdam, bij de Inner Gabbard op een door de UC-6 gelegde mijn liep en zonk. Hierbij kwamen drie bemanningsleden en een Amerikaanse passagier om het leven.
Dit allemaal in aanmerking genomen, leek het me best interessant om het topic nog wat ruimer te maken, reden waarom ik Varen in oorlogstijd als titel heb gekozen. Daar kunnen we mee vooruit, dacht ik zo.
Maar nu dus de aanleiding voor het starten van dit topic.
Al voordat Nederland op 10 mei 1940 betrokken raakte bij de Tweede Wereldoorlog, gingen er verschillende schepen verloren. Zo verdwenen in maart 1940 drie schepen spoorloos op de Noordzee. Dat waren de Rijnstroom van de HSM, de Grutto van Smith & Van Ommeren en de Vecht van Vinke Houtvaart. Niemand wist wat er met deze schepen gebeurd was. Ze konden getorpedeerd zijn of op een mijn gelopen, maar ook gingen er geruchten dat ze aangehouden waren en dat de bemanning van boord was gehaald.
Hier het krantenknipsel dat ik tussen de papieren van mijn vader vond. Een foto uit de krant van 7 maart 1940, toen de Grutto vermist werd.
De bijna zeventig jaar oude foto doet me iets. Om een of andere reden vind ik het een aandoenlijke foto. Zeven doodgewone kerels op een rijtje. Als je goed kijkt, zie je dat hun handen naar werken staan. Maar wat er precies met het schip gebeurd was, wist dus niemand. Op 29 maart spoelden twee lijken aan; dat van matroos B. van der Spek bij Callantsoog en dat van de 1ste stuurman R. Teensma - derde van rechts - op Texel bij paal 9.
Pas na de Tweede Wereldoorlog, toen de Duitse archieven en de oorlogsdagboeken van de onderzeebootcommandanten beschikbaar kwamen, kon worden vastgesteld wat er gebeurd was. Toen bleek dat zowel de Rijnstroom als de Grutto waren getorpedeerd door de U-17 onder Udo Behrens. De Rijnstroom op 2 maart 1940 en de Grutto op 8 maart 1940.
Hieronder de GRUTTO
Bij deze opening laat ik het vooreerst, maar er is stof te over.
Vandaag kwam ik tussen wat papieren die mijn vader heeft nagelaten een krantenknipsel tegen waar ik graag iets over op het forum wilde schrijven. Toen kwam de gedachte bij me op om daar een apart topic over te starten. Ik had daarbij iets in mijn hoofd als: "De Koopvaardij tijdens de Tweede Wereldoorlog", maar na overleg met de directie van deze site, leek het beter om daar "Scheepvaart tijdens de Tweede Wereldoorlog" van te maken, om het zodoende niet te beperken tot de koopvaardij, maar ook de sleepvaart, de visserij en de binnenvaart erbij te betrekken als dat zo uitkomt. Dat was een goed idee van Jos.
Nu wil het geval dat er ook nogal eens een foto van een schip langskomt dat ook tijdens de Eerste Wereldoorlog heeft gevaren. Tijdens die Eerste Wereldoorlog was Nederland dan wel neutraal, maar desondanks hebben maar liefst 182 schepen tussen 1914 en 1918 met Duitse onderzeeboten te maken gehad. Die zijn lang niet allemaal gezonken, maar er is dus wel zo het een en ander gebeurd.
Neem nu deze...
De BATAVIER V van Müller.
1569 brt
Gebouwd in 1902 bij Gourlay Bros. & Co., Dundee
(Ergens ging het over dekkraantjes: die had de Batavier V dus in 1902 al.)
Dit was het eerste Nederlandse slachtoffer.
Op 18 maart 1915 werd ze, terwijl ze onderweg was van Rotterdam naar Londen, aangehouden door de U-28 onder commando van Freiherr Georg-Günther von Forstner. Wat een mooie namen hadden die mannen toen.
Anyway, ze werd als prijsschip opgebracht naar Zeebrugge in het door de Duitsers bezette België. Op weg naar binnen door het mijnenveld, werden vanaf de batavier de U-28 en de loodsboot W-2 gefotografeerd. Toch een curiositeit, zo'n oud plaatje.
Na een protest van de Nederlandse regering werd ze in september door een "prijshof" weer vrijgelaten waarna ze op 16 mei 1916, onderweg van Londen naar Rotterdam, bij de Inner Gabbard op een door de UC-6 gelegde mijn liep en zonk. Hierbij kwamen drie bemanningsleden en een Amerikaanse passagier om het leven.
Dit allemaal in aanmerking genomen, leek het me best interessant om het topic nog wat ruimer te maken, reden waarom ik Varen in oorlogstijd als titel heb gekozen. Daar kunnen we mee vooruit, dacht ik zo.
Maar nu dus de aanleiding voor het starten van dit topic.
Al voordat Nederland op 10 mei 1940 betrokken raakte bij de Tweede Wereldoorlog, gingen er verschillende schepen verloren. Zo verdwenen in maart 1940 drie schepen spoorloos op de Noordzee. Dat waren de Rijnstroom van de HSM, de Grutto van Smith & Van Ommeren en de Vecht van Vinke Houtvaart. Niemand wist wat er met deze schepen gebeurd was. Ze konden getorpedeerd zijn of op een mijn gelopen, maar ook gingen er geruchten dat ze aangehouden waren en dat de bemanning van boord was gehaald.
Hier het krantenknipsel dat ik tussen de papieren van mijn vader vond. Een foto uit de krant van 7 maart 1940, toen de Grutto vermist werd.
De bijna zeventig jaar oude foto doet me iets. Om een of andere reden vind ik het een aandoenlijke foto. Zeven doodgewone kerels op een rijtje. Als je goed kijkt, zie je dat hun handen naar werken staan. Maar wat er precies met het schip gebeurd was, wist dus niemand. Op 29 maart spoelden twee lijken aan; dat van matroos B. van der Spek bij Callantsoog en dat van de 1ste stuurman R. Teensma - derde van rechts - op Texel bij paal 9.
Pas na de Tweede Wereldoorlog, toen de Duitse archieven en de oorlogsdagboeken van de onderzeebootcommandanten beschikbaar kwamen, kon worden vastgesteld wat er gebeurd was. Toen bleek dat zowel de Rijnstroom als de Grutto waren getorpedeerd door de U-17 onder Udo Behrens. De Rijnstroom op 2 maart 1940 en de Grutto op 8 maart 1940.
Hieronder de GRUTTO
Bij deze opening laat ik het vooreerst, maar er is stof te over.