Walvisjagers-folklore

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Leo Bokkum
Berichten: 508
Lid geworden op: 15 dec 2006 05:30
Locatie: Oost Drenthe

Walvisjagers-folklore

Bericht door Leo Bokkum »

Het jachtseizoen op walvisjagers is weer geopend.
Deze folklore zorgt ieder jaar weer voor spannende beelden waar ieder kamp zijn eigen gekleurde commentaar onder zet.
Vandaag werd een actieschip een beetje ingekort door de Japanners.


Sea Shepherd schrijft hierover: We waren daar heel onschuldig aan het spelevaren, worden we opeens opzettelijk geramd door een veiligheidsschip van de Japanners.
Citaat: "Volgens de activisten van de Sea Shepherd Conservation was er sprake van opzet" (....)


De visie van de Japanners: Het bootje van Sea Shepherd heeft meerdere malen getracht trossen in onze schroef te laten lopen en ons bekogeld met vet- en stinkbommen. De aanvaring was niet te vermijden.



Oordeel zelf, want ik heb er een mooi filmpie van gevonden:
http://www.zie.nl/video/Sea-Shepherd-bo ... czr2dfohep (komt na ca 20sec reclame)

Nog 1 vanaf een ander schip gefilmd: http://www.zie.nl/video/Ady-Gil-geramd- ... czr30fchfl


Mvg, Leo.:-D
Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is

Teamspirit

Re: Walvisjagers-folklore

Bericht door Teamspirit »

De verklaring die de sea sheppard heeft gegeven klopt ook niet. Ze zouden geen brandstof meer hebben en dus niet weg kunnen varen. Terwijl je op de beelden toch echt schroefwater of koelwater achter schip ziet. Beide duid erop dat er nog brandstof aanwezig is.

En als je zo'n schip hebt ben je ook wel erg dom om niet uit te wijken. Ze mogen dan wel van stuurboord komen, maar ze zijn ook onzichtbaar op de radar en veel kleiner dus kun je beter maar snel aan de kant gaan voor je eigen veiligheid. Beetje dom om daar dan te gaan varen. Sorry, maar de manier van werken bij de sea sheppard vind ik nogal dom, en je schaamt je eerder je ogen uit de kop dat het een schip onder Nederlandse vlag vaart, dan dat je trots kan zijn op het werk wat ze verrichten.
Gebruikersavatar
Leo Bokkum
Berichten: 508
Lid geworden op: 15 dec 2006 05:30
Locatie: Oost Drenthe

Re: Walvisjagers-folklore

Bericht door Leo Bokkum »

Dat brandstofverhaal klopt zeker niet, want op de eerste video zie je duidelijk dat hij vaart loopt. Vooral vlak voor de aanvaring is dat duidelijk te zien.
Na de aanvaring trouwens ook, want hij geeft een smerig klapje achteruit.

Ik vind het sowieso een heel domme actie.
Maar het zal met de juiste propaganda vast wel weer een hoop nieuwe donateurs opleveren.. :roll:
Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is
koets

Re: Walvisjagers-folklore

Bericht door koets »

ik schaam me helemaal niet, wij nederlanders zouden als een blok achter deze mensen moeten staan met de nederlandse vlag in top,ze zijn de enigsten die er nog wat tegen doen. ik hoop dan ook van harte dat ze een dezer dagen een jap flink rammen met het grotere schip dat ze daar hebben want ik ben wel helemaal dood ziek van die kut jappen en hun moord praktijken.
iedereen mag denken wat men wil ik hoop ik ook

gr jurrie
Gebruikersavatar
Leo Bokkum
Berichten: 508
Lid geworden op: 15 dec 2006 05:30
Locatie: Oost Drenthe

Re: Walvisjagers-folklore

Bericht door Leo Bokkum »

Tjah Jurrie, op een reactie als de jouwe kun je natuurlijk wachten.
Zoals meestal met milieu-zaken gaat de emotie een hoofdrol spelen.

Ik kan niet trots zijn op actievoerders die zeelui in gevaar brengen, wát de reden dan ook mag zijn.
Dat walvisverhaal is een zaak die de politiek allang had moeten oplossen. Alleen zoals altijd spelen daar blijkbaar belangen waar wij geen weet van hebben.
Dus richt je pijlen liever op de politiek dan op Jap de zeeman die ook maar gewoon voor zijn vreten op zee zit.

Mvg, Leo.
Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is
Herman
Berichten: 518
Lid geworden op: 30 jul 2004 23:37
Locatie: Groningen

Re: Walvisjagers-folklore

Bericht door Herman »

Volgens mij moeten wereldwijd de regering van Japan onder druk gezet worden om met de z.g wetenschappelijk walvisvangst te stoppen,en het rammen van schepen is geen oplossing dan verlaag jezelf,voor de Sea Sheperd hou daar mee op met die onzin,voordat er daadwerkelijk slachtoffers vallen.
Begrijp me goed ik ben ook fel tegen de walvisjacht.
Maar om dan krachttermen te gebruiken,om je mening te uiten dat hoeft ook niet.
gr.Herman
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14438
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Walvisjagers-folklore

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hallo,

" DE Geschiedenis" staat helemaal STIJF van de voorbeelden waar " de menselijke civilisatie" slechts bakzijl haalt met haar vele "ONgeciviliseerde praktijken" NADAT er personen OF groepen van personen " de zaak DUIDELIJK aan de kaak hebben gesteld"

Vrijwel zonder enige uitzondering zijn er altijd " de krachten welke slechts denken aan HET Gewin" en die " het onderste uit de tas BLIJVEN halen" om "zolang als het maar kan" HUN gewin voort te zetten.........de voorbeelden EN de veelal NEGATIEVE resultaten zijn er TE OVER voor een ieder die zich er in wil verdiepen.

Zo OOK " de Walvisjacht" ( om nou de zaak maar NIET gecompliceerder te maken met NOG een lange lijst van voorbeelden betreffende " HET continue menselijke verkrachten van de OCEANEN MET hun inhoud")

DIT soort zaken wordt ( NET als andere Internationale zaken meestal :cry: ) zelden OF NOOIT op een " fatsoenlijke manier opgelost" NOCH wordt " het roer vrijwillig omgegooid" als de "verkeerde koers heel duidelijk is" en "voor een ieder te zien"..........DA'S triest maar als je de geschiedenis leest " TYPISCH menselijke gedrags procedure"

Toen aan het einde van de 1930 tiger jaren Winston Churchill "moord en brand" schreeuwde over "wat Adolfje Hitler en z'n Nazi bende aan het bekokstoven waren en wat er aan zat te komen " TOEN was die Churchill zo ONPOPULAIR dat ie uit de regering werd geflikkerd" en "Chamberlain" was het mannetje".

Toen de Moffen in 1940 "plotseling" aan het Kanaal stonden met " WIR fahren gegen England" en AL die Limeys GROTE pullen scheten en de rest van Europa "onder de Moffen Laars zat" TOEN was Churchill plotseling DE KEREL.............

Toen het in 1945 allemaal was gefikst, konden ze (in de UK) NIET wachten om hem er met een GROTE cholere gang weer UIT te flikkeren. Ik bedoel maar................het blijft een typische Maritieme uitdrukking van " De Beste stuurlui staan aan de wal"........

Walvisjagen is net zo "achtelijk" en uit de tijd als "slavernij" en het is heel duidelijk dat die Jappen dat NIET willen begrijpen..........

Ik heb veel respect "in principe" voor de Sea Shepperd boys, wat niet wil zeggen dat ik het "met ALLES wat ze doen EENS ben", ik heb echter veel respect met die mensen die "WAT DOEN" om DAT aan het "Grote publiek duidelijk te maken"......EN.........waar gehakt wordt daar vallen " Spaanders"- Over eventuele sympathie voor Jappanners zal ik het hier maar niet hebben....DAT vinden jullie vast wel goed :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Leo Bokkum
Berichten: 508
Lid geworden op: 15 dec 2006 05:30
Locatie: Oost Drenthe

Re: Walvisjagers-folklore

Bericht door Leo Bokkum »

Je hebt politiek talent Harry.
Er is namelijk niet veel te vinden waartegen je jezelf NIET hebt ingedekt. :lol:

Maar dat je nou de tweede wereldoorlog nodig hebt om te zeggen dat je het éigenlijk niet zo erg vindt dat er (in dit geval Japanse) zeelui in gevaar worden gebracht..
Laat ik het zo zeggen; ik vind het een opmerkelijk standpunt van iemand wiens werk alles te maken heeft met veiligheid op zee.


Mvg, Leo.
Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14438
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Walvisjagers-folklore

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Leo,

Of m'n talenten "politiek of anderszins zijn" zullen we het hier maar niet over hebben, NOCH kan ik de konnektie zien tussen " veiligheid op zee EN het jagen op walvissen"
Ik heb slechts getracht om op "een fatsoenlijke manier" publiek duidelijk te maken wat mijn mening is over "deze buitengewoon ONfatsoenlijke handel"...........ik wou dat ik "miljoenen had" om die Jappen " de pap liederlijk zuur te maken".......is DAT wellicht duidelijker, het toeval wil dat " Mondiaal dit kennelijk OOk zo wordt gezien" vandaar het " Internationale walvissen jacht moratorium". Overigens werd mijn reaktie voornamelijk gedreven door de woordkeus " folklore" ---------- HOE "Japanse zeelui" op een kneiter van een walvisjager -overigens "in gevaar" worden gebracht door een paar kerels " op een plastic bakkie" begrijp ik niet helemaal...die Hollander die er op zat "was blij dat ie het NA kon vertellen"
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2134
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Walvisjagers-folklore

Bericht door Brazuca »

Ik had ook andere verwachtingen bij walvisjagers folklore, daarbij denkend aan de geschiedenis van "de Noordsche Compagnie" in de 17e eeuw.

Afbeelding

Afbeelding

Volgens dit artikel is het vangen van walvissen achterhaald en absoluut niet nodig voor wetenschappelijke doeleinden, zoals de Japanners wilden doen voorkomen. Het is wel vreemd dat het vlees en vet van de beesten op de vismijn voor grote bedragen verkocht wordt.
Het slachten van walvissen is helemaal niet nodig om wetenschappelijk onderzoek op de dieren uit te voeren. Dat willen Australië en Nieuw-Zeeland bewijzen door samen onderzoek uit te voeren op levende walvissen. Japan gaat tot woede van de Australiërs jaarlijks op jacht naar walvissen onder de dekmantel van de wetenschap.

In realiteit zou Japan volgens critici de dieren vangen om het vlees te verkopen. Achttien wetenschappers vertrekken daarom volgende maand vanuit Wellington naar de Zuidpool om er levende exemplaren te onderzoeken. Ze hopen er ook meer te weten te komen over de impact van de klimaatverandering op de walvissen. De onderzoekers zullen luchtgeweren met dartpijlen gebruiken om walvishuid te verzamelen voor DNA-onderzoek.
Protest tegen het vangen walvissen is dus belangrijk, en moet de druk op landen zoals Japan continu worden uitgeoefend.
Dat daarbij door een aantal organisaties soms risico´s genomen worden om de walvisvaart te hinderen, moet denk ik opgevat worden dat het doel de middelen heiligt. Je hoeft het daar niet mee eens te zijn.

Ik weet uit mijn eigen verleden dat de strijd voor een "open Oosterschelde" op een gegeven moment nogal verhit raakte, en drastische protesten nodig waren om de aandacht van de media te krijgen en te proberen de publieke opinie voor de zaak te winnen. Het was toen nodig om een aantal technocraten in den Haag (Rijkswaterstaat) tot andere gedachten te dwingen, wat op een gegeven moment ook gelukt is.

Ik schaam mij er dan ook niet voor dat er een Nederlandse vlag op die protestboot staat.


Plaats reactie