Margrietspeld / petemblemen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Patru (R.I.P)

Re: Margrietspeld / petemblemen

Bericht door Patru (R.I.P) »

Determeyer aan de Korte Niezel en de beide hoeken van de Oude Zijdsvoorburgwal, die waren verbonden door een karakteristieke overloop; deze is er nog steeds. Het bedrijf is in 1985 vertrokken van deze locatie.
Menige Kombuizer zal zich het loopje voor het aanmonsteren of aan boord gaan herinneren. Eerst even naar Determeyer de nodige spullen kopen, dan snel naar Schele Henk op de Lange Niezel om een rakker te halen en wat maten te ontmoeten. Daarna kon je pas met goed fatsoen naar het Centraal Station lopen om het bootje naar de Kop te halen of bus P te nemen naar de haven.

Korte Niezel ca1955.jpg
Korte Niezel ca1955.jpg (80.32 KiB) 2602 keer bekeken
Groet, Paul G.

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Margrietspeld / petemblemen

Bericht door jdbvos »

Bij mij kwam de hele bubs gewoon van Determeijer of Jos Cohen (degene die op de Nieuwe- of Oude- Binnenweg in R'dam zat).

1 donkerblauw uniform, 2x jasje tutup met maar 1 set vadermoordenaarknopen en 1 set jasknopen-met-ringen, 6 witte overall's, pet met Nedlloyd-met-kroon-embleem, 2 stropdassen, 6 witte overhemden met mouwen, 2 lange witte broeken, 6 korte witte broeken en 6 kortemouw-shirts, 6 p. zwarte sokken en 6 p. witte kniekousen, 1 set leerling-epaulettenen 2 zgn Nedlloyd-koffers.
2 paar zwarte lage schoenen en 2 paar werkschoenen
Verder diende ik van huis mee te nemen minimaal 6 onderbroeken, handschoenen, de gabardine-overjas (van school) met de witte sjaal, en wat ik verder aan (prive-)kledij wenste mee te nemen. (ik geloof dat ik alles heb, behalve de 6 handoeken en de 6 washandjes)
Dit moest allemaal gemerkt worden met een innaai naam-labeltje (heeft ma veel werk van gehad) die per 100 werden meegeleverd. Dat alles in ruil voor een handtekening mijnerzijds zodat de Nedlloyd op gepaste wijze het eea in mijn gage kon verwerken.
Dit alles paste uiteraard niet in de Nedlloyd koffers, dus er kwamen nog 2 grote koffers bij....

Het was ff zoeken, maar ik heb het eea dat nog resteert ff bijelkaar gezocht... (het was dus Determeijer: zie het knopenzakje)
En die gouden ladder was niet van de Nedlloyd, maar moest ik ff aanschaffen voor het decorum namens een andere rederij (ik méén Seatrade, maar dat weet ik niet meer zeker...SG was normaliter niet zo pakkie-achtig)
Bijlagen
WP_20170421_19_19_10_Pro-resized.jpg
WP_20170421_19_19_10_Pro-resized.jpg (192.39 KiB) 2593 keer bekeken
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 3224
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Margrietspeld / petemblemen

Bericht door jacko »

Detemeyer Oude zijds voorburgwal in Amsterdam.
Volgens mij.

Groet
Hans
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Margrietspeld / petemblemen

Bericht door Bob R.I.P. »

Inderdaad Determeyer. Compleet uniform in twee fiber koffers en een plunjezak. Waarvoor die laatste was is mij onduidelijk. Om de vuile was in mee te nemen naar huis?
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Patru (R.I.P)

Re: Margrietspeld / petemblemen

Bericht door Patru (R.I.P) »

De fabriek van Determeyer zat op de Oudezijds Voorburgwal nummer 27-29, de winkel op nummer 33/hoek Korte Niezel.
De brug rechts leidt naar de Lange Niezel.

Oudezijds Voorburgwal 27-33.jpg
Oudezijds Voorburgwal 27-33.jpg (326.31 KiB) 2188 keer bekeken
Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
Drentenier
Berichten: 2200
Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
Locatie: Gasselte

Re: Margrietspeld / petemblemen

Bericht door Drentenier »

of Jos Cohen (degene die op de Nieuwe- of Oude- Binnenweg in R'dam zat).
Jan,
Jos Cohen zat aan de Scheepstimmermanslaan in Rotterdam :wink:
In 2005 schijnt de firma failliet te zijn gegaan.
Groet,
Hans


Plaats reactie