Walvisjagers-folklore

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Ron H
Berichten: 718
Lid geworden op: 15 dec 2005 07:55
Locatie: Minderhout (B)

Re: Walvisjagers-folklore

Bericht door Ron H »

Jaap v D schreef:In die slagerswinkel ,ziet het er trouwens wel lekker uit :lol:

grts Jaap
Eerst Rob Geus langssturen.
Als we eens wisten, wat we allemaal wisten.

Jos Komen (R.I.P)

Re: Walvisjagers-folklore

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Dit onderwerp ligt bij velen heel gevoelig en zoals al eerder gesteld werd: dan gaan de emoties overheersen.
Straks wordt de spiering misschien een beschermde vis en dan heeft ons aller visser Hein ook nog problemen op zijn ouwe dag en DAT willen we toch ook niet? :)
All the best
Jos
Gebruikersavatar
Leo Bokkum
Berichten: 508
Lid geworden op: 15 dec 2006 05:30
Locatie: Oost Drenthe

Re: Walvisjagers-folklore

Bericht door Leo Bokkum »

Het woord folklore lijkt nogal verkeerd te vallen. :roll:
Daarom maar even een uitleg waarom ik dat zo noem.

Dit walvis-verhaal is een jaarlijks terugkerend fenomeen. Bij mij staat het in het winterse lijstje van:
"Rusland dreigt gaskraan naar Oekraïne dicht te draaien"
"Openbaar vervoer NL plat bij 3cm sneeuw"
"Totale verkeerschaos rond Amsterdam vanwege hagelbui"
"Accijns op brandstof verhoogd per 1 Januari"
"It giet net aon"
"KNMI: Vorig jaar het warmste ooit"
"Rusland en Oekraïne leggen ruzie bij"

Zoals je ziet zijn het nogal emotieloze onderwerpen.
Ik heb geen moeite met het doden van een paar walvissen voor consumptie.
Dit waarschijnlijk omdat ik geboren en getogen ben in een vissersfamilie en beroepsmatig (mede)verantwoordelijk ben voor de dood van miljoenen zeedieren.
Als ik bij iedere haring of garnaaltje in emotionele problemen zou moeten komen, dan had ik mezelf allang opgehangen.


Waar ik wél mijn bedenkingen bij heb is dat activisten moedwillig zeelui in gevaar brengen.
Wat dat betreft kan ik die Jap wel snappen, want ik zou op een gegeven moment ook niet meer afstoppen voor een stel semi-piraten die mijn schip en bemanning constant bedreigen/aanvallen.
Want je blijft wél met je poten van mijn schip & bemanning af, zo simpel is dat.

Als die Japanners daar niet mogen vissen dan stuurt men wel een marineschip om ze te laten stoppen. Daar is geen enkele regering terughoudend in, vraag dat maar aan een willekeurige visserman.
Maar blijkbaar vissen die Japanners daar legaal, want ik zie geen enkel grijs medailledragersbootje verschijnen.
Dat die activisten het met de walvisvangst niet eens zijn is hun goed recht, maar laten ze dan een paar politici voor letterlijk hun kop rammen. Dán kunnen ze zelfs op míjn sympatie rekenen.


Mvg, Leo.

ps Jos: Dat spiering-vangstverbod voor lijkt er via een omweggetje aan te komen. Ze willen zijn visgebied sluiten.
Maar die ouwe zit al te prakkedenken over zeebaarsnetjes..:P
Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is
Ragnar
Berichten: 519
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:52
Locatie: Doha, Qatar

Re: Walvisjagers-folklore

Bericht door Ragnar »

Heb een paar van die serie's op Discovery zitten bekijken en er komt maar 1 woord in me op namelijk "Debiel"
Als je iets wil aanpakken, pak het bij de bron aan en niet bij de mensen die op die schepen varen. (Ga lekker in Japan, IJsland op straat demonstreren maar, blijf met je poten af van die crew en breng die mensen niet in gevaar) Een jaar terug ramden ze zelf met zo'n bootje in de aanval op een harpoen jager. (boontje krijgt z'n loontje)

Weet hier helaas zelf niet genoeg over maar, er zijn ook een paar trawlers die meer als 100ton/dag aan vis binnenslepen en daar wordt niks over gezegd. Hoezo bedreigde diersoorten. (Laten we het maar vis in het algemeen noemen)

Ik ben ook van mening dat walvissen mooie dieren zijn maar, kom op zeg dat vlees ligt niet overal op straat (dat verhaal komt van die geitenwollen sokken figuren bij Greenpeace) Steun de natuur ook maar, wel op een normale manier en vele met mij. Als je de indentie hebt om Research op je boot laat schilderen (in het jappen geval) ben je ook fout bezig maar, blijkbaar wel legaal zoals in een voorgaande post is gezegd anders, had er wel een mooi grijs glanzend schip interventie verleend.

Hoort deze Sea Shepeard trouwens onder het Greenpeace gebeuren, kan daar weinig over vinden maar, ben daar zeer benieuwd naar ? (misschien ook eens stoppen met het saboteren van timber carriers) Als je met 10 man moet uitkijken naar een schip in de horizon omdat je geen fatsoenlijke radar hebt zegt mij dat al genoeg. (Kom op zeg wat een lijp zooitje is dat, stelletje hippies die verdwaald zijn uit Goa, Ibiza)

In het laatste akkefietje kies ik toch zeker stuk voor onze Japanse vrienden simpelweg, ik hou er niet van als mensen persoonlijk worden aangevallen waaronder de bemanning van een schip. Zou precies hetzelfde doen aangezien het mijn collega's zou treffen en ik daar zeer veel waarde aan hecht. Activisten van dit Shepeard kaliber vrijwel negeer, laat staan aan boord wil hebben. Dit is een poging tot piraterij.

Uiteraard ben ik vrij spel en laat ik mijn mening over aan 3e.

Dit zal wel een hevige discussie worden Jos, bereid je maar voor.
Gebruikersavatar
Leo Bokkum
Berichten: 508
Lid geworden op: 15 dec 2006 05:30
Locatie: Oost Drenthe

Re: Walvisjagers-folklore

Bericht door Leo Bokkum »

Ragnar schreef:Hoort deze Sea Shepeard trouwens onder het Greenpeace gebeuren, kan daar weinig over vinden maar, ben daar zeer benieuwd naar ?
Hoi Ragnar, zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Paul_Watson en
http://nl.wikipedia.org/wiki/Sea_Shephe ... on_Society

Mvg, Leo.
Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is
Gebruikersavatar
Leo Bokkum
Berichten: 508
Lid geworden op: 15 dec 2006 05:30
Locatie: Oost Drenthe

Re: Walvisjagers-folklore

Bericht door Leo Bokkum »

En het laatste nieuws over die aanvaring: http://www.volkskrant.nl/binnenland/art ... _Nederland
Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Walvisjagers-folklore

Bericht door Brazuca »

Was het allemaal maar zo simpel.

Mijn punt is dat de Japanners onder vals voorwendsel op walvissen jagen.
Er zijn internationaal via het IWC (International Whaling Comittee) afspraken gemaakt, waar zij zich niet aan houden.
Het rechts-besef en rechtsplicht wordt niet in alle landen op dezelfde manier ingevuld als in Nederland.

Dat daar organisaties (NGO´s) tegen protesteren, en proberen die schending onder de aandacht te brengen van de pers is een bekend feit. Dat doen ze door de walvisvaart te hinderen en dient twee doelen;
1e doel; aandacht van de pers
2e doel; het daadwerkelijk hinderen, heeft tot gevolg dat de walvisvaarder minder walvissen kan vangen

Als je statistieken van de FAO (World Food Organization van de UN) bekijkt, worden de wereldzeeën de laatste 40 jaar structureel overbevist, in vrijwel alle gebieden. link


Fisheries Factsheet


The United Nations' Food and Agriculture Organization (FAO) has estimated that 950 million people worldwide rely on fish and shellfish for more than one-third of their animal protein. Over 200 million people depend upon fish as a main source of income, particularly subsistence fishers in developing countries. The Humane Society of the United States recognizes the significant international dependence on fishing as an industry. Our primary concerns are the gross over-exploitation of fish populations, the impact of commercial fishing activities on other, non-target marine creatures, and the growing tendency of governments and industry to blame marine mammal predation for fish stock depletion.

Fisheries Over-Exploitation

Since the 1970s, fisheries have skyrocketed to unprecedented levels of production. The FAO estimates that 70% of the world's fish species are either fully exploited or depleted. The worldwide fleet of commercial fishing vessels has doubled since 1970 and operates at a loss of 54 billion taxpayer dollars every year. The annual global catch peaked in 1989 at 89 million tons and has currently stabilized at about 85 million tons. This abuse has raised great concern within all areas of the fishing community.
Dus als je de vissers, en de commerciële organisaties die daar achter steken, gewoon hun gang laat gaan, zonder enige beperkingen en restricties op te leggen, kun je via die statistieken uitrekenen dat sommige vissoorten over een aantal jaar niet meer zullen bestaan. Wat betekent dat het vissertje die op die soort aan het vissen was, uitgevist raakt en daardoor werkeloos wordt.

Dat de beperkende maatregelen (visquota) in de `beschaafde´ wereld redelijk goed worden nageleefd, staan m.i. recht tegenover het handelen van piraten (en landen die dit toestaan), die lak aan die regels hebben, en op gruwelijke efficiënte wijze vrolijk doorgaan met het uitputten van vissoorten.

Zo zijn er schrijnende gevallen bekend van meedogenloze vangst-methodes die geen enkel respect tonen voor het vangen van vis, en/of zee-zoogdieren. Om er een aantal te noemen;
- vissen met kilometerslange vislijnen (met vishaken) in de zuid-Pacific waardoor voornamelijk albatrossen het slachtoffer van worden, en er al 20 soorten in hun voortbestaan bedreigd worden link
- het vangen van tonijn d.m.v. seine-netten, waar de bijvangst van dolfijnen die in de netten terecht komen of afgemaakt worden, of als ze het overleven, bijzonder gestrest uit komen.
- het vissen van garnalen in de Golf van Mexico, waarbij verschillende soorten zeeschildpadden in de netten vast komen te zitten en verdrinken.

Dit soort vangst-methodes en piraterij kan alleen gestopt worden door te protesteren tegen dit soort praktijken. Overheden zijn per definitie traag en reageren alleen wanneer het onderwerp leeft bij de publieke opinie. En hier komen we dan weer terug bij organisaties zoals Greenpeace en Sea Shepperd die wat radicalere methodes toepassen om de schending van internationale afspraken (= piraterij) aan de orde te stellen.

En kom ik ook weer bij mijn uitspraak dat in dit geval het doel de middelen heiligt.

Organisaties zoals Greenpeace, Sea shepperd, maar ook de mildere milieu-organisaties zijn hard nodig om wantoestanden aan de orde te stellen, en te proberen om deze vormen van ´piraterij´ uit te bannen.

Uiteindelijk zullen we toch, op een globale schaal, moeten komen tot een duurzame vorm van visserij, willen we kunnen blijven genieten van al die lekkere vis- en schelpdieren die de zee ons biedt.

Nog als opmerking aan Leo, ook ik kom uit een familie van vissers, oester/mossel kwekers en andere vormen van zeevaarders.
Gebruikersavatar
Leo Bokkum
Berichten: 508
Lid geworden op: 15 dec 2006 05:30
Locatie: Oost Drenthe

Re: Walvisjagers-folklore

Bericht door Leo Bokkum »

Hoi Dick.

Mijn punt is dat de Japanners onder vals voorwendsel op walvissen jagen.
Er zijn internationaal via het IWC (International Whaling Comittee) afspraken gemaakt, waar zij zich niet aan houden.


En tóch schijnt de huidige walvisvangst niet illegaal genoeg te zijn om die Japanners op te pakken.
Dus óf het hele IWC is een wassen neus, óf hun afspraken geven de Japanners een opening om door te vissen.
Als het gebruik van een maas in de wet een geldige reden is om mensen in gevaar te brengen, dan mag heel belasting-betalend Nederland wel gaan oppassen.



Ik hoop niet dat je het erg vind, maar op de rest van je verhaal ga ik niet in.
a) Omdat deze disc dan wel heel erg globaal wordt.
b) Omdat die Greenpeace-retoriek over "piraten" me zwaar tegenstaat.
Illegale visserij moet hard aangepakt worden, daar zijn we het over eens.
Maar de visserijen die jij opnoemt zijn voor het grootste gedeelte legaal. Om dan die vissers te criminaliseren is een propaganda-taal waar ik ernstige bedenkingen bij heb.
c) Ik ken ook de ander kant van milieu-organisaties & "natuurbeschermers". Niet alleen vanaf internet, maar ook uit eigen ondervinding. Dan kijk je tóch ff kritischer tegen die organisaties aan dan wanneer je denkt dat het alleen maar vrijwillige idealisten zijn die de wereld willen redden.


Mvg, Leo.
Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is
Ab Plugge

Re: Walvisjagers-folklore

Bericht door Ab Plugge »

Ik ben het met je eens Leo.
Tenzij er een enorme kluns achter het roer van die rare speedboot heeft gezeten is deze aanvaring bewust uitgelokt met maar één doel, het halen van de wereldpers en aandacht. Daar zijn ze in ieder geval weer goed in geslaagd. Maar om dan de tegenpartij van alles en nog wat te gaan beschuldigen, piraterij, moord, zeeroof ??? Daar laten onze milieuvrienden hun ware gezicht weer zien.
groet
Ab
Gebruikersavatar
hrobbers
Berichten: 557
Lid geworden op: 26 sep 2006 20:17
Locatie: de Meern

Re: Walvisjagers-folklore

Bericht door hrobbers »

Ik heb mijn donatie's aan die club op gezegd toen ze beton blokken in viswateren gingen dumpen, nu die klanten zelf eens overvaren worden is niet meer dan een koekje van eigen deeg, nu schreeuwen ze moord en brand, maar ze hebben het zelf ook talloze malen gedaan. Begrijp me niet verkeerd, ook ik ben fel tegen de walvisvangst, maar die linkse mulieu kliek gaat me veel te ver.


Plaats reactie