Mooie Tankers

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Tankers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

je kunt er zowat vergif op innemen dat dit géén roetblazen is/was; dat werd 's nachts gedaan
In mien tied werd er op de tankers 's middags tijdens de achtermiddagwacht ook geroetblaasd, Jan, als de omstandigheden dit toelieten uiteraard, maar dat gold ook voor 's nachts.
Tijdens het roetblazen werd er ook altijd afgeslackt, had je net een schip opgelopen, kwam die je weer voorbijkachelen. :wink:

Hanseaat
Berichten: 73
Lid geworden op: 30 jun 2015 19:37

Re: Mooie Tankers

Bericht door Hanseaat »

Goed verhaal Vos. Bedankt !
(voorheen deventer05)
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 631
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Mooie Tankers

Bericht door Erikdepooter »

Zijn ze hier aan het roetblazen of ligt het aan de stookolie? :wink:
Zeg Jos, weet jij dat?
Op die Hastalia is, in tegenstelling tot de foto erboven van de Hemisinus en net als elke andere H- of K-tanker die ik ken, een groot verschil te zien, waar Jan en Harry vast niet blij van waren geworden.
Zowel de hut van de HWTK, als de bar (nog erger) zijn op de Hastalia vervangen door en soort portacabin.
Sliep daar de Meester in? Of had ie straf? :mrgreen:
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Tankers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

soort portacabin. Sliep daar de Meester in?
Ach, je moet ze toch ergens kwijt? :lol:
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10599
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Mooie Tankers

Bericht door jdbvos »

Of had ie straf?
Dat kon best als-ie overdag roet ging blazen... :lol: :lol: :lol:
Maar Jos zei al dat dat bij het schellepie routine was.....

Ik weet niet beter dat roetblazen een nachtelijke activiteit was... Niet omdat het het daglicht niet zou kunnen verdragen, maar vanwege de weersomstandigheden: het waait 's nachts doorgaans minder, en de lucht is kouder..
Rookgassen zijn idealiter minimaal ca 130'C...op die wijze benut je bijna de volledige verbrandingswarmte in de ketel en eco's zonder beneden het stolpunt van zwaveldamp te komen. Dat laatste creeert met de eveneens aanwezige waterdamp zwavelzuur, en dan duurt het niet lang voordat je schoorsteen spontaan overboord valt. Een 150-160'C werd liever aangehouden "voor alle zekerheid"...
In juist die rustiger en koudere nachtlucht stijgt de afgassenkolom mooi omhoog, en dwarrelt de roet daarna neer op een plek waar het schip enige tijd daarvóór nog pleegde te vertoeven, maar door de rustige omstandigheden inmiddels een beter heenkomen had gezocht...
Iedereen tevreden, tóch ?

En dat strandhutje bovenop die achter-superstucture bedoel je, Erik ?
Ik heb van tankers geen kaas gegeten, en heb dus geen idee hoe dat zit met de meester's hutje, en z'n kantoor: de bar ! :lol:
Maar 'van horen zeggen' was dakkomedoassie van tankers fenomenaal !
Oost, west...ook best
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Tankers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Roetblazen....dit onderwerp is hier uiteraard al vaker ter sprake gekomen. :wink:
De derde wtk was chef roetblazer, deze functionaris was ook chef watermaker, maar dit ter zijde.
Ik heb hele rustige 3e wtk's meegemaakt, die vonden het best als het roetblazen even moest worden uitgesteld omdat het op de brug effe niet goed uitkwam.
Dit waren ook altijd degenen met wie je een potje na de wacht pakte. :wink:
Maar er waren er bij....die reageerden alsof ze zelf in hoge nood waren.
"We gaan NU roetblazen", maar als we de wind doodvoeren en ik in een nauw vaarwater tussen meeliggers zat dan moest ik het roetblazen afblazen. :wink:
Wederzijds begrip, dat kreeg je meestal tijdens een potje na de wacht.
Maar helaas was dit niet altijd het geval. :(
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14434
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Mooie Tankers

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Zijn ze hier aan het roetblazen of ligt het aan de stookolie?
Jan steekt hier natuurlijk een uitermate kundig en dan OOK nog eens gedocumenteerd " Roetblazen verhaal" af...e.e.a. van een zodanig hoog massinisten niveau dat ik het in mijn "tanker archief" heb opgeslagen om nog weer eens nader te bestuderen............DESondanks en nietegenstaandeDAT denk ik dat die forse rookpluim net is genomen op het moment dat ze d'r een klappie bij doen en "ze" een of twee vuurtjes er IN staken!!........was deze fraaie plaat 3 minuten later genomen dan was de hele handel weer gebalanceerd.........maaaar " een mooi verhaal is het Jan!"

Trouwens dat " roetblazen bij nacht" is weer nieuws voor mij....IK ben groot gebracht met " roetblazen NA het afzetten van de dekwas" :roll: :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Mooie Tankers

Bericht door K.Brouwer »

Op de Asiatic werd ook altijd 's nachts roet geblazen en kon je iedere morgen gaan beginnen met dek wassen. Daar was één man een hele ochtend mee bezig! Dit vele roet op dek werd eigenlijk veroorzaakt door een ronde plaat boven de uitlaat die het regenwater moest tegenhouden.Daardoor vloog het roet ( en uitlaatgassen ) niet omhoog maar dwars uit naar alle kanten.Heb toen het roetblazen verzet naar mijn wacht overdag en dat ze mij eerst belden zodat ik kon koers veranderen zodat er zo min mogelijk roet aan dek kwam. Scheelde heel wat doch er kwam toch altijd nog wat roet aan dek door die domme schoorsteen uitlaat constructie.
Heb nog gevraagd om er een "kromme pijp" op te lassen welke het roet/uitlaatgassen naar achteren zou blazen doch dit werd "te duur" bevonden. Een man iedere dag vier uur dek te laten wassen kostte schijnbaar niets :? .

Groeten, K.Brouwer.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14434
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Mooie Tankers

Bericht door Harry G. Hogeboom »

IK ben groot gebracht met " roetblazen NA het afzetten van de dekwas" :roll: :mrgreen:
Dit waren ook altijd degenen met wie je een potje na de wacht pakte. :wink:
Om nou niet de indruk te wekken.......na even mijn "uit principe" eventjes de stuurman pesten" :lol: ...dat ik na de wacht GEEN potje deed met de stuurman......moet ik dit natuurlijk even corrigeren. Stuurlieden van de " Christelijke Lange Tanker Omvaart" en van het ouwe stempel die weten donders goed DAT....als je uit je zelf niet slim genoeg was om " ROET blazen in overleg met de brug" te doen.........DAN maakte je die fout slechts eeenmaal en dan ook NOOIT van se lang sal se leven OOIT meer...dit werd je dan....as ut helemaal niet anders kon voor de moeilijke verstaanders ook hardhandig......aan je massinisten verstand gebracht.
WAAAANT.....er IS " roetblazen" met hulpketeltjes en waterpijp keteltjes en ander kleinschalig stoomketel gesnor..........en dan is er "ROETBLAZEN"..dat laatste is dan van toepassing op de befaamde Schotse ketels en dan nog wel 2 stuks 4 vuurs Schotse ketels!!!........Als je beide ketels bij had op de Reuzen van Heusden tijdens b.v. ladingverwarming van die dikke waxy shit uit de Kalimantan of zo en je moest alle stoomgedreven zeilen bijzetten op die cholere zooi redelijk pompbaar te houden voor die donderse Worthington armen en benen lading pompen tegen de tijd dat je b.v. in Nippon voor de kant lag, DAN wilde je wel zorgen dat die vlampijpen bij iedere vuurgang zo schoon mogelijk bleven en MOEST je wel roetblazen........8 - ACHT- keer min of meer achter elkaar. Wilde je dan voorkomen...zo niet uit sociale overwegingen, dan toch ZEKER uit overwegingen van levensbehoud!!! :roll: ......wilde je dan voorkomen dat je de rest van je leven met zichtbare lichamelijke gebreken door moest brengen dan belde je eerst even met de stuurman van de wacht.Ik kan me niet meer herinneren dat we OOIT roet hebben geblazen in een haven, dan kreeg je de komplete regionale brandweer op je dak!!Met name als het er "een keer of wat bij in was geschoten"......DAN kwam er toch een partij shit uit die pijp, daar zijn die voorgaande foto's slechts " natte scheten" bij vergeleken.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
TonyfH
Berichten: 537
Lid geworden op: 20 sep 2012 21:10
Locatie: Rosmalen

Re: Mooie Tankers

Bericht door TonyfH »

Goedemorgen,

Om ook even wat zwarte shit de lucht in te blazen, in mijn tijd bij Shell Tankers werd er altijd op de 8-12 roetgeblazen en altijd in overleg met de brug zoals hiervoor al vermeld.
In een haven werd er nooit roetgeblazen, sterker nog, als je al een rookpluim maakte dan had je zo commentaar, of je de bak in wilde of zo, vooral in de USA.
Verder hielden de stoker en wij goed in de gaten of de boel rookte, en net als Harry al meldde, bij een brander bij zetten was een pluim zo goed als onvermijdelijk en afhankelijk van de ervaring van de stoker of machinist was de pluim wat dikker of dunner.
Bij de laatste foto denk ik zelf aan brander wisselen of problemen met de verbrandingsluchttoevoer, ventilator uitgevallen of zo?
@ Jan, expiriment met brugbediening lijkt mij sterk op een H-boot, die zaten te kort voor de sloop als je het mij vraagt.
De eerste brugbediening die ik meegemaakt heb was op de D schepen (1966) en die keren dat ik er op gevaren heb is er zegge en schrijven een keer op brugbediening gemanoeuvreerd en dat was geen succes meen ik.
Zelfs op nog nieuwere M en L schepen werd niet via brugbediening gevaren die keren dat ik er op zat, wel eens geprobeerd maar blijkbaar niet voor herhaling vatbaar.

@Erik, scherp gezien van die afwijkende accomodatie, het was mij niet opgevallen en van de K schepen kan ik mij zoiets niet herinneren.

Dan wil ik nog iets weten naar aanleiding van het verhaal van Jan over roken van dieselmotoren.
Jan, hadden die Stork en MAN soms drukvulling volgens het zogenaamde gelijkdruksysteem?
Ik heb zelf alleen met B&W gevaren (en 4-takt MAN maar dat telt hier niet) en die hadden drukvulling volgens het stootsysteem en hadden geen extra spoelluchtventilator nodig.
Tenminste voorzover ik mij de theorie van school nog kan herinneren.
Op de D schepen heb ik het nooit meegemaakt (alleen als 5e op gevaren), maar op de A schepen heb ik ook wel eens zonsverduisteringen geproduceerd precies zoals jij beschreef, net wat te zuinig met aanzetlucht en dan bleef de motor wel draaien op zeer langzaam, maar optoeren ho maar, de enige remedie was dan stoppen en met extra veel aanzetlucht opnieuw beginnen.
Vanzelfsprekend kreeg ik dan bij het potje na de wacht commentaar wat ik aan het doen geweest was.

Waar je ook een vies dek mee kon maken, de eerste klap lucht na het wassen van de uitlaatgassenketel op een D boot, dikke zwarte klodders alom en niks dwars op de wind omdat dat alleen maar voor anker liggend gedaan werd dus moest je maar afwachten waar het neerkwam.

Tot zover mijn herinneringen dan maar.

Groeten en tot een volgende keer, Teun.
Tot een volgende keer, Teun.


Plaats reactie