Mooie Tankers

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
corbas
Berichten: 70
Lid geworden op: 24 dec 2011 18:59

Re: Mooie Tankers

Bericht door corbas »

Voortgang voortstuwing T2 tanker,
als jullie het tenminste intressant vinden.

Tot nu toe een redelijk normaal turbine bedrijf.
"normaal" staat achter de turbine een tandwiel reductie kast die het turbindetoerental,
rond de 6000RPM terug brengt naar het schroeftoerental, rond de 90RPM.
Bij de T2 gaat dat dus heel anders.
Achter de turbine staat een 3 phase wisselstroomgenerator, met 1 poolpaar.
de frequentie is dus gelijk aan het toerental van de turbione per Sekonde. Hz.
De turbine draaide max. rond de 3600RPM, dus 60 per seconde dus 60Hz.
Dit is een belangrijk stukje, opletten lieve lezers.
Vermogen generator 5400kW.
Bekrachtigd door de hulpgenerator(en) met 120V DC, ongeveer 230Ampere.

Doorsnede generator GE.
Bijlagen
T2-084.JPG
T2-084.JPG (133.11 KiB) 1259 keer bekeken

Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Mooie Tankers

Bericht door Roy »

Er zal ongetwijfeld een vervolg komen, mare, is er niet veel meer vermogen verlies bij het t.e. gebeuren ten opzichte van de turbine / tandwielkast / schroefas configuratie ?.
Ik ben bang van wel !.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
corbas
Berichten: 70
Lid geworden op: 24 dec 2011 18:59

Re: Mooie Tankers

Bericht door corbas »

vervolg.

Roy, een generator heeft rond de 95% rendement, een motor ook.
Totaal overzet rendement dus 90%.
tandwielkast zal ongeveer 95% hebben.
Zoveel scheelt het niet.

Turbo-elektrisch heeft echter ook voordelen:
snel over van vooruit naar achteruit, snel reageren op toerental veranderingen(snelheid schip): belangrijk in oorlogstijd.
Ladingpompen ook elektrisch: eenvoudig te maken/bouwen.
Turbine altijd standby: snel "ontsnappen", wegwezen. Oorlogstijd.
Voortstuwingsgenerator ook bruikbaar in havens zonder stroom, walstroom LEVERING. Makkelijk bij vernietigde stroom voorziening, wederom Oorlogstijd.
De T2 was volkomen aangepast, binnen de mogelijkheden, aan oorlogstijd.
Zal ik nog wel wat over schrijven, hoop ik.

Cor.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Mooie Tankers

Bericht door Roy »

Bedankt voor de duidelijke uitleg Cor.
Er is ook een T-2er geweest die na de W.O.II in Noorwegen als drijvend powerstation gefungeerd heeft.
Welke weet ik niet meer. Dat staat wel in het boek dat over Victories en T-2ers gaat.....
Wat je aanhaalt m.b.t. stroom supply naar de wal, heeft men dus ook daadwerkelijk uitgevoerd !.

Ik kijk uit naar je volgende plaatsing. Reuze interessant hoor !.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
corbas
Berichten: 70
Lid geworden op: 24 dec 2011 18:59

Re: Mooie Tankers

Bericht door corbas »

Dank Roy,

wist niet zeker of er een T2 als powerstation is gebruikt, dus wel.

Een plaatje van de HoMo.
Bijlagen
T2-090.JPG
T2-090.JPG (138.44 KiB) 1169 keer bekeken
corbas
Berichten: 70
Lid geworden op: 24 dec 2011 18:59

Re: Mooie Tankers

Bericht door corbas »

Nu de HoofdMotor, HoMO bespreken.

De generator leverde bij 3600RPM 60Hz.
Deze 60Hz komt dus bij de HoMO,
een 3 phase synchrone draaistroommotor.

Let nu even op de formule lieve lezertjes. :-D

f = p x n
Frequentie = teoerental/minuut x poolParen.

Bij de HoMo kwam 60 Hz dus 60 = n x p.
Zetten we in de HoMo nu 40PpoolParen krijgen we:
60 = n x 40.
Dus n = 60/40 = 1,5 omw/min dus 90RPM, het schroeftoerental.

Voici de vertraging, zonder tandwielkast.
Zo werkte het dus.

Intakelen van een T2 HoMO,
met dank aan Auke Visser T2 website.
Bijlagen
T2tankerElMotor.jpg
T2tankerElMotor.jpg (111.41 KiB) 1166 keer bekeken
corbas
Berichten: 70
Lid geworden op: 24 dec 2011 18:59

Re: Mooie Tankers

Bericht door corbas »

Wederom gerelateerd aan de oorlog:
Het voordeel van deze overbrenging, generator HoMo was dus
het ontbreken van een (vertragings) tandwielkast.
Gaat er wat stuk aan je tandwielkast dan is het drijven geblazen en wachten op een sleepboot.
Geen reserve tandwielkast aan boord, iets te groot en zwaar. :shock:
Drijven blijven was echter in oorlogstijd geen optie.
Telegram om een sleepboot te vragen was ook vragen om een U-boot.
Generator en motor zijn bij problemen eenvoudiger en sneller (meestal) te verhelpen dan tandwielkasten repareren.
Nog een (oorlogs) reden voor dit systeem.

Ook het snelle kunnen opbouwen in de MK. was een voordeel.
HoMo in ene erin, condensor erin, en het onderste MK dek was "klaar" met grote dingen.
Vervolgens op MK dek 2 de hoofdturbine met generator, af-fabriek op een fundatie en uitgelijnd geleverd erin.
Dit gold ook voor de beide hulpturbine's voor de AC en DC stroom voorzienig.
Snel bouwbaar dus, en compact.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Mooie Tankers

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Roy schreef:Er is ook een T-2er geweest die na de W.O.II in Noorwegen als drijvend powerstation gefungeerd heeft.
Dat was in Frederikstad. Ik weet nog dat hij er lag. We kwamen er langs als we naar Sarpsborg gingen, wat vrij vaak het geval was.

Toen ik later in Holmestrand bezig was met de Berge Boss, kreeg ik daar bezoek van de - inmiddels bejaarde - ingenieur die dat destijds had bedacht en uitgevoerd. Hij wilde mijn mening graag horen over een plan om drie VLCC's naast elkaar in NW-Pakistan neer te liggen, in een gebied dat van stroom moest worden voorzien, maar waar het bouwen van een centrale op grote bezwaren stuitte. Bij twee van die VLCC's zouden de tandwielkasten worden vervangen door generatoren, de derde zou uitsluitend als brandstofopslag worden gebruikt. Hij wilde de kosten van drie slooptankers weten, plus de kosten van de delivery naar Pakistan. Dat was helemaal geen gek plan en ik heb daar toen aardig wat tijd in gestoken om hem die cijfers te leveren. Drie VLCC's is ongeveer het maximum dat je veilig om en om op de ankers naast elkaar kunt leggen. Later nooit meer iets van gehoord.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Tankers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Even tussen de T2's door. Een mooie robuuste tanker. :)
Oklahoma.jpg
Oklahoma.jpg (78.59 KiB) 2002 keer bekeken
IDNo: 5261659 Year: 1962
Name: OKLAHOMA
Type: Tanker Flag: SWE DWT: 41975
Builder: Eriksbergs MV
Location of yard: Gothenburg
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-16
74 ARIADNE E.
BU Kaohsiung 12.6.82
corbas
Berichten: 70
Lid geworden op: 24 dec 2011 18:59

Re: Mooie Tankers

Bericht door corbas »

Theo,

Heb je meer informatie over die T2 in Frederiksstad?
Weet daar nu weer niets van.
Wist alleen dat het kon, en er rekening mee gehouden was.

Als het jullie, na veel T2 techniek, nog intresseert,
wil ik ook nog wel eens beschrijven Hoe je met een T2 manouvreerde.
Weet er ook nog een sappig verhaal van.

Bij deze de MK, incl. manouvreerstand van een onbekende T2.
Bijlagen
MK T2.jpg
MK T2.jpg (48.41 KiB) 1889 keer bekeken


Plaats reactie