VMBO, MBO en HBO zeevaartscholen - stageplaatsen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Co
Berichten: 1119
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.

Re: VMBO, MBO en HBO zeevaartscholen

Bericht door Co »

Hallo Beau,

Even vlug (internet tijd a/b is duur) hier een onderwerp waar je misschien iets aan hebt:
Het veilig oefenen en het thuis halen van vrije val reddingsboten.
Of.... het veilig maken van reddingboot haken.

GRoeten van Co.
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...

mike86

hulpvraag

Bericht door mike86 »

Hallo allemaal,

Ik zoek informatie om te werken als stuurman. Over mezelf: ik ben ondertussen 28 jaar en ik heb een paar leuke banen gehad in de watersport. Daarnaast een leuk watersport bedrijf opgebouwd en helaas ook weer verloren in de crisistijd. Nu werk ik alweer een tijdje in een ander vakgebied dan de watersport en dat bevalt me eigenlijk helemaal niet.

Het kriebelt al jaren om te gaan varen. Eerder ook al aan wat grote zeil wedstijden mee gedaan op zee en die wateren bevallen me goed. Kwa opleidingsgebied ben ik nooit verder gekomen dan MBO niv 3 scheepstimmerman.

Hebben jullie een idee of kunnen jullie mij verder helpen om eigenlijk richting een functie als kapitein of stuurman op een schip te komen?

Fulltime naar school gaan wordt lastig maar deeltijd zou ik er zeker voor over hebben.
Herman
Berichten: 518
Lid geworden op: 30 jul 2004 23:37
Locatie: Groningen

Re: hulpvraag

Bericht door Herman »

zonder een opleiding in de nautische vakken zal het echt moeilijk worden voor je.ik zou eerst maar eens beginnen.met een opleiding ,advance firefighting en pre sea, en een monsterboekje aanvragen.en aanmonsteren als matroos,en vandaaruit een opleiding volgen,of naar de zeevaartschool maar ik begrijp dat je helemaal geen ervaring hebt om op zeeschepen te varen,je kan op het internet zoeken waaraan je allemaal moet voldoen,kijk op de site van KIWA.
gr.Herman
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 685
Lid geworden op: 22 jul 2004 00:47
Locatie: Dalfsen

Re: VMBO, MBO en HBO zeevaartscholen

Bericht door Eric »

Beste Mike,
Je zal het volledige opleidingstraject moeten volgen om te kunnen varen.
Dat betekend minimaal twee jaar schoolbanken, een jaar stage en allerlei STCW cursussen zioals Basic Training (heette vroeger pre-sea), advanced firefighting, radarcursus, ECDIS cursus, etc.

Mvg,
Eric Goedhart
Rust Roest
Maar Roest Rust niet.
Jeroen Schram

stageplaats

Bericht door Jeroen Schram »

Beste leden,

In Vlissingen volg ik de MBO opleiding tot stuurman alle schepen. Ik begin nu aan mijn 4e jaar en ben voor mijn eindstage op zoek naar een rederij die wereldwijd vaart met productentankers, het liefst distributiereizen. Nu weet ik dat er aardig wat rederijn zijn die dit doen, het 'probleem' is dat ze een VTL-goedkeuring moeten hebben omdat ik een MBO opleiding volg.
Ik heb al gebeld naar enkele rederijen, helaas kreeg ik te horen dat ze niet met leerlingen varen of dat er om financiële redenen geen stageplaatsen aangeboden kunnen worden voor mijn stageperiode.

Nu vroeg ik mijzelf af of u mij kunt helpen met ideeën voor mogelijke stageplaatsen.

Uw hulp wordt zeer gewaardeerd.

Vrendelijke groet,
Jeroen
mike86

Re: VMBO, MBO en HBO zeevaartscholen

Bericht door mike86 »

Dank eric en herman

Was er inderdaad achter dat het me zonder opleidingen niet gaat lukken ondertussen ben ik er achter gekomen dat er voor mensen ouder dan 21 jaar een cursus is waarmee je een diploma kan halen na je extra trainingen en je vaartijd.
Dit is goed te doen alleen best kostbaar omdat het in kleine groepen gedaan wordt

Ga aanstaande zaterdag ook nog even naar de wereld haven dagen in rotterdam om te kijken of daar nog iets aan informatie te halen valt.

dank en groet Mike
wimpies

Volmatroos eisen

Bericht door wimpies »

Vraag, Voldoe ik aan de eisen?

Als ik mijn het theoretische gedeelte van de opleiding van maritieme officier heb afgerond. kan ik dan als Volmatroos mijn 6 maanden stage afmaken? dit in verband dat je een inkomen nodig hebt. en als stagiaire niet veel verdien .

Ik heb al een jaar ervaring als stagiaire

Mvg en alvast bedankt!
schokker
Berichten: 241
Lid geworden op: 06 jan 2007 22:21

Re: VMBO, MBO en HBO zeevaartscholen

Bericht door schokker »

Alleen als je in bezit bent van een vaarbevoegdheid als matroos zou de reder het kunnen overwegen je als matroos te betalen tijdens je stage, maar daar zou ik niet teveel op rekenen.

Grt

Henk
Arie
Berichten: 132
Lid geworden op: 22 sep 2004 09:16

Re: VMBO, MBO en HBO zeevaartscholen

Bericht door Arie »

Als jij al een jaar als stagiaire hebt gevaren dan voldoe je toch gewoon aan de diploma eis en behoor je een bevoegdheid te krijgen die bij je marof diploma hoort, dus waarom nog 6 maanden als gezel varen???

Daarnaast kan je niet monsteren als Volmatroos omdat je daar de opleiding niet voor hebt en het meest vreemde je die ook niet meer kan volgen, de zgn able seafarer deck zoals genoemd in de manilla amendments van het stcw95. Maar goed dat is/word een ander verhaal.

Ook denk ik dat het moeilijk word om een plekje als onervaren Nederlands gezel ergens weg te komen.
wimpies

Re: VMBO, MBO en HBO zeevaartscholen

Bericht door wimpies »

Hey dank jullie wel voor de snelle antwoorden.

Het probleem Is dat ik mijn theorie bijna afgerond heb en alleen nog stagetijd nodig heb. mijn eerste stage Was niet meer geldig omdat het langer als 5 jaar terug Is vertelde school (heb in eerste jaar van school al stage gelopen. ik heb mijn stageboek enzovoort helemaal compleet. Om nu weer 6 maanden zonder verdiensten of minimaal inkomen rond te komen kan ik niet. Wil dus eigenlijk betaalde plek om mijn tijd als stagiere vol te maken. Zijn er miss ook nog andere opties om dit op te lossen. Ben bereid om daarna in vaste dienst te komen als stuurman.

Mvg


Plaats reactie