VMBO, MBO en HBO zeevaartscholen - stageplaatsen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Car93

Re: VMBO, MBO en HBO zeevaartscholen

Bericht door Car93 »

Ik heb me na lange tijd discussies volgen ook maar eens aangemeld op deze website.

Ik mag me vanaf volgend schooljaar gaan bewijzen aan de opleiding tot maritiem officier op de Hz te Vlissingen.
Ben blij dat ik na dit huidige verspilde schooljaar toch een studie kan volgen die ik echt graag wil doen.
Ik heb inmiddels ook al wat boeken aangeschaft zodat ik alvast zelf wat kan studeren voor het schooljaar start, in de hoop dat het me tijdens het schooljaar wat makkelijker af gaat en ik m'n propedeuse direct het eerste jaar haal.

Wat vonden jullie persoonlijk het 'zwaarste' vak in het eerste jaar?

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10540
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: VMBO, MBO en HBO zeevaartscholen

Bericht door jdbvos »

Van de huidige HZS weet ik naks-nada.... :roll:
Maar in 'mien tiet' (wtk-opl) op de ZS (midd./hog.) vond ik persoonlijk de wetskennis/staatsinrichtig het moeilijkst 'in-te-printen'
Gortdroge stof, niet tot de verbeelding sprekend, en totaal oninteressant, vond ik toen.
Maar dát was een behoorlijke misrekening. Het is (was!) zeer terecht een hoofdvak. En dat betekende een zelfopgelegde inhaalslag..
Maar daar kom je zelf wel achter bij het klimmen in rang....
Oost, west...ook best
Jos Komen (R.I.P)

Re: VMBO, MBO en HBO zeevaartscholen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Gortdroge stof
Het heette destijds niet voor niets "Droge wetten".
De "Natte wetten" gingen over het Zeeaanvaringsreglement, die waren meer praktijkgericht. :wink:
Jos Komen (R.I.P)

Re: VMBO, MBO en HBO zeevaartscholen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Heel toevallig heb ik dit boekje nog in mijn bezit, waarom ik dit bewaard heb weet ik eigenlijk niet. :wink:
Droge wetten.jpg
Droge wetten.jpg (235.71 KiB) 4686 keer bekeken
De uitwatering van tankschepen, heel belangrijk om te weten voordat je op een tanker stapt. :)
Droge wetten-1.jpg
Droge wetten-1.jpg (280.49 KiB) 4686 keer bekeken
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: VMBO, MBO en HBO zeevaartscholen

Bericht door Harry G. Hogeboom »

zoals het merendeel van ons heeft gedaan, ook dat is misschien een goed idee.
Ben het met bovengenoemde "zelfbetalers" helemaal eens...........ook mijn ouders hebben voor mij betaald, d.w.z. " de eerste kleine stap in de goede richting" en vervolgens heb ik daar zelf voor betaald- overtime en verlof op sparen, d.w.z. tesamen met het door de Maatschappij voorgeschoten - volgens CAO- studie- voorschot(ten). Hier dient bij te worden vermeld dat de rederij dus aan het roer stond om je wel/niet studieverlof te geven! ALS ze geen brood zagen in jou als employee, dan konden "ze" dat net zo lang vertragen als ze maar wilden EN als ik studie verlof kreeg- wat ik overigens altijd OP de dag kreeg dat ik aanvroeg als ik mijn vaartijd voor de volgende ronde weer vol had ( en zelfs een keer eeerder, maar Meneer Poot liet me mooi een kustreissie op een pakkiesbootje mee varen " voor de grap" om die laatste paar daagies even makkelijk erbij te krijgen!!!)- dus plenty kans voor de baas om een jachtverhaal op te hangen en je een oor aan te naaien als jij je klauwtjes niet genoeg liet wapperen!!!!! DAN zat daar WEL aan vast dat je bij die klub BLEEF varen - of je nou een nieuw papiertje had of NIET- voor ik meen ten minste 2 jaar of zo? ANDERS moest je dat voorschot wel degelijk terug betalen!! Je VERDIENDE dus dat voorschot- NIKS geen vrije ritjes!!!!! Maaar....zoals we dat hier zeggen " I stand to be corrected" het was in feite gebaseerd op de werkgever die al/niet haar beste beentje voorzette om een employee " waar ze bekend mee waren" vast te houden en doooor te laten groeien naar een hogere rang. Als IK iemand aan zou moeten nemen die "zonder geldige papieren en/of specifieke ervaring" voor m'n buro stond en BEGON met te vragen om de begin- opleiding voor die persoon te betalen, dan zou dat wel een HEEEEL fraai verhaal moeten zijn, voooor ik er zelfs maar naar zou luisteren en ik zie heden ten dage dan ook ABSOLUUT niet in waarom " wat toen normaal was" NU plotseling niet meer zou kunnen!! Ik verwacht niet dat er ook maar "iemand" opgewonden wordt van mijn verhaal, maar Theo zegt het heeel duidelijk " bonnen van de Gruyter".......ook ik ging weer naar zee, met 2 kleine meisjes in de box en moeders met nog net 100 gulden op de bankrekening!!! Ik had weer een papiertje in de zak EN een donders lage drank en stap rekening die komende reis!!! Ik weet niet beter dan zelfs de toendertijd mogelijke studie-voorschotten bij de KJCPL/KPM, na de middelbare school naar Vlissingen en vervolgens 2 jaar naar Indonesie, ik weet niet beter als dat je daar OOK financieel aan vast zat. Die lieden staan bij mij niet bekend als zijnde " gratis geldschieters" toendertijd. Persoonlijk was ik in de zeer gewaardeerde positie dat mijn ouders- die het overigens de gewoonste zaak van de wereld vonden- mijn begin opleiding EN betaalden EN me een broek aan de kont gaven EN een hap eten EN een bed om in te pitten! Voor het studeren van Harry moest er een hoop wijken waar ik nooit ook maar een woord over heb gehoord. Waarvan akte. Er waren toen OOK leeftijdsgenoten die " an't wark" moesten!! Het verdiend hier vermeld - als respect voor mijn ouders R.I.P.- dat mijn Vader meerdere keren aanbood om met mijn verdere studie kosten te helpen en het zijn ZIJN woorden " Doar ligge ik graag krom veur!" Het zat mij niet lekker om te stappen, met verlof in sport-auto's te rijden en bij tijd en wijle de bon vivant uit te hangen, terwijl mijn Vader er hard voor moest sappelen en NOOIT die kans had. Ik heb het dus zelf geregeld! Ik zou zeggen " Fill y'r boots me boy" :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10540
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: VMBO, MBO en HBO zeevaartscholen

Bericht door jdbvos »

Nog even op Car93's vraag....

Ik denk dat alle stof die op de HZS van nu wordt gedoceerd, nog steeds voldoende basiskennis geeft om daarmee je kunde op te kunnen bouwen.
Hoewel er vakken zullen zijn die gemakkelijker gaan dan de andere, zul je al die bouwstenen nodig hebben in je ontwikkeling: een muur waarin stenen missen, is namelijk niet zo'n goed muurtje.....
Sommigen hebben moeite met de wis-&natuurkunde, ik weer met wetten, de één had het gemakkelijker met motoren en moeilijker met stoomwerktuigen (die laatste hindernis heb jij geen last van), en ook electro gaf vaak concentratie-moeilijkheden omdat dat eveneens redelijk droog en abstract is....
Wél denk ik dat er tegenwoordig sneller wijzigingen zullen zijn in de geleerde materie, wat waarschijnlijk méér zelfstudie en/of bijspijkercursussen zal opleveren.....
Wat ik destijds leerde over bijv. EHBO en diagnostiek, is tegenwoordig 'vloeken in de kerk', terwijl dat menselijke lichaam -althans bij mijn weten- niet zoveel is veranderd. Dat vak is gigantisch gewijzigd, door de jaren heen....

Afijn....ook jij komt er wel ! Zit jij over een jaar of 40 - 50 hier jouw ervaringen weer te geven... :-D
Ik hoop dat mee te maken ! 8)
Oost, west...ook best
Ragnar
Berichten: 519
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:52
Locatie: Doha, Qatar

Re: VMBO, MBO en HBO zeevaartscholen

Bericht door Ragnar »

Car93, zwaarste vak ? Die waren er niet, het lag met name aan de leraren die de stof moesten uitleggen. Ik heb persoonlijk altijd een hekel gehad aan elektro-techniek en natuurkunde. Kwam met name door de leraren, achteraf geen zak van opgestoken en later ook zelden gebruikt. Aan Marcom-A heb ik later een pesthekel gekregen met name doordat ik dacht dat, ik dat examaantje wel haalde zonder voorbereiding, twee keer gezakt voor dat gedoe. Uiteindelijk toch een paar dagen voor in de boeken gedoken. Weet nog goed dat je voor het tweede her-examen moest betalen dus, was snel afgelopen, geld was voor in de kroeg. :-D
ThrustMeI'mEngineer

Re: VMBO, MBO en HBO zeevaartscholen

Bericht door ThrustMeI'mEngineer »

45RIOG schreef:Goedenmorgen alle,

Ik zie veel mensen hier die opzoek zijn naar een baan. Ik zelf ben ook opzoek en vroeg mij af of iemand mij kan vertellen of rederijen tegenwoordig bereid zijn je opleiding te betalen bij bijv het STC. Ik ben 25 jaar en heb al 6 jaar ervaring op de noord zee enkel bij de KNRM met meer dan 450 inzetten op mijn naam en alle denkbare veiligheids trainingen gehaald te hebben van sea survival tot HUET ben ik benieuwd of dit iets betekend in de koopvaardij vaart. Ik merk vaker dat zee gaande instanties niet onder de indruk zijn van deze ervaring. Ik krijg zelfs niet bij het KIWA mijn rating part off a navigational watch vaarbevoegdheid met de uren die ik gedraaid heb op de reddingboot.

Ik ga sowieso aanstaande week wat grote rederije opbellen om te kijken of ze bereid zijn mijn opleiding tot stuurman alle schepen voor te schieten (nooit geschoten is altijd mis) maar ik hoor graag jullie mening of ik een kans maak.

Bedankt alvast!

Gr, 45RIOG
Goeiemiddag 45RIOG.

Inderdaad wat jij al hebt gezegd, rederijen zijn hier niet van onder de indruk. Zoals ik opmaak uit je stuk wil je voor stuurman alle schepen gaan. Dit betekent dat je met dat papiertje uiteindelijk schepen van bijvoorbeeld 400 meter of bijvoorbeeld de Pieter Schelte een haven als Rotterdam binnen vaart. Ik kan je vertellen, dit is iets compleets anders dan een reddingboot die een maximum lengte van 20 meter heeft. Verder zijn vaardagen van belang, en gezien je op een reddingboot geen vaardagen maakt, laat staan een monsterboekje hebt. Je diploma is uiteindelijk het belangrijkste document, hiermee ben je in staat om je vaarbevoegdheid aan te vragen.

De trainingen die gevolgd moeten worden aan de zeevaartschool:
- Radarwaarnemen
- Basic safety (durf niet te zeggen of dit hetzelfde is als basic sea survival)
- Advanced firefighting
- Ships medical training
- Ship security training & security awarness training
- Marcom A
etc...

Terugkomend op het laten betalen van je opleiding, niet geschoten is altijd mis. Misschien dat een rederij je opleiding wil betalen waarna jij een verplicht bindingscontract tekent voor bepaald aantal jaren. Dus wie weet is dit mogelijk.

Kortom, mocht je de zeevaart in willen, wordt het gewoon weer vrolijk 4 jaar naar school toe.

Groet,

Rick
Tino Karunding

Re: VMBO, MBO en HBO zeevaartscholen

Bericht door Tino Karunding »

Car93,
Ik ben van Lts naar MSvS naar HZS gegaan.
Vond wis en natuurkunde en mechanica altijd 't moeilijkste. Van Thermodynamica tot Laplace transformeren, Regels van Neper, Simpson en Ziechler & Nichols.......Totdat je alles ging toepassen in de meet&regel, Bolgoniometrie (navigatie, koers/verheids berekeningen en astro), stabiliteit etc.......Toen snapte ik 't allemaal.......
:wink:
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: VMBO, MBO en HBO zeevaartscholen

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Toen snapte ik 't allemaal......
"Allemaal"...... Tino???.............DAT is een hele mondvol :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie