VMBO, MBO en HBO zeevaartscholen - stageplaatsen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Janoss

Re: VMBO, MBO en HBO zeevaartscholen

Bericht door Janoss »

Hallo allemaal,

Mijn vader zat 20-25 jaar geleden bij de marine als machinist en heb dus al wat verhalen gehoord enzovoort. Ook had ik een maat die op een boot woonde en heb toen al eens wat meegevaren en voelde me eigenlijk ook wel thuis op een boot. Ik heb dus havo gehaald en ben eigenlijk nog op zoek naar een hbo opleiding. Veel opleidingen waren teveel theorie naar mijn mening. HBO maritiem officier leek mij dus wel een goeie mix tussen praktijk en theorie. Nu nog wat vragen.

Zie je ook wat van de wereld of zit je meer op de boot en kom je de haven binnen en een half dag later ben je weer weg?
Zijn er goeie baankansen met deze opleiding?
Is het vooral breed qua wiskunde/natuurde of vooral diep/zwaar?

Bedankt voor het lezen :)

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: VMBO, MBO en HBO zeevaartscholen

Bericht door jdbvos »

Zie je ook wat van de wereld of zit je meer op de boot en kom je de haven binnen en een half dag later ben je weer weg
Tsja....je wilt toch zeeman worden ? Dan breng je dáár dus ook de meeste tijd door.....
Wil je meer in havens zijn, dan is daar ook een school voor: maar dan zie je wel behoorlijk wat zee minder :-D
Maar zoals vroeger, soms wel (meer dan) een week in een haven, kom je niet veel meer tegen. Een blokkenboot is sneller gelost of geladen dan een pakjesboot die met eigen overstomertjes z'n lading erin of eruit moet wurmen....
...of een tanker mbv emmertjes moeten laden/lossen..... (om de tengeneurs niet te vergeten :mrgreen: )
Maar je wilt niet weten hoe duur een week in een haven is qua stapcenten.....!
De brief naar huis met "...stuur geld en kleren..." is er niet meer bij...
Oost, west...ook best
albert s
Berichten: 260
Lid geworden op: 10 dec 2005 17:06

Re: VMBO, MBO en HBO zeevaartscholen

Bericht door albert s »

Veel van de wereld zien zal tegen vallen, vooral op container schepen. Binnen ligtijden zijn kort en de ligplaats in de middel of …… Bovendien moet er in deze korte tijd veel gebeuren, het is dan “all hands on deck”.

Ten opzichte van “vroeger” is er hoop veranderd positief zowel als negatief.
Aircondition in de tropen is echt wel fijn, salaris is goed, je bent zo goed als zeker van een baan na je opleiding, en verlof regelingen zijn een stuk beter als vroeger. Is een uitdagende zelfstandige beroep met een hoop variatie, maar moet je liggen of niet

Je vaart met een hoop verschillende nationaliteiten, wat zowel negatief als positief kan zijn. Je bent ook niet meer jaren van huis, en communicatie met huis is makelijker, meeste schepen hebben wel een soort van e-mail of internet systeem voor de bemanning.

Heb er zelf niet al te veel moeite mee gehad, maar voor meeste mensen is wiskunde en natuurkunde inderdaad het grootste struikel blok geweest tijdens de (HBO) opleiding.

Vond zelf praktijk gedeelte van HBO opleiding nog al tegen vallen.
Heb zelf eerst mijn A-diploma ( scheepwerktuigkunde) gehaald in Haarlem, VD was net afgeschaft dit was een MBO opleiding. Gelijk daarna heb ik opleiding gevolgd tot MAROF in Amsterdam (HBO)

Succes met je keuze, in deze periode zijn er de nodige opendagen op de zeevaartscholen in het land zou zo wie zo eens gaan kijken.
Chris.dus
Berichten: 223
Lid geworden op: 11 nov 2009 13:08

Re: VMBO, MBO en HBO zeevaartscholen

Bericht door Chris.dus »

Het varen kan best nog wel leuk zijn, ook tegenwoordig. Heb familie die op dit moment op zee zit op een 8000 tonner. Nederlandse rederij, Nederlandse vlag. Hebben net 5 dagen in Udevalla gelegen, zijn nu met 10 mijl op weg naar de Westkust van Mexico.Dus dat gaat even duren. Daarna laden in Equador en dan naar leHavre. Liggen over het algemeen 5 tot 7 dagen in een haven. 10 man bemanning aan boord, mooie accomodatie en zeer goed eten. 3 maanden op, 3 maanden af. Dan is het varen zo slecht nog niet.
Jos Komen (R.I.P)

Re: VMBO, MBO en HBO zeevaartscholen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Het varen kan best nog wel leuk zijn, ook tegenwoordig
Goed dat je dit ook even onder de aandacht brengt, Chris. :-D
Welke rederij is dit?
Bema

Re: VMBO, MBO en HBO zeevaartscholen

Bericht door Bema »

Daar ben ik ook wel benieuwd naar JK, welke rederij dat is.
Heb het vermoeden dat het hier om een schip mbt projectladingen gaat
Ben toch bang dat dat de spreekwoordelijke uitzondering is.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: VMBO, MBO en HBO zeevaartscholen

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Heb het vermoeden dat het hier om een schip mbt projectladingen gaat
Ben toch bang dat dat de spreekwoordelijke uitzondering is.
Dat denk ik ook, maar toch ben ik van mening dat je, als je iets meer wilt dan alleen maar containers of olie of stortladingen varen, je die uitzonderingen moet proberen te vinden. Ik had al meer dan 25 jaar gevaren toen ik het reguliere rederijbedrijf en een prima rederij waar ik eigenlijk tot mijn pensioen had willen blijven varen noodgedwongen verliet en in de shipdelivery terechtkwam. Dat bleek achteraf wat varen en ervaring opdoen en het hele scheepvaartbedrijf tot in detail leren kennen, het beste te zijn wat me ooit had kunnen overkomen. Toen bedacht ik dat ik dat jaren eerder had moetenm doen.
Maar dat kan niet.
Dat kon toen niet en dat kan nu niet.

Als je begint, zul je toch eerst het "gewone" vak moeten leren en dat leer je nog altijd het beste bij een reguliere rederij. Dat kan dan betekenen dat je volgens een zeer strak en heel druk schema containers gaat varen of met anderhalve man en een paardenkop op een bulker vaart. Tenzij je meteen naar de offshore of de sleepvaart gaat, maar dat is weer iets anders. Als je voor de gewone handelsvaart kiest, moet je eerst je vak grondig leren. Misschien wordt je daarna helemaal gelukkig op een ferry tussen Hoek van Holland en de UK of op een containerfeeder op een drukke Europese lijn, of op een enorm containerschip dat in een strakke dienst op het Verre Oosten vaart. Maar wil je wat meer, iets anders, dan zul je de vette, smakelijke randjes van het scheepvaarbedrijf moeten opzoeken. Dat is dan misschien wat minder geregeld en wat minder zeker, maar wel meer afwisselend en zelfs nog een tikkie avontuurlijk.
Het kán nog altijd, daar ben ik van overtuigd.

En ja: de wiskunde is nog steeds erg belangrijk, maar ik heb niet de indruk dat het meer en moeilijker is dan vroeger. Als ik het tegenwoordige leerboek Navigatie van L.W. Naudts bekijk, dan valt dat in vergelijking met mijn oude leerboeken alleszins mee. Daar behoor je met de vereiste vooropleiding weinig moeite mee te hebben.

Hoe het ook zij: ik zou het scheepvaartvak morgen weer kiezen. Niet om veel van de wereld te zien of om maar op zoveel mogelijk plaatsen zo wild mogelijk te gaan stappen, maar gewoon omdat ik het altijd een fijn vak heb gevonden waarin ik me helemaal thuis voelde. Daarbij heb ik de nadelen altijd voor lief genomen. Daar betaal je dan wel een prijs voor, dat is ontegenzeglijk waar.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14381
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: VMBO, MBO en HBO zeevaartscholen

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Daar betaal je dan wel een prijs voor, dat is ontegenzeglijk waar.
EN...." niets komt voor niets"...........Varen is fijner dan je denkt!! :lol: Mijn ervaringen op Den Christelijke Nederlandse Tanker Langen Omvaart in de 1960tiger en zeventiger jaren had ik " voor geen goud" willen missen EN beschouw ik als DE vormende jaren en ervarings grondslag voor mijn verdere leven en loopbaan, waarvan het werkende deel " altijd met scheepies en de personen er OP" had te maken.
Dat er het e.e.a. is verandert, vergeleken met mijn tijd, heb ik van nabij gezien en deels ervaren, maar DAT is van toepassing op de gehele samenleving en DAT zal ook wel zo blijven.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Chris.dus
Berichten: 223
Lid geworden op: 11 nov 2009 13:08

Re: VMBO, MBO en HBO zeevaartscholen

Bericht door Chris.dus »

De rederij is Focus Shipping, het schip waar mijn neef op dit moment op vaart is de Sara
http://www.focusshipmanagement.com/fleet
sparks
Berichten: 241
Lid geworden op: 09 feb 2015 22:52

Re: VMBO, MBO en HBO zeevaartscholen

Bericht door sparks »

Helemaal eens met de vorige spreker. Ik heb slechts 3 jaar gevaren maar ik ben er van overtuigd dat als je aan boord overleefd je aan de wal met vlag en wimpel overleefd. In mijn huidige werk kom ik ook nog wel eens ex-zeelui tegen en je haalt ze er zo uit. Zijn altijd mensen die hun verantwoording nemen en ook sociaal vaardig zijn, hoewel er wel een verschil is of ze bij de marine of de koopvaardij vandaan komen :mrgreen: ... Ik heb het altijd een prima start van mijn carriere gevonden en ook met veel plezier gedaan.

Ik weet niet hoe een en ander nu precies reilt en zeilt maar in mijn tijd vond ik reefers met fruit helemaal top. Snel aan de overkant en ook altijd wel een aantal dagen binnen dus nog wat te zien en te stappen en ik vond het koelbedrijf ook leuk en dat als sparks :?:...Ook op een gastanker gezeten, moet je niet op willen om te stappen maar daar was de charme dan weer dat het echt wilde vaart was. Altijd weer een verrassing waar je heen moest en ook wat voor troep je moest laden. Met dat bedrijf had ik wat minder :roll: Laatste schip was een roro die voor Multi purpose werd gebruikt leuke lijn Frankrijk-Guadeloupe-Martinique-Frans Guyana maar na 1 rondje had ik het wel gezien, werd nogal boring


Plaats reactie