VMBO, MBO en HBO zeevaartscholen - stageplaatsen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
j.haver
Berichten: 1534
Lid geworden op: 04 okt 2005 22:09

Re: VMBO, MBO en HBO zeevaartscholen

Bericht door j.haver »

BaCo schreef:Bedankt voor de info, het is helaas niet voor mijzelf maar voor een jongere collega van mij.
Hij gaat waarschijnlijk wel kijken in Delftzijl.
Cebo Marine had vroeger ook wel vakantiewerk ; je moet wel gelijk zeebenen hebben >> Noordzee !! Maar dan leer je wel gelijk wat varen kan zijn :-)

BeauB1991

student afstuderen

Bericht door BeauB1991 »

Hallo beste mensen,

Na de zomer mag ik afstuderen, ik ben op zoek naar een mooi onderwerp. Het moet een probleem zijn waar we in de scheepvaart tegenaan lopen
Ik ga dan een onderzoek doen en kijken op dit probleem valt op te lossen.

voorbeelden van mijn voorgangers:
-Onderzoek met welke trim het schip (van type ..) het meest economisch vaart
-Onderzoek waarom voor IJmuiden/Amsterdam een grotere sluis voordeling zou zijn
-Verbeter de communicatie van loods die roeraanwijzingen geeft op een schip met azimut voortstuwing
-..
-..

Ik volg de richting stuurman ik ga geen onderzoek doen naar motorsystemen of iets dergelijks.

als jullie een ideeën hebben hoor ik het graag

gr

beau
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: VMBO, MBO en HBO zeevaartscholen

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Hallo Beau,

Dat je als aspirant stuurman een onderzoek wilt gaan doen naar "motorsystemen of iets dergelijks", staat je uiteraard geheel vrij en als je daarop besluit, wens ik je daar alle succes bij, maar afgezien van het feit dat dit, zoals jij het daar stelt, wel een erg breed terrein is, waardoor het wat moeilijk wordt om je daarin te raden, komt het mij voor dat je misschien beter een mooi nautisch onderwerp zou kunnen kiezen.

Een paar ideeën van mijn kant...
  • Wat kan de oorzaak zijn van het gegeven dat 99 procent van de aanvaringen wordt veroorzaakt door het niet naleven van de Internationale Bepalingen ter Voorkoming van Aanvaring op Zee? Zijn die dan zo onduidelijk en zo gecompliceerd en zo ja, wat is dan de oplossing?
  • Wat kan de oorzaak zijn van het gegeven dat meer dan 100 jaar na de ondergang van de TITANIC de zeevaart nog altijd niet veiliger is geworden en het aantal ongelukken, ondanks alle technische ontwikkelingen en moderne apparatuur, nog steeds toeneemt in plaats van af te nemen? Dit in tegenstelling tot de luchtvaart die in haar relatief korte bestaan en welhaast explosieve ontwikkeling alleen maar steeds veiliger is geworden. Hierbij ter informatie: Er gaat gemiddeld elke dag ergens een schip verloren, per jaar ongeveer 100 schepen van meer dan 500 BRT.
Dat lijken me twee problemen waarmee je, als je daar zinnige antwoorden op weet te vinden, eer kunt inleggen. Je maakt er op school waarschijnlijk ook nogal wat discussie mee los en dat is ook nooit weg voor mensen die dit mooie beroep kiezen.

Nogmaals succes gewenst.
BeauB1991

Re: VMBO, MBO en HBO zeevaartscholen

Bericht door BeauB1991 »

Hallo Theo,

thanks! dit zijn goede onderwerpen. is zal het eens met mij mentor bespreken. Dat er nog zo veel ongelukken gebeuren is inderdaad opmerkelijk gezien er zo veel (communicatie)apparatuur op de brug staat. wellicht gaan de skills van de stuurmannen wel achteruit door de overmaat aan apparatuur. in de luchtvaart lopen ze erg voor in deze automatisering. ik geloof dat vliegtuigen al op zichzelf landen zonder dat een piloot dit doet. er bestaan ook systemen die voorkomen dat vliegtuigen in de lucht kunnen botsen. deze wijken dan automatisch uit.

ik bedoelde dat ik juist niet onderzoek wilde doen naar motorische systemen maar inderdaad een mooi nautisch onderzoek. ;)
onderzoeken in de nautische kant zijn denk ik wel wat lastiger omdat je met zo veel omstandigheden te maken hebt die niet te meten of voorspellen zijn. aan een motor kan je daarentegen veel meten.

Het marin (wageningen) doet ook veel onderzoek in de scheepvaart.
ik heb contact gehad met iemand daar en ga volgende week op bezoek. ik hoop dat ik daar een mooi onderzoek kan doen. ze werken daar wel aan opdrachten van bedrijven. zag al dat ze 2 programma's voor het berekenen van uitstoot van Nox en SOx met elkaar wilden vergelijken. Lijkt me een vrij taai onderzoek.. en niet nautisch.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: VMBO, MBO en HBO zeevaartscholen

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Sorry, ik las "een onderzoek". Slordig van me. Die veelheid aan apparatuur maakt het inderdaad niet veiliger. Tussen nu en een week hoop ik hier uitgebreid op terug te komen, dus als het je interesseert, blijf het dan volgen. Misschien kun je er iets van meenemen.
Ik ben trouwens benieuwd naar de reactie van je mentor.
BeauB1991

Re: VMBO, MBO en HBO zeevaartscholen

Bericht door BeauB1991 »

oke ben beniewd! ben je zelf bezig met een onderzoek hier na?
Meestertje
Berichten: 503
Lid geworden op: 29 jan 2010 21:08

Re: VMBO, MBO en HBO zeevaartscholen

Bericht door Meestertje »

Beste Beau,

Even terug naar de basics:
Wat zou je denken van goede uitkijk/wachtlopen en fatique, als onderwerp?
Een maatje van me was kapitein op een containerfeeder, lijntje R'dam H'burg en Bremen.
Hij had 1 stuks 1e stuurman(Rus)a/b dus werd er 6 op/ 6 af gelopen.
Loods a/b, ouwe op de brug.... meren dito.
Ontmeren... ouwe op de brug, loods v/b .... :-)
In- en uitklaren is ook voor die ouwe, dus hoe gaan we in dit dienstje aan voldoende rust komen?

Kleine toevoeging:

Ik was vergeten te melden dat men: max 12-14 uur binnen ligt, 24/7 laden/lossen en het van loods tot loods 24-36 uur is :shock:

Mvg Meestertje.
Machinare nesse est!
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 685
Lid geworden op: 22 jul 2004 00:47
Locatie: Dalfsen

Re: VMBO, MBO en HBO zeevaartscholen

Bericht door Eric »

Als docent en ex-zeevarende heb ik wel een suggestie, puur omdat ik erg benieuwd ben naar de uitkomst:

Onderzoek eens of de toename van ongevallen in de zeevaart, ondanks de steeds strengere wetgeving en betere apparatuur (we gaan steeds meer richting de werkwijze in de luchtvaart, met checklisten, opleidingsnormen, proecdures, etc) te wijten is aan gebrekkige naleving van opleidingseisen van koopvaardij-officieren waar dan ook ter wereld.

M.a.w. is de kwaliteit van een opleiding van iemand uit Nederland, Italië, China, of Indonesië, of Verwegistan, van voldoende kwaliteit en conform het STCW.
Ik weet b.v. dat de opleiding in Portugal te wensen overlaat.

Mvg,
Eric
Rust Roest
Maar Roest Rust niet.
BeauB1991

Re: VMBO, MBO en HBO zeevaartscholen

Bericht door BeauB1991 »

Bedankt voor jullie reacties,

Eric, het wordt erg lastig dit te onderzoeken. om de kwaliteit te testen van deze opleidingen zal ik op zeevaartscholen bijvoorbeeld interviews moeten doen. Elke zeevaart opleiding voldoet inderdaad als het goed is aan het STCW. Uit de praktijk blijkt toch vaak dat er verschillen zijn. dit komt dan door bijvoorbeeld cultuur, en manier van aanpak.

Is er daadwerkelijk een toename aan ongevallen in de zeevaart? hiermee bedoel ik aanvaringen. waar kan ik deze cijfers vinden? of worden alle aanvaringen nu centraal verzameld zodat deze cijfers nu bekent zijn voor iedereen. ik moet wel met feiten aan de slag en niet met aannames.

mijn opdracht is:
ga een onderzoek doen bij een nautisch bedrijf.
dus het beste is dat ik een reder benader met de vraag of ik een onderzoek mag doen naar.. (iets) binnen hun bedrijf. het kan ook dat een reder zelf met een probleem naar voren komt en mij zal vragen dat te onderzoeken. dit lijkt me echter minder leuk omdat ik dan vast zit aan hun onderzoek. het kan dan zijn dat ik dan voor een karretje wordt gespannen zodat iemand zijn gelijk kan halen door de uitkomsten mijn onderzoek.
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 685
Lid geworden op: 22 jul 2004 00:47
Locatie: Dalfsen

Re: VMBO, MBO en HBO zeevaartscholen

Bericht door Eric »

Ik snap het.
Tja.....
Dan zou ik een onderzoek doen naar, wat iemand hier ook al aangaf, oververmoeidheid.
Dat is namelijk nog steeds oorzaak nummer één.
Hierdoor verliest de officier van de wacht de situatiebewustheid, wijkt af van planningen, en vertrouwd teveel op de moderne apparatuur zoals ECDIS.
Ik vindt dat een levensgevaarlijk apparaat. Een fout komt onvoldoende duidelijk naar voren en wordt wél als nummer één informatiebron gebruikt.
Naar buiten kijken is er bijna niet meer bij.

Succes,
Eric
Rust Roest
Maar Roest Rust niet.


Plaats reactie